Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben wel eens benieuwd naar de verschillende invalshoeken van de bezoekers op dit forum wanneer het gaat over vervanging van hun huidige Kia Niro.

Ik doe meestal 3 a 4 jaar met een auto en koop particulier. Rij circa 20K per jaar. Echter mijn huidige auto rijdt zo ontzettend lekker dat ik eigenlijk geen noodzaak zie om deze in te ruilen. Ik heb mijn Kia Niro nu 4,5 jaar maar hij rijdt nog steeds fantastisch. Maar goed, ik zie inmiddels dat de huidige Niro hier en daar is aangepast maar misschien is een e-variant ook te overwegen? (Ik heb echter geen parkeerplaats op eigen grond) Ben al eens langs geweest bij de Kia dealer maar ook die kan mij moeilijk helpen/overtuigen wat wijsheid is. Ik zou heel graag elektrisch willen rijden maar de meer prijs van circa 10K is toch wel wat veel van het goede, ondanks dat je geen Wegenbelasting betaald is dit toch wel een aanzienlijke meerprijs. Bij een benzine prijs van 2 euro de liter kun je voor het prijsverschil  5000 liter benzine kopen, bij een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 (dat is mijn gemiddeld verbruik de afgelopen 4,5 jaar) kan ik daar 92500 km mee rijden. Door de hogere aanschafprijs is ook je verzekering duurder dan de goedkopere normale hybride. Nu heeft mijn dealer een aantal Niro's staan met een behoorlijke korting die iets van het prijs verschil afhalen maar ze hebben ook de plug-in versie staan. 

Naast het prijsverschil twijfel ik ook omdat ik denk dat begin volgend jaar de nieuwe Niro op de markt komt. Is wachten daarop een optie? Kortom, zijn er hier forum leden die ook met deze beslissing bezig zijn, of zijn er hier forum leden welke de beslissing al hebben genomen? Ben gewoon heel benieuwd naar jullie ervaringen en beweegredenen om een bepaalde keuze te maken. 

• Confused 1
Geplaatst (aangepast)

Niro E rond ct 3,5/100km, Niro HEV ct 7,0/100km, dus ct 3,5 verschill, met 20.000 km/jaar => EUR 700/jaar. EUR 10k/700 = 14 jaar. 

In 4 jaar (wat jij rijdt) is dat EUR 2.800, diff naar 10k = EUR 7.200 ... een beetje gaat nog af vanwege geringere wegenbelasting en servicekosten ...

Na ja, en dan in de winter bij sneeuw en regen een vrije opladplek zoeken, die dan ook nog ver van huis is ... bedankt! Ik rij lekker 800 km met mijn HEV met een tankbeurt ...

P.S. de ct 3,5 zijn bij eigen laadpaal, openbaar laden is tot ct. 5/100km ...

aangepast door Gerd Bartels
  • Confused 1
Geplaatst

Voor mij was de keuze makkelijker, de EV was in private lease goedkoper en daar komt dan nog het brandstof deel bij als voordeel.

De nadelen, langer/vaker tanken op een vakantie zal wennen zijn en een trekgewicht van 300kg ook. We hebben in ieder geval de gok gewaagd voor de komende 4 jaar.  Vakantie doen we max 2x per jaar en met een eigen oprit en laadpaal hoef ik in ieder geval nooit meer langs de pomp te rijden. En zo'n EV rijdt wel heul erg lekker, nog beter de de (HEV)Niro al rijdt. 

• Like 1
  • Haha 1
Geplaatst

@gjcvro ik heb inderdaad al een paar keer gezien dat prijs van private lease voor de e-Niro iets lager ligt dan de normale niro. Als je dan ook nog eens thuis kunt laden is de keuze inderdaad eenvoudiger. 
@Gerd Bartels ik kom er financieel ook niet uit om de e-niro aan te schaffen ipv de normale niro. Misschien moet ik gewoon nog even blijven rijden in mijn huidige niro en kijken wat er volgend jaar gaat gebeuren met de prijzen en de eventuele nieuwe Niro. 

• Haha 1
Geplaatst

Denk dat het een keuze is die iedereen echt persoonlijk moet maken. Aan EV rijden zitten nu eenmaal ook voordelen en nadelen, en afhankelijk van je gebruik van een auto gaat het passen of niet.
Heb zelf ook de gok genomen en wissel dit jaar nog mijn Niro in voor een Polestar 2. 

In 99% van de gevallen zal ik denk ik weinig merken van het EV rijden, maar bijvoorbeeld de vakantie naar Zweden zal iets meer een puzzelrit gaan worden met het zoeken naar laadpalen. Zou ik iedere dag heel NL rondrijden had ik er ook nog eens goed over na moeten denken of de overstap naar EV wel zo handig is.
Heb zelf overigens ook geen mogelijkheid tot een laadpaal, dus ben ook gebonden aan de palen hier in de buurt.

• Sad 1
Geplaatst

@JeroenVHelemaal mee eens dat het echt een persoonlijke keuze is, ik ben dan ook opzoek naar de overwegingen van zo'n keuze. Het wel of niet op eigen grond kunnen laden is een belangrijk iets om mee te nemen in je keuze bij wel of niet elektrisch rijden. Daarnaast speelt uiteraard ook mee of je een auto van de zaak hebt of dat je particulier rijdt. Bij een auto van de zaak zijn over het algemeen de brandstof kosten (laad kosten) minder van belang voor de rijder dan wanneer de rijder de auto particulier rijdt. Jij stapt over van een (normale?) 

• Haha 1
Geplaatst

Klopt ja, heb nu de normale hybride Niro.
Laadkosten spelen in zoverre bij mij ook wel een rol, omdat mijn werkgever wel heeft gevraagd aan mij of ik thuis kon laden of niet? Dat dit niet kan zal voor hun natuurlijk ook extra kosten betekenen, waar ze gelukkig dan wel mee akkoord gingen.
Prive zal het een kwestie zijn van alles tegen elkaar wegstrepen qua kosten. Zo zullen bijvoorbeeld de onderhoudskosten bij een EV weer lager zijn, omdat er uiteraard geen oliewissels, filters etc van toepassing zijn. Of dat de hogere aanschafprijs opheft weet ik echter ook niet.

• Confused 1
  • 2 weken later...
  • 1 jaar later...
Geplaatst

Ruim een jaar verder en de knoop doorgehakt, het wordt weer een Niro hybride. Wordt begin januari geleverd uit de nieuwe voorraad van de dealer. Nog lang getwijfeld of het toch geen EV moest worden maar het ontbreken van een laadmogelijkheid vanuit huis (geen oprit) en de forse meerprijs tov van de normale hybride toch voor de standaard hybride gegaan.

• Like 2
  • 2 maanden later...
Geplaatst

Inmiddels rij ik anderhalve maand in de nieuwe Niro en ik vind het een meer dan geslaagde upgrade tov het oude model (welke ook fantastisch reed)

Het verbruik is lager maar dat komt vooral doordat ik nu adaptive cruise control heb, en dat werkt uitstekend. Ik rij er rustiger door en ga gewoon mee met de flow van het verkeer. De zit is beter en de auto is stiller. De vele optie die in te stellen zijn, zijn ook een uitzoek werkje maar leuk om te doen. Wel jammer dat ze de bediening van de cruise control verplaatste hebben rechts naar links, dat is dus weer wennen.

Geplaatst
Op 5-11-2021 om 14:58, zei chippie777:

Ik ben wel eens benieuwd naar de verschillende invalshoeken van de bezoekers op dit forum wanneer het gaat over vervanging van hun huidige Kia Niro.

Ik doe meestal 3 a 4 jaar met een auto en koop particulier. Rij circa 20K per jaar. Echter mijn huidige auto rijdt zo ontzettend lekker dat ik eigenlijk geen noodzaak zie om deze in te ruilen. Ik heb mijn Kia Niro nu 4,5 jaar maar hij rijdt nog steeds fantastisch. Maar goed, ik zie inmiddels dat de huidige Niro hier en daar is aangepast maar misschien is een e-variant ook te overwegen? (Ik heb echter geen parkeerplaats op eigen grond) Ben al eens langs geweest bij de Kia dealer maar ook die kan mij moeilijk helpen/overtuigen wat wijsheid is. Ik zou heel graag elektrisch willen rijden maar de meer prijs van circa 10K is toch wel wat veel van het goede, ondanks dat je geen Wegenbelasting betaald is dit toch wel een aanzienlijke meerprijs. Bij een benzine prijs van 2 euro de liter kun je voor het prijsverschil  5000 liter benzine kopen, bij een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 (dat is mijn gemiddeld verbruik de afgelopen 4,5 jaar) kan ik daar 92500 km mee rijden. Door de hogere aanschafprijs is ook je verzekering duurder dan de goedkopere normale hybride. Nu heeft mijn dealer een aantal Niro's staan met een behoorlijke korting die iets van het prijs verschil afhalen maar ze hebben ook de plug-in versie staan. 

Naast het prijsverschil twijfel ik ook omdat ik denk dat begin volgend jaar de nieuwe Niro op de markt komt. Is wachten daarop een optie? Kortom, zijn er hier forum leden die ook met deze beslissing bezig zijn, of zijn er hier forum leden welke de beslissing al hebben genomen? Ben gewoon heel benieuwd naar jullie ervaringen en beweegredenen om een bepaalde keuze te maken. 

Geplaatst

En zo is het steeds weer.

Ik ben enkele jaren geleden overgestapt van diesel naar benzine, daarna over op hybride en stond nu voor de keuze hoe ik verder zou gaan. Ik kies voor plug in vanwege de beperkte laad mogelijkheden elektrisch, onderweg op vakantie maar ook bij mij thuis. Auto vakantie ongeveer 1200km doe ik gezamelijk in een dag en elektrisch is dat een heel gepuzzel. Gewoon hybride of plug in is geen probleem. Nu overstap op plug in is vooral vanwege woon werk verkeer 40 km heen-40 terug. Hierna nog een keer een occasion om daarna in 2035 te kijken wat er dan wel of niet kan of moet.

Diesel was 1:26, benzine 1:15, hybride 1:20, plug in hopelijk 1:22 (woon-werk veel goedkoper🙂)   Succes met jouw keuze.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...