Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedenavond,

Sinds een week ben ik een trotse eigenaar van een E-Niro. Binnenkort wil ik mijn auto gaan wassen. Normaal doe ik dit in de wasstraat. Nu heb ik vaak verhalen gehoord over I-Pace rijders die in de wasstraat zaten en dat plotseling de handrem er op schoot. Gebeurt dit ook bij de E-Niro? Zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden? Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie je Niro wassen...

Groet

Geplaatst

Ik heb al heel lang een hekel aan wasstraten; die zijn net best voor de lak. De Niro heeft vrij zachte lak en is nog wat gevoeliger dan ik gewend ben. Ik was hem dus altijd netjes met de hand (twee emmer methode).

Geplaatst (aangepast)

Hallo,

Mijn naam is Jaap. Ook ik ben sinds kort een trotse eniro rijder.  Hiervoor heb ik een Kia Niro hybride gehad, maar dit is toch voordeliger vanwege de 4% bijtelling. Met de e-niro kun je prima door de wasstraat, maar je moet wel de Auto-Hold uit hebben staan. Mijn e niro wordt elke week gewassen door de wasstraat met het duurste programma. Daarna stofzuig ik de hele auto en neem ik het dashboard af met een swiffer. 1x per maand doe ik het hele interieur met een cockpitspray. Veel mensen zeggen dat de wasstraat krast. Mijn vorige auto (Niro hybride) ging weg bij 60.000km en was nog in complete nieuwstaat. Ik had geen enkel waskrasje. Ik ga wel altijd door een lappenstraat. 

1x per jaar reinig ik de motorruimte.

aangepast door JaapW
  • Like 1
Geplaatst

Heb de laatste tijd ook veel gelezen dat de lak erg zacht is van de E-Niro. Heb helaas al een diepe kras erin zitten. Door iemand anders die met iets scherps langs mijn auto ging:censored:. Ik heb besloten om de auto 1 keer per maand te gaan wassen bij een wasbox. Na wat googelen kwam ik erachter dat er vlakbij 1 zit. Wanneer het vriest of sneeuwt ga ik door de wasstraat met lappen. Heb bij bol.com een microvezel handschoen bestelt. Jaap waar heb jij die cockpitspray gekocht? Werkt die erg goed? Kan ik daarmee ook de voetrappen achterin door mijn kinderen gemaakt verwijderen? 

Geplaatst

Ik was mijn auto’s al jaren bij een vestiging van de ANAK. Deze wasstraat maakt gebruik van een lappen was systeem. Heb een donkerblauwe, zwarte, Sirius Silver kleur gehaden nu een metal stream kleur maar op geen enkel auto ooit een krasje gehad. Neem altijd het duurste programma.

Geplaatst

Zwarte E-Niro; altijd wasstraat (ook nog beter voor milieu), geen enkel nadelig effect op de lak. Wasstraat met lappen, duurste programma, elke 2 weken. Weet (bijna) zeker dat de kans op krassen groter is al je met de hand/emmertje wast.

Geplaatst
47 minuten geleden, King Niro zei:

Zwarte E-Niro; altijd wasstraat (ook nog beter voor milieu), geen enkel nadelig effect op de lak. Wasstraat met lappen, duurste programma, elke 2 weken. Weet (bijna) zeker dat de kans op krassen groter is al je met de hand/emmertje wast.

Tja, de meningen hierover verschillen. Zelf zie ik in beide methoden voor– en nadelen:  ook bij een wasstraat met lappen veeg je over de vieze auto en kan het vuil dat erop zit door de lappen in de lak krassen. Geen diepe krassen, maar van die kleine swirls; die zie je vooral als de zon onder een bepaalde hoek op de lak schijnt. Zeker bij zo'n zachte lak als van onze e-Niro. Maar voor het milieu is het zeker beter dan met de hand wassen.

Als je met de hand wast kun je beginnen met foamen. Dan spuit je met een foamlans op je HD-spuit eerst een laag schuim op je auto en laat het vuil losweken. Daarna spoel je het met de HD-spuit af. En om opmerkingen vóór te zijn: nee, dat doe je natuurlijk niet met de HD-spuit op 10 cm afstand van de auto. Vrijwel alle vuil ben je dan al kwijt, zeker het grove vuil. Zo heb je de minste kans op krassen. Minder dan bij een wasstraat, ook een lappenstraat.

Als die lappenstraat nou ook vooraf zou foamen en 5 min zou inweken en afspoelen zonder mechanische hulp (lappen of borstels), dan heb je ws de ideale combinatie....

Geplaatst

Uiteindelijk moet je toch echt zelf beslissen he. Zoals jij eerder typte wil je de auto maandelijks wassen. Dit is toch nog wel vol te houden in een wasbox 1x per maand? Als jij de auto echt in nieuwstaat wilt houden en je gaat hem dan wekelijks wassen dan zal ik eerder door de carwash gaan. Ik ben van plan om mijn E-Niro een keer goed in de was te zetten met de hand. Wat is het beste middel wat ik hiervoor kan gebruiken? Gaat de auto er ook echt beter van glimmen?

Geplaatst
3 minuten geleden, JaapW zei:

Uiteindelijk moet je toch echt zelf beslissen he. Zoals jij eerder typte wil je de auto maandelijks wassen. Dit is toch nog wel vol te houden in een wasbox 1x per maand? Als jij de auto echt in nieuwstaat wilt houden en je gaat hem dan wekelijks wassen dan zal ik eerder door de carwash gaan. Ik ben van plan om mijn E-Niro een keer goed in de was te zetten met de hand. Wat is het beste middel wat ik hiervoor kan gebruiken? Gaat de auto er ook echt beter van glimmen?

Mijn E-Niro glimt nu ook al best doordat ik hem wekelijks was met het duurste programma in de wasstraat. Gaat de auto er dan nog beter van glimmen als ik hem zelf in de was zet.

Geplaatst

Ik combineer de 1 emmer methode (met dreft) met de Anac wasstraat.

Mijn metallic rode auto is nu 13 jaar en is het baken van de straat w.b. shinen.

Geplaatst (aangepast)
13 uur geleden, JaapW zei:

Tja, een lastige keuze. Ik koos voor met de hand wassen. En niet voor de wax, omdat dit zacht spul is waar klein vuil en fijn zand zich makkelijker in hecht. Ik koos voor een coating met daar overheen een waterafstotende laag. En ik ben geen frequent poetser; dat komt neer op ca. eens per kwartaal wassen. De auto ziet er nu na een krappe 3 maand nog behoorlijk schoon uit voor eentje die in geen 10-11 weken gewassen is.

Zie mijn reactie van gisteren in het topic waxoyl en wassen over welke keuzes ik maakte.

aangepast door Hippe lip
  • Thanks 1
Geplaatst
10 uur geleden, Hippe lip zei:

Tja, een lastige keuze. Ik koos voor met de hand wassen. En niet voor de wax, omdat dit zacht spul is waar klein vuil en fijn zand zich makkelijker in hecht. Ik koos voor een coating met daar overheen een waterafstotende laag. En ik ben geen frequent poetser; dat komt neer op ca. eens per kwartaal wassen. De auto ziet er nu na een krappe 3 maand nog behoorlijk schoon uit voor eentje die in geen 10-11 weken gewassen is.

Zie mijn reactie van gisteren in het topic waxoyl en wassen over welke keuzes ik maakte.

Zojuist jouw reactie op het andere forum gelezen. Er komt toch best nog wat bij kijken. Ik heb de QM2 prep, PBW EXP Pure sealant en de easy detailing  duo cutting and finishing pad bestelt. Het kleien etc. is nog niet nodig de auto is nog niet zo oud. Bedankt in ieder geval voor je tips en boodschappenlijstje. 

Geplaatst (aangepast)
16 uur geleden, JaapW zei:

Zojuist jouw reactie op het andere forum gelezen. Er komt toch best nog wat bij kijken. Ik heb de QM2 prep, PBW EXP Pure sealant en de easy detailing  duo cutting and finishing pad bestelt. Het kleien etc. is nog niet nodig de auto is nog niet zo oud. Bedankt in ieder geval voor je tips en boodschappenlijstje. 

Fijn om te horen dat je er wat aan hebt. Dit soort keuzes zijn heel persoonlijk heb ik gemerkt. Wat de een prima vind, daar lijkt een ander niet mee te kunnen leven....

Twee tips, mede naar aanleiding van mijn eigen ervaringen: 

1. Breng die sealant vooral dun aan. En niet in felle zon; het weer werkt gelukkig mee nu ;). En laat het niet op de zwarte matte kunststofdelen komen. Mocht je daar witte vlekken op zien nadat alles opgedroogd is, wacht dan niet te lang (in dagen gerekend) om het er met die Q2M Prep weer af te halen. Na verloop van tijd wordt het steeds lastiger er weer af te krijgen. Die sealant er dus ómheen aanbrengen!
  2. Ik heb er als toplaag die Bathe+ (let op, die met het plusje erachter is anders dan die zonder +) op zitten. die kun je tussendoor foamen, waardoor je én schoonmaakt, én je water– (en dus vuil–)afstotende laag gemakkelijk herstelt.

Ik ben benieuwd om je ervaringen t.z.t. te horen.

aangepast door Hippe lip
  • Thanks 2
Geplaatst

Nog bedankt voor je laatste tips. Gister middag in de garage alles gedaan. Ik kan de auto gebruiken als mijn spiegel. Haha. Het koste even wat tijd, maar dan heb je ook wat he?

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...