Walter Hendrickx Geplaatst 21 Oktober, 2021 Geplaatst 21 Oktober, 2021 Hallo iedereen, ik ben sinds april 2020 eigenaar van een Kia Niro hybride, nieuw gekocht bij de dealer. De wagen is uitgerust met een schuifdak. Gebruik van het schuifdak is quasi niet mogelijk. Zeer vervelend lawaai (een soort resonantie van de overstromende lucht) zelfs bij lage snelheden (bebouwde kom en verbindingswegen). Het lawaai verergert nog bij snelweg-gebruik. M'n vorige Kia, type Carens, eveneens uitgerust met schuifdak, wel van een ander ander type ( Top-slide), voldeed prima. Op alle snelheden een normaal en aanvaardbaar windgeruis De windvanger van de Niro is een alu-strip, dewelke een beetje boven het dak uitsteekt, terwijl de windvanger van de Carens bestond uit een kunststof gaas/net met zeer gunstig effect wat betreft geluidslast. De dealer alsook de invoerder zijn zich van geen kwaad bewust en maken niet het minste aanstalte om een mogelijke oplossing aan te rijken. Heeft iemand hier ervaring mee en kent een mogelijke oplossing. Dank alvast voor constructieve reactie Vr groet, Walter Hendrickx Mechelen, Belgie Quote
Michel_1970 Geplaatst 21 Oktober, 2021 Geplaatst 21 Oktober, 2021 Beste @Walter Hendrickx, erachter gekomen dat het schuif-/ kanteldak ook het laatste stukje nog naar binnen kan. Gewoon het knopje wat langer vast houden. Wat ook een mogelijkheid biedt voor de resonantie van het geluid is één van de achterramen op een klein kiertje open zetten. Hierdoor ontstaat er geen onderdruk meer in de cabine van de auto. Het is het proberen waard. Quote
Walter Hendrickx Geplaatst 21 Oktober, 2021 Topic Starter Geplaatst 21 Oktober, 2021 Beste Michel, bedankt voor de reactie, echter het dak verder openen tot op de verste stand verergert het probleem nog. Het op een kier zetten van een achterraam nog niet geprobeerd. Sinds enkele maanden staat er nu zo’n lelijke plastiek windgeleider op waar zich dan allerlei viezigheid (zoals nu : bladeren water enz) in verzameld, en moeilijk proper te houden is. Toch zeker als je geen douche wil krijgen als je het dak opent zonder de verzamelde inhoud te hebben verwijderd . Dat ding helpt een beetje , maar gezien de hierboven vermelde bijkomende euvels niet ideaal. Dus ik ga iets proberen met het raam Quote
Moo Geplaatst 22 Oktober, 2021 Geplaatst 22 Oktober, 2021 Dit is volgens mij een bekend iets. Ik had dit al eens in wat reviews gehoord en wist dat dit zo zou zijn. Enige oplossing is de achter ramen een beetje omlaag te doen, dan is het geluid minder/acceptabel. Quote
Walter Hendrickx Geplaatst 22 Oktober, 2021 Topic Starter Geplaatst 22 Oktober, 2021 Bedankt voor de reactie. Het is zoals je reeds zegt, het zou een verbetering zijn of aanvaardbaar maken, maar ik vrees dat het aangename gebruik zoals bij de Carens niet zal benaderd worden. Het is gewoon een ontwerpfout ! Quote
Sometimes Geplaatst 11 November, 2021 Geplaatst 11 November, 2021 Ik heb het schuifdak nog niet gebruikt, heb mijn Niro pas een goede week. Merk wel een lichte fluittoon tijdens het rijden, waarvoor ik datzelfde schuifdak verdenk. Herkent iemand dat? Quote
MikaBalou Geplaatst 3 Mei, 2022 Geplaatst 3 Mei, 2022 Op 11-11-2021 om 06:05, zei Sometimes: Ik heb het schuifdak nog niet gebruikt, heb mijn Niro pas een goede week. Merk wel een lichte fluittoon tijdens het rijden, waarvoor ik datzelfde schuifdak verdenk. Herkent iemand dat? Mogelijk heb ik hetzelfde gehad. Kijk eens op dit topic: Quote
Sometimes Geplaatst 3 Mei, 2022 Geplaatst 3 Mei, 2022 3 uur geleden, zei MikaBalou: Mogelijk heb ik hetzelfde gehad. Kijk eens op dit topic: De reactie boven de jouwe in dat topic was van mij, mijn probleem is ook opgelost. Dank voor de tip. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.