Jump to content

Rij ervaring nieuwe Kia Sportage 5

Petri

Recommended Posts

4 uur geleden, zei Murcielaygo:

Kun je dan niet beter kijken naar iets van een kast waar je die WCD in kwijt kunt EN je grannycharger?
Dan is die ook beter beschermd tegen weersinvloeden en kun je de charger ook niet per ongeluk uit de WCD trekken...

Zoiets als dit; ik weet niet of de charger achter de klep zal passen, maar dan weet je wat mijn idee is...

https://www.lampen24.nl/lucande-corban-stopcontactzuil-met-deur-172886-nl-nl.html

Dat zijn idd de geschikte palen en zeer praktisch, nu nog kijken naar een met slot afsluitbare, bedankt voor deze erg goeie tip Murcielaygo.

• Like 1

• 2 weeks later...

Korte ervaring PHEV versie.

Allereerst wat opviel was het sturen, ditmaal (in tegen stelling tot de vorige proefrit) vond ik het sturen al veel prettiger, het was wat zwaarder, maar dus wel meer gevoel in het stuur. Voor mij iig een pluspuntje.
Of dit komt omdat het een PHEV is, door de AWD, of dat er een update is geweest weet ik niet.

PHEV is in te stellen op Hybride, Electric, of Automatisch. 
Aantal KM, boardcomputer gaf aan dat die 55KM in de accu had zitten nog, volgens mij was de accu in de 90% opgeladen bij vertrek.
Geluid is stil, dat is 'raar' als je bent gewend om een motor geluid te horen, ik dacht even dat de auto uitviel haha. Uiteindelijk vind ik het wel fijn als die geen geluid maakt, geeft meer rust en je hebt minder neiging om wat harder op te trekken voor het motor geluid haha.

Auto lag heel fijn op de weg, wel moet ik wennen aan het 'andere gevoel' dan mijn huidige Sportage 2011. Misschien is dit met alle nieuwe auto's vergeleken met een 'oude' auto wat je gewend bent.

Stoel (en stuur) heeft veel mogelijkheden om in te stellen, top!

Parkeren, veilig gevoel en goed zicht door al de camera's (GT+). Klein puntje van kritiek is wel dat je een beetje op het gas moet tikken om kleine stapjes voor of achteruit te maken. Met mijn huidige Sportage ben ik gewend om de Rem los te laten/met gevoel te remmen om kleine beetjes voor of achteruit in te parkeren. Doordat je nu een tikje op het gas moet geven schiet je wel eens snel voor/achteruit. Dit is echt even gevoel in krijgen en met geduld parkeren. Zelfde geld met optrekken bij verkeerslichten etc, ook hier vind ik het een beetje vervelend dat je niet wegrijd op het loslaten van de rem, als het langzaam gaat dan ga je steeds van 'rem > gas > rem > gas' (een tikje op het gas gaat die te snel om met de rest mee te gaan) Misschien doe ik iets fout nog, maar van mij mag die optrekken door de rem los te laten.

2 Andere kleine puntjes van kritiek is het zicht op je dashboard, dit wordt wel wat beperkt door het stuur, de camera's die aangaan met de knipperlichten zijn al snel niet meer zichtbaar bij een kleine draai, dit geld ook voor andere info wat op de hoekjes van het scherm staat. Maar ook dit kan een puntje zijn van instellen van je stoel en stuur, dat kan al veel schelen weer. In de EV6 vond ik het wel beter zichtbaar.
Ander puntje is de Navigatie(niks met de auto zelf te maken), deze ligt echt achter op de route "sla linksaf" komt pas nadat je de afslag al genomen had, ik weet niet of dit bij al de Kia Connect modellen is of dat dit in te stellen is? Hier mis ik dan een AR Display wat de route in je voorruit toont.

Al met al een prachtige auto, van binnen en buiten, met heel veel techniek en veiligheidsfuncties. Wegligging is ook top. 
Voor mensen zoals mij met een 12 jaar oude(rewetse) auto raad ik wel aan om in begin even op vertrouwde plekken te gaan 'leren'. Het is 'veel' qua nieuwe techniek, knoppen, instellingen. Het kan in begin wat overweldigend zijn.

Nu nog een aantal maanden geduld hebben op mijn PHEV GT+. 🤩

• Like 1
  • Thanks 1

van Rick: "Klein puntje van kritiek is wel dat je een beetje op het gas moet tikken om kleine stapjes voor of achteruit te maken. Met mijn huidige Sportage ben ik gewend om de Rem los te laten/met gevoel te remmen om kleine beetjes voor of achteruit in te parkeren. Doordat je nu een tikje op het gas moet geven schiet je wel eens snel voor/achteruit."

Jij had niet toevallig AutoHold geactiveerd? ....

• Like 1

Ik rijd nu 3,5 jaar met mijn Niro en daarvoor een Captur, beide automaat en het hoort echt zo te wezen dat zodra je de rem loslaat dat de auto dan zachtjes begint te rollen dus bij inparkeren gebruik je alleen de rem indien nodig en bij het wegrijden of oversteken voetje van de rem en gas er op, het kan idd niet anders zijn dan dat er iets is ingeschakeld waardoor de auto bij het loslaten van de rem niet gaat rollen. De Hill Assist heeft daar normaal geen invloed op behalve als je op een schuin omhoog lopende weg stilstaat en moet optrekken. In bv een zeer langzaam rijdende file gebruik je dus in de meeste gevallen alleen de rem, en in de Captur en in de Niro ( onze eerste 2 automaten ) in de ongeveer 10 auto's die ik nu gehad heb.

Edited by BarneyRubble
  • Like 1

4 uur geleden, zei Rick:

Korte ervaring PHEV versie.

Allereerst wat opviel was het sturen, ditmaal (in tegen stelling tot de vorige proefrit) vond ik het sturen al veel prettiger, het was wat zwaarder, maar dus wel meer gevoel in het stuur. Voor mij iig een pluspuntje.
Of dit komt omdat het een PHEV is, door de AWD, of dat er een update is geweest weet ik niet.

PHEV is in te stellen op Hybride, Electric, of Automatisch. 
Aantal KM, boardcomputer gaf aan dat die 55KM in de accu had zitten nog, volgens mij was de accu in de 90% opgeladen bij vertrek.
Geluid is stil, dat is 'raar' als je bent gewend om een motor geluid te horen, ik dacht even dat de auto uitviel haha. Uiteindelijk vind ik het wel fijn als die geen geluid maakt, geeft meer rust en je hebt minder neiging om wat harder op te trekken voor het motor geluid haha.

Auto lag heel fijn op de weg, wel moet ik wennen aan het 'andere gevoel' dan mijn huidige Sportage 2011. Misschien is dit met alle nieuwe auto's vergeleken met een 'oude' auto wat je gewend bent.

Stoel (en stuur) heeft veel mogelijkheden om in te stellen, top!

Parkeren, veilig gevoel en goed zicht door al de camera's (GT+). Klein puntje van kritiek is wel dat je een beetje op het gas moet tikken om kleine stapjes voor of achteruit te maken. Met mijn huidige Sportage ben ik gewend om de Rem los te laten/met gevoel te remmen om kleine beetjes voor of achteruit in te parkeren. Doordat je nu een tikje op het gas moet geven schiet je wel eens snel voor/achteruit. Dit is echt even gevoel in krijgen en met geduld parkeren. Zelfde geld met optrekken bij verkeerslichten etc, ook hier vind ik het een beetje vervelend dat je niet wegrijd op het loslaten van de rem, als het langzaam gaat dan ga je steeds van 'rem > gas > rem > gas' (een tikje op het gas gaat die te snel om met de rest mee te gaan) Misschien doe ik iets fout nog, maar van mij mag die optrekken door de rem los te laten.

2 Andere kleine puntjes van kritiek is het zicht op je dashboard, dit wordt wel wat beperkt door het stuur, de camera's die aangaan met de knipperlichten zijn al snel niet meer zichtbaar bij een kleine draai, dit geld ook voor andere info wat op de hoekjes van het scherm staat. Maar ook dit kan een puntje zijn van instellen van je stoel en stuur, dat kan al veel schelen weer. In de EV6 vond ik het wel beter zichtbaar.
Ander puntje is de Navigatie(niks met de auto zelf te maken), deze ligt echt achter op de route "sla linksaf" komt pas nadat je de afslag al genomen had, ik weet niet of dit bij al de Kia Connect modellen is of dat dit in te stellen is? Hier mis ik dan een AR Display wat de route in je voorruit toont.

Al met al een prachtige auto, van binnen en buiten, met heel veel techniek en veiligheidsfuncties. Wegligging is ook top. 
Voor mensen zoals mij met een 12 jaar oude(rewetse) auto raad ik wel aan om in begin even op vertrouwde plekken te gaan 'leren'. Het is 'veel' qua nieuwe techniek, knoppen, instellingen. Het kan in begin wat overweldigend zijn.

Nu nog een aantal maanden geduld hebben op mijn PHEV GT+. 🤩

Bedankt voor je ervaring Rick, even 2 vraagjes, waarom heb jij uiteindelijk toch voor deze sportage gekozen ipv de ev6 ?

En, toen je de stand alleen Elektrisch rijden had gekozen bleef de auto dan echt steeds alleen elektrisch rijden of sprong de benzine motor zo af en toe is bij omdat dat volgens de motor nodig was. ?

Ps. Lees mijn reactie op jou mail naar mij ook even. 

Op 13-3-2022 om 19:30, zei Murcielaygo:

Kun je dan niet beter kijken naar iets van een kast waar je die WCD in kwijt kunt EN je grannycharger?
Dan is die ook beter beschermd tegen weersinvloeden en kun je de charger ook niet per ongeluk uit de WCD trekken...

Zoiets als dit; ik weet niet of de charger achter de klep zal passen, maar dan weet je wat mijn idee is...

https://www.lampen24.nl/lucande-corban-stopcontactzuil-met-deur-172886-nl-nl.html

Ik heb die zuil uit jou websites besteld en inmiddels binnen, nou nog een goede bevestiging bedenken maar bedankt voor deze goede tip. 

Screenshot_20220315-192611_Edge.jpg

Screenshot_20220315-192603_Edge.jpg

Screenshot_20220315-192554_Edge.jpg

16 uur geleden, zei BarneyRubble:

Ik rijd nu 3,5 jaar met mijn Niro en daarvoor een Captur, beide automaat en het hoort echt zo te wezen dat zodra je de rem loslaat dat de auto dan zachtjes begint te rollen dus bij inparkeren gebruik je alleen de rem indien nodig en bij het wegrijden of oversteken voetje van de rem en gas er op, het kan idd niet anders zijn dan dat er iets is ingeschakeld waardoor de auto bij het loslaten van de rem niet gaat rollen. De Hill Assist heeft daar normaal geen invloed op behalve als je op een schuin omhoog lopende weg stilstaat en moet optrekken. In bv een zeer langzaam rijdende file gebruik je dus in de meeste gevallen alleen de rem, en in de Captur en in de Niro ( onze eerste 2 automaten ) in de ongeveer 10 auto's die ik nu gehad heb.

Ja precies, vond het ook niet fijn dat ik gas moest aanraken.
Misschien had ik indd iets van AutoHold aanstaan, maar heb echt geeen idee haha.

16 uur geleden, zei BarneyRubble:

Bedankt voor je ervaring Rick, even 2 vraagjes, waarom heb jij uiteindelijk toch voor deze sportage gekozen ipv de ev6 ?

En, toen je de stand alleen Elektrisch rijden had gekozen bleef de auto dan echt steeds alleen elektrisch rijden of sprong de benzine motor zo af en toe is bij omdat dat volgens de motor nodig was. ?

Liever een hogere zit, EV6 is weer een lager model en dat was een - 
EV6 is echt perfect, maar gewoon niet voor mij, is te groot/fors, kost ook wel een klap meer en het staat mij niet :P is "to much". Van binnen vond ik de EV6 ook wel minder uitzien dan de Sportage.

Elektrisch bleef elektrisch tenzij ik echt flink het gas indrukte, maar zo ver doe je dat echt niet tot 60/80 kmh. Laat staan door dorpen/stad.

Leuk om te lezen dat mijn wilde gok een goede tip bleek!

Ik heb meteen nog wat anders voor iedereen; een test uit BN De Stem van vandaag. Het kan bekend voor komen; dit artikel komt of stond ook in o.a. AD, BD, Trouw en De Volkskrant...

IMG_4684.jpg
  • Like 1

1 uur terug, zei Murcielaygo:

Ik heb meteen nog wat anders voor iedereen; een test uit BN De Stem van vandaag. Het kan bekend voor komen; dit artikel komt of stond ook in o.a. AD, BD, Trouw en De Volkskrant...

Mwa die achter ruimte is mij meer dan prima, men is de prijs/kwaliteit vergeten denk ik, concurrent tikt ook wel wat meer aan ga ik vanuit..

Op 25-3-2022 om 17:34, zei Murcielaygo:

Leuk om te lezen dat mijn wilde gok een goede tip bleek!

IMG_4684.jpg

Ik vind dit een slecht onderbouwde review.
Als je andere reviews bekijkt dan is men een stuk positiever over de zitruimte en veercomfort.
In Australië is de Sportage auto van het jaar geworden (Dit is een verlengde versie is van de Europese versie dus wel iets anders).

• Like 1

25 minuten geleden, zei R2D2:

Ik vind dit een slecht onderbouwde review.
Als je andere reviews bekijkt dan is men een stuk positiever over de zitruimte en veercomfort.
In Australië is de Sportage auto van het jaar geworden (Dit is een verlengde versie is van de Europese versie dus wel iets anders).

Ach laat ze maar reviewen, er zijn zo wie zo veel teveel reviewers en die moeten zich wel onderscheiden van elkaar. En de ene lust wel pindakaas en de ander weer niet🤓.    Ik kan je zeggen dat de nieuwe Sportage geweldig rijdt en dat het wachten op levering zeker de moeite waard is.

• Like 2

Elke (auto-)test is een afspiegeling van de mening (en de vooroordelen?) van de tester/schrijver.

Ga zelf proefrijden en baseer je oordeel op eigen ervaringen, dat lukt niet altijd, daar ben ik me van bewust, maar dat is een overweging die eenieder voor zichzelf moet maken.

• Like 1

Dit is voor mij echt de aller eerste keer dat ik een auto koop waarin ik nog niet van te voren in gereden heb, tuurlijk heb ik wel in een ander type gereden maar dit was de Mild Hybride met 6 versnellingen schakel, 2W drive en 150PK, heb dus nog geen idee hoe de PHEV met Automaat, 4W drive en 265PK gaat rijden, best een beetje spannend maar ook wel weer een verrassing ( hoop ik ) en heb toch ook best wat vergelijking met mijn nu Huidige Niro Hybride die ook een Automaat is en deze Niro rijdt echt fantastisch en is zeer zuinig. Gem. 1 op 20.  Omdat deze zo fantastisch rijd ligt de lat voor de Sportage best hoog, ben dus heel erg benieuwd of hij deze Niro met glans gaat overtreffen.

Edited by BarneyRubble
  • Like 2

4 uur geleden, zei Auke Riemsma:

Ach laat ze maar reviewen, er zijn zo wie zo veel teveel reviewers en die moeten zich wel onderscheiden van elkaar. En de ene lust wel pindakaas en de ander weer niet🤓.    Ik kan je zeggen dat de nieuwe Sportage geweldig rijdt en dat het wachten op levering zeker de moeite waard is.

Helemaal met je eens. Heb die van mij besteld, helaas even wachten tot waarschijnlijk juli.
Heb veel reviews gekeken en natuurlijk proef gereden en was verkocht dus heb mijn Renault Kadjar diesel ingeruild.

• Like 2

• 2 weeks later...

In de autovisie (magazine) van 31 maart staat een mooie test van de kia sportage HEV waar men erg positief is over de kia. Het verbruik tijdens de test was 17,9 en snelheid van 0 naar 100 in 7.3 sec. Men was ook zeer te spreken over de sublieme wegligging en grip.

Edited by R2D2

2 minuten geleden, zei R2D2:

In de autovisie van 31 maart staat een mooie test van de kia sportage HEV waar men erg positief is over de kia. Het verbruik tijdens de test was 17,9 en snelheid van 0 naar 100 in 7.3 sec. Men was ook zeer te spreken over de sublieme wegligging en grip.

Bedankt voor het melden,

Hieronder is de URL er van. Kan je de test zelf ook lezen:😉

https://www.autovisie.nl/nieuws/en-dit-is-de-kia-sportage-zoals-wij-hem-krijgen/

• Like 1

7 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Bedankt voor het melden,

Hieronder is de URL er van. Kan je de test zelf ook lezen:😉

https://www.autovisie.nl/nieuws/en-dit-is-de-kia-sportage-zoals-wij-hem-krijgen/

Is een andere test die in het magazine staat daar is de test vs de Peugeot 3005.

Edited by R2D2

7 minuten geleden, zei R2D2:

Is iets andere test die in het magazine staat daar is de test vs de Peugeot 3005.

------------------------------------------------------------------------------------------

Hier de video review🧐 alleen wel voor de GT Line

Edited by BarneyRubble
  • Thanks 1

Nu weer even terug naar dit " Rijervaring " Topic.

Diegene die intussen deze Sportage al rijden, kan je hier iets vertellen over de " Schakelflippers " buiten dat je zelf een bepaalde versnelling kan kiezen om bv bij daling met of zonder caravan van een bergpas goed op de motor af te remmen ben ik benieuwd of je nu ook de accu wat sneller kan laten opladen onder het rijden door ze op de juiste manier te gebruiken.?

Zie graag jullie ervaringen met de " Flippers " hier.😉

• Like 1

2 uur geleden, zei R2D2:

In de autovisie (magazine) van 31 maart staat een mooie test van de kia sportage HEV waar men erg positief is over de kia. Het verbruik tijdens de test was 17,9 en snelheid van 0 naar 100 in 7.3 sec. Men was ook zeer te spreken over de sublieme wegligging en grip.

Waar vind ik nou die genoemde test waarin het verbruik op 17,9 uitkomt??????????????????????

11 uur geleden, zei Geer00:

Waar vind ik nou die genoemde test waarin het verbruik op 17,9 uitkomt??????????????????????

In het autovisie magazine in de winkel.🤨

Er toch eentje op de kop kunnen tikken. Inderdaad een praktijkverbruik dat overeenkomt met de fabrieksopgave ......................... best opmerkelijk. Ik denk dat ik er dan nog best wel 1 of 2 kilometers per liter meer uit zal weten te persen.

• Like 1