Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Probleem: Raar geluid na starten auto. 

• Hoe klinkt het ? : Als een electrische pomp of iets , het is vrij hoog maar geen piepend geluid . Het klinkt een beetje alsof je in een gehorig huis woont en de buren aan het stofzuigen zijn. Maar het enige wat je hoort is de frequentie zoem / piep van de electromotor van de stofzuiger. 
  • Wat beinvloed het geluid? : Als ik aan de knoppen van de stoel verwarming of raam verwarming zit. Dan gaat het geluid in frequentie een beetje omlaag , maar daarna weer omhoog naar de originele frequentie. Auto rijden / gas geven etc heeft geen enkele invloed op het geluid zelf. Hoe ik het gas in trap heeft geen invloed op het geluid. 
  • Wanneer hoor ik het:  Na het starten , tijdens het rijden , als de motor stationair draait. 
  • Waar komt het geluid vandaan? :  Ik heb de motorkap open gezet en getracht het geluid te vinden. Het komt niet van de dynamo af. Ik hoor het geluid in de auto en dan hoor ik het ook vooral aan de achterzijde van de auto.

Zou het misschien komen door de benzine pomp? Dat lijkt me het meest logische. En dat verklaart ook wel de beinvloeding als ik iets electrisch gebruik in de auto. 

Heeft er iemand ervaring met dit ? Misschien kan het door de kou komen hier is het namelijk rond de -2 constant. Ik heb al 600 km met de auto gereden en nog niet eerder gehoord. Maar lijkt me vreemd dat dat kan met een vrijwel nieuwe auto. 

Geplaatst

Ik heb maar voor het gemak een video gemaakt. ( ja in het engels want dat is makkelijker voor alle fora ) Op het UK forum denkt men ook aan een foutieve brandstofpomp . 

Hopelijk valt dit onder garantie, ik zal wel naar de dealer gaan en anders vervang ik hem zelf wel. 

Geplaatst

Ben er bijna zeker van dat dit van de benzinepomp afkomt.
Op sommige momenten hoor ik het geluid sterker, als je b.v. met je toestel bij de achterbank en in de kofferbak bent.

Als je het toerental veranderd (bij gasgeven) gaat het zoemende geluid dan ook van toonhoogte veranderen... of blijft dit hetzelfde?

• 2 weken later...
Geplaatst

Ok update voor iedereen: Dit is een kapotte brandstof pomp. De monteur heeft vanochtend het hele brandstof pomp systeem vervangen ( dus de pomp inc behuizing en het interne filter) en het geluid is weg. Het verbruik is ook ongeveer 1L/100km omlaag gegaan. De monteur zei ook dat er in de tussentijd nog een andere ceed uit 2020 met dezelfde motor en ongeveer dezelfde kms langs was gekomen met het zelfde probleem. Het schijnt dus waarschijnlijk te komen door dat ze een slechte batch met brandstofpompen hadden gebruikt in de fabriek of zoiets. Het word volledig tegen garantie vervangen. Het word nu in de kia database gezet dus waarschijnlijk als er meer klachten zijn dan komt er een callback .. maar dat is natuurlijk maar een gok. 

Geplaatst (aangepast)

Kans is groot dat dit komt door de "nieuwe" brandstof met bio toevoeging de beruchte e10 benzine.
in Duitsland hebben ze de oude 95 al weer in de pomp zitten en heb je de keus voor e10. Brandstof systemen gaan er allemaal aan door die e10.
Ik tank 98 met mijn proceed GT, was ook advies van de dealer en in de handleiding adviseert Kia tussen de regels door ook 98 te gebruiken.

https://topgear.nl/autonieuws/goedkoper-om-geen-e10-te-tanken/

aangepast door Sniperjp
Geplaatst
On 2/17/2021 at 11:21 AM, Sniperjp said:

Kans is groot dat dit komt door de "nieuwe" brandstof met bio toevoeging de beruchte e10 benzine.
in Duitsland hebben ze de oude 95 al weer in de pomp zitten en heb je de keus voor e10. Brandstof systemen gaan er allemaal aan door die e10.
Ik tank 98 met mijn proceed GT, was ook advies van de dealer en in de handleiding adviseert Kia tussen de regels door ook 98 te gebruiken.

https://topgear.nl/autonieuws/goedkoper-om-geen-e10-te-tanken/

Het ging hier om een Diesel, daar gooi je hopelijk geen E10 in!

Geplaatst
2 uur geleden, Rickvi1 zei:

Het ging hier om een Diesel, daar gooi je hopelijk geen E10 in!

Haha nee dat zou dan wel eens de reden kunnen zijn. Had ik ff gemist.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...