Jump to content

Rij ervaring nieuwe Kia Sportage 5

Petri

Recommended Posts

En nog even een vraag specifiek voor diegene die de GT Plusline Rijden.

Deze versie heeft dus de Elektronisch adaptief onderstel (ECS), nou ben ik erg benieuwd als jullie bv op een weg met straatklinkers die volledig verrot gereden is en vol zit met hobbels en kuilen of jullie een goed verschil kunnen voelen omdat de auto het Elektronisch adaptief onderstel (ECS) heeft., Geeft deze optie op dit soort wegen ook een veel comfortabeler rij gevoel ?  Of is deze extra optie hier niet specifiek voor gemaakt, ben benieuwd naar jullie rijervaring op dit soort k***e weggetjes .😡

Op 25-1-2023 om 18:32, zei BarneyRubble:

Deze versie heeft dus de Elektronisch adaptief onderstel (ECS), nou ben ik erg benieuwd als jullie bv op een weg met straatklinkers die volledig verrot gereden is en vol zit met hobbels en kuilen of jullie een goed verschil kunnen voelen omdat de auto het Elektronisch adaptief onderstel (ECS) heeft., Geeft deze optie op dit soort wegen ook een veel comfortabeler rij gevoel ?  Of is deze extra optie hier niet specifiek voor gemaakt, ben benieuwd naar jullie rijervaring op dit soort k***e weggetjes .😡

Niemand die zijn ervaring hiermee kan delen🤔

Op 25-1-2023 om 18:24, zei BarneyRubble:

Ik heb nog even een opmerking.

Waar ik nu zit ( in drenthe ) is er erg dikke mist, maar moest toch nog even met de sportage weg, wat mij opviel is dat de Autonome rijbaanvolgassistentie (LFA) en de Actieve rijbaanassistentie (LKAS) beiden niet geactiveerd konden worden, ik neem aan dat de Radar/Sensoren simpelweg zelf ook niet de rijbaan-lijnen konden detecteren, maar juist in dichte mist vind ik het erg belangrijk dat de auto je helpt om netjes tussen de witte lijnen te blijven rijden, zeker als het zicht heel erg slecht is,  lijkt mij een stuk veiliger als je zelf bijna niet de witte lijnen aan de weerskanten niet goed meer kan zien. Lijkt me toch zeker een belangrijk punt.   Toch 🤔

Niemand dit nog meegemaakt.🤔

das lastig te zeggen, ik denk dat het beter is maar je kan het niet goed vergelijken want de ecs kan niet uit (bij mijn weten) en de auto rijd erg goed.....    Daarbij wordt je natuurlijk ook geholpen door de vierwiel aandrijving 

• Like 1

13 uur geleden, zei BarneyRubble:

Niemand dit nog meegemaakt.🤔

Nog niet meegemaakt maar het klinkt wel plausibel dat het niet werkt met slecht zicht toch.  Ik ga er dan gemakshalve van uit dat de LFA en LKAS beide met een optische sensor(camera) werken en die ziet net als jij te weinig in dichte mist, dan vind ik het wel verklaarbaar. Systemen die met radar werken hebben uiteraard geen last van de mist maar die kunnen dan weer door zware regen of sneeuw gehinderd worden, 

• Like 1

7 uur geleden, zei ldzwolle:

das lastig te zeggen, ik denk dat het beter is maar je kan het niet goed vergelijken want de ecs kan niet uit (bij mijn weten) en de auto rijd erg goed.....    Daarbij wordt je natuurlijk ook geholpen door 

Edited by BarneyRubble

Systemen die met radar werken hebben uiteraard geen last van de mist maar die kunnen dan weer door zware regen of sneeuw gehinderd worden, 

Maar radar kan geen lijnen zien, radar heeft vaste objecten nodig. Maar radar heeft dus ook moeite met mist omdat vocht in de lucht ook "vast" oogt voor radar, dan zal bijv. SCC problemen hebben.
Dus het zal idd een optische sensor/camera zijn en die ziet ook minder bij mist.

2 uur geleden, zei Murcielaygo:

Maar radar kan geen lijnen zien, radar heeft vaste objecten nodig. Maar radar heeft dus ook moeite met mist omdat vocht in de lucht ook "vast" oogt voor radar, dan zal bijv. SCC problemen hebben.
Dus het zal idd een optische sensor/camera zijn en die ziet ook minder bij mist.

Mooi jullie reactie's hierover, het zal dus nog een zware dobber worden om iets te produceren wat bij ( dichte ) mist alsnog de auto tussen de lijnen houden, zal naar mijn mening een stuk veiliger zijn.🤔

3 uur geleden, zei Murcielaygo:

Ik betwijfel of dat veiliger zou zijn.
Het blijft hulp, een Assistent. Level 5 autonoom rijden gaat echt nog een flinke tijd duren voordat dat overal kan en onder alle omstandigheden...

Ik heb meegemaakt dat de mist zo erg was geworden dat de bijrijder op de 5 baans snelweg bij schiphol in een hevige mistbank met raampje open moest kijken waar de rechterlijn van die betreffende rijbaan zat, op dat moment had ik gehoopt dat een hulp zoals de line-assist toen al bestond en in dichte mist ook goed werkte.

Level 5 gaat met dit soort situaties nog een heel poosje doorsudderen.

Ik vind dit een pertinente vraag en reden is dat ik bij aankoop ook dacht dat deze 'oneffenheden zoals stevige drempels, zoals we er hier in Vlaanderen toch 'enige' hebben makkelijker zou nemen dan mijn vorige auto die geen ECS had. Maar bij de testrit bleek algauw dat er weinig tot geen verschil was met mijn vorige auto, bmw330e phev, die geen ECS had.

Ik voel de stevigheid van het onderstel aan als identiek als bij de bmw. Maw ik ben die al jaren gewoon dus is ok maar hoopte toch dat de Sportage 5, mét de ECS, de drempels/kasseien op een zachtere manier zou nemen. Zou het wel eens willen weten eigenlijk en of iemand in de mogelijkheid is, met familie of vrienden die toevallig beide één hebben gekocht maar verschillende versie, de test eens zouden kunnen doen. 

Kan interessant zijn voor een volgende potentiële koper.

Ik heb hiervoor de Kia Niro HEV gereden en die nam de klinkerwegen met hobbels en kuilen redelijk goed en schommelde minder omdat die lager was en had 18 inch velgen.

De Sportage die ik rij de PHEV DynamicPlusLine, dempt zeker meer de trillingen van de klinkers/keien maar schommeld doordat hij best hoog is en de 19inch velgen wel meer met hobbels en kuilen, verkeersdrempels neemt hij daarintegen wel weer vloeiender vanwege de hoge velgen.

• 2 weeks later...
22 uur geleden, zei Wim-A:

image.thumb.png.e5d604933eaf21c13f998d8f0bc53b2d.png

Plaatje gepikt van Facebook. Leuk toch?

Gehhehhe en dan nog zijn er hele horden mensen die denken dat Audi en Volkswagens de meest betrouwbare (Deutsche Gründlichkeit) degelijke auto's bouwt. 

Ik weet er alles van nooit en te nimmer een VAG product meer. 

• Like 2

23 minuten geleden, zei Justdigit:

Ik weet er alles van nooit en te nimmer een VAG product meer. 

Dan zou ik toch de tekst in je profiel eens aanpassen :-) 

• Auto:Golf 7.5 Variant 1987 Jeep Cherokee
Edited by Wim-A

2 uur geleden, zei Wim-A:

Dan zou ik toch de tekst in je profiel eens aanpassen :-) 

• Auto:Golf 7.5 Variant 1987 Jeep Cherokee

Hoezo??? Ik kan toch niet zonder auto??? Of jij moet nog ergens een nieuwe Sportage op voorraad weten? 

• 2 weeks later...
1 uur geleden, zei MaikelHer:

Afscheid duurtester. Autoweek!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thanks, mooi om deze eindtest te horen, we hebben een goede koop gedaan met onze Sportage.😉👌

• 3 weeks later...

Vanmiddag voor de tweede keer de 4W Drive aangezet, dit keer niet alleen op de snelweg, ik reed in een vette sneeuw bui/storm en zette de 4WD in de stand Snow, wat er toen allemaal automatisch gebeurde was fantastisch.

Het toerental werd direct aangepast, even snel optrekken was er niet meer bij, wel logisch natuurlijk in de sneeuw, je kon het gas gerust intrappen maar hij bleef uiterst rustig optrekken en voorkwam direct het spinnen van 1 van de wielen, echt top.

Daarnaast lag hij als een blok op de weg, wegglijden was uitgesloten, immers alle 4 de wielen werden tegelijk aangedreven.

Dan het sturen, dit ging vanzelf wat lichter bij lagere snelheid maar een stuk zwaarder bij bv 60 km/pu, ook uiteraard om te voorkomen dat je de auto in een slip zou kunnen sturen.

Je moet het echt gevoeld en meegemaakt hebben om alles wat bij het inschakelen van de 4WD direct automatisch wordt aangepast/ingesteld dit te ervaren, het gaf mij echt het gevoel dat midden in een sneeuwbui/storm rijden met de 4WD aan dat je zeker niet bang hoeft te zijn dat je in een slip kan raken, echt top 👍👍👍

Het komt in Nederland niet vaak meer voor dat je in een sneeuwbui/storm rijd maar mocht het wel gebeuren dan is deze extra optie ( de 4WD ) echt super, we gaan er ook zeker mee naar wintersport.😉

• Like 2

Ik rijd dus de PHEV, vorige week deze zelf geactiveerd vanwege hevige sneeuwbui, dit reed echt fantastisch.

Nu na 10 maanden ontdekte ik het onderstaande.

Ook al heb ik de 4WD niet zelf geactiveerd werkt deze dus wel constant zodra ik gas geef en een bocht in ga, hij ligt dan zo vast als een huis en begrijp nu waarom. Nooit geweten dat hij zelf automatisch assistentie geeft indien dit van toepassing is.

Ik kwam hier bij toeval achter omdat ik wat op de instellingen op het stuur aan het tikken was ( zie de foto )

IMG-20230314-WA0001.jpg