Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Oliepijl niet duidelijk af te lezen?

Ga naar de oplossing Opgelost door Devin,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hey vrienden van de Kia,

Ik had zojuist het geniale idee om het oliepijl van mijn Kia Picanto 2011 TA voor het eerst te checken op mijn vakantie locatie. Ik heb hem in april gekocht met een grote beurt.

Ik had hiervoor een Citroën C3 met een duidelijke peilstok die volledig gedekt werd door olie. Nu bekeek ik net de stok (met een soort twister wenteling onderin) en zag ik dat die twister goed onder de olie zat, maar het gedeelte er boven maar tot het maximale puntje kwam, alleen dan wel maar half gedekt. Snap je hem nog haha?

Dus onderin volledig zwart en dan de meting na de wenteling alleen half (dus links bijvoorbeeld van min tot max en rechts vrijwel geen olie). Nou vroeg ik mij af of Kia dit bewust heeft ontwikkelt zodat je een duidelijke streep ziet voor de meting of dat ik gewoon met het eruit trekken een streep meeneem die dus de meting niet weergeeft en ik dus olie moet vullen?

Geplaatst

Sowieso; hoe heb je gemeten?
Warme motor, uitzetten, kwartiertje wachten, peilstok eruit, afvegen, terugsteken en dan aflezen?

De twist onderaan zorgt ervoor dat de zijkanten vd peilstok "vrij" blijven, zodat je minder snel je meting omhoog uitsmeert.

Ik had hiervoor een Aygo, met dezelfde motor als de C1 en die las IMHO soms lastig af door de positie vd peilstok.

Net even gekeken; ik rij ook een Picanto TA namelijk en ben net een half uurtje thuis; mooi heldere olie (afgelopen maand een beurt gehad) en keurig over de hele peilstok aan beide zijden tot aan de F.

Jouw olie ziet er idd dik en donker uit...
Hoeveel km heeft het blok al gemaakt?
De mijne staat nu op ruim 242 duizend...

Geplaatst
11 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Sowieso; hoe heb je gemeten?
Warme motor, uitzetten, kwartiertje wachten, peilstok eruit, afvegen, terugsteken en dan aflezen?

De twist onderaan zorgt ervoor dat de zijkanten vd peilstok "vrij" blijven, zodat je minder snel je meting omhoog uitsmeert.

Ik had hiervoor een Aygo, met dezelfde motor als de C1 en die las IMHO soms lastig af door de positie vd peilstok.

Net even gekeken; ik rij ook een Picanto TA namelijk en ben net een half uurtje thuis; mooi heldere olie (afgelopen maand een beurt gehad) en keurig over de hele peilstok aan beide zijden tot aan de F.

Jouw olie ziet er idd dik en donker uit...
Hoeveel km heeft het blok al gemaakt?
De mijne staat nu op ruim 242 duizend...

De meting heb ik inderdaad zo uitgevoerd als dat jij omschrijft. Behalve dan de warme motor. Ik heb puur de motor heel kort aangezet om naar een iets rechter oppervlak te rijden (ardennen, dus veel schuine opritjes). Motor heeft dus niet langer dan 1 minuut gedraaid.

Thanks voor de uitleg van de twist haha! Blok heeft uit mijn hoofd nu ongeveer 70 duizend gereden. De beurt was misschien een maand voor aankoop al gedaan en ik lees overal de olie vrij snel alweer zwart word. Ik rijd ook best veel. De dikte lijkt mij verbeelding. Het viel op mijn hand en vond het dunnig tonen en de foto houd ik het schuin, dus het liep toen naar elkaar toe !

Ik vind het wel vreemd dat de meting bij mij vanaf het laagste puntje als een streepje doorzet. Misschien toch maar naar de lokale Action om een can met 5W30 te halen...

Geplaatst

Ik zou er niet zomaar olie bij gaan gooien!
Want hoe lastig ook af te lezen; het peil lijkt mij prima in orde!

Het dikker lijken van de olie lijkt mij toch te komen doordat deze niet warm (genoeg) was en daardoor stroperiger en bij elkaar wil blijven...

Op afstand is diagnose stellen eigenlijk niet te doen, maar m.i. is er niets om je druk om te maken.

Geplaatst
11 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Ik zou er niet zomaar olie bij gaan gooien!
Want hoe lastig ook af te lezen; het peil lijkt mij prima in orde!

Het dikker lijken van de olie lijkt mij toch te komen doordat deze niet warm (genoeg) was en daardoor stroperiger en bij elkaar wil blijven...

Op afstand is diagnose stellen eigenlijk niet te doen, maar m.i. is er niets om je druk om te maken.

Ah oke, dan haal ik puur olie voor in de achterbak, mocht het toch niet goed zijn.

De auto staat al een week stil, dus misschien speelt dat een rol. In ieder geval ga ik bij thuiskomst met dezelfde vraag wel even langs een Kia Dealer. 

Heel erg bedankt voor de moeite met reageren!

• Like 1
  • Oplossing
Geplaatst

Lekker eigenwijs zoals we zijn hebben we zojuist toch olie bijgevuld. (Sorry @Murcielaygo). Na een stuk rijden en een vlakke ondergrond meting toch nog steeds laag en degene met wie ik hier ben heeft ook een Kia met dezelfde peilstok. Zijn peilstok geeft wel normale meting weer en hij had vaker olie gevuld met zijn vorige auto en zei dat 300ml proberen eigenlijk geen kwaad kon.

Trechter en olie gekocht en 300ml erin gekiept. Opnieuw gepeild en nu ineens wel een volledig gedekte peiling tot net onder het midden. Voor nu dus even prima en een fijner gevoel dat ik het toch gecheckt heb. Thuis in de gaten houden hoe snel dit zakt!

IMG_20210805_111649.jpg

Geplaatst

Nou, als ik het zo zie; zo zien mijn metingen er ook uit!
Dan zie je ook hoe lastig het is om via een schermpje te oordelen.

Maarre; wel in de gaten houden dus, want als je sinds april zo veel kwijt bent kan er wat mis zijn. Of ze hebben niet (genoeg) bijgevuld toen...

Geplaatst
21 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Nou, als ik het zo zie; zo zien mijn metingen er ook uit!
Dan zie je ook hoe lastig het is om via een schermpje te oordelen.

Maarre; wel in de gaten houden dus, want als je sinds april zo veel kwijt bent kan er wat mis zijn. Of ze hebben niet (genoeg) bijgevuld toen...

Jaa ga ik zeker doen. Mijn vader benoemt dat het ook kan zijn dat tie voor het eerst sinds langere tijd weer eens echt warm is gedraaid waardoor vocht uit olie/Carter is verdampt.

Ik ga het onder de loep houden en jij nogmaals bedankt voor de moeite :)

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...