Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Eigenaar van een Kia Rio 1.2 Executiveline uit 2015.

Er is recent een barst in het scherm van mij navigatiesysteem (van Kia zelf) gekomen en zodoende werkt het touchscreen niet meer goed.
Nu wil ik een nieuw navigatiesysteem er in laten bouwen dat de functionaliteit van alle ingebouwde opties in de auto natuurlijk in stand houdt, betreffende: achteruitrijcamera, parkeersensoren en stuurwielbediening.

Ik heb een redelijk systeem gevonden maar krijg telkens het advies een camera interface er bij te doen omdat de achteruitrijcamera anders niet werkt.

Dit systeem:
1-669-12.jpg
Weten jullie welke camera interface ik precies nodig ben? En of ik die uberhaupt nodig ben om mijn achteruitrijcamera op deze te blijven gebruiken.
Of hebben jullie wellicht nog tips voor goede inbouwsystemen als deze.

Alvast bedankt,

Dennis

Posted

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij gebruikt Kia camera's met NTSC-beeldopbouw en verwachten deze systemen een PAL-signaal.

Maar als enkel het scherm stuk is, kun je dat dan niet laten vervangen?

Posted

Helaas niet.

Ik heb rondgekeken op het internet en ook een paar verschillende Kia garages gevraagd maar het vervangen van het scherm kan niet, het is een unit.
En gezien de prijzen boven de 1500 liggen voor een nieuwe unit en een 2e hands rond de 400 - 600 zit vervang ik hem liever voor een die tegelijkertijd meer functies heeft en Android/Apple Carplay voor de zelfde prijs of minder.

Het enigste waar ik dus over struikel is de camera waarbij ik overal lees dat je dus een camera interface er bij moet halen. Maar ik kan nergens vinden wat per se de correcte is.

Het is zoiets:

camera-interface-kia-diverse-modellen.jp
Maar ik zie voor mijn Rio meerdere opties aangeboden die allemaal op maat zijn gemaakt voor de Rio of juist voor meerdere Kia's zijn. Vandaar mijn verwarring welke het moet wezen.

Posted

Dat Kia zegt dat het niet te repareren is wil niet zeggen dat dat ook zo is.
Het scherm is hoogstwaarschijnlijk een standaard display die ze inkopen. Als die stuk is zou die in theorie dus uit de unit te halen zijn en te vervangen door eenzelfde of gelijkwaardige display.

Ik heb op Marktplaats even voor je gekeken en kom dan bijv. onderstaand tegen. Daar heb je misschien dan wel wat aan.
https://link.marktplaats.nl/m1822052027

Want ja, een andere HU zou misschien meer kunnen, maar heb je dat nodig? En je twijfelt nu al of de aansluitingen gaan passen, van je huidige set weet je zeker dat het goed is.