Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heren,

Ik ben newbie hier.. ik heb sinds 20 december een Eniro Executive edition, en ben er erg happy mee.

Waar ik niet blij mee ben is dat Kia voor je gaat rekenen wat je mag rijden. Vandaag even langst de dealer geweest en die heeft hard lachend de GOM gereset, wanaar mn verbruik ineens weer op 470 km range stond ipv 380.

Ik heb hem even gevraagd of het kwaad kon, en dat antwoord was volmondig NEE. tuurlijk houd je de motor voor de gek, maar liever dat dan ik voor de gek.

Wie weet wat voor OBD device ik het beste kan aanschaffen om deze regel te resetten ? en dan de vraag welke regel is het haha, anders ga ik nog wel een keer terug om te vragen welke dat was...

Bij voorbaat dank.

Louis

Geplaatst

De GOM berekent toch obv historisch verbruik? Dus als je een aantal zuinige ritten maakt stijgt je verwachte actieradius...
Eigenlijk net als bij veel auto's met een ICE aan boord...

Geplaatst

Misschien je dealer vragen hoe je die reset uitvoert, maar het gaat jou niet helpen. Die GoM is juist heel erg handig in de praktijk omdat de range zich naar jouw rijgedrag en de weersomstandigheden aanpast. Hoe meer je rijdt hoe nauwkeuriger de GoM wordt.

Geplaatst (aangepast)

@louisonthemove Wat jij probeert is oorzaak en gevolg om te keren. De GOM geeft niet aan hoeveel ‘de auto mag rijden’, zoals jij het noemt. Die GOM, wat staat voor Guess-o-Meter, gokt hoeveel kilometers je kunt rijden op wat er op dat moment in de accu zit. En als je die GOM reset kun je er heus niet meer kilometers mee rijden.

Sorry dat ik het zeg, maar de enige die je met die reset dus voor de gek houd ben je zelf.....:shock:

aangepast door Hippe lip
  • Like 3
Geplaatst

Misschien wat off-topic; De laatste 30km op de GOM gaan altijd harder omlaag dan de werkelijkheid. Houd daar dus rekening mee!

Geplaatst
Op 25-3-2021 om 22:12, Hippe lip zei:

@louisonthemove Wat jij probeert is oorzaak en gevolg om te keren. De GOM geeft niet aan hoeveel ‘de auto mag rijden’, zoals jij het noemt. Die GOM, wat staat voor Guess-o-Meter, gokt hoeveel kilometers je kunt rijden op wat er op dat moment in de accu zit. En als je die GOM reset kun je er heus niet meer kilometers mee rijden.

Sorry dat ik het zeg, maar de enige die je met die reset dus voor de gek houd ben je zelf.....:shock:

de dealer redeneert daar anders over... die zegt dat het zo is... dus ik denk hippe lip dat je niet helemaal begrijpt waar het over gaat, en dat het wel degelijk uitmaakt of je 350 of 450 km kan rijden

Geplaatst (aangepast)
17 minuten geleden, louisonthemove zei:

de dealer redeneert daar anders over... die zegt dat het zo is... dus ik denk hippe lip dat je niet helemaal begrijpt waar het over gaat, en dat het wel degelijk uitmaakt of je 350 of 450 km kan rijden

Nee, als je, nadat de GOM is gereset en 450 km of meer aangeeft, als een dolle gaat rijden, kun je toch maar 350 of minder km rijden. Omgekeerd, als er na het volladen 350 km op je GOM staat, en vervolgens rijd je heel rustig, dan kun je zomaar 450 km ver komen. Die GOM geeft alleen een goede inschatting als je steeds ongeveer op dezelfde manier rijdt.

Je dealer heeft waarschijnlijk óf nog niet zoveel ervaring met EV's, óf heeft je met een goed verhaal afgescheept.

aangepast door Case
Geplaatst

Ik vertrouw Hippe Lip eerder dan jouw dealer, ook al ken ik beide niet.
Als jouw GOM (die G is niet voor niets van "guess") 320km aangeeft obv 0,20kWh/km en je gaat zuiniger rijden, bijv. met 0,15kWh/km, dan stopt je auto echt niet na 320km. De GOM zal zich aanpassen, of door op te lopen, of door de bestaande waarde langer aan te houden.
En dan kun je zomaar 100km meer rijden op dezelfde lading...

Wat IK nou niet snap is waarom mensen dit principe bij een EV niet snappen, maar bij een ICE wel... Het idee is EXACT hetzelfde, alleen is de "brandstof" anders. Sterker nog; een EV kan "brandstof" terugwinnen, wat een ICE niet kan, dus de kans dat je verder kunt komen dan de aangegeven actieradius is bij een EV aanzienlijk groter...

(Die getallen hierboven zijn een vergemakkelijkt rekenvoorbeeld; bij 0,20kWh/km haal je de 320km waarschijnlijk niet eens, omdat je geen volle 64kWh kunt op verbruiken.)
  • Like 3
Geplaatst

Ik denk dat het verschil is dat mensen met een ICE auto bijna niet op de actieradius letten en als de tank bijna leeg is gaan tanken.
Bij een EV gaan ze dan ineens wel waarde hechten aan de GOM terwijl deze inderdaad niets anders is dan de actieradius die je ICE auto aangeeft.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
Op 27-3-2021 om 11:05, louisonthemove zei:

Helaas ben ik bang dat het je dealer is die het niet helemaal snapt. En daarin is die helaas niet de enige dealer (verkoper) daarin. Elektrisch rijden is voor veel van hen nou eenmaal een totaal nieuwe materie na heel veel jaren brandstofauto’s verkopen. Dit is een andere manier van denken.

Ik rijd mijn e-Niro nu bijna 2 jaar en die GoM is, zoals anderen dat hier ook al duidelijk proberen te maken een GUESS-o-meter. Die GOKT dus op basis van je afgelopen X kilometers hoe ver je nog kan komen met de vulling van je accu op dat moment.
Je wens om die GOM 450 km aan te laten geven als je accu 100% is geladen wordt misschien ingegeven door hoe de GOM van andere EV’s werkt? Ik dacht dat het bijvoorbeeld bij Tesla zo is dat die altijd hetzelfde getal aangeeft bij 100% accu, onafhankelijk van hoe je de ritten daarvóór hebt gereden. Als je GOM op die manier werkt, dan kom je regelmatig van een koude kermis thuis als je zo een lange rit in de winter begint en denkt dat je het gaat halen op één acculading. Ik ben eerlijk gezegd blij dat onze e-Niro dat niet doet en me eerlijk vertelt wat ik –ongeveer– mag verwachten.

Neem voor de gein eens de proef op de som en schrijf aan het begin van een lange rit op hoeveel de GOM aangeeft en wat je kilometerstand is. Aan het eind van de rit noteer je die twee ook weer. Je zal dan waarschijnlijk merken dat de som van kilometerstand en GOM aan het begin van de rit anders is dan aan het eind van de rit (het zou wel heel stomtoevallig zijn als die identiek zijn; een volgende rit ws niet meer). Dat komt omdat die GOM dus rekent met het verbruik van je laatste zoveel kilometers. Rijd een rit met fors optrekken, flink doorrijden en vaak hard remmen. Bij de volgende rit ga je aan het begin en eind GOM + kilometerstand noteren en héél zuinig rijden: niet hard, rustig optrekken, op tijd gas loslaten, regeneratie op standje 1, met zachte voet tijdig remmen. Je zal zien dat km.std+GOM aan het begin totaal anders zijn dan aan het eind.

aangepast door Hippe lip
  • Like 2
Geplaatst

Die GOM kunnen ze beter TOM (van Trend-O-Meter) noemen. Het enige wat de GOM (TOM) doet is gebaseerd op ervaringen uit het verleden een voorspelling maken (ook wel trendanalyse genoemd) naar de toekomst. En natuurlijk snapt die dealer er helemaal niets van. Ja hoor als we de GOM resetten kan je direct daarna verder rijden: broodje aap dus.

• Like 1
Geplaatst

Ach, het feit dat zelfs een dealer bekend is met decreet GOM is eigenlijk van de zotte. "Verwachte Actieradius" (niet "voorspelde", want het is geen waarzegger) is wat het eigenlijk is...

Geplaatst (aangepast)
21 uur geleden, Sigmasailor zei:

Het enige wat de GOM (TOM) doet is gebaseerd op ervaringen uit het verleden een voorspelling maken (ook wel trendanalyse genoemd) naar de toekomst.

Daar kan ik maar één ding aan toevoegen:

Behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst

:smile:

aangepast door Hippe lip
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...