Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Zojuist, zei BarneyRubble:

Dat is bij de Parkeerrem zo maar niet bij Autohold !!!!!!!!!!!!!!!!!

Bij mij in de Autohold stand moet ik toch echt redelijk gas geven wil ie gaan rollen, toevallig had ik het gisteren bij de hand, ik wilde achteruit rijden en liet me rem los, normaal begint ie dan rustig te rollen, nu gebeurde er niks en moest ik gasgeven om hem te laten rollen, bij iets teveel gas schoot ie meteen een stuk achteruit, toen zag ik de autoholdknop en drukte die in, meteen erna rolde de sportage weer vanzelf na van de rem gegaan, veel prettiger.

Screenshot_20220606-201550_Edge.jpg

Geplaatst
6 minuten geleden, zei Geer00:

Yep, toch wel!

Hebben we het wel over hetzelfde? Bij een automatische versnellingsbak moet je normaliter bij stilstand de voet op de rem houden. Autohold heft dat op en " hold automatisch"  de rem vast totdat het gaspedaal wordt aangeraakt.

Ideaal in stadsverkeer.

Ja dat klopt wel maar ik vind zonder autohold rijden prettiger, vooral met inparkeren met weinig ruimte voor en achter😉

Geplaatst (aangepast)

Okay, dan is de werking kennelijk toch verschillend van de Ceed. Daarin volstaat een lichte druk op het gaspedaal en merk je er helemaal niets van, er is totaal geen schok merkbaar. Ik meen dat ik het in de Sportage tijdens de proefrit heb uitgeprobeerd, en ik merkte geen verschil met de Ceed, maar ik zou me kunnen vergissen.

In mijn Ceed is het bij elke start een automatisme geworden: startknop indrukken en direct daarna de autoholdknop. Daarna pas wegrijden.

aangepast door Geer00
Geplaatst
21 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Bij mij in de Autohold stand moet ik toch echt redelijk gas geven wil ie gaan rollen, toevallig had ik het gisteren bij de hand, ik wilde achteruit rijden en liet me rem los, normaal begint ie dan rustig te rollen, nu gebeurde er niks en moest ik gasgeven om hem te laten rollen, bij iets teveel gas schoot ie meteen een stuk achteruit, toen zag ik de autoholdknop en drukte die in, meteen erna rolde de sportage weer vanzelf na van de rem gegaan, veel prettiger.

Screenshot_20220606-201550_Edge.jpg

Duidelijke uitleg, gelukkig zit de oplossing in de auto. Bedankt.

Geplaatst (aangepast)
8 minuten geleden, zei Mave:

Duidelijke uitleg, gelukkig zit de oplossing in de auto. Bedankt.

Graag gedaan, de éne zal het prettig vinden, ik rijd nu inmiddels 8 jaar automaat en gebruik het tot nu toe nog niet, misschien komt het nog maar gisteren vondt ik het niet prettig ( toen hij blijkbaar perongeluk was aan gezet.)

Wat ik wel apart vindt is dat als hij UIT staat dan brand het lampje en als hij AAN staat dan is het lampje uit.🥴🤭  beetje verwarrend.

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, zei BarneyRubble:

Ik dus juist niet, vooral met inparkeren vindt ik het echt niks.

Vind het ook echt vreselijk. 
Met de testrit dacht ik al 'wtf is mis met de automaat' haha.
Gelukkig kwam het door een knopje.

aangepast door Rick
Geplaatst
1 uur terug, zei BarneyRubble:

Graag gedaan, de éne zal het prettig vinden, ik rijd nu inmiddels 8 jaar automaat en gebruik het tot nu toe nog niet, misschien komt het nog maar gisteren vondt ik het niet prettig ( toen hij blijkbaar perongeluk was aan gezet.)

Wat ik wel apart vindt is dat als hij UIT staat dan brand het lampje en als hij AAN staat dan is het lampje uit.🥴🤭  beetje verwarrend.

Dat is indd stom, dit had mercedes vroeger ook zo, hoop niet dat die met meer dingen op een duitser gaat lijken XD

Geplaatst

Als het zo erg is als jullie zeggen (en nogmaals, ik kan mij vergissen), dan is er iets niet in de haak. Dat knopje zal er toch niet voor de ergernis zitten?

Geplaatst

Op mijn Ceed gaat het als volgt: wanneer je de autohold activeert, komt er op je dasboard het woord " autohold"  in witte letters te staan. Zodra je remt en tot stilstand komt veranderen die letters van wit in groen. Dan houdt de rem je voertuig in stilstand.

Geplaatst (aangepast)
8 minuten geleden, zei Geer00:

Op mijn Ceed gaat het als volgt: wanneer je de autohold activeert, komt er op je dasboard het woord " autohold"  in witte letters te staan. Zodra je remt en tot stilstand komt veranderen die letters van wit in groen. Dan houdt de rem je voertuig in stilstand.

Dit werkt op deze Sportage ook zo.

Ikzelf zet de automaat nooit op P bij een (rijdende file) en stoplicht, maar ga het zeker komende dagen is testen, want gisteren was bij toeval en in een andere situatie.🤔

Dit melden ze bij Kia hierover.

Screenshot_20220606-224735~2.png

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst

Afgaande op hetgeen jullie hier melden, bekruipt mij het gevoel dat hier iets (kennelijk) structureel mis is. Als het in de huidige Ceed comfortabel en zonder schokken kan, moet het in de Sportage ook kunnen. Ik zou er een melding bij jullie dealer van maken.

Geplaatst

Ik reed vandaag door omstandigheden in een Niro PHEV. In deze auto de autohold geprobeerd. De werking was exact hetzelfde als in mijn Ceed. De kunst is misschien dat je (om de rem los te laten komen) niet het gaspedaal moet intrappen, maar slechts licht moet beroeren. Ook in de Niro kon ik niets van een "schok" merken.

Geplaatst
3 uur geleden, zei Geer00:

Ik reed vandaag door omstandigheden in een Niro PHEV. In deze auto de autohold geprobeerd. De werking was exact hetzelfde als in mijn Ceed. De kunst is misschien dat je (om de rem los te laten komen) niet het gaspedaal moet intrappen, maar slechts licht moet beroeren. Ook in de Niro kon ik niets van een "schok" merken.

In de Sportage wel gemerkt, je moet te "veel" doortrappen en bij parkeren kan dat wel eens net de 'boom is halt' zijn.
Voor mij mag de knop er snel af. Of perm. uit

Geplaatst
4 minuten geleden, zei Rick:

In de Sportage wel gemerkt, je moet te "veel" doortrappen en bij parkeren kan dat wel eens net de 'boom is halt' zijn.
Voor mij mag de knop er snel af. Of perm. uit

Gewoon geen autohold aan en in de D laten staan met de voet op de rem. Bij eventueel lang wachten even op de P drukken.

• Like 1
Geplaatst
7 minuten geleden, zei Auke Riemsma:

Gewoon geen autohold aan en in de D laten staan met de voet op de rem. Bij eventueel lang wachten even op de P drukken.

Ik heb de AutoHold gisteren en vandaag is getest en bij het langer wachten voor een stoplicht is het best even handig hetzelfde geld bij een spoorwegovegang, maar bij het inparkeren moet je dan eerst je voet op het gaspedaal zetten om zachtjes vooruit of achteruit te rijden, moet je dan plots remmen omdat je er bijna bent dan moet je eerst je voet van het gas afhalen en dan op de rem, dit kan soms net te lang zijn voordat je de auto voor je of achter je raakt. Als je inparkeert zonder AutoHold dan heb je direct je voet op de rem en kan je veel meer gedoseerd naar achter of naar voren rijden en gebruikt je maar 1 pedaal en is de reactietijd dus ook veel korter.

• Like 1
Geplaatst

I rest my case ..............

• Haha 1
Geplaatst
1 uur terug, zei BarneyRubble:

Ik heb de AutoHold gisteren en vandaag is getest en bij het langer wachten voor een stoplicht is het best even handig hetzelfde geld bij een spoorwegovegang, maar bij het inparkeren moet je dan eerst je voet op het gaspedaal zetten om zachtjes vooruit of achteruit te rijden, moet je dan plots remmen omdat je er bijna bent dan moet je eerst je voet van het gas afhalen en dan op de rem, dit kan soms net te lang zijn voordat je de auto voor je of achter je raakt. Als je inparkeert zonder AutoHold dan heb je direct je voet op de rem en kan je veel meer gedoseerd naar achter of naar voren rijden en gebruikt je maar 1 pedaal en is de reactietijd dus ook veel korter.

Ja ik heb nog nooit autohold aangehad heb hem altijd in de D laten staan met de voet op de rem. En het zelfde voor achteruit. Ben het ook zo gewend. En gaat prima zo.

• Like 1
Geplaatst

Rij nu bijna 3 jaar in de Niro. Nooit auto hold gebruikt. Gewoon in D laten staan, voet op de rem en dan weer rijden. En als het heel lang duurt kun je 'm nog altijd even in de P zetten. Ga dat binnenkort in de nieuwe Sportage niet anders doen.

Geplaatst
  • Wat zal de reden geweest zijn dat de Sportage niet Automatisch afsluit als je er bij wegloopt. Vind dat echt een gemis?
  • Heeft iemand de Flippers achter het stuur al gebruikt?

Geplaatst
6 uur geleden, zei BarneyRubble:
  • Wat zal de reden geweest zijn dat de Sportage niet Automatisch afsluit als je er bij wegloopt. Vind dat echt een gemis?
  • Heeft iemand de Flippers achter het stuur al gebruikt?

Ja die Flippers werken maar die heb je niet echt nodig want je auto heeft zoveel power van zich zelf dat je als je achter een vrachtwagen zit je er ook snel langs bent heb ze op de duitse autosnelweg uitgeprobeerd en inderdaad je kunt de auto een beetje helpen als je even met de flipper een versnelling omlaag gaat en dan op de gaspedaal drukt schiet je inderdaad nog sneller langs die vrachtwagen.

Maar eerlijk gezegd gebruik ik ze eigenlijk nooit.

Geplaatst

In het normale dagelijkse gebruik, laat ik ook de flippers links (en rechts) liggen. Je kunt naar mijn mening de automatische bak toch niet verslaan in soepel en efficient rijden. 

In de bergen ligt dat anders. Bergop doet de bak keurig zijn werk, maar bergaf bespeurt hij logischerwijs een toename van de snelheid en schakelt dan op, terwijl je eigenlijk zou moeten terugschakelen om op de motor af te remmen. In de bergen gebruik ik dus wel degelijk die flippers.

Geplaatst
20 minuten geleden, zei Geer00:

In het normale dagelijkse gebruik, laat ik ook de flippers links (en rechts) liggen. Je kunt naar mijn mening de automatische bak toch niet verslaan in soepel en efficient rijden. 

In de bergen ligt dat anders. Bergop doet de bak keurig zijn werk, maar bergaf bespeurt hij logischerwijs een toename van de snelheid en schakelt dan op, terwijl je eigenlijk zou moeten terugschakelen om op de motor af te remmen. In de bergen gebruik ik dus wel degelijk die flippers.

Ja klopt, met de Niro in de bergen en dan dalen dan bepaal je mooi zelf in welke versnelling je de motor laat afremmen anders blijft ie doorschakelen en vlieg je als een raket de bergen af, dit was in Oostenrijk. Zelfde systeem dus.

En het niet automatisch afsluiten zit er dus helaas niet op.

Willen jullie ook even bij de topic Navigatie kijken, heb daar ook een vraag over😉

• 3 weken later...
Geplaatst

Sinds bijna 2 weken rijden we in een nieuwe Sportage DynamisPlus HEV (Experience Green). De auto bevalt ons erg goed. Niet gewend aan alle moderne nieuwigheden, waar we dus wel nog wat aan moeten wennen. De BMW waar we afscheid van hebben genomen was een E39 touring uit 2002, fijne auto zonder grote problemen. Het weggedrag van deze Sportage is natuurlijk ook heel anders dan die van de E39, maar kan niet zeggen dat ik dat slechter vind. Met hoge snelheid een bocht nemen was toch al geen hobby.

Er zijn wel wat vraagtekens bij mij met betrekking tot het laadgedrag van de (kleine) accu. Ik snap dat de remenergie wordt opgeslagen in de aanwezige accu, maar waarom de benzine motor ook wordt gebruikt om de accu te laden is me een raadsel. Wat is het nut daar van? Daarmee gaat toch energie verloren. Het gaat dan met name op stukken snelweg, waarbij de auto regelmatig overschakelt van de benzine motor naar de elektrische motor.. Als de accu voor 75% geladen is, elektrisch. Bij 25% lading, springt de benzine motor aan en wordt ook de accu weer geladen. Ik begrijp niet waarom, iemand een verklaring?

Verder ook vreemd dat de elektromotor niet altijd inspringt bij het wegrijden. Als de accu 75% vol is en je geeft weinig gas, dan rijd je wel elektrisch, maar als je iets meer gas geeft bij wegrijden bij een verkeerslicht, dan is de benzine motor de enige krachtbron, tenzij het gas ver wordt ingedrukt, dan doet de elektromotor weer mee. Ik zou zeggen dat bij wegrijden de ondersteuning van de elektromotor nu juist de meeste energie (benzine) zou besparen. Mogelijk is dat een misvatting van me. Ik hoor dat graag.

De meter die de accu lading aangeeft, geeft ook nooit minder dan 25% aan en nooit meer dan 75%. Kan de accu niet verder leeg en/of vol?

Verder verrast na de eerste keer tanken. Deed de BMW op LPG nog zuinig aan met 12 l/100 km, deze Sportage deed 5,86 l/100 km. Dat was met 400 km snelweg en zo'n 260 km stadsverkeer. Erg netjes voor zo'n grote wagen.

Geplaatst (aangepast)

Weet niet of het al genoemd is. De 'piepjes' die men buiten de auto hoort als jij de auto in zijn achteruit zet zijn blijkbaar aardig hard.
Zo erg dat mijn collega's op de 3e verdieping met de ramen gesloten zeggen, "Oh Anne is er ook" ;-)  Het volume in de auto valt wel mee maar buiten is het erg hard. Ik heb in de instellingen gekeken en daar stond het geluid al op "medium". Aangepast naar zacht, maar zelfs dan is het hard te horen. Misschien moet ik het ook maar gewoon uitzetten voordat de KIA naar vrachtwagen klinkt. Al begrijp ik het natuurlijk ook wel, zeker in EV Modus hoor je de auto natuurlijk ook niet... 

aangepast door Anne Lorraine
typfout

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...