Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Denk je, lekker elektrisch rijden, af en toe aan de laadpaal (openbaar) en dan weer verder.
Nu ben ik tot twee keer toe met mijn neus op de feiten gedrukt dat de term "lekker" maar voor 50% genomen kan worden.
Verleden week (7 okt) en vanavond (15 okt) ben ik erachter gekomen door de servicedienst(en) te bellen na het niet willen laden, dat de laadpalen niet het vermogen leveren als men verteld.
In de meeste app's staat doodvrolijk, 2x "beschikbaar" met 11kW, maar zodra EV nummer 1 al aan het laden is en "ik zei de gek" erbij komt dat schakeld het systeem na ongeveer 10 min de toevoer weer af omdat het gevraagd vermogen niet geleverd kan worden.
Lekker dan, ja daar heb je dat woord weer, denk je, heeeyy nog een plekje vrij, kan ik gaan laden......niet dus.

Lang leven de gemeente die het E-rijden aan het stimuleren is alleen wel vergeet dat hier in de omgeving 9 EV's staan die gebruik moeten maken van die 2 laadpalen.
Nu al een beetje spijt van de overstap, hopen dat dit in de nabije toekomst (liever vóór eind 2021) opgelost gaat worden, weet alleen niet bij wie ik dit moet aanreiken (gemeente, provider en laadpaal eigenaar).

Zo, dit was even mijn frustratie voor het slapengaan.

Oh ja, sta nu (alleen en als eerste) aan de andere laadpaal (die van 7 okt) en voorlopig nog geen appje binnen dat het laden is gestopt. Dus de tweede EV heeft een uitdaging.

Geplaatst

@Michel_1970 Waarom denk je dat de laadpaal uitschakelt ‘omdat het gevraagde vermogen niet geleverd kan worden’? Wie geeft die uitleg? Is dat je eigen invulling? Het lijkt me waarschijnlijker dat het een andere reden heeft, omdat bij het niet kunnen leveren van het vermogen, er niet eerst 10 min geleverd kan worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat een laadsessie zomaar afgebroken wordt door een communicatiestoring. Het kan dan helpen om de stekker los te nemen en opnieuw aan te sluiten en een nieuwe laadsessie te starten.

Verder is een 11 kW laadpaal afgezekerd op 16A per fase. Als er twee aansluitingen op één paal zitten, kunnen die voor zover ik weet ook altijd elk 16A per fase leveren. Bij een 22 kW laadpaal zou het kunnen zijn dat loadbalancing toegepast wordt omdat de aansluiting anders overbelast wordt.

Geplaatst

Ik denk dat het van de laadpaal afhangt. Als de paal per aansluiting gezekerd is op 16A kan het, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat er gekozen is om het gevraagde vermogen over 2 te verdelen als er 2 aan staan. Dan zou je op de helft uitkomen.

Lijkt me ook erg vreemd dat je 2 aansluitingen maakt, maar dat er maar 1 te gebruiken is, dan had je er geen 2 aansluitingen van hoeven te maken..

Had je die 2 keer bij uitval toevallig dezelfde paal en aansluiting? Heeft die ooit wel gewerkt? Je ziet helaas wel vaker dat een paal een storing geeft.

Geplaatst

Ik heb begrepen dat wanneer er een tweede auto aan dezelfde paal komt laden, dat die krijgt "wat er overschiet" tot de eerste auto vol is, en dan de volle mep.

Maar dat is kennelijk niet overal waar......... ik heb pas wel ergens als tweede auto staan laden aan een 11 kWh paal, en kreeg daar ongeveer 3-4 kWh over ruim 6 uur, waarbij de eerste auto na 4 uur weg was.

Viel me wat tegen, maar 't was op dat moment voldoende voor mij.

Geplaatst

Bij de laadpaal waar ik meestal heen moet om te kunnen laden is het nog erger. Er is 11Kw beschikbaar, maar als er 2 auto's laden die beide met 11Kw kunnen laden, krijgen ze maar de helft, dus 5,5Kw. Het schijnt ook een 'slimme' laadpaal te zijn, want als er in de omgeving veel electriciteit gebruikt wordt, gaat de laadsnelheid nog verder naar beneden. Een paar weken geleden heb ik dus een hele dag staan laden met tussen de 2 en 3Kw. Tegen het einde van de dag heb ik de auto weer weg moeten halen omdat ik er mee weg moest. Gelukkig niet zo ver, dus was het geen probleem, maar anders kom je toch bedrogen uit.

En inderdaad staan er binnen 250 meter wel 3 laadpalen, dus een extra aanvragen zit er niet in. Dat bij 2 van de 3 laadpalen ev-berijders de beschikbare plaatsen hebben bedacht als privé parkeerplek helpt dan ook niet. Ze staan er wel dag en nacht, maar laden niet. De gemeente kan schijnbaar checken dat er niet heel veel geladen wordt bij die palen en dus stellen ze dat er voldoende capaciteit is en er dus geen nieuwe laadpalen bijgeplaatst zullen worden.

Ev rijden is de toekomst.....

Geplaatst

Ik zie het probleem niet zo. Waarschijnlijk omdat ik op eigen terrein kan laden. Met ruim 400km kom ik vrijwel altijd de dag door. En die enkele keer dat het niet lukt stop ik een kwartiertje bij Daarnet. Gewone paal is vooral interessant in grote steden met weinig parkeer gelegenheid. Of als ik inderdaad ver weg moet, maar dan heb ik aan een klein beetje voldoende. Dus 3kw laden voor 2 of 3 uurtjes bij een lang gesprek is genoeg ommthuis te komen.

• Confused 1
Geplaatst

Als je zelf kunt laden op eigen terrein wanneer je maar wil, is er ook geen probleem. Als je afhankelijk bent van openbare laadpalen, ga je natuurlijk niet iedere dag een paar Kw's laden, maar alleen als het moet. Als je dan in 3 uurtjes maar 6-9Kw hebt geladen, schiet dat niet op en kun je natuurlijk wel een probleem hebben.

• Like 2
Geplaatst
15 uur geleden, Hippe lip zei:

@Michel_1970 Waarom denk je dat de laadpaal uitschakelt ‘omdat het gevraagde vermogen niet geleverd kan worden’? Wie geeft die uitleg? Is dat je eigen invulling? Het lijkt me waarschijnlijker dat het een andere reden heeft, omdat bij het niet kunnen leveren van het vermogen, er niet eerst 10 min geleverd kan worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat een laadsessie zomaar afgebroken wordt door een communicatiestoring. Het kan dan helpen om de stekker los te nemen en opnieuw aan te sluiten en een nieuwe laadsessie te starten.

Verder is een 11 kW laadpaal afgezekerd op 16A per fase. Als er twee aansluitingen op één paal zitten, kunnen die voor zover ik weet ook altijd elk 16A per fase leveren. Bij een 22 kW laadpaal zou het kunnen zijn dat loadbalancing toegepast wordt omdat de aansluiting anders overbelast wordt.

Hoi @Hippe lip, de uitleg is gegeven door beide laadpaal providers welke je "moet" bellen in geval van een storing, dus geen verzinsel van mijzelf (zover reikt mijn kennis niet). Na herhaaldelijk opnieuw (zowel op 7 okt als gisteravond) een laadsessie te hebben gestart, met op de achtergrond de service medewerker, kon worden gezien wat er precies gebeurde en zat het probleem puur software matig die ervoor moet zorgen dat bij gebruik van beide stekker verbindingen, voldoende vermogen wordt aangeboden.
Beide service medewerkers hebben de opmerking genoteerd en gaan daarmee aan de slag.

• Like 2
Geplaatst
14 uur geleden, gjcvro zei:

Ik denk dat het van de laadpaal afhangt. Als de paal per aansluiting gezekerd is op 16A kan het, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat er gekozen is om het gevraagde vermogen over 2 te verdelen als er 2 aan staan. Dan zou je op de helft uitkomen.

Lijkt me ook erg vreemd dat je 2 aansluitingen maakt, maar dat er maar 1 te gebruiken is, dan had je er geen 2 aansluitingen van hoeven te maken..

Had je die 2 keer bij uitval toevallig dezelfde paal en aansluiting? Heeft die ooit wel gewerkt? Je ziet helaas wel vaker dat een paal een storing geeft.

Hoi @gjcvro, dat het puur aan de laadpaal afhangt is nu wel duidelijk, gezien zowel het gebeurde op 7 okt hetzelfde is als gisteravond. Na het telefoon gesprek heb ik de auto verplaatst naar de laadpaal die niet in gebruik was (die van 7 okt) en daarna ging het zoals het hoort.

Geplaatst
4 uur geleden, Steeck03 zei:

Ik zie het probleem niet zo. Waarschijnlijk omdat ik op eigen terrein kan laden. Met ruim 400km kom ik vrijwel altijd de dag door. En die enkele keer dat het niet lukt stop ik een kwartiertje bij Daarnet. Gewone paal is vooral interessant in grote steden met weinig parkeer gelegenheid. Of als ik inderdaad ver weg moet, maar dan heb ik aan een klein beetje voldoende. Dus 3kw laden voor 2 of 3 uurtjes bij een lang gesprek is genoeg ommthuis te komen.

Hoi @Steeck03, dat gebruikers, die in het bezit zijn van een eigen parkeerplaats en daardoor ook een eigen laadstation, het probleem niet zo zien, begrijp als geen ander en daar is deze post ook niet voor bedoeld. Als mijn accu dusdanig op is en de volgende dag weer enroute moet, dan zou het lekker zijn als je gewoon je auto kan opladen, althans daar wordt wel het een en ander voor gepromoot (maar niet voldoende dus).

• Like 2
Geplaatst
Hoi [mention=20929]Steeck03[/mention], dat gebruikers, die in het bezit zijn van een eigen parkeerplaats en daardoor ook een eigen laadstation, het probleem niet zo zien, begrijp als geen ander en daar is deze post ook niet voor bedoeld.

Dit is dus heel waardevolle informatie voor mensen als ikzelf; ik overweeg EV, maar ben ook gebonden aan openbaar laden.
Met in het dorp waar ik woon 1 enkele en 1 dubbele paal zou de enkele hierdoor dus mijn voorkeur hebben.

Maar daar zit ook meteen een probleem; deze enkele paal was de eerste in het dorp en ligt tegenover het VOORMALIG huis van "de Teslarijder" van ons dorp. Inderdaad; door hem gebruikt als privé parking.
Maar nu hij er niet meer woont parkeren de huidige bewoners met regelmaat hun ICE Mini Cooper daar...
En de dubbele paal staat vaak vol met een Kona Electric en een Model 3.
Aan de paal op mijn werk staat vaak een i-Pace te laden, dus moet je ook weer delen.

Deze wetenschap is voor mij erg belangrijk in mijn besluit...
  • Like 1
Geplaatst

Volgens mij kan wel die ICE daar weggebonjourd worden, maar dat moet natuurlijk wel gedaan worden..

Ik ben inderdaad ook blij met een eigen oprit en laadpaal, als ik elke keer de auto 300 meter verderop moest parkeren om te laden was de lol er ook zo vanaf.

Geplaatst

Ja, die ICE daartegen, maar wie doet dat? Handhavers of agenten zie je hier nauwelijks en die hebben wel wat beters te doen. En zeker weten dat die Mini bij dat adres hoort doe je niet...

Mijn insteek is overigens een BEV tehebben met "een week" aan range. Dan kan ik laden op mijn werk, als de auto daar toch een werkdag moet staan en hoef ik thuis dus enkel te laden als ik bijv. naar familie aan de andere kant van het land ga.

Geplaatst
13 uur geleden, Murcielaygo zei:

Ja, die ICE daartegen, maar wie doet dat? Handhavers of agenten zie je hier nauwelijks en die hebben wel wat beters te doen. En zeker weten dat die Mini bij dat adres hoort doe je niet...

Mijn insteek is overigens een BEV tehebben met "een week" aan range. Dan kan ik laden op mijn werk, als de auto daar toch een werkdag moet staan en hoef ik thuis dus enkel te laden als ik bijv. naar familie aan de andere kant van het land ga.

Je kunt eens beginnen met een vriendelijk briefje onder de voorruit met de meedeling dat dit een P is voor het laden van elektrische auto’s en dat jij daar graag gebruik van wil maken.

• Like 1
Geplaatst

Dat is idd de eerste actie als de EV er komt.
Want dat duurt nog minimaal een half jaar; eerst moet mijn vrouw bevallen en dan is het de vraag of haar contract in haar verlof verlengd wordt...
En als dat niet zo is moet er dus eerst een nieuwe baan gevonden worden, anders krijgen we niks rond...

Gelukkig is de Picanto voor nu nog voldoende groot, maar met bijna 250k op de klok komt die ook aan het eind van zijn leven; het onderhoudsschema van Kia hield op bij 150k

• Like 1
Geplaatst

Tja, het gaat hier dus fout omdat Breda een paal plaatst, maar die niet vastlegt voor EV's. Want de paal ernaast is dus geen probleem.
Voor mij zou DAT het probleem niet zijn, aangezien de palen in het dorp allemaal zijn voorbehouden aan daadwerkelijk ladende voertuigen. Laadpaalplakkers zijn dus ook in overtreding.

Gerucht heeft dat er binnenkort nog een dubbele paal bij komt in het centrum.

• Like 1
Geplaatst

Zelfs hier in de gemeente, die normaal te beroerd is om iets te regelen is er een actie gestart om meer laadpalen te gaan plaatsen dus ik denk dat dat de komende tijd wel op meer plaatsen gaat gebeuren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...