Jump to content

Niro PHEV AC lader foutmelding


Niro2021
 Share

Recommended Posts

Mijn Niro PHEV heeft nu 2x dezelfde foutmelding gegeven. De auto is een paar weken oud.

De foutmelding betreft het AC laadsysteem. Als de laadkabel wordt verwijderd verschijnt bij starten van de auto de foutmelding en is de auto niet opgestart en is er dus niet mee te rijden. Deze situatie gaat na een paar uur spontaan over. De dealer kan niets vinden. Vandaag dus nu voor de 2x keer met dezelfde klacht bij de dealer. 

Het lijkt mij een mechanisch probleem in de aansluiting. Auto denkt dat de kabel nog verbonden is. In de UVO app verschijnt een soortgelijke foutmelding. Uitlezen motormanagement geeft geen informatie.

In de landelijke database komt de klacht 1x voor, er wordt geen oplossing;ossing vermeld. Is er iemand bekend met dit probleem?

 

IMG_8324.jpeg

IMG_8328.PNG

IMG_8329.PNG

Link to comment
Share on other sites

Verwijder je de laadkabel "hot" of schakel je eerst de lader uit voordat je de kabel verwijdert? Hot = tijdens laden.
Als ik de laadkabel "hot" verwijder krijg ik ook allerlei rare meldingen. Sindsdien nooit meer zo gedaan (nu zet ik eerst de WallBox uit met de app).

Link to comment
Share on other sites

"Hot" verwijderen kan toch helemaal niet? De stekkers horen tijdens het laden te vergrendelen volgens mij.

En om een sessie toch "soort van" goed te stoppen bij verwijderen van de kabel zit er een kortere pen in de stekker. Die verbindt als laatste en verbreekt als eerste, om te zorgen dat de stroom voerende contacten niet vonken...

Link to comment
Share on other sites

Het betreft hier een eigen 230v aansluiting met de druppellader (met adapter)  dus geen laadpaal. 
Ik vergrendel wel de deuren dus de stekker is dan ook vergrendeld. Dan eerst de deuren open en dan trek ik de kabel los. Dan zit op dat moment de stekker nog in het 230v stopcontact. Dus dat is wel tijdens laden ontkoppelen. Ze controleren nu zowel mijn laadkabel als het “stopcontact” in de auto. Omdat dit nu 2 keer is voorgekomen eis ik wel dat er iets vervangen wordt, met name auto aansluiting. Misschien ook beter om aansluiting eerst spanningsloos te maken en dan te ontkoppelen. Bij een laadpaal met kaart schakel je ook eerst het laden uit voordat je kan ontkoppelen.

dank alvast voor het meedenken.  

 

Link to comment
Share on other sites

Even een disclaimer; ik heb zelf geen EV, maar ben wel zeer geïnteresseerd in het onderwerp en kijk/lees hier dus veel over...

Kun je de granny charger ook stoppen en starten?
In veel tests die ik gezien heb moet je ook zo'n simpele lader stoppen en starten met een druppel of pas.

Is er bij de lader of aansluiting ook geen indicatie dat er nog geladen wordt? Dat de charger nog in het stopcontact zit moet niet uitmaken; die koppelt intern de laadkabel los. Een laadpaal blijft immers zelf ook gewoon onder spanning staan.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een PHEV en dan is een echte laadpaal dus niet perse nodig. Ik heb een aparte 230v groep met aardlekschakelaar voor de auto. De laadkabel ziet er uit als een lader voor een e-bike, dus aan de ene kant een 230v stekker met een adapter en de andere kant de laadstekker voor de auto. Op de adapter kun je zien dat ie aan het laden is. Opladen duurt ca 4 uur. Adapter uitschakelen kan alleen door 230v stekker uit het stopcontact trekken. Maar je zou toch altijd de kabel zonder problemen moeten kunnen ontkoppelen. 

Link to comment
Share on other sites

Als je de stekker uit de auto wil halen, is het handig om pas vlak daarvoor de auto van het slot te halen. Na het ontsluiten van de auto (en de stekker) gaat de laadstroom korte tijd omlaag. Als je binnen die tijd de stekker eruit trekt, zou dat goed moeten gaan. Wacht je te lang, gaat de laadstroom weer omhoog, en zou je de foutmelding kunnen krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Goeie tip. 
Het meest vervelende is dat het niet alleen een foutmelding is, maar de auto ook niet wil starten. Het het meest vreemde is dat dat na een paar uur wel kan. Je zou zo graag bij niet starten even een reset willen geven. 
Auto staat sinds donderdag bij de dealer. Het kan bijna niet anders dan dat het in het laadsysteem zit. Ze gaan waarschijnlijk onderdelen vervangen. 
Maar het blijft mysterieus. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Cor de Zeeuw
      Hallo, we zijn op zoek naar 16 inch wieldoppen voor de kia niro, bouwjaar 2019. Deze kunnen alleen via de kia dealer verkregen worden. Het gaat om aerodynamische wieldoppen.  Zijn er alternatieven? En heeft iemand er ervaring mee? 
      We horen het graag.
       
      Groeten, Cor.
    • By Prisanto
      Hallo, Ik heb een nieuwe Kia Niro Hybride Executieve besteld (gravity blue) en die wordt eind september geleverd.
      Ik zit te twijfelen of ik ook een ledverlichting voetruimte (voorzijde en achterzijde) en in en uitstapverlichting ga nemen.
      Heeft iemand er ervaring mee?
    • By Flying_Dutchman
      Er is iets vreemds aan de hand met mijn PHEV. Ik kan namenlijk niet meer gepland opladen tijdens de daluren.
      Totdat ik de nieuwe UVO-app in gebruik nam werkte het prima: het laden begon op de door mij ingestelde tijd (begin daluren, om 23:00 uur).
      Nu tref ik 's ochtends de auto met een bijna lege accu aan. 
      De instellingen in de auto zijn goed. Het scherm geeft aan dat het dalurenvenster goed is ingesteld en het vinkje "gepland opladen" staat aan. 
      Als ik de Voertuigstatus ophaal met de app zie ik dat "gepland opladen" aan staat, voor een korte tijd. Binnen één minuut valt deze terug naar uit terwijl in de auto deze op het scherm wel op aan staat.
      Resultaat is dat het Gepland opladen niet meer werkt.
      Wordt dit door andere PHEV-rijders ook gezien?
      Totdat dit probleem opgelost is heb ik "gepland opladen"  maar uitgeschakeld. Nu begint het opladen direct nadat de stekker geplaatst is.
    • By TedKiaPret
      Een aantal technische vragen over de Niro PHEV ExecutiveLine:

      1. Bij het instellen van de stoel profielen wil ik de onder rug support ook meenemen, kan dit?
      2. Kan ik de sleutel en het gebruikersprofiel automatisch aan elkaar koppelen?
      3. Kan ik AUTO HOLD bij het starten van de auto altijd aan laten staan?
      4. Hoe kan ik de ICE stationair laten draaien als ik nog stilsta?
      5. Kan ik instellen dat het dakraam automatisch dichtgaat als ik de auto uitzet of op slot doe?

      Als iemand extra vragen heeft, post ze hieronder!
    • By Don Mimo
      Hoi allemaal,
      Ik ben sinds kort een eigenaar van een Kia Sorento plugin hybride executive en heb al 1200km gereden (mix van snelweg en binnenkom). Het is een fijne auto die comfortabel rijdt en er zitten genoeg technologische snuifjes ingebouwd. 
      Ik heb alleen een vraagje aan de PHEV rijders. Wat is jullie km range volledig elektrisch? Ik haal namelijk amper de 57km WLTP die ze aangeven. Gemiddeld is het rond de 40km dat ik maximaal kan halen. En waarom geeft de boordcomputer 48km aan terwijl de opgave 57km is op een volgeladen accu?
       
×
×
  • Create New...