Jump to content

Rij ervaring nieuwe Kia Sportage 5

Petri

Recommended Posts

4 minuten geleden, zei Anne Lorraine:

Weet niet of het al genoemd is. De 'piepjes' die men buiten de auto hoort als jij de auto in zijn achteruit zet zijn blijkbaar aardig hard.
Zo erg dat mijn collega's op de 3e verdieping met de ramen gesloten zeggen, "Oh Anne is er ook" ;-)  Het volume in de auto valt wel mee maar buiten is het erg hard. Ik heb in de instellingen gekeken en daar stond het geluid al op "medium". Aangepast naar zacht, maar zelfs dan is het hard te horen. Misschien moet ik het ook maar gewoon uitzetten voordat de KIA naar vrachtwagen klinkt. Al begrijp ik het natuurlijk ook wel, zeker in EV Modus hoor je de auto natuurlijk ook niet... 

kan je de piepjes wel uitzetten ?

9 uur geleden, zei Anne Lorraine:

Weet niet of het al genoemd is. De 'piepjes' die men buiten de auto hoort als jij de auto in zijn achteruit zet zijn blijkbaar aardig hard.
Zo erg dat mijn collega's op de 3e verdieping met de ramen gesloten zeggen, "Oh Anne is er ook" ;-)  Het volume in de auto valt wel mee maar buiten is het erg hard. Ik heb in de instellingen gekeken en daar stond het geluid al op "medium". Aangepast naar zacht, maar zelfs dan is het hard te horen. Misschien moet ik het ook maar gewoon uitzetten voordat de KIA naar vrachtwagen klinkt. Al begrijp ik het natuurlijk ook wel, zeker in EV Modus hoor je de auto natuurlijk ook niet... 

Ja precies daarvoor is het goed dat die piepjes er zijn de auto is heel stil in de EV 

• 2 weeks later...

Ik lease sinds 1 juli de Sportage DynamicPlus in Penta metal. Vraagje over het Lane Following Assist. Dit moet je bij starten van de auto elke keer activeren (via knop op stuur) zodat je een groen stuurtje in het display krijg.

Ik heb de manual doorgespit maar kan niet vinden hoe je dit permanent aan kan zetten. Weet iemand of dit mogelijk is? Dit terzijde maar mijn vorige auto (Seat Ateca) deed het binnen de lijnen houden van de auto een stuk beter. De Kia is veel sneller de lijnen kwijt.

Ander vreemd dingetje is dat de gordelwaarschuwing van de middenpassagier achter altijd rood begint. Gaat na verloop van tijd wel weg maar vind het toch vreemd als er niemand op die plek zit..

Schermafbeelding 2022-07-09 om 23.10.25.png

In principe staat de Line Assist standaard altijd aan.🤔

Hier nog een handige site betreft alle hulpsystemen.

https://www.kia.com/nl/over-kia/technologie-design/technologie/drive-wise/

Screenshot_20220710-014400_Acrobat for Samsung.jpg

Screenshot_20220710-014134_Acrobat for Samsung.jpg

Edited by BarneyRubble

Geen antwoord over de LFA, maar vaak zitten er in de achterbank geen sensoren om te kijken of er iemand zit.
De lichtjes van de waarschuwing gaan dan altijd even aan als een "self check".
Wanneer een gordel vast zit en later losgemaakt wordt (boven 15kmh) klinkt waarschijnlijk alsnog een hoorbaar alarm.

Al die veiligheidssystemen zullen wel hun nut hebben, maar kunnen soms ook vrij irritant zijn. LFA zet ik gelijk uit. Vond ik in de Niro ook heel vervelend. Snelheidsborden herkenning is een lachertje. Voor de veranderde snelheden na 19.00 uur heeft het systeem absoluut nog geen oplossing (blijft vaak 100 aangeven). Ook schrok ik behoorlijk toen ik na het inhalen van een auto terugging naar de rechterrijstrook en er een behoorlijk harde waarschuwingstoon klonk. Waarschijnlijk te snel naar rechts gegaan. En elke keer zo'n rood gevarendriehoekje in de linkerspiegel als er een auto naast je rijdt vind ik ook wat overdreven. De adaptieve cruisecontrol heb ik nog niet geactiveerd. Ben benieuwd hoe dat gaat. Al die systemen zijn bedoeld om het rijden rustiger, veiliger en relaxter te maken, maar ik word er voorlopig alleen nog maar onrustiger van.

9 uur geleden, zei BarneyRubble:

In principe staat de Line Assist standaard altijd aan.🤔

Klopt maar dan corrigeert ie niet maar geeft ie alleen een waarschuwingssignaal en een trilling in het stuur. Je moet zorgen dan er een groen stuurtje in het display komt. Dan helpt het systeem actief de auto binnen de lijnen te houden. Dat groene stuurtje moet je dus iedere keer handmatig aanzetten.

Zie foto's voor de instelling die ik heb. Het stuurtje staat dus standaard niet aan.

WhatsApp Image 2022-07-10 at 11.42.50 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-07-10 at 11.43.05 AM.jpeg

Edited by Robert Dekker
Foto's toegevoegd

3 uur geleden, zei Murcielaygo:

Geen antwoord over de LFA, maar vaak zitten er in de achterbank geen sensoren om te kijken of er iemand zit.

De linker en rechter achterplekken lichten niet rood op. Zou wel kunnen dat alleen links- en rechtsachterplekken sensoren bevatten en de middenplek niet.

Ongetwijfeld zal mijn vraag al eerder in een of ander topic aan de orde zijn geweest maar ik kan dat zo gauw niet vinden. Ik ben er namelijk nog steeds niet helemaal uit welke benzine ik nu moet gaan tanken. Binnenkort zal het de eerste keer worden en volgens de dealer kan je zowel voor E5 of E10 kiezen, "maar is E5 het beste omdat hier minder Bio ethanol in zit." Iemand ervaring?

Geen wetenschappelijk onderbouwde mening, maar mijn ervaring met E5 is beter dan met E10.

Weliswaar duurder per liter, maar voor mijn gevoel loopt mijn Ceed er soepeler op, maar ook aantoonbaar zuiniger (1 tot 1,5 km per liter), en dat is genoeg om het in het gebruik uiteindelijk toch financieel voordeliger te maken. Rijk wordt je er uiteindelijk niet van.

Neem mijn mening voor wat deze waard is, de meningen lopen namelijk nogal uiteen 😉

Edited by Geer00

12 uur geleden, zei Geer00:

Geen wetenschappelijk onderbouwde mening, maar mijn ervaring met E5 is beter dan met E10.

Weliswaar duurder per liter, maar voor mijn gevoel loopt mijn Ceed er soepeler op, maar ook aantoonbaar zuiniger (1 tot 1,5 km per liter), en dat is genoeg om het in het gebruik uiteindelijk toch financieel voordeliger te maken. Rijk wordt je er uiteindelijk niet van.

Neem mijn mening voor wat deze waard is, de meningen lopen namelijk nogal uiteen 😉

E5 is gewoon beter voor je motor. Vooral als je veel korte afstanden rijdt. Als je motor niet goed warm word en je hebt e10 dan blijft er meer vocht achter dan bij e5 waardoor er sludge in de motor ontstaat.

Nou, hier is hij dan. Vanochtend opgehaald.

Eerst eens met de instellingen zitten stoeien (heb je een dagtaak aan!). Daarna een ritje van ongeveer 100 km gemaakt, deels binnenwegen deels snelweg.

Eerste reactie:

1) Ik ben zeer verbaasd hoe vaak en veel je electrisch kunt rijden, dat gaat echt een sport met mijn rechter voet worden, dat weet ik nu al. Rit 100 km verbruik 1: 19,2 hetgeen mij behoorlijk positief verraste in dit prille stadium.

2) Alhoewel ik wist dat de 6-bak niet zo verfijnd is als de 7-bak in mijn Ceed, valt de soepelheid van de automatische bak mij niet (nog) helemaal mee. Blijft bij het rustig optrekken in 2 en 3 net iets te lang boven in de toeren hangen voordat er opgeschakeld wordt. Ik ga er maar vanuit dat dit nog gaat verbeteren. De strik is er per slot van rekening nog maar net vanaf 😜.

3) Het interieur ademt en straalt rust en luxe klasse uit.

Tot zover even in het kort (voor zover het nog niet duidelijk was: ik ben behoorlijk enthousiast).

IMG_7933.jpg

• Like 4

Ja heerlijk he

Super dat je zo enthousiast bent. Maar ik denk dat op dit moment nog iedere nieuwe sportage bezitter zo enthousiast is ik zelf ook het is en blijft een super auto ook nog naar 7000 km. Iedere dag vind ik het heerlijk om in die auto te zitten.

Op 11-7-2022 om 20:51, zei Maximiliaan71:

Ongetwijfeld zal mijn vraag al eerder in een of ander topic aan de orde zijn geweest maar ik kan dat zo gauw niet vinden. Ik ben er namelijk nog steeds niet helemaal uit welke benzine ik nu moet gaan tanken. Binnenkort zal het de eerste keer worden en volgens de dealer kan je zowel voor E5 of E10 kiezen, "maar is E5 het beste omdat hier minder Bio ethanol in zit." Iemand ervaring?

Liefst 98 met E0.. dat ga ik iig tanken.

• 1 month later...
42 minuten geleden, zei Auke Riemsma:

Alles, heb ook voor de volle mep betaald🤓

Savonds als het donker is heb ik ook altijd de voor mistlampen aan, ze werken ook als breedstralers op een onverlichte N weg, en geven veel extra licht in de bermen . Maar heb ook ontdekt dat de Led en Matrix lampen nu veel meer licht geven en vooral veel helderder stralen doordat het Led is dan mijn vorige Niro Hybride.

Daarnaast staat bij mij de Automatische grootlicht detectie aan op diezelfde N wegen zonder verlichting. Heb ik geen tegenliggers dan pakt ie meteen grootlicht, worden er wel tegenliggers gedetecteerd dan schakelt ie direct het grootlicht zolang het duurt even uit, moet zeggen dat ook deze optie zeer prettig en handig is.🤔

Edited by BarneyRubble
  • Like 1

Hahah, ik dacht dat mistlampen niet aanmochten zonder mega mist?  

Klopt, achter pas bij 50 meter zicht of minder, voor bij minder dan 200 meter. Maar ja, er zijn ZO veel mensen die zich daar niet aan houden...

Overigens mag in België het mistachterlicht ook aan bij zware regen en in Nederland juist niet. Als je vlakbij de grens woont -zoals ik- zie je dat HEEL vaak fout gaan bij regen. En mistachterlicht bij regen is pas ECHT irritant...

4 uur geleden, zei Rick:

Hahah, ik dacht dat mistlampen niet aanmochten zonder mega mist? :P 

Klopt maar ik gebruik ze als bermlicht en ik kijk nooit meer als 200 meter voor mij😜

Maar het ging om mijn eerste mijlpaal.

Edited by Auke Riemsma
  • Like 1