Jump to content

Rij ervaring nieuwe Kia Sportage 5

Petri

Recommended Posts

7 minuten geleden, zei Petri:

Ja super tips bedankt voor dat nu nog dat Cruisecontrol onder de knie krijgen dan ben ik helemaal tevreden.

Ja, ook met Accu rijden op Cruisecontrol maar zeker ook met Cruisecontrol zonder Afstandhouden met name op de Snelweg.

Ga daar zeker deze vakantie nog naar kijken, laten we vooral elkaar op de hoogte houden mocht 1 van ons het gevonden hebben dit via het stuur aan of uit te zetten bij Cruisecontrol rijden😉

2 minuten geleden, zei Geer00:

Zonder afstandhouden? Wat is daar het voordeel van dan?

Het voordeel nadeel hoe je het bekijkt zo als ik het zie is dat de auto te snel afremt en dan weer optrekt je iedere keer uit die accu stand bent.

Hij remt al als er auto's naast de weg staan geparkeerd

En zonder afstandhouden je Gemakkelijk langs die geparkeerde auto's rijdt op accu.

Dat is mijn ervaring tot nu toe.

38 minuten geleden, zei Geer00:

Zonder afstandhouden? Wat is daar het voordeel van 

Ik heb het nu echt alleen op de snelweg rijden.

Als diegene voor je plots weer langzamer gaat rijden dan doet de Sportage dat direct ook, dan moet je weer gas bijgeven en inhalen om bv de 100km/pu aan te houden en wordt je verbruik aanzienlijk meer

Zonder afstandhouden blijf je hoe dan ook die 100km/pu rijden en zonder gas bij te geven je voorganger inhalen.

Maar het liefst houd ik de afstandhouder aan natuurlijk, rijd zeer relaxt maar dan moet je niet steeds van die wuppies voor je hebben rijden die het gaspedaal niet strak kunnen vasthouden en steeds weer zachter en harder gaan rijden met zeker geen Cruisecontrol aan ( of niet hebben )

En afstandhouden samen met de rijbaanhulp dat de auto netjes in het midden van de rijbaan blijft rijden is helemaal geweldig ( ik bedoel dan niet de rijbaan lijn overschrijdings hulp ) je kan dan letterlijk zonder handen en voeten te gebruiken rijden, totdat je de melding " Handen aan het stuur " krijgt 🤭

Edited by BarneyRubble

Ja klopt helemaal op de autosnelweg is dat heerlijk om alles aan te hebben.

Alleen binnen door heb ik soms die moeilijkheden dat hij te snel afremd als hij een auto voor je ziet.

Alleen die staat geparkeerd en dat is even wennen dan zet ik de Cruisecontrol helemaal uit en probeer zelf de 50km aan te houden.

Heb nu ruim 650 kilometer gereden zowel op snelweg als op b-wegen.

De eco modus bevalt me prima. Ik heb een mhev versie. Door de eco  versie rijd de auto erg zuinig maar reageert wat trager op het gaspedaal. Na 500 kilometer maar eens getankt. Er ging 22 liter in. !!!!!!. Zelf mijn dealer was verbaasd. Ben geen max verstappen dus dat scheelt. Verbruik was op een gegeven ogeblik 5.9 per 100 km.

Zaterdag op normaal modus (meertrekkracht) mijn caravan opgehaald. Het verbruik ging toen al snel naar 7,1 per 100 km. Wat wel realistisch is.

De wagen rijdt super relax. Had wel een klein probleem. Bij levering alles ingesteld, zoals taal, radio en telefoon. Op vrijdag alle instellingen  waren verdwenen. Terug bij de garage konden ze niets vi n den. Alles maar weer ingesteld, nu maar afwachten.

Er is 1 probleem wat ik nog moet oplossen. Mijn vrouw durft er niet in te rijden. Teveel high tech, gelukkig zijn er ergere problemen, haha. Dus zit ik achter het stuur.

1 uur geleden, zei Ed van der Ende:

De eco modus bevalt me prima. Ik heb een mhev versie. Door de eco  versie rijd de auto erg zuinig maar reageert wat trager op het gaspedaal. Na 500 kilometer maar eens getankt. Er ging 22 liter in. !!!!!!. Zelf mijn dealer was verbaasd. Ben geen max verstappen dus dat scheelt. Verbruik was op een gegeven ogeblik 5.9 per 100 km.

Zaterdag op normaal modus (meertrekkracht) mijn caravan opgehaald. Het verbruik ging toen al snel naar 7,1 per 100 km. Wat wel realistisch is.

De wagen rijdt super relax. Had wel een klein probleem. Bij levering alles ingesteld, zoals taal, radio en telefoon. Op vrijdag alle instellingen  waren verdwenen. Terug bij de garage konden ze niets vi n den. Alles maar weer ingesteld, nu maar afwachten.

Er is 1 probleem wat ik nog moet oplossen. Mijn vrouw durft er niet in te rijden. Teveel high tech, gelukkig zijn er ergere problemen, haha. Dus zit ik achter het stuur.

Je kan verschillende profielen aanmaken met alle instellingen die je daar activeert of in dit geval niet activeert.🤔

Zet in het profiel van je vrouw datgene uit waar zij angstig van wordt.

Voor het wegrijden beide op het juiste profiel klikken en rijden maar.😉

Met mijn Sportage 2011 (2 liter) rij ik met Cruisecontrol 7/100. Dus ik mag hopen dat de 2022 versie toch 5 op 100 makkelijk moet kunnen halen, liefs lager. met een 1.6 HEV.

Het Resetten is een bekend probleem, erg irritant en geen oplossing voor. Dit ga je nog vaak meemaken zolang er geen update uitkomt. Vind ik echt een mega bug wat niet kan vandaag de dag.
Zou leuk zijn als mijn telefoon of computer ineens zou besluiten zich te resetten/fabrieksinstellingen terug zet. Ben ik zo ontslagen in een bedrijf :P 

5 minuten geleden, zei Rick:

Met mijn Sportage 2011 (2 liter) rij ik met Cruisecontrol 7/100. Dus ik mag hopen dat de 2022 versie toch 5 op 100 makkelijk moet kunnen halen, liefs lager. met een 1.6 HEV.

Het Resetten is een bekend probleem, erg irritant en geen oplossing voor. Dit ga je nog vaak meemaken zolang er geen update uitkomt. Vind ik echt een mega bug wat niet kan vandaag de dag.
Zou leuk zijn als mijn telefoon of computer ineens zou besluiten zich te resetten/fabrieksinstellingen terug zet. Ben ik zo ontslagen in een bedrijf :P 

Ik rijd inmiddels 4 jaar Hybride en in mijn ingeruilde Niro haalde ik met grootste gemak 1 op 22.

Nu de PHEV en in Hybride stand kom ik gemiddeld op 5.9/100 .

Na +/_ 10.000 km had ik mijn Niro dus op 1 op 22,  in de praktijk betekend dit dat me Nieuwe Sportage voorlopig ook tijd nodig zal hebben om mijn rijgedrag te leren en zich daarop aan te passen en zal hij samen met de gereden kilometers zeker ook steeds iets zuiniger worden.😉

Haha bij mij ook eerst. Gewoon eerst laten rijden buiten het dorp of stad en zoveel mogelijk hulpsystemen uitzetten of eerst goed laten weten wat ze kan voelen of horen (trillen, piep piep)

Je kan verschillende profielen aanmaken met alle instellingen die je daar activeert of in dit geval niet activeert.

Zet in het profiel van je vrouw datgene uit waar zij angstig van wordt.

Voor het wegrijden beide op het juiste profiel klikken en rijden maar.

15 uur geleden, zei BarneyRubble:

Ik rijd inmiddels 4 jaar Hybride en in mijn ingeruilde Niro haalde ik met grootste gemak 1 op 22.

Nu de PHEV en in Hybride stand kom ik gemiddeld op 5.9/100 .

Na +/_ 10.000 km had ik mijn Niro dus op 1 op 22,  in de praktijk betekend dit dat me Nieuwe Sportage voorlopig ook tijd nodig zal hebben om mijn rijgedrag te leren en zich daarop aan te passen en zal hij samen met de gereden kilometers zeker ook steeds iets zuiniger worden.😉

Ik zag op FB in een groep die met de PHEV 1 op 30 ! had gereden. 
Geen idee hoedan haha

42 minuten geleden, zei Rick:

Ik zag op FB in een groep die met de PHEV 1 op 30 ! had gereden. 
Geen idee hoedan haha

Niet moeilijk lijkt me: als je 100 km hebt gereden waarvan 60 EV en 40 op benzine, dan heb je al snel 1 op 30 .............................

De oplaadkosten voor die 60 EV km's worden dan natuurlijk gemakshalve wel even vergeten.

Edited by Geer00

1 uur geleden, zei Geer00:

Niet moeilijk lijkt me: als ,  100 km hebt gereden waarvan 60 EV en 40 op benzine, dan heb je al snel 1 op 30 .............................

De oplaadkosten voor die 60 EV km's worden dan natuurlijk gemakshalve wel even vergeten.

Dat is uiteraard ook de reden dat ik voor een PHEV gekozen heb, het is straks thuis ook de bedoeling dat elke middag/avond/nacht de accu volledig wordt opgeladen en dat we elke dag zo rond de 60 km elektrisch kunnen rijden, dit zal gegeven moment op een 600 km een geweldige score gaan opleveren maar dan moet ik dat eerst straks gereden hebben met continu volle accu en zal dan het verbruik zeker in het juiste Topic vermelden.

Ik ben nu 2 weken op vakantie en heb de thuislader niet meegenomen, ook ga ik niet onderweg ergens opladen omdat dit gewoon veels te lang duurt, ik heb nu in totaal rond de 550 km op hybride gereden en werd tijdens het uitrollen en remmen de accu zo af en toe weer lichtjes opgeladen, hierdoor kon ik rond de 50 km/pu en minder regelmatig toch nog op alleen accu rijden, al bij al gaf dit het gemiddelde van de 5.9 op 100.

19 uur geleden, zei BarneyRubble:

Je kan verschillende profielen aanmaken met alle instellingen die je daar activeert of in dit geval niet activeert.

Zet in het profiel van je vrouw datgene uit waar zij angstig van wordt.

Voor het wegrijden beide op het juiste profiel klikken en rijden maar.

Ben jij al gewent als je bv voor een stoplicht staat in de Drive stand en je wilt weg rijden dat je in de Sportage gas moet geven en niet zoals in de Niro je auto rijdt als je de rem loslaat ?

20 minuten geleden, zei Mave:

Ben jij al gewent als je bv voor een stoplicht staat in de Drive stand en je wilt weg rijden dat je in de Sportage gas moet geven en niet zoals in de Niro je auto rijdt als je de rem loslaat ?

Dan heb je AutoHold aan staan, als het lampje brandt staat ie uit en geen lampje dan staat ie aan, het zit op je middenconsole😉

Ik heb Autohold altijd aan staan, ideaal.

In mijn Ceed moet ik dat bij elke rit aan zetten. In de Sportage hoeft dat niet toch? Eenmaal geactiveerd blijft dat in het geheugen? Kan iemand dat bevestigen?

Edited by Geer00

27 minuten geleden, zei Mave:

Screenshot_20220606-201550_Edge.jpg

Daar merk je toch niets van ??????????? Bij slechts een lichte aanraking van het gaspedaal wordt de rem ontgrendeld. Ik merk helemaal niets daarvan bij het inparkeren!!!

12 minuten geleden, zei Geer00:

Daar merk je toch niets van ??????????? Bij slechts een lichte aanraking van het gaspedaal wordt de rem ontgrendeld. Ik merk helemaal niets daarvan bij het inparkeren!!!

Dat is bij de Parkeerrem zo maar niet bij Autohold, dan moet ik echt meer gas geven wil ik wegrijden.

Edited by BarneyRubble

Yep, toch wel!

Hebben we het wel over hetzelfde? Bij een automatische versnellingsbak moet je normaliter bij stilstand de voet op de rem houden. Autohold heft dat op en " hold automatisch"  de rem vast totdat het gaspedaal wordt aangeraakt.

Ideaal in stadsverkeer.

Edited by Geer00