Jump to content

Rij ervaring nieuwe Kia Sportage 5

Petri

Recommended Posts

Op 10-7-2022 om 11:28, zei Robert Dekker:

Klopt maar dan corrigeert ie niet maar geeft ie alleen een waarschuwingssignaal en een trilling in het stuur. Je moet zorgen dan er een groen stuurtje in het display komt. Dan helpt het systeem actief de auto binnen de lijnen te houden. Dat groene stuurtje moet je dus iedere keer handmatig aanzetten.

Zie foto's voor de instelling die ik heb. Het stuurtje staat dus standaard niet aan.

WhatsApp Image 2022-07-10 at 11.42.50 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-07-10 at 11.43.05 AM.jpeg

Mijn ervaring in mijn vorige Niro die alleen line assist had is dat hij zonder knipperlicht aan, de auto NIET over de linker streep liet rijden en waarschuwde met een piep en een trilling.

Nu ik de PHEV heb ervaar ik met de Line Assist hetzelfde en zodra ik het groene stuurtje erbij zet dan houd die de auto ook nog is  netjes in het midden van de rijstrook waarop je dan rijd.

Op dat moment zal de auto zelf de koers volgen en zal je zien dat als je je handen van het stuur houd en je voet van het gaspedaal ( mits je de adaptieve cruisecontrol aan hebt staan ) dat de auto zelf keurig de rijbaan in het midden volgt, ook in de bochten.😉 doe je dit te lang dan komt er een pingel en een waarschuwing dat je je handen op het stuur moet houden🤭

• 2 weeks later...
4 uur geleden, zei BarneyRubble:

Voor Rick,

Nee dat zal niet moeten, welke temperatuur het ook is, op de Elektrische stand rijd ie direct ook elektrisch weg en blijft dit zo houden.

Heel vreemd, net nog geprobeerd, echt elke keer rond de 2KM en dan wel EV.

Meer mensen met een PHEV die dit kunnen ont-/bevestigen?

(Sportage PHEV in de EV stand rijdt toch op de motor)

Edited by Rick

Mijn vrouw en ik hebben beide dezelfde ervaring, ingesteld op Elektrisch rijden is altijd ook op elektrisch wegrijden, daar is het ook voor gemaakt mag ik aannemen, staat ie bij jou dan echt op elektrisch, zie je dat staan onderin ?

Vanmiddag nog weggeweest en vanaf begin en eind alleen maar Elektrisch gereden, ik zou als ik jou was dit maar eens aankaarten, dat jij de eerste 2 kilometer op benzine rijd terwijl ie op elektrisch staat dat komt bij mijn sportage echt niet voor.

Of het zou aan de GT versie moeten liggen die jij hebt maar dat weet jou dealer vast wel, ben benieuwd wat er uit komt.🤔

Edited by BarneyRubble

12 uur geleden, zei BarneyRubble:

Vanmiddag nog weggeweest en vanaf begin en eind alleen maar Elektrisch gereden, ik zou als ik jou was dit maar eens aankaarten, dat jij de eerste 2 kilometer op benzine rijd terwijl ie op elektrisch staat dat komt bij mijn sportage echt niet voor.

Of het zou aan de GT versie moeten liggen die jij hebt maar dat weet jou dealer vast wel, ben benieuwd wat er uit komt.🤔

Bij de GT plus versie inderdaad het probleem dat deze toch overschakelt naar de benzinemotor. Wat ik wel zie is dat het EV lampje uitgaat maar ook geen automatic of hev signalering laat zien. 

Op 30-9-2022 om 23:43, zei Rick:

Heel vreemd, net nog geprobeerd, echt elke keer rond de 2KM en dan wel EV.

Meer mensen met een PHEV die dit kunnen ont-/bevestigen?

(Sportage PHEV in de EV stand rijdt toch op de motor)

Ik heb hetzelfde probleem Rick. Dit probleem deed zich voor het eerst voor nadat de buiten temperatuur wat gezakt was. Het lijkt er op dat de auto eerst op temperatuur moet komen om elektrisch te kunnen rijden. 

• Like 1

Goedemorgen,

Aangezien de auto nog niet binnen is spreek ik alleen over wat ik op andere fora gelezen heb. Blijkbaar zijn de airco en verwarming gekoppeld aan de verbrandingsmotor. Als het interieur om een stevige verkoeling of verwarming vraagt springt de motor aan. Probeer de aanjager is uit te zetten om het dan nogmaals te proberen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 1

3 uur geleden, zei MaikelHer:

Goedemorgen,

Aangezien de auto nog niet binnen is spreek ik alleen over wat ik op andere fora gelezen heb. Blijkbaar zijn de airco en verwarming gekoppeld aan de verbrandingsmotor. Als het interieur om een stevige verkoeling of verwarming vraagt springt de motor aan. Probeer de aanjager is uit te zetten om het dan nogmaals te proberen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als ik alles op hoge stand zet en op Elektrisch rijden heb gezet blijft het moment van wegrijden tot aankomst altijd enkel en alleen op elektrisch rijden, zelfs met alle stoelen verwarmd.🤔, als ik plots op Elektrisch rijden met hoge snelheid wil invoegen of inhalen dan pas schakeld de Benzinemotor bij.

Op 2-10-2022 om 12:36, zei kras:

Ik heb hetzelfde probleem Rick. Dit probleem deed zich voor het eerst voor nadat de buiten temperatuur wat gezakt was. Het lijkt er op dat de auto eerst op temperatuur moet komen om elektrisch te kunnen rijden. 

@kras @MaikelHer @BarneyRubble

Ik heb het nu getest, zodra ik de verwarming/verkoeling/etc gans uitzet(via de knop drukken), springt die ook op de EV (constant) zet ik de verwarming weer aan dan is die binnen 10 a 20 seconden weer op de motor aan het rijden.

Barney, de jouwe is dan een uitzondering :P  (of heb je er stiekem een warmtepomp in gezet? haha)

Iemand er al achter wat nu de "maximale lage" waardes zijn van resterende % en resterende KM op EV?

Ik krijg hem bv niet lager dan 10% accu resterend.. Vanaf ongeveer 20% accu zegt die al 0 KM rijbereik over.

5 uur geleden, zei Rick:

@kras @MaikelHer @BarneyRubble

Ik heb het nu getest, zodra ik de verwarming/verkoeling/etc gans uitzet(via de knop drukken), springt die ook op de EV (constant) zet ik de verwarming weer aan dan is die binnen 10 a 20 seconden weer op de motor aan het rijden.

Barney, de jouwe is dan een uitzondering :P  (of heb je er stiekem een warmtepomp in gezet? haha)

Bij ons staat sowieso altijd de climatcontrole aan vanwege het pollenfilter voor mijn vrouw, met mijn vorige Niro ging ook bij temperatuurdaling deze HEV direct op benzine rijden ipv Elektrisch maar deze Sportage blijft tot nu toe met alles wat ik ook aanzet in Elektrisch wegrijden en dat is waar ik hem voor gekocht heb en scheelt weer dure benzine eurootjes.🤑 

• 2 weeks later...

Sinds vrijdag mag ik in de Sportage Hybrid rijden. 😃 En vandaag zijn we wezen winkelen in Duitsland. De auto trekt lekker vlot op en uiteraard ook even de max geprobeerd.

Wat opvalt is dat hij bij 198 op de teller stopt, en daar ook echt niet overheen gaat. Uiteraard zal het ook zo ongeveer de max zijn van de auto (zoals fabrieksmatig opgegeven) maar je kon merken dat er iets begrenst werd om daar niet overheen te gaan. Nu heb ik wat youtube video's gezien, die gingen op de teller ruim over de 200 richting 210.

Is er ergens zo'n groot verschil in de auto's daar en hier? Kan het mij niet voorstellen.🤔 Niet dat je nou die laatste paar kilometers mist maar het was gewoon te voelen dat het toerental/de snelheid vanaf dat punt softwarematig begrensd wordt. Het maakte niet uit of het in de 5e of 6e versnelling was, zelfs niet een stukje heuvel af...

Edited by JvdW
  • Confused 1

Op 15-10-2022 om 19:20, zei Petri:

Nou met de huidige nieuwe auto's maakt dat niet meer uit vroeger wel maar nu niet meer zolang je met je toeren maar niet in het rood komt valt alles wel mee

hmmm dat nuanceer ik toch liever, volgens mij schrijven fabrikanten ook tegenwoordig toch nog voor dat je beter kunt inrijden, lees de eerste meen ik 1000km toch niet over de helft tot driekwart van het maximaal aantal toeren te gaan.

Daarnaast, niet alleen de motoronderdelen kunnen dan beter inlopen, ook voor de remblokjes en zelfs banden is het beter en wordt het geadviseerd.

Op 28-10-2022 om 10:47, zei jan1304:

hmmm dat nuanceer ik toch liever, volgens mij schrijven fabrikanten ook tegenwoordig toch nog voor dat je beter kunt inrijden, lees de eerste meen ik 1000km toch niet over de helft tot driekwart van het maximaal aantal toeren te gaan.

Daarnaast, niet alleen de motoronderdelen kunnen dan beter inlopen, ook voor de remblokjes en zelfs banden is het beter en wordt het geadviseerd.

6000 volgens kia boekje. 

• Thanks 1

De eerste 1000km volgens het boekje valt onder de inrijdprocedure :) Ik maak mij er zelf niet zo druk om.  Wat ze dan beter kunnen vermelden is het niet gebruiken van de sportstand in de eerste 1000km, gebruik je die wel kom je automatisch over het voorgeschreven/advies van het maximum toerental.

Edited by JvdW

Op 31-10-2022 om 20:08, zei JvdW:

De eerste 1000km volgens het boekje valt onder de inrijdprocedure :) Ik maak mij er zelf niet zo druk om.  Wat ze dan beter kunnen vermelden is het niet gebruiken van de sportstand in de eerste 1000km, gebruik je die wel kom je automatisch over het voorgeschreven/advies van het maximum toerental.

Wat ik me dan afvraag, die 1000 bij een PHEV.. ik heb 2000 EV gereden zowat en nog geen 1000 motor.  is die nu ingereden of niet?! haha. Sportstand gebruik ik wel es, niet veel, maar boven de 4000t komt die niet.

• 2 weeks later...

De Sportage al een paar dagen in bezit, wat rijdt deze auto lekker zeg, geen schokken en echt hele goede demping over drempels.

Genoeg pluspunten voor deze auto maar toch ook nog wat kleine minpuntjes, niet heel erg allemaal maar net wat anders dan ik gewend ben.

• Stuurknop volgende nummer is omgekeerd, naar beneden is volgende, terwijl de rest van de knoppen allemaal naar boven meer is
  • Je ziet niet in welke versnelling je zit
  • High beam blijft niet aan staan, na elke start opnieuw aanzetten
  • Lane assist werkt pas vanaf 60 KM/h
  • Lane assist stuurtje blijft niet aan staan, na elke start opnieuw aanzetten, zet je ACC aan dan schakelt hij wel aan
  • Je hebt maar 2 rij modus eco en sport, waar is normaal en eentje naar je eigen wens
  • Weinig instelmogelijkheden cockpit
  • Weinig sierverlichting binnen, terwijl er een heel scherm voor is om de kleuren aan te passen, voor maar 2 ledjes? Ook nergens voetverlichting
  • Dak gaat niet heel ver open