Tom Zeldenrust Geplaatst 13 Februari, 2020 Geplaatst 13 Februari, 2020 (aangepast) Beste forumleden, Sinds kort maakt mijn kia sorento 2.5 uit het jaar 2008 een heel licht zoemend/brommend geluid bij constante snelheid met circa 100 km/h. Soms wel en soms hoor je niks. Je hoort het alleen als je de radio uit zet.. Ik moet daarbij wel vermelden dat ik laatst eens offroad ben geweest, waarbij ik de 4x4 heb ingeschakeld. Niet extreem, maar een bescheiden modderpad. Iemand enig idee? De differentieel olie en koppelingen zijn 10.000km geleden nog voorzien van nieuwe olie/vet. 13 Februari, 2020 aangepast door Tom Zeldenrust Quote
Murcielaygo Geplaatst 14 Februari, 2020 Geplaatst 14 Februari, 2020 Zit er vuil in je wielen? Modder aan de binnenkant vd velg bijvoorbeeld? Quote
spostma85 Geplaatst 21 Februari, 2020 Geplaatst 21 Februari, 2020 Gebruik ook eens de zoekfunctie op het forum. Je bent niet de eerste met zoemende geluiden. Wellicht dat je op basis van andere verhalen jouw geluid beter kan plaatsen om zo gerichter te kunnen kijken naar de oorzaak. Genoeg draaiende delen dus het kan vanalles zijn. Met wat meer concrete info kunnen wij je ook beter helpen. Vuil moet je uitsluiten door te reinigen. Heb je vast al gedaan. Oliepeil diff. kan onjuist zijn, gebeurt wel eens bij verversen achterdiff. daar moet meer in (1.6L ipv 1.3L voorste diff.) Versnellingsbak kun je uitsluiten door te ontkoppelen of in neutraal en horen of geluid weg is. Tussenbak kun je uitsluiten door zekering 13 TCCM eruit te trekken bij zekeringkastje links van de pedalen. Etc Quote
ArjanS Geplaatst 8 Maart, 2020 Geplaatst 8 Maart, 2020 (aangepast) De assen ( kruiskoppelingen ) kun je beter om de 6000 km smeren, of vaker en altijd na een stof of modderbad. Het vuil pers je dan uit de lagers. Goedkoop en ultra-snel te doen met een eenvoudige vetspuit en zoemt het dan nog was het dat niet.... Overigens zoemt bij mij de voorste differentieel altijd maar in NL is ie vrijwel nooit vol/continue in bedrijf. Ik merk het alleen bij sterk klimmen in het buitenland, en al helemaal in klimmende haarspeldbochten op stroef asfalt wat die tussenbak overduidelijk echt niet fijn vindt. Continue zoemen heb ik ook een keer gehad maar dat was vuile (orginele, met grafiet !!) differentieelvloeistof in het achterste differentieel die niet meer goed smeerde en het hele differentieel gloeiend heet maakte met het bergopwaarts trekken van een caravan. Sindsdien vervang ik zelf de vloeistoffen, weet ik tenminste zeker dat het 1) echt gebeurd en 2) het juiste smeermiddel is. Zo ook het smeren van de assen wat ik na ~ 3000 km doe. Ik wil liever geen as door de bodem van mijn auto op de snelweg :-)) 8 Maart, 2020 aangepast door ArjanS Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.