Jump to content
Sander56

Dashcam E-Niro

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Ik verwacht binnen 14 dagen mijn nieuwe My19 E-Niro Executiveline .

Ik rijd momenteel een Kia Stonic waar ik een dashcam voor en achter heb geïnstalleerd en de stroom voorziening met een speciale obd stekker via de obd poort heb aangesloten, mijn vraag is dan of dit mogelijk is op de obd poort van de E-Niro, ik kan hier erg weinig over terug vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede vraag, ik heb de voeding direct op de accu laten zetten door de dealer met een schakelkast ertussen om bij te lage spanning de camera's uit te schakelen. In de obd poort zit een een Veepeak obd module.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, het kan via de OBD-aansluiting, maar zorg dan dat je de functie aan hebt staan waarbij de 12V-accu bijgewerkt wordt vanuit de rij-accu. Weet ff niet uit mijn hoofd hoe die functie heet.

Ik heb mijn dashcam aangesloten op een vrije zekering met constant + in het zekeringkastje bij de OBD-aansluiting. Nog geen last gehad van een lege 12V-accu door de dashcam, ondanks dat de auto soms meerdere dagen stilstaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie voor de snelle reactie, ik ga kijken waar ik deze functie kan vinden.

image.png.a9e9bc9804ebf89215581de3cc54292b.png 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan je vinden in het menu onder overige functies en heet Hulpaccu laadfunctie.

Waarschijnlijk staat dit al aangevinkt.

Alleen deze optie laadt de 12V accu niet gelijk op als de 12V spanning zakt.

Het laadt de 12V accu alleen op na een bepaalde tijd.

Het beste is dan ook wat eerder verteld is een schakelkastje te monteren.

Ik heb er ook eentje gemonteerd die bij 11,65 V de dashcam uitschakelt, zodat de 12V accu niet nog verder leegloopt.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch heb ik er geen last van dat mijn 12V accu leeg raakt, ondanks dat mijn dashcam 24/7 aan staat en de auto soms een paar dagen niet gestart wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuten geleden, 8.3 zei:

 

Het beste is dan ook wat eerder verteld is een schakelkastje te monteren.


 

Bedankt voor je antwoord, deze dongel kan ingesteld worden ,ik las dat als je iets aansluit dat stroom verbruikt wat de E-Niro niet als standaard herkent je meldingen gaat krijgen dat er iets stroom trekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mijn hardware-kit zo heet dat in het Engels kan ik de spanning zelf niet veranderen. Dat ligt vast.

Je kan inderdaad meldingen gaan krijgen dat de 12V accu ontladen is bij het aanzetten van de auto.

@Hippe lip Als je een zuinige dashcam hebt die weinig opneemt in parking mode zal het ontladen wel mee vallen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 15-2-2020 om 09:28, 8.3 zei:

 

@Hippe lip Als je een zuinige dashcam hebt die weinig opneemt in parking mode zal het ontladen wel mee vallen.

 

 

 

Edited by Sander56
verkeerde knopje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of mijn dashcam zuinig is weet ik niet maar ik kan de dongel wel afregelen zodat deze niet de hele accu leeg trekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Sander56 zei:

Of mijn dashcam zuinig is weet ik niet maar ik kan de dongel wel afregelen zodat deze niet de hele accu leeg trekt.

Dan gaat het wel goed komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag wilde ik mijn dashcam inbouwen met de obd dongle ,helaas zet de obd aansluiting direct tegen het klepje en om in het klepje de zaag te zetten vind ik zonde dus even kijken naar een andere oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de obd stekker uit de houder drukken en dan heb je meer vrije ruimte .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Bram E-Niro zei:

Je kunt de obd stekker uit de houder drukken en dan heb je meer vrije ruimte .

Tja, dat heb ik ook al eens geprobeerd. Nou dacht ik een paar redelijk handige handen te hebben, maar het is me nog niet gelukt. Hoe krijg je die OBD-aansluiting los uit zijn frame, zodat je het ding naar achteren kunt verplaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

afbeelding.png.290ad5f95deee4850d0da3de5dd29c85.png

Links en rechts van de OBD connector clips indrukken en dan kan je connector naar achter duwen.

Zie voorbeeld foto.

Edited by 8.3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx, @8.. Als de auto thuis is ga ik daar nog eens naar kijken. Dacht dat ik daar al naar gezocht had.

En komt deze foto van een onderdeel van Ali? Want ik bestel er graag een splitter waarvan ik één van de uitgangen dan weer op de oorspronkelijke plaats terugsteek, zodat de garage nix merkt van mijn splitter en extra aansluiting. Welke moet ik dan hebben, dat die in dat zelfde frame past als de originele stekker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx. Meteen besteld, maar dan bij een goedkopere leverancier. Had ik meteen budget voor een beetje snellere verzending :cowboy:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 4-3-2020 om 22:18, 8.3 zei:

 

Links en rechts van de OBD connector clips indrukken en dan kan je connector naar achter duwen.

 

Daar ga ik mee aan de slag ,bedankt voor je tip

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By MoodyBlues
      Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro.
      Concreet de twee vragen:
      Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond:
      Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt.
      Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties.
      Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten.
      Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw).
      MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem.
      Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21.
      En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren.
      Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden.
      Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
    • By Cabjo
      https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5174606/meer-schade-door-elektrische-autos-het-zijn-potentiele-moordenaars-tesla
    • Guest Evi Levels
      By Guest Evi Levels
      Beste lezer,
      Mijn bestelde zakelijke lease Kia e-niro wordt over enkele maanden geleverd (1 november 2020). Wegens privé omstandigheden wil ik deze order ter overname aanbieden. Heeft iemand interesse in de Kia e-niro tegen 8% bijtelling vanaf november dit jaar? Dan ontvang ik graag een bericht.
      Vriendelijke groet,
      Evi
    • By KIF
      Op 2-7-20 een nieuwe Kia E-Niro opgehaald en gelijk was er een duidelijk ratelend geluid linksvoor te horen. Vanaf ongeveer 80km per uur en bij het gas geven. Bij het uitrollen hoor je niets. Vandaag bij de dealer geweest, maar die hebben het nog niet kunnen verhelpen. Ze hadden dit niet eerder gehoord. Dat vind ik moeilijk te geloven. Hoe groot is dit probleem? Hebben meer kia e-niro eigenaren hier last van? Op het forum lees ik er wel wat over, maar of dit nou heel veel voorkomt............ ben hier wel erg benieuwd naar.
×
×
  • Create New...