Ga naar inhoud

12 Volt aansluiting t.b.v. subwoofer


David3295
Ga naar de oplossing Opgelost door xtra40,

Aanbevolen Berichten

Dag Kia rijders,

Sinds een maand ben ik trots bezitter van een Kia Rio 1.2 Super Pack uit 2012. Al vrij snel heb ik besloten een Witson radio aan te schaffen met Android 10, deze zal komende week aankomen. Afgelopen weekend heb ik ook een subwoofertje gekocht, de Kenwood KSC-SW11. Niks bijzonders, maar ben ook totaal geen audiofiel.

Vandaag ben ik alvast begonnen met het installeren van de subwoofer onder de passagiersstoel. Ik heb de remote, massa en schakeldraad al aangesloten en weggewerkt. Nu moet ik nog het ingaande signaal en de positieve pool aansluiten. Het signaal komt wel als de Witson unit binnen is, daar ben ik niet zo bang voor. De voeding heb ik echter problemen mee. Ik had enthousiast bedacht dat ik wel even een draad tussen de accu en de subwoofer zou trekken (Afgezekerd uiteraard). Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat het erg veel moeite wordt.

Tijdens het zoeken naar een alternatieve manier kwam ik in het zekeringenbord een groepje tegen voor stoelverwarming waar een zekering in zit. Deze optie heb ik echter niet, maar beide pootjes van de zekering zijn aangesloten. Loopt er al een kabel voor de stoelverwarming naar de stoelen, ook als een Rio de optie niet heeft? Het zou namelijk perfect zijn, want ik zoek een vrije groep die minimaal 15A aankan.

Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Google even op zekering by-pass, deze heb ik in een ongebruikte groep linksonder het stuur geprikt. Bij mij was dat de groep voor stoelverwarming, ik heb die optie niet. Kijk even op het afdekkapje van de zekeringenhouder, daar zit een sticker met een schema welke zekering waarvoor bestemd is. Grote kans dat er een optie bij zit die je niet hebt, maar waar wel een zekering in zit.

Vervolgens aan de by-pass een zekering houdertje bevestigen en afzekeren op het gewenste Ampèrage.

De draad heb ik daarna achter de panelen weggewerkt in de deurpost, daarna onder de vloerbedekking door oversteken naar je stoel. Als het goed is zit er al een gat in de vloerbedekking waar je die doorheen kan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 29-2-2020 om 16:21, David3295 zei:

Google even op zekering by-pass, deze heb ik in een ongebruikte groep linksonder het stuur geprikt. Bij mij was dat de groep voor stoelverwarming, ik heb die optie niet. Kijk even op het afdekkapje van de zekeringenhouder, daar zit een sticker met een schema welke zekering waarvoor bestemd is. Grote kans dat er een optie bij zit die je niet hebt, maar waar wel een zekering in zit.

Vervolgens aan de by-pass een zekering houdertje bevestigen en afzekeren op het gewenste Ampèrage.

De draad heb ik daarna achter de panelen weggewerkt in de deurpost, daarna onder de vloerbedekking door oversteken naar je stoel. Als het goed is zit er al een gat in de vloerbedekking waar je die doorheen kan halen.

Bedankt je uitleg! Zal het alleen niet erg zijn dat het maar zo'n dun kabeltje is in vergelijking met een normale sub kabel? Die zijn vaak stik dikker vanaf de accu natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Heb er geen foto's van helaas. Als het goed is heb je op je witson achterop nog speaker uitgangen die over zijn? Daar kan je de audio stekkers van je woofer inpluggen. De min draad van de woofer moet je aan een massapunt bevestigen, bij mij zit ie volgens mij bij rechtsonder het dashboard kastje. De positieve draad verbind je aan je zekering bypass waar ik het eerder over had. Als het goed is heb je ook een losse blauwe draad, hier gaat een geschakelde plus aan (zodat de unit alleen aan staat als het contact aan staat). Deze heb ik aan de plus van de sigarettenaansteker geknoopt.

Mocht je er niet uitkomen, plaats dan even foto's van de woofer en interieur, dan teken ik met paint wel hoe het bij mij is aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 18-4-2020 om 19:14, David3295 zei:

Heb er geen foto's van helaas. Als het goed is heb je op je witson achterop nog speaker uitgangen die over zijn? Daar kan je de audio stekkers van je woofer inpluggen. De min draad van de woofer moet je aan een massapunt bevestigen, bij mij zit ie volgens mij bij rechtsonder het dashboard kastje. De positieve draad verbind je aan je zekering bypass waar ik het eerder over had. Als het goed is heb je ook een losse blauwe draad, hier gaat een geschakelde plus aan (zodat de unit alleen aan staat als het contact aan staat). Deze heb ik aan de plus van de sigarettenaansteker geknoopt.

Mocht je er niet uitkomen, plaats dan even foto's van de woofer en interieur, dan teken ik met paint wel hoe het bij mij is aangesloten.

Bedankt, ik ga er van de week mee aan de slag.. Ik begrijp hieruit dat je hebt gekozen voor een aansluiting onder de passagiersstoel, is dat bewust?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt, ik heb daarvoor gekozen omdat de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is en ik niet zeker wist of de subwoofer daarmee in de knel kwam. Misschien dat het wel past hoor, dat zou je even moeten passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Van de week geinstalleerd. Helaas werkt hij nog niet.

Heb hem onder de passagiersstoel gezet. Zwarte kabel gegrond onder het dashboardkastje, blauw op positief van sigarettenaansteker en geel naar de zekeringkast (op 10a spare, want wil wellicht later nog stoelv) Zie foto.

Had 1 tulp aansluiting (groen geloof ik) uit de witson. Splitter besteld naar 2 en die aangesloten op de tulp van de sub.

Wat doe ik fout?f38524c8a6d07de59edc9b7dc5f7a4ef.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Naast het feit dat er geen zekering in je Add-A-Circuit zit, let er ook op dat deze goed georiënteerd is. De uitgaande draad moet aan dezelfde kant zitten als de oorspronkelijke verbruiker.
Je kunt het beste checken met een spanningzoeker op welk van de twee contacten in de zekeringkast spanning staat; de draad moet dan aan de ANDERE kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik wil ook een subwoofer in mijn rio plaatsen. Als ik bovengenoemde zekering-bypass in de zekeringhouder van de sigarettenaansteker druk, kan ik de blauwe draad van de sub dan vergeten? Omdat hij dan alleen stroom krijgt als de auto op contact staat.

En kan ik deze manier ook wel gebruiken bij een zwaardere sub dan de kenwood die jullie hebben gebruikt? Omdat er normaal gesproken een veel dikkere kabel vanaf de accu wordt getrokken.

aangepast door Drieoog
Link naar reactie
Delen op andere sites


De blauwe draad heb je sowieso nodig; DIE zorgt ervoor dat de sub inschakelt.
Ik zou afraden de voeding geschakeld te maken; je belast daarmee het boordsysteem onnodig zwaar EN de sub krijgt bij iedere inschakeling een optater. De sub is ontworpen om permanent spanning te krijgen en die "netjes" in te schakelen op commando van de blauwe draad.

Link naar reactie
Delen op andere sites


22 uur geleden, Murcielaygo zei:

De blauwe draad heb je sowieso nodig; DIE zorgt ervoor dat de sub inschakelt.
Ik zou afraden de voeding geschakeld te maken; je belast daarmee het boordsysteem onnodig zwaar EN de sub krijgt bij iedere inschakeling een optater. De sub is ontworpen om permanent spanning te krijgen en die "netjes" in te schakelen op commando van de blauwe draad.

Thanks, ja ik heb de sub geinstalleerd en de stroom rechtstreeks van de accu gepakt. Fluitje van een cent. En wat een verschil in geluid!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...