Arnold Schw Geplaatst 11 Maart, 2021 Geplaatst 11 Maart, 2021 Hebben jullie ervaring met het verlagen van de bodem van de kofferbak? Onder de mat zitten standaard allemaal schuimrubber blokken met vakjes. Die kunnen er uit en zodoende kan je je vloer verlagen en flink aan bagageruimte winnen. Dat zou ik graag doen, maar wat is wijsheid? Zelf aan de knutsel of iets bestellen, want de originele bodem is te klein om goed te passen als je verlaagt. Op SpeakEV (https://www.speakev.com/threads/want-even-more-boot-space.138274/) staan voorbeelden van doe-het-zelf. Maar ook van een vloer die je in de VS kunt bestellen: https://www.kia.parts/oem-parts/kia-floor-mat-85710g5200wk?c=Zz1ib2R5JnM9aW50ZXJpb3ItdHJpbS1yZWFyLWJvZHkmbD00Jm49QXNzZW1ibGllcyBQYWdlJmE9a2lhJm89bmlybyZ5PTIwMTkmdD1wbHVnLWluLWh5YnJpZC1leCZlPTEtNmwtbDQtZWxlY3RyaWMtZ2Fz. Heeft iemand ervaring met DIY of met deze standaard vloer (uit de VS)? De Kia dealer heeft hier in ieder geval geen oplossing voor. Dank voor jullie meedenken! Quote
Terp1234 Geplaatst 11 Maart, 2021 Geplaatst 11 Maart, 2021 Ik heb het zelf nog niet gedaan (nog geen ruimtegebrek in de praktijk meegemaakt), maar er zijn wel een paar voorbeeldjes van DIY op Youtune waar je geen buil op kan vallen. Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Maart, 2021 Geplaatst 11 Maart, 2021 Je weet dat er een zoekfunctie op dit forum zit? Het e-Niro-forum draait al meer dan twee jaar en over die kofferbakvloeren is al meer dan eens gesproken. Met allerlei info erbij, dacht ik. 1 Quote
Arnold Schw Geplaatst 11 Maart, 2021 Topic Starter Geplaatst 11 Maart, 2021 Ja, ik heb de draadjes doorgelopen maar kwam deze nog niet tegen. Quote
Arnold Schw Geplaatst 11 Maart, 2021 Topic Starter Geplaatst 11 Maart, 2021 Aha, toch nog een draadje gevonden... Misschien iemand toch ervaring met een kant-en-klaar oplossing? Niet iedereen is even handig met de decoupeerzaag... Quote
Westlander Geplaatst 12 Maart, 2021 Geplaatst 12 Maart, 2021 Ik heb deze bodemplaat vorig jaar een keer uitgetekend en CNC laten frezen Bestaat uit 2 delen. Ik heb volgens mij een plaat 18mm berkentriplex gebruikt, maar ander materiaal kan uiteraard ook. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen om er een stuk tapijt op te lijmen, dit ga ik binnenkort nog wel doen. Snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft om dit met een CNC te doen. Voor de liefhebbers heb ik de tekening met maten even bijgevoegd. Wellicht heb je er wat aan. 3 1 Quote
Arnold Schw Geplaatst 12 Maart, 2021 Topic Starter Geplaatst 12 Maart, 2021 @Westlander Kijk, daar hebben we wat aan! Toch eens overwegen om het zelf te gaan doen. Met de decoupeerzaag en deze afmetingen moet je een heel eind kunnen komen... Quote
JohanGM Geplaatst 19 Maart, 2021 Geplaatst 19 Maart, 2021 (aangepast) Mijn knutselwerkje staat in de e-niro FB groep. https://www.facebook.com/groups/kia.e.niro.nl/?multi_permalinks=665440747380901 19 Maart, 2021 aangepast door JohanGM Quote
Jos Kremer Geplaatst 14 April, 2021 Geplaatst 14 April, 2021 Ik heb de vloer verlaagd, zoals beschreven in Duits filmpje op YouTube. Perfect gelukt! Scheelt een hoop! Quote
Hippe lip Geplaatst 14 April, 2021 Geplaatst 14 April, 2021 Ja, scheelt een hoop. Vooral dat je nu een drempel in je laadbak hebt. Als je een keer veel mee moet nemen zoals met vakantie zou ik dat ook doen, maar onder dagelijkse omstandigheden liever niet. Boodschappen uitladen bijvoorbeeld lijkt me een stuk onhandiger met zo’n drempel. 1 Quote
Arjen Mulder Geplaatst 17 Juni, 2021 Geplaatst 17 Juni, 2021 Op 12-3-2021 om 10:42, Westlander zei: Ik heb deze bodemplaat vorig jaar een keer uitgetekend en CNC laten frezen Bestaat uit 2 delen. Ik heb volgens mij een plaat 18mm berkentriplex gebruikt, maar ander materiaal kan uiteraard ook. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen om er een stuk tapijt op te lijmen, dit ga ik binnenkort nog wel doen. Snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft om dit met een CNC te doen. Voor de liefhebbers heb ik de tekening met maten even bijgevoegd. Wellicht heb je er wat aan. Thanks, vandaag met je tekening aan de slag gegaan, ik heb de sleuf voor de stoelsteun iets dieper gemaakt zodat de plaat mooi vlak kwam te liggen. Daarna heb ik hem bekleed met een stukje vloerbedekking (a €8) van de Kwantum. Hierdoor kon ik ook het pianoscharnier achterwege laten. 1 Quote
DZ14 Geplaatst 16 Juli, 2021 Geplaatst 16 Juli, 2021 Op 12-3-2021 om 10:42, Westlander zei: Ik heb deze bodemplaat vorig jaar een keer uitgetekend en CNC laten frezen Bestaat uit 2 delen. Ik heb volgens mij een plaat 18mm berkentriplex gebruikt, maar ander materiaal kan uiteraard ook. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen om er een stuk tapijt op te lijmen, dit ga ik binnenkort nog wel doen. Snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft om dit met een CNC te doen. Voor de liefhebbers heb ik de tekening met maten even bijgevoegd. Wellicht heb je er wat aan. Ik heb het gedaan! Dank voor deze afmetingen. Ik heb de MY21 en heb het voorste stuk eerst zoals afgebeeld gedaan, maar daarna nog iets groter. En net al in het Duitse filmpje kleine stukjes vloerbedekking tussen de twee planken. Heb geen handvat gemaakt in de hoop dat dit wat geluid in de auto scheelt. Ik kan hem dan nog net openmaken, maar ligt verder niet zo veel meer onder. Ook de Frunk van Frunk.at besteld, dus daar de kabels nu in. Al met al erg tevreden en dit heeft zeker geholpen! 1 Quote
Rokil Geplaatst 17 Juli, 2021 Geplaatst 17 Juli, 2021 Ook ik heb de opbergvakken uit de kofferbak gehaald i.v.m. vakantie-bagage. Onderin ligt nu alleen de bak met bandreparatie spullen nog. Ik was van plan om een thuiskomer aan te schaffen, omdat ik in het verleden een vervelende, kostbare ervaring heb gehad met die bandenreparatie. Op de Kia accessoires lijst gekeken en een 17inch thuiskomer gevonden, maar daarbij staat dat deze niet in de uitsparing past en er schuin in moet komen te liggen. Dan moeten de opbergvakken weer terug en is die gewonnen ruimte weer verdwenen. Zijn er anderen die wel een thuiskomer in die bak hebben liggen, zonder dat het schuin moet staan? https://webshop.kia.nl/accessoires/velgen/0/ZKQ4TC1258017&modelid=139/ Quote
Murcielaygo Geplaatst 17 Juli, 2021 Geplaatst 17 Juli, 2021 Ik zou dan zoeken naar een kleinere thuiskomer, mits je die kunt vinden en er genoeg ruimte blijft voor de remmen.Mijn Picanto heeft een thuisbrenger en die is beduidend kleiner dan de "normale" wielen.Met deze eronder hangt de auto echt omlaag op dat wiel, maar ja, je kont er wel mee thuis met maximaal 80kmh... Quote
gjcvro Geplaatst 17 Juli, 2021 Geplaatst 17 Juli, 2021 Wel opletten dat het wiel om de remklauw heen kan, vandaar is hij waarschijnlijk 17" 2 Quote
Murcielaygo Geplaatst 18 Juli, 2021 Geplaatst 18 Juli, 2021 Precies.Mijn thuisbrenger is smaller, minder diep en heeft een motor-band, dus met minder hoge wang. Quote
blb Geplaatst 9 Augustus, 2021 Geplaatst 9 Augustus, 2021 (aangepast) Op 12-3-2021 om 10:42, Westlander zei: Ik heb deze bodemplaat vorig jaar een keer uitgetekend en CNC laten frezen Bestaat uit 2 delen. Ik heb volgens mij een plaat 18mm berkentriplex gebruikt, maar ander materiaal kan uiteraard ook. Ben er alleen nog niet aan toe gekomen om er een stuk tapijt op te lijmen, dit ga ik binnenkort nog wel doen. Snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft om dit met een CNC te doen. Voor de liefhebbers heb ik de tekening met maten even bijgevoegd. Wellicht heb je er wat aan. Met dit als inspiratie ook net voor de vakantie maar aan de gang gegaan met de decoupeerzaag en 2 stukken multiplex van 122x61 cm, 9 mm dik. Na de vakantie maar eens kijken of ik er nog een stukje vloerbedekking over zal doen, die watervlekken staan niet zo fraai :). 9 Augustus, 2021 aangepast door blb Quote
Peter-036 Geplaatst 10 Augustus, 2021 Geplaatst 10 Augustus, 2021 Het zal dan ongetwijfeld anders zijn bij de (E-)Niro, maar bij mijn E Soul kan ik de kofferbakvloer ook op het lage niveau in uitsparingen/rails plaatsen, dan ligt 'ie zo ongeveer plat op de inlay/organizer? met overige 'rommel'. Ik heb daar niet voor gekozen omdat een vlakke laadvloer bij neergeklapte rugleuningen me beter uitkomt, maar ik vond het 'simply clever' om even een slogan van Skoda te lenen. Quote
DirkJan Geplaatst 23 Augustus, 2021 Geplaatst 23 Augustus, 2021 (aangepast) Ik heb inmiddels ook de kofferbakvloer verlaagd. En dat levert een berg extra ruimte op. Wel wat kleine aanpassingen ten opzichte van het sjabloon van @Westlander (dank daarvoor). Ik heb de uitsparing voor de bevestiging van de gordel wat smaller maar dieper gemaakt. Ook heb ik de diepte van de grote plaat zo gedaan dat die in lijn ligt met het schot in de onderbak. Die spullen daarachter hoop ik nooit nodig te hebben. Voor het verlijmen van het naaldvilt heb ik spuitlijm gebruikt. Dat blijkt minder geschikt. De randen ga ik nog eens overdoen met een lijmpistool. Andere aanpassing is dat ik aan de voorrand een lus heb gemaakt voor het openen van de bodem. Dat leek me handiger dan een gat waar klein spul doorheen kan vallen. Het is in ieder geval makkelijker te maken. Enige nadeel van deze operatie, het kost me wat ruimte op zolder om de originele Kia bodem te bewaren 23 Augustus, 2021 aangepast door DirkJan 2 1 Quote
Rokil Geplaatst 16 Oktober, 2021 Geplaatst 16 Oktober, 2021 Voor degene die het niet zelf kan of wil, hebben ze een nieuwe mogelijkheid bedacht bij voldoende inschrijving. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.