Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Het is mij de laatste dagen opgevallen dat de verlichting niet automatisch aan gaat op het moment dat je in regen rijdt. Bij mijn vorige auto de Ford Focus ging de verlichting automatisch aan, gelijk met de ruitenwissers. Wel een veiliger gevoel dat je beter zichtbaar bent.

Weet iemand of de Niro deze optie heeft? en/of hoe deze aan te zetten?

Geplaatst

Waarschijnlijk niet.
Kia heeft nogal de neiging om separate systemen te maken ipv een centrale computer die alles aanstuurt obv diverse sensoren.
Dus een losse lichtsensor die het licht inschakelt bij duister en een regensensor die de wissers bedient.
Maar geen communicatie tussen deze systemen.

Geplaatst (aangepast)

Ik heb er ook naar gezocht, maar niet gevonden. Bij mijn Outlander PHEV is de gevoeligheid van de lichtsensor instelbaar, onafhankelijk van de ruitenwissers, in een van de menu's. Bij de e-Niro alle menu's doorgespit, maar helaas.

aangepast door Case
Geplaatst
1 uur terug, Case zei:

Ik heb er ook naar gezocht, maar niet gevonden. Bij mijn Outlander PHEV is de gevoeligheid van de lichtsensor instelbaar, onafhankelijk van de ruitenwissers, in een van de menu's. Bij de e-Niro alle menu's doorgespit, maar helaas.

Dit is niet het probleem denk ik. LordWian wil dat koplampen aangaan als de ruitenwissers regelmatig moeten wissen. (ongeacht het licht buiten)

Helaas is dit niet het geval bij de E-Niro. Ik heb als "oplossing" dat mijn lichten altijd aan zijn (gaan automatisch uit na "contact uit") 

Geplaatst
12 uur geleden, King Niro zei:

Dit is niet het probleem denk ik. LordWian wil dat koplampen aangaan als de ruitenwissers regelmatig moeten wissen. (ongeacht het licht buiten)

Helaas is dit niet het geval bij de E-Niro. Ik heb als "oplossing" dat mijn lichten altijd aan zijn (gaan automatisch uit na "contact uit") 

Jij snapt hem King Niro. Op het moment dat ruitenwissers moeten wissen (inderdaad ongeacht het licht buiten) omdat je een regenbui in reed gingen de lampen aan.

Ik had het instructieboekje en het menu in de auto al meerdere keren nagekeken en kon ook niets vinden. Helaas.

Geplaatst
15 uur geleden, King Niro zei:

Bij mijn vorige auto was de verlichting ook gekoppeld aan de ruitenwissers, dus miste het ook op de E-Niro. Heb nu voor dezelfde oplossing gekozen (altijd licht aan).

Geplaatst
17 uur geleden, Murcielaygo zei:

Waarschijnlijk niet.
Kia heeft nogal de neiging om separate systemen te maken ipv een centrale computer die alles aanstuurt obv diverse sensoren.
Dus een losse lichtsensor die het licht inschakelt bij duister en een regensensor die de wissers bedient.
Maar geen communicatie tussen deze systemen.

Dat klopt niet helemaal. Gisteren merkte ik dat de achterruitenwisser wel vanzelf aan gaat Bij regen en inschakelen van de achteruitversnelling.

Ik rijd ook altijd met het licht aan. Wel zo veilig. In het begin had ik de lichtschakelaar op automatisch staan en vertrouwde ik daarop, totdat mijn vrouw die een keer uit had gezet omdat ze het licht met de hand aan en uit wilde zetten. Toen reed ik in de schemer dus zonder achterlicht....

Sindsdien hebben we het licht gewoon permanent op ‘aan’ staan.

Geplaatst
Dat klopt niet helemaal. Gisteren merkte ik dat de achterruitenwisser wel vanzelf aan gaat Bij regen en inschakelen van de achteruitversnelling.

Bij regen, of bij ingeschakelde wissers? Sowieso is dat niet iets wat net een computer hoeft; een simpel relais kan al zorgen voor regen+achteruit=wisser achter aan.
Ik had dit op mijn Picanto zelf gemaakt, maar vind het minder handig dan verwacht (tot aan irritant toe), dus het relais weer verwijderd :-)
Geplaatst
Op 14-7-2020 om 19:00, King Niro zei:

Dat snap ik, maar als je, zoals bij de Outlander, de gevoeligheid van de lichtsensor zo kunt instellen, dat de verlichting aangaat als de regen begint, hoeven de systemen niet gekoppeld te zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...