MCPLangeveld Geplaatst 31 Juli, 2020 Geplaatst 31 Juli, 2020 Goedemiddag allemaal, ik las dat er modellen bestaan met elektrische verwarming, en met warmtepomp. Kan ik ergens vinden wat er in de NL MY20 zit? Ik denk warmtepomp, maar weet t dus niet zeker. Quote
Oplossing yvdhaak Geplaatst 31 Juli, 2020 Oplossing Geplaatst 31 Juli, 2020 33 minuten geleden, MCPLangeveld zei: Goedemiddag allemaal, ik las dat er modellen bestaan met elektrische verwarming, en met warmtepomp. Kan ik ergens vinden wat er in de NL MY20 zit? Ik denk warmtepomp, maar weet t dus niet zeker. De MY20 heeft een warmtepomp. Quote
yvdhaak Geplaatst 31 Juli, 2020 Geplaatst 31 Juli, 2020 40 minuten geleden, MCPLangeveld zei: Top. bedankt You're welcome Quote
EvilBeegee Geplaatst 1 Augustus, 2020 Geplaatst 1 Augustus, 2020 En de MY19 ook trouwens, mocht iemand het zich afvragen... (Althans, de Nederlandse modellen. In de VS schijn je ook e-Niro's te hebben zonder "Cold Weather Package", zonder warmtepomp).Sent from my Pixel 4 XL using Tapatalk 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 1 Augustus, 2020 Geplaatst 1 Augustus, 2020 (aangepast) 2 uur geleden, EvilBeegee zei: En de MY19 ook trouwens, mocht iemand het zich afvragen... Bijna helemaal goed. De eerste lichting met demowagens die eind 2018 als vooruitgeschoven post naar de dealers in NL gingen hadden geen warmtepomp. Of beter gezegd: daar werkt de warmtepomp alleen als koeling, airco en wordt de verwarming verzorgd door een verwarmingsspiraal. Het kan nu dus gebeuren dat je hier in NL een tweedehands e-Niro koopt die géén verwarmingswarmtepomp heeft! Als je weet waar je naar moet kijken is het gelukkig eenvoudig te zien onder de motorkap. Dat is dan zo’n demowagen, afgezien van import uit andere EU-landen natuurlijk. 1 Augustus, 2020 aangepast door Hippe lip 1 Quote
EvilBeegee Geplaatst 1 Augustus, 2020 Geplaatst 1 Augustus, 2020 Bijna helemaal goed. De eerste lichting met demowagens die eind 2018 als vooruitgeschoven post naar de dealers in NL gingen hadden geen warmtepomp. Of beter gezegd: daar werkt de warmtepomp alleen als koeling, airco en wordt de verwarming verzorgd door een verwarmingsspiraal. Het kan nu voorkomen dat je hier in NL een tweedehands e-Niro koopt die géén verwarmingswarmtepomp heeft! Als je weet waar je naar moet kijken is het gelukkig eenvoudig te zien onder de motorkap.Aha! Weer wat geleerd Sent from my Pixel 4 XL using Tapatalk Quote
8.3 Geplaatst 1 Augustus, 2020 Geplaatst 1 Augustus, 2020 Op deze foto's kan je duidelijk het verschil zien zonder en met warmtepomp. Quote
taranis1 Geplaatst 1 Augustus, 2020 Geplaatst 1 Augustus, 2020 Op deze foto's kan je duidelijk het verschil zien zonder en met warmtepomp.Bij mij werkt de link niet Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Murcielaygo Geplaatst 1 Augustus, 2020 Geplaatst 1 Augustus, 2020 Het lijkt mis te gaan binnen zowel Tapatalk als in de browser.Maar in die laatste kan ik met moeite het bericht wel zien... Daarom op deze manier dan maar; 1 Quote
Case Geplaatst 2 Augustus, 2020 Geplaatst 2 Augustus, 2020 In Frankrijk is er in het begin een grote rel geweest, omdat de Franse importeur de e-Niro zonder warmtepompverwarming leverde. Vooral de kopers in de koudere gebieden (zoals de Franse Alpen) voelden zich belazerd, omdat de prijs van de auto ook niet lager was dan in bijv. Duitsland. Quote
yamaha Geplaatst 25 Oktober, 2020 Geplaatst 25 Oktober, 2020 Op 1-8-2020 om 19:26, Murcielaygo zei: Het lijkt mis te gaan binnen zowel Tapatalk als in de browser. Maar in die laatste kan ik met moeite het bericht wel zien... Daarom op deze manier dan maar; hallo Als ik deze fotoos zie ,vraag ik me af of onze kia e soul (juli 2020) een omkeerinrichting heeft. Onder de motorkap heeft hij dat grote gapend gat. Zit die warmtepomp misschien op een andere plek? Quote
Hippe lip Geplaatst 27 Oktober, 2020 Geplaatst 27 Oktober, 2020 Op 25-10-2020 om 14:10, yamaha zei: hallo Als ik deze fotoos zie ,vraag ik me af of onze kia e soul (juli 2020) een omkeerinrichting heeft. Onder de motorkap heeft hij dat grote gapend gat. Zit die warmtepomp misschien op een andere plek? Die Soul kennen we hier ook niet uit het hoofd, daar onder de motorkap. Misschien kun je er een plaatje van laten zien? Dan is er misschien meer over te vertellen. Quote
yamaha Geplaatst 29 Oktober, 2020 Geplaatst 29 Oktober, 2020 hierbij de foto van onze e soul met de open ruimte onder de motorkap. Het is de executive uitvoering. Volgens de beschrijving zou een warmtepomp aanwezig moeten zijn, zoals in de kia e niro. groet de yamaha xt 1200 rijder Quote
Hippe lip Geplaatst 29 Oktober, 2020 Geplaatst 29 Oktober, 2020 @yamaha Dit ziet er idd wel heel erg hetzelfde uit als onder de kap van de e-Niro. Zeker als jouw auto volgens de beschrijving ook zou verwarmen met een warmtepomp, dan zou ik maar eens verhaal gaan halen bij de dealer, want dat lijkt hier niet te kloppen. Voor de volledigheid nog wel even het hele verhaal: ‘airco’ en ‘warmtepomp’ zijn in principe (technisch gezien) hetzelfde. Het verschil waar we het hier over hebben zit in de zogeheten ‘omkeerinrichting’. Dat is dat ding wat op de hier geposte foto’s duidelijk te zien is en dat bij jou lijkt te ontbreken. Die omkeerinrichting kan de richting van koelen/verwarmen omkeren, zodat die niet alleen de warmte van binnen naar buiten kan transporteren (airco), maar ook van buiten naar binnen (verwarming met warmtepomp). Kijk vóór je naar de dealer gaat wel even goed na of in de officiële gegevens van Kia wel staat vermeld dat ook de verwarming met een warmtepomp werkt. Als dat zo is heb je een case, lijkt me. Quote
yamaha Geplaatst 29 Oktober, 2020 Geplaatst 29 Oktober, 2020 bedankt voor je reaktie. ik ga proberen uit te vinden waar ik die informatie kan vinden! heb jij misschien een hint ? ik begrijp dat er een warmtepomp in zit maar niet een omkeerinrichting. groet Quote
Hippe lip Geplaatst 29 Oktober, 2020 Geplaatst 29 Oktober, 2020 @yamaha Een hint? Nou, jij komt met de mededeling dat die warmtepomp volgens de beschrijving aanwezig zou moeten zijn. Mijn hint: kijk eens in die beschrijving waar je het over hebt? 5 uur geleden, yamaha zei: hierbij de foto van onze e soul met de open ruimte onder de motorkap. Het is de executive uitvoering. Volgens de beschrijving zou een warmtepomp aanwezig moeten zijn, zoals in de kia e niro. En ja, er zit een warmtepomp in (zoals tegenwoordig in heel veel auto’s), maar als die geen omkeerinrichting heeft noem je dat een airco en geen warmtepomp. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 29 Oktober, 2020 Geplaatst 29 Oktober, 2020 Volgens de site van Kia is bij de MY21 e-Soul een warmtepomp standaard bij een 64kWh accu en optioneel bij de kleinere accu... 1 Quote
yamaha Geplaatst 30 Oktober, 2020 Geplaatst 30 Oktober, 2020 12 uur geleden, Murcielaygo zei: Volgens de site van Kia is bij de MY21 e-Soul een warmtepomp standaard bij een 64kWh accu en optioneel bij de kleinere accu... Dat heb ik gezien .Men heeft ook nog de executive uitvoering MY e-soul 2020 64 kw met warmtepomp. Quote
Murcielaygo Geplaatst 30 Oktober, 2020 Geplaatst 30 Oktober, 2020 Maar KiaNL rept van een ExecutiveLINE.Is dat geen verschil? Is dit wel een origineel Nederlandse auto? 1 Quote
yamaha Geplaatst 30 Oktober, 2020 Geplaatst 30 Oktober, 2020 1 uur terug, Murcielaygo zei: Maar KiaNL rept van een ExecutiveLINE. Is dat geen verschil? Is dit wel een origineel Nederlandse auto? op de nota staat inderdaad executiveline. Voorlopig ga ik ervan uit dat het een NL uitvoering is! waarom de warmtepomp ontbreekt is wel een raadsel. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de warmtepomp op een andere plaats zit. Ik heb de dealer de afbeeldingen gestuurd van onze auto,zonder warmtepomp en van de e niro met warmtepomp. De verkoper vertelde dat in onze kia e soul standaard een warmtepomp zit. Dit zal zeker een vervolg krijgen en jullie horen hier nog van!!! 1 Quote
yamaha Geplaatst 31 Oktober, 2020 Geplaatst 31 Oktober, 2020 10 minuten geleden, Hippe lip zei: @yamaha Ik ben benieuwd.... anders ik wel ! maakt het veel verschil in energie verbruik een warmtepomp met omkeerinrichting of de andere "warmtepomp"? Quote
Hippe lip Geplaatst 31 Oktober, 2020 Geplaatst 31 Oktober, 2020 1 uur terug, yamaha zei: anders ik wel ! maakt het veel verschil in energie verbruik een warmtepomp met omkeerinrichting of de andere "warmtepomp"? Jazeker! Als je geen omkeerinrichting hebt, dan verwarm je met een gewone elektrische verwarmingsspiraal. Daar gaat 1 kWh aan elektrische energie in om 1 kWh aan warmte te produceren. 1:1 en dus een rendement van 100%. Als je verwarmt met een warmtepomp, dan krijg je een rendement van meer dan 100%. Als je kijkt in de wereld van warmtepompen voor woonhuisverwarming, dan kom je de term COP tegen; Coeffcient of Performance. Een COP van 3 bijvoorbeeld houdt in dat als je er 1 kWh aan elektrische energie in stopt, je er 3 kWh aan warmte uit krijgt. Een rendement van 300% dus! Dat klinkt misschien vreemd, maar dat komt omdat er warmte uit de omgevingslucht gehaald wordt die niet 'betaald' hoeft te worden, waarvoor geen elektrische energie nodig is. Met het huidige weer zal je een COP van 4, misschien wel 5 kunnen halen. Als de temperaturen goed onder de 10ºC komen zal dat naar schatting 3 worden en rond of onder het vries punt ca. 2, verwacht ik. Dat laatste betekent dat je per verbruikte elektrische kWh uit je accu nog steeds 2x zoveel warmte uit de warmtepomp krijgt dan wanneer je een elektrisch element (gloeispiraal) gebruikt. Dus of het verschil maakt? Reken maar! 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 31 Oktober, 2020 Geplaatst 31 Oktober, 2020 op de nota staat inderdaad executiveline. Voorlopig ga ik ervan uit dat het een NL uitvoering is!Wat zie je bij de RDW als je je kenteken opzoekt? Daar is vaak ook te zien of een auto import is. Of met een app als Finnik, die haalt zijn gegevens ook bij de RDW vandaan, maar dan in een simpeler interface. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.