Jump to content
Sniperjp

Proceed GT ervaring

Recommended Posts

Nu mijn Proceed GT er bijna is wil ik hier starten met het bijhouden van een log. Ik heb tijdens mijn aankoop veel vragen niet beantwoord kunnen krijgen omdat er veel info over de GT niet voorhanden is.
Dealers hebben er vaak geen staan omdat er minder vraag naar is, de meeste gaan voor de gt line. En omdat ze er niet veel verkopen zijn er ook minder bestuurders die er iets over kunnen vertellen.

Mocht dit niet de juiste plaats zijn op het forum hoor ik het graag, als het een topic is wat niet is toegestaan mag ie weg ;-)

33 minuten geleden, Sniperjp zei:

Nu mijn Proceed GT er bijna is wil ik hier starten met het bijhouden van een log. Ik heb tijdens mijn aankoop veel vragen niet beantwoord kunnen krijgen omdat er veel info over de GT niet voorhanden is.
Dealers hebben er vaak geen staan omdat er minder vraag naar is, de meeste gaan voor de gt line. En omdat ze er niet veel verkopen zijn er ook minder bestuurders die er iets over kunnen vertellen.

Mocht dit niet de juiste plaats zijn op het forum hoor ik het graag, als het een topic is wat niet is toegestaan mag ie weg ;-)

Misschien handig om alvast wat vragen neer te zetten die je hebt? 

Omdat mijn Mercedes S500 laatst een probleem had kon ik ineens niet gaan werken. Best lastig als zelfstandigen.
Heb toen het besluit genomen om de Benz te gaan vervangen voor een nieuwe wagen, maar welke.....

Na veel proefritten en zoektochten online kwam ik bij de KIA Proceed GT. Model was mooi en had iets weg van een Mercedes. (was ik ook naar aan het kijken maar erg duur voor wat je krijgt in vergelijk tot de Proceed)
Helaas ontbrak het over rij ervaringen van de GT, het is natuurlijk relatief een nieuwe wagen maar wat je vind gaat meestal over de normale Proceed en niet de GT.
Nu ik er 1 besteld heb zal ik proberen een log bij te houden hoe het gaat me de GT en proberen mijn ervaringen te delen.

De aankoop

Daar was probleem 1, in Belgie (waar ik woon) geen GT te vinden voor een proefrit. Na veel zoeken van de dealer was er 1 gevonden, ruim een uur rijden vanaf mij thuis. Voor mij geen optie, wil best een stukje rijden maar ga geen 2 uur in de auto zitten voor een proefrit.
Ook in Nederland bij KIA geweest maar ook daar nergens een GT. Wel veel verschil meegemaakt bij welke dealer je komt. In den bosch super geholpen en vragen werden direct opgevolgd per telefoon. In Tilburg was het dan weer schandalig, geen tijd, geen zin, negeren en ga zo maar door. Daar zien ze mij nooit meer.
Uiteindelijk contact gehad met de dealer in België, door de lockdown vooral via mail en telefoon.
Een auto kopen online gaf me geen goed gevoel dus gaan zoeken naar Info van bestuurders en zo ook hier terecht gekomen. Helaas is de auto nog redelijk nieuw dus niet heel veel info te vinden vooral niet van de GT.
Veel filmpje gekeken op youtube van de Proceed vooral in het duits op 1 of andere manier... en daar kwamen welk wat praktische zaken naar boven, hoofdruimte was er 1 van.

Dealer gebeld i.v.m. hoofdruimte vraag maar bezoek showroom was door corona niet mogelijk. Toen dus naar Nederland want daar was de KIA wel open, maar geen GT.
Wel wat in een gt line gezeten maar dat is toch niet het zelfde, andere motor en niet alle opties waren gelijk, zo had ie geen open dak en elektrisch verstelbare stoelen, iets waar ze op internet van vertelden dat die combinatie tot een gebrek van hoofdruimte zou leiden.
Na velen welen was de showroom en België weer open en konden we gaan proefrijden met een gt line met open dak en elektrisch verstelbare stoelen. en nog een DTC (automaat bak) ook. De auto was van een klant die haar auto niet nodig had en wilde afstaan voor een proefrit. Samen met mijn zoon naar de dealer en rijden met de KIA.
Auto schakelde super, veel beter als menig andere auto waar ik mee had proefgereden en hoofdruimte meer dan voldoende.
Het schakelen en de hoofdruimte waren voor mij de 2 belangrijkste reden om een proefrit te maken. Ook met een SsangYoung gereden maar die schakelden voor mij niet fijn, dat is de reden dat die het niet is geworden. Ben natuurlijk beetje verwend met mijn S500, maar dat mag ik volgens auto dealers niet vergelijken met een ander wagen, maar ja voor mij was het wel reëel, de benz gaat naar mijn vrouw en ik ga met de nieuwe auto rijden dan  moet ie wel zeker zo fijn rijden. De proceed voldoet zeker aan mijn eisen.

Op 11 januari de knoop doorgehakt en de Proceed GT besteld. het wat een lastig verhaal. Probleem was dat ik een bedrijf heb in NL en woon in BE, een heel gedoe waar ik jullie niet mee lastig val. als je wil weten waar je tegen aanloopt stuur maar een bericht dan kom ik er bij je  op terug.
Bij de dealer mijn optie lijst doorgenomen en onderhandeld over de prijs en daar was dan het moment van akkoord.....Mijn eerste volledig nieuwe auto die ik prive kocht was een feit.
De dealer kon in het systeem van KIA zien welke autos er aan zaten te komen of wanneer ze in productie gingen. Ik had mazzel mijn GT was geproduceerd op 7 januari en stond op het fabrieksterrein van KIA.  De auto zou 14 januari op de trein gaan naar de dealers.
Levertijd met inbouw van alle zaken en poetsen zou uiterlijk eind februari zijn, dat wordt nu dus 10 februari.

meer info in mijn volgende post

Vragen voor dat ik overging tot koop

Laat ik voordat ik verder type even aangeven dat ik een echte patrol head ben. Er zullen dus vragen bij staan die voor veel mensen niet belangrijk zijn maar voor mij wel. Dit gaat vrij ver overigens, zo wil ik van elke auto/motor die ik koop alles weten, tot in detail.
Voor de verkoper vaak een irritatie maar voor sommige een opluchting, ze hoeven mij niks uit te leggen, ik weet het meestal al. Niet bij de Proceed GT dit keer. ik vond veel Duitse filmpjes maar vaak oppervlakkig. In duitsland zijn meer GT's verkocht dan in NL en BE dus niet helemaal vreemd.

Vragen die ik had voordat ik de Proceed kocht, in willekeurige volgorde en ja er staan onbelangrijke zaken bij voor de meeste auto eigenaren. Ik heb de wagen besteld en die komt 10-2-2021 dus antwoorden is voor mij niet meer nodig maar wei weet help je er een ander mee.

- Zijn de dubbelen uitlaten van de GT echt of zit er maar 1 pijp onder ?
- Komt de rook echt uit de uitlaat aan de achterkant van de bumper of blaas de rook omlaag en is het laatste stuk nep
- Kun je de Proceed GT starten met de afstandsbediening. |
- Als het er niet standaard opzit kan het dan worden aangepast ?
- Heeft er iemand de gebruikers handleiding van de GT digitaal
- Zijn de stoelen van de GT echt leder of kunststof (nep leder)
- Heeft iemand de LED verlichting bij het voeteneind laten plaatsen en hoe bevalt dit ?
- Kun je iets met de app die je op de telefoon kan zetten buiten zien of je auto aan staat etc, kun je de wagen bedienen met de app zoals starten, airco aanzetten ramen en deuren openen etc
- Wat vind je minder geslaagd van je GT
- Wat bevalt erg goed ?
- Welke optie beveel je aan ?
- Hoe bevalt de deluxe white kleur mbt steenslag etc
- Zelfde vraag voor de kleur zwart
- Hoe schakelt de automaat, voel je die schakelen of gaat het ongemerkt
- Is de automaat niet onnodig vaak aan het schakelen doordat deze 7 versnellingen heeft
- Hoe is het rij-geluid van de banden op het asfalt bij lage snelheid en bij hoge snelheid
- Heeft de Proceed veel las van rijwindgeluiden
- Zijn de 204 PK voldoende of mist de GT vermogen ten opzichte van het gewicht etc
- Kan deze getuned worden door KIA of door een ander met behoud van garantie
- Hoe is het rem vermogen vanaf hoge snelheid tot 0
- Hoe rijdt de GT bij hoge snelheid
- Is het verbruik ten opzichten van de rij eigenschappen in verhouding (mijn benz heef 306 PK en verbruikt ongeveer 1 op 8 op super 98)
- Wat zijn de prijzen voor onderhoud, kleine en grote beurt
- Wat is de onderhoudsinterval
- Hoe werken de opties zoals, park assistent, lane assist etc
- Andere zaken die ik moet weten

Voor nu weer genoeg gezever van mijn klant, meer info in de volgende post

FF een kleine update zoals al in een andere post geplaatst. Ik ben vorige week even bij de dealer langs geweest om te kijken of ie er al was...Yes hij staat bij de dealer.

Hier alvast wat eerste foto's

proceed links - kopie.jpg

proceed rechts - kopie.jpg

Proceed binnen - kopie.jpg

Ik heb geen GT, maar een Picanto TA.
Toch kan ik je zeggen dat je afstandstarten kunt vergeten. Dat doet naar mijn weten bijna geen fabrikant ivm aansprakelijkheid. Naderhand inbouwen zal misschien wel kunnen, maar is naar verwachting niet simpel, dus duur.

Ik heb op mijn Nissan 100NX ooit zelf een afstandstarter ingebouwd, maar dat was een auto uit 1991, zonder enige electronisch beveiliging...

9 uur geleden, Murcielaygo zei:

Ik heb geen GT, maar een Picanto TA.
Toch kan ik je zeggen dat je afstandstarten kunt vergeten. Dat doet naar mijn weten bijna geen fabrikant ivm aansprakelijkheid. Naderhand inbouwen zal misschien wel kunnen, maar is naar verwachting niet simpel, dus duur.

Ik heb op mijn Nissan 100NX ooit zelf een afstandstarter ingebouwd, maar dat was een auto uit 1991, zonder enige electronisch beveiliging...

Ik heb al van meer mensen gehoord dat het er niet opzit maar ik lees op andere forums dat elke KIA het standaard heeft maar niet aan staat. Ik zie dat volvo en ford en audi het in europa ook aanbieden dus ik houd nog een beetje hoop dat ik de software van de KIA kan aanpassen. (Werk in de IT.....sssst niet doorvertellen ;-))

@Sniperjp zie onderstaande antwoorden op 2 vragen:

- Heeft iemand de LED verlichting bij het voeteneind laten plaatsen en hoe bevalt dit?
Ik heb in mijn GT-PlusLine deze in kleur wit laten plaatsen voordat ik hem kon ophalen bij de dealer.
Geeft ‘s avonds voldoende licht MAAR wordt alleen ingeschakeld als de deuren open zijn.
Ze staan dus niet permanent aan als sfeerverlichting.
Aan de bestuurders zijde heb je helemaal aan de linkerkant één LED lampje branden tijdens het rijden. Dat kun je dan weer via de instellingen aan of uit zetten.

- Kun je iets met de app die je op de telefoon kan zetten buiten zien of je auto aan staat etc, kun je de wagen bedienen met de app zoals starten, airco aanzetten ramen en deuren openen etc.
Met de app kun je in principe alleen de status van je Proceed op dat moment uitlezen.
Zien of de deuren vergrendeld zijn, airco aan staat, of de motor aan staat en een rittenregistratie.
Het enige wat je kunt bedienen met de app is de deuren vergrendelen of ontgrendelen en daarnaast alvast een bestemming naar je auto versturen voor de navigatie.

Bij alleen volledig elektrische modellen van KIA kun je de klimaat vanuit de app bedienen zoals voor verwarmen.

Op de app kun je ook de locatie van je auto weergeven (mocht je deze kwijt zijn) en indien de deuren niet vergrendeld zijn na het weglopen, ontvang je een melding hiervan.

Edited by Mitch_Proceed

FF een kleine update want de GT komt pas over een week.

Er is een (klein) probleem met de KIA bij de Belgische vorm van de RDW, de DIV. Mijn auto lijkt niet geregistreerd te zijn, wordt nu aan gewerkt om alles in te kunnen schrijven. Als alles goed gaat vanmiddag weer in orde.
Houd er dus rekening mee dat je op tijd je auto registreert bij de verzekering in België anders kun je de auto niet gaan halen omdat je geen kenteken platen hebt.. Ik heb gelukkig nog een paar dagen.

Volgens de KIA dealer gebeurd dit vaker...

Edited by Sniperjp
ik lees op andere forums dat elke KIA het standaard heeft maar niet aan staat.

Welke forums zijn dat? Amerikaanse toevallig? Want die markt is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met Europa.
Zowel in wensen van de consument, als in wettelijke mogelijkheden. Wist je bijv. dat in (een deel van) de USA Active Matrix koplampen niet mogen? Omdat de wet voorschrijft dat groot- en dimlicht specifieke eigen lichtbronnen moeten hebben?

En programmeren met de computer? Ik zeg niet dat het niet kan, maar Kia doet nog veel met hardwiring en is zeker niet zo flexibel als auto's van het VAG-concern, waarmee je met VAG.com zelfs niet officieel leverbare opties kunt activeren...
24 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Welke forums zijn dat? Amerikaanse toevallig? Want die markt is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met Europa.
Zowel in wensen van de consument, als in wettelijke mogelijkheden. Wist je bijv. dat in (een deel van) de USA Active Matrix koplampen niet mogen? Omdat de wet voorschrijft dat groot- en dimlicht specifieke eigen lichtbronnen moeten hebben?

En programmeren met de computer? Ik zeg niet dat het niet kan, maar Kia doet nog veel met hardwiring en is zeker niet zo flexibel als auto's van het VAG-concern, waarmee je met VAG.com zelfs niet officieel leverbare opties kunt activeren...

waren inderdaad Amerikaanse forums. daar werd zelfs door kia aangegeven dat alle opties op elke KIA zitten wereldwijd maar dat ze per land worden aangezet of niet. Vandaar dat dus de vraag ontstond of het ging maar weet ondertussen van de dealer dat het er niet opzit zover hij weet.
Hij gaf wel aan dat hij ook niet alles weet wat Kia doet en hij ook wel eens verbaast is met zaken die er op blijken te zitten zonder dat iemand dat wist. Ik houd nog een heel klein beetje hoop dat ik het ooit nog ga vinden

5 uur geleden, Remco Boender zei:

Al uitgespeeld met de knopjes? 

Morgen een update. Km stand bij levering 15 en nu ....165 alleen maar sneeuw kilometers Haha 

Even een korte eerste ervaring. De wegen zijn afgelopen dagen heel slecht geweest dus niet veel gereden. 
haalde de GT op met 15 km. Na dag 1 was dat 45 en dag 2 werd het 165. Vandaag eindelijk dooi dus ff met de auto op pad.

nu ongeveer 250 km op de teller. Wagen rijdt super. Vooral de sport stand geeft een hele andere beleving. Mooi donker geroffel en vooral het terug schakelen geeft een heerlijk effect. Dit moet je echt horen om het te erkennen. Zal er later nog een filmpje van maken. 
morgen even bij de dealer langs voor mijn rubberen GT matten en het laten aanpassen van mijn led lampjes bij de voeten. In België mogen deze niet aanzijn tijdens het rijden maar dat wordt nu dus aangepast. Pas over 4 jaar keuring dus tot die tijd blijven ze aan. 

vandaag tijdens de rit alles geprobeerd zoals lane assist etc en dat gaat super. Geen toeren gemaakt boven de 3000 en variabele snelheden gereden voor de eerste 1000 km. Ik heb in de GT line en GT plus line gereden maar dit is geen vergelijk met de GT, dat rijdt kompleet anders. Je moet er van houden natuurlijk maar de GT rijdt sportiever. Stugger en direct. 

ook een klein probleempje. De achterklep lijkt iets te rammelen en na een tijd rijden wat er een hoge piep te horen als ik bij een verkeerslicht stond. Tijdens het rijden was het weg maar bij afremmen op de motor wat het er weer. Na een paar km was het weg. Leek een beetje op een v-snaar geluid. 
even in de gaten houden, mogelijk iets te maken met de sneeuw en zout resten op de weg. 

Meer info volgt  

1 uur geleden, Sniperjp zei:

Even een korte eerste ervaring. De wegen zijn afgelopen dagen heel slecht geweest dus niet veel gereden. 
haalde de GT op met 15 km. Na dag 1 was dat 45 en dag 2 werd het 165. Vandaag eindelijk dooi dus ff met de auto op pad.

nu ongeveer 250 km op de teller. Wagen rijdt super. Vooral de sport stand geeft een hele andere beleving. Mooi donker geroffel en vooral het terug schakelen geeft een heerlijk effect. Dit moet je echt horen om het te erkennen. Zal er later nog een filmpje van maken. 
morgen even bij de dealer langs voor mijn rubberen GT matten en het laten aanpassen van mijn led lampjes bij de voeten. In België mogen deze niet aanzijn tijdens het rijden maar dat wordt nu dus aangepast. Pas over 4 jaar keuring dus tot die tijd blijven ze aan. 

vandaag tijdens de rit alles geprobeerd zoals lane assist etc en dat gaat super. Geen toeren gemaakt boven de 3000 en variabele snelheden gereden voor de eerste 1000 km. Ik heb in de GT line en GT plus line gereden maar dit is geen vergelijk met de GT, dat rijdt kompleet anders. Je moet er van houden natuurlijk maar de GT rijdt sportiever. Stugger en direct. 

ook een klein probleempje. De achterklep lijkt iets te rammelen en na een tijd rijden wat er een hoge piep te horen als ik bij een verkeerslicht stond. Tijdens het rijden was het weg maar bij afremmen op de motor wat het er weer. Na een paar km was het weg. Leek een beetje op een v-snaar geluid. 
even in de gaten houden, mogelijk iets te maken met de sneeuw en zout resten op de weg. 

Meer info volgt  

Nice! Dus ff de kofferbak na laten kijken en de v-snaar. Maar je hoeft toch geen rekening meer te houden met inrijden? Snap wel dat je hem niet doortrapt in het rood in het begin en zeker in de sneeuw natuurlijk :)

1 uur geleden, Remco Boender zei:

Nice! Dus ff de kofferbak na laten kijken en de v-snaar. Maar je hoeft toch geen rekening meer te houden met inrijden? Snap wel dat je hem niet doortrapt in het rood in het begin en zeker in de sneeuw natuurlijk :)

Volgens de handleiding eerste 1000 km variable snelheden en niet boven de 3000 toeren. Is overigens bij elke nieuwe motor het beste. 

9 uur geleden, Sniperjp zei:

Volgens de handleiding eerste 1000 km variable snelheden en niet boven de 3000 toeren. Is overigens bij elke nieuwe motor het beste. 

Niet boven 3000.. hmm das lastig met een GT :P dan begint ie net haha

2 uur geleden, Remco Boender zei:

Niet boven 3000.. hmm das lastig met een GT :P dan begint ie net haha

valt erg mee, ook onder 3000 toeren trekt ie flink op. Door het geluid heb je een beleving dat je in een racewagen zit :smileys-car-driving-735444:

Edited by Sniperjp

Net terug van de dealer. GT matten set zit er in, piepje is niet meer gevonden en achterklep wordt deels vervangen.
Spullen voor de klep zijn besteld en komen volgende week binnen, zat wat speling op de montage van de stoot rubbers, hier komen dus nieuwe voor.

LED verlichting bij de voeten is aangepast en nu aan tijdens het rijden, ziet er super uit.

Alles perfect opgelost lijkt me alleen volgende week ff mijn auto brengen voor de rammelende kofferdeksel maar dat komt ook wel goed.

Erg tevreden met de service en de auto tot nu toe, ga ervan uit dat het zo blijft

6 minuten geleden, Sniperjp zei:

Net terug van de dealer. GT matten set zit er in, piepje is niet meer gevonden en achterklep wordt deels vervangen.
Spullen voor de klep zijn besteld en komen volgende week binnen, zat wat speling op de montage van de stoot rubbers, hier komen dus nieuwe voor.

LED verlichting bij de voeten is aangepast en nu aan tijdens het rijden, ziet er super uit.

Alles perfect opgelost lijkt me alleen volgende week ff mijn auto brengen voor de rammelende kofferdeksel maar dat komt ook wel goed.

Erg tevreden met de service en de auto tot nu toe, ga ervan uit dat het zo blijft

En dat rammeltje uit de kofferbak hadden ze zelf niet kunnen ontdekken? halve internet staat er vol mee met die klacht haha

1 minuut geleden, Remco Boender zei:

En dat rammeltje uit de kofferbak hadden ze zelf niet kunnen ontdekken? halve internet staat er vol mee met die klacht haha

rammeltje hebben ze gehoord en gaan ze oplossen, had iets te maken met stoot rubbers etc maar ze bestellen voor de zekerheid alles wat in de klep zit van rubbers en clipjes etc. en vervangen alles.
Er zat volgens de monteur speling op 1 van de stoot rubbers links

Vandaag voor het eerst sneeuw vrij kunnen rijden, wat een feest.
Zaken die meteen opvallen

- Lane assist werkt super
- active cruise conrol....een feest
- Rijden in een proceed in het algemeen, super
- stoelen zitten heerlijk
- reactie stuur en gas/rem zijn goed
- geluid is overigens geweldig zowel in de gewone stand als in de sport stand
- banden geluid is duidelijker hoorbaar als in mijn Benz maar is niet overdreven, het valt binnen de norm voor mij

zit houding moet ik nog wat aan sleutelen. zit nu goed maar voor mijn zin iets te hoog, maar dat is aan te passen. Altijd even wennen bij een andere auto.

Volgens de boordcomputer nog 235 KM te gaan tot een lege tank. KM stand op dit moment 283 KM, als dat lukt valt het verbruik van de GT niet eens tegen.
hoogst gemeten snelheid 145 km/h volgens de UVO app gemiddelde snelheid 66 km/h .

Straks naar huis rijden en dan ga ik over de 300 kilometer.....

Edited by Sniperjp
1 uur terug, Sniperjp zei:

Vandaag voor het eerst sneeuw vrij kunnen rijden, wat een feest.
Zaken die meteen opvallen

- Lane assist werkt super
- active cruise conrol....een feest
- Rijden in een proceed in het algemeen, super
- stoelen zitten heerlijk
- reactie stuur en gas/rem zijn goed
- geluid is overigens geweldig zowel in de gewone stand als in de sport stand
- banden geluid is duidelijker hoorbaar als in mijn Benz maar is niet overdreven, het valt binnen de norm voor mij

zit houding moet ik nog wat aan sleutelen. zit nu goed maar voor mijn zin iets te hoog, maar dat is aan te passen. Altijd even wennen bij een andere auto.

Volgens de boordcomputer nog 235 KM te gaan tot een lege tank. KM stand op dit moment 283 KM, als dat lukt valt het verbruik van de GT niet eens tegen.
hoogst gemeten snelheid 145 km/h volgens de UVO app gemiddelde snelheid 66 km/h .

Straks naar huis rijden en dan ga ik over de 300 kilometer.....

Dat is dan iets meer dan 1 op 10? klopt dat? valt me nog mee... dat gaat vast nog omhoog naarmate je langer rijdt. Of heel snel naar beneden na 1000km :P

4 uur geleden, Remco Boender zei:

Dat is dan iets meer dan 1 op 10? klopt dat? valt me nog mee... dat gaat vast nog omhoog naarmate je langer rijdt. Of heel snel naar beneden na 1000km :P

Volgens de boordcomputer is het gemiddeld 1 op 11,9

Vandaag voor het eerst getankt. Euro 98   Vermoed dat dealer er 95 e10 in heeft gedaan bij levering dus eens kijken of het verschil maakt  

411 km gereden tank nog niet leeg. Verbruik 1 op 11,9