Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Door de diverse draadjes heen is er wel eens gesproken over het gebruik van Home Assistant in combinatie met de e-Niro, maar dan is het zo'n zoektocht als je iets wilt terugzoeken. Ook erg onoverzichtelijk, dus dan maar een eigen draadje daarvoor.

Ik rijd een MY19 en de API daarvoor is uitgevlooid (dank aan degenen die dit deden!). Ik ben ook gebruiker van Home Assistant (HA), maar ik ben niet zo goed in het schrijven van de benodigde code daarvoor. Ik kan het meestal wel lezen, maar zelf creëren lukt me echt niet.

Mijn eerste vraag hier is of iemand het al voor elkaar heeft om de positie van de auto in HA te laten zien. Ik krijg in HA wel de coördinaten te zien, maar dan krijg ik longitude en latitude in twee verschillende parameters en ik weet niet hoe ik dat kan combineren en in een kaartje laten zien. Ik wil graag de positie en eventueel de afgelegde route in een kaartje zien.

Dat heeft vast iemand al eens gedaan.;)

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Goeie! Deze volg ik! Ik ben ook op het punt gekomen om home assistant te gaan gebruiken. Ik heb de python script nu in een docker draaien op een raspberry pi. Nu nog home assistant en dan is het compleet en kan ik de data inzien..

Geplaatst (aangepast)

Kijk, @korsowito is duidelijk goed thuis in deze materie. Jou hebben we hier nodig ;) Welkom in dit draadje.

Ideetjes heb ik wel meer voor HA en de e-Niro: ik denk erover om thuis een schermpje (e-ink of zo) op te hangen met wat relevante info van de auto, zoals huidig bereik en % SoC.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Goeie! Deze volg ik! Ik ben ook op het punt gekomen om home assistant te gaan gebruiken. Ik heb de python script nu in een docker draaien op een raspberry pi. Nu nog home assistant en dan is het compleet en kan ik de data inzien..

Geplaatst
14 uur geleden, jwv zei:

Kun je beter op Tweakers vragen. Daar zijn al wat voorbeelden gedeeld.

1 minuutje zoeken op dat forum: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62992290#62992290

Dank voor je link. Dat is in elk geval een deel van de info die we hier kunnen gebruiken.

Het gaat er mij juist om om dit onderwerp op dit forum een beetje gestructureerd bij elkaar te krijgen voor diegenen die wel hier en niet op Tweakers zitten. Bovendien: op Tweakers loopt alles door elkaar en kun je niet één onderwerp in een subdraadje bij elkaar houden. Dat is nou net wat ik bedoelde in mijn OP. Allerlei info over dit onderwerp is her en der te vinden, maar laten we proberen hier de combinatie e-Niro en HA bij elkaar te brengen zonder andere dingen tussendoor.

Geplaatst
16 uur geleden, jwv zei:

Kun je beter op Tweakers vragen. Daar zijn al wat voorbeelden gedeeld.

1 minuutje zoeken op dat forum: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62992290#62992290

Ah, nu ik erin kijk zie ik dat dit een oplossing is via MQTT. Ik houd de boel graag zo veel mogelijk lokaal, minder afhankelijk van externe systemen.

Dus toch weer de vraag of iemand dat voor elkaar heeft?

Geplaatst

Eh, MQTT is een protocol. De broker kun je prima lokaal draaien. Maar goed, het is allemaal een hoop uitzoekwerk.

Misschien dat het dan makkelijker is om die paar euro aan Kia te betalen voor GPS in de MijnKia app?

Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, jwv zei:

Misschien dat het dan makkelijker is om die paar euro aan Kia te betalen voor GPS in de MijnKia app?

Niet alles draait om geld.:no: Home Assistent is gewoon leuk speelgoed. ;)

Maar je je antwoord laat zien dat ik er maar beperkt in thuis ben. Gelukkig net ver genoeg om HA op te kunnen zetten en er wat basic dingen mee te doen. Voor de rest ben ik afhankelijk van wat anderen gemaakt hebben en ik dan kan toevoegen. Hooguit kan ik er ideeën, suggesties aan toevoegen.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst (aangepast)
15 uur geleden, MetBril zei:

Heb je al naar meer informatie gezocht of gevraagd op het Home Assistant forum?

Jazeker, maar daar vond ik tot nu toe niet het antwoord op de vraag hoe ik de positie van de auto (en eventueel de afgelegde route) in HA kan laten zien. Het zit met de e-Niro anders in elkaar: je krijgt van de API namelijk de longitude en latitude als twee losse parameters. Die moeten gecombineerd worden om ze op een kaart in HA te tonen. Dat is ongetwijfeld een eenvoudige stap in het script, maar ik ben niet thuis in die materie. Er zijn anderen voor wie dat een fluitje van een cent is.

Zoals al eerder (o.a. in de OP) gezegd: her en der staat deze en andere info, maar het is mijn bedoeling om het hier bij elkaar te brengen in één draadje en zo overzichtelijk beschikbaar te maken voor anderen op dit forum die er ook gebruik van willen maken.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

@Voxxie Ik weet niet of je weet hoe de API van de MY19 eruit ziet, maar dáár ligt mijn probleem: ik krijg longitude en latitude als twee losse parameters. Die moet je eerst tot één verwerken, daarin zit ‘m de kneep.

Het verder in HA krijgen lijkt dan niet zo moeilijk meer. 

Geplaatst
1 uur geleden, Wortelsoft zei:

Hier staat hoe je een google maps url maakt met longitude en latitude.

https://developers.google.com/maps/documentation/urls/get-started

Ja, die is bekend. De vraag is echter hoe ik met de twee parameters die je van de Kia-app krijgt, in HA een kaartje met de positie en liefst ook afgelegde route krijgt.

Iemand suggesties, of liever: een voorbeeld?

Geplaatst
Door de diverse draadjes heen is er wel eens gesproken over het gebruik van Home Assistant in combinatie met de e-Niro, maar dan is het zo'n zoektocht als je iets wilt terugzoeken. Ook erg onoverzichtelijk, dus dan maar een eigen draadje daarvoor.
Ik rijd een MY19 en de API daarvoor is uitgevlooid (dank aan degenen die dit deden!). Ik ben ook gebruiker van Home Assistant (HA), maar ik ben niet zo goed in het schrijven van de benodigde code daarvoor. Ik kan het meestal wel lezen, maar zelf creëren lukt me echt niet.
Mijn eerste vraag hier is of iemand het al voor elkaar heeft om de positie van de auto in HA te laten zien. Ik krijg in HA wel de coördinaten te zien, maar dan krijg ik longitude en latitude in twee verschillende parameters en ik weet niet hoe ik dat kan combineren en in een kaartje laten zien. Ik wil graag de positie en eventueel de afgelegde route in een kaartje zien.
Dat heeft vast iemand al eens gedaan.

Ik upload een linkje naar Google maps in mijn python plug-in voor Domotica. googlelocation = '

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • 7 maanden later...
Geplaatst
Op 8-8-2020 om 23:32, Hippe lip zei:

Ja, die is bekend. De vraag is echter hoe ik met de twee parameters die je van de Kia-app krijgt, in HA een kaartje met de positie en liefst ook afgelegde route krijgt.

Iemand suggesties, of liever: een voorbeeld?

Je moet in HA de lon/lat samenvoegen in een device-tracker met een automation is dat het makkelijkste.

Even een copy-paste voor je ;-)

- id: '63246466446'
  alias: Kia op de kaart
  initial_state: 'on'
  mode: queued
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: 
      - sensor.kia_position_lat
      - sensor.kia_position_long
  condition:
    condition: template
    value_template: >
      {{ states('sensor.kia_position_lat') not in ('unknown', 'unavailable') or
          states('sensor.kia_position_long') not in ('unknown', 'unavailable') }}
  action:
  - service: device_tracker.see
    data_template:
      dev_id: kia_tracker
      gps: 
        - "{{ states.sensor.kia_position_lat.state }}"
        - "{{ states.sensor.kia_position_long.state }}"    

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
23 uur geleden, Richardv zei:

Je moet in HA de lon/lat samenvoegen in een device-tracker met een automation is dat het makkelijkste.

Even een copy-paste voor je ;-)

- id: '63246466446'
  alias: Kia op de kaart
  initial_state: 'on'
  mode: queued
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: 
      - sensor.kia_position_lat
      - sensor.kia_position_long
  condition:
    condition: template
    value_template: >
      {{ states('sensor.kia_position_lat') not in ('unknown', 'unavailable') or
          states('sensor.kia_position_long') not in ('unknown', 'unavailable') }}
  action:
  - service: device_tracker.see
    data_template:
      dev_id: kia_tracker
      gps: 
        - "{{ states.sensor.kia_position_lat.state }}"
        - "{{ states.sensor.kia_position_long.state }}"    

Dank je voor deze info. Het lijkt er echter op dat hier nog iets vóór moet staan.  Een header of kop of begin, hoe dat ook heet. Als ik alleen dit in config.yaml zet krijg ik een foutmelding, wat ook wel logisch is, want geen enkel blok code begint met een streepje.

Wat gaat er mis?
Helaas kan ik dat zelf niet uitvogelen omdat ik daarvoor veel te weinig kennis heb van de gebruikte programmeertaal.

Het lijkt erop dat dit ergens achteraan geplakt moet worden, maar ik heb geen idee wáárachter.....

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
5 minuten geleden, Richardv zei:

Dit moet je in je automations.yaml

Ah, die heb ik nog nooit gebruikt. Precies deze regels erin? Nix erboven, erbij, erachter?

Geplaatst

Anders maak je in de GUI een automation aan, en zeg je dan bewerk in YAML, dan plak je dit erin... mogelijk dat je dan de "- " eraf moet halen en alles selecteren en een [shift + tab] moet doen om alles 1 inspringing terug te zetten

Gast Peter Boermans
Geplaatst

Iemand al werkend in Home Assistant met een E-Niro van 2020?

Geplaatst
Op 15-3-2021 om 19:15, Richardv zei:

Anders maak je in de GUI een automation aan, en zeg je dan bewerk in YAML, dan plak je dit erin... mogelijk dat je dan de "- " eraf moet halen en alles selecteren en een [shift + tab] moet doen om alles 1 inspringing terug te zetten

Hey thanks voor je hulp. Ik heb nu in mijn dashboard de locatie van mijn Kia. Kan ik dan ergens ook tracken waar deze allemaal geweest is?

@Hippe lip

Zo ziet de config van automations er bij mij uit:

image.png.5ac5e0198fa0c2cb1027888e35cea1d9.png

Vervolgens kan ik met kaart de locatie weergeven:

image.png.29338e9db8f4c1d90035955689db6929.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...