Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een Soul CRDI uit 2010 met respectabele kilometerstand van 358.000. De 1.6 CRDI loopt nog steeds prachtig en heeft er heel veel zin in, ik ben onder de indruk van de trekkracht van deze motor en hoe mooi ze loopt. De motor heeft echter een vreemd probleem: koud start deze prima. Maar na ongeveer 30-60min stilstand na een rit start de motor heel erg slecht. In bijgaande grafieken zie je de druk in de common rail. In koude toestand schiet deze snel naar de vereiste start druk van 200 bar. Maar in "half warme" toestand moet ik wel 10 seconden starten voordat er voldoende druk is. De accu is gloednieuw. Ik denk niet dat het aan de verstuivers ligt gezien prima koude start en hoe de motor loopt tijdens rijden. Na het stoppen van de motor valt de druk in de common rail direct weg, ik weet niet of dat normaal is bij een mechanische pomp.  

4- Succes after long cranking.PNG

10 -COLD START.PNG

Posted

Een vorm van vapour lock?

Bijj de koude start, gaat de startmotor direct aan de gang, of zit er iets als een 'gloeipauze' tussen?

Dan zou het kunnen dat het lagedruksysteem wat terugloopt, zodat de inspuitpomp eerst even geen, of te weinig, brandstof krijgt.

Posted (edited)
1 uur geleden, zei Peter-036:

Een vorm van vapour lock?

Bijj de koude start, gaat de startmotor direct aan de gang, of zit er iets als een 'gloeipauze' tussen?

Dan zou het kunnen dat het lagedruksysteem wat terugloopt, zodat de inspuitpomp eerst even geen, of te weinig, brandstof krijgt.

Inderdaad wacht ik altijd even in stand II van het contact, dat het symbool voor gloeien uit is. Boven het vriespunt gloeit de auto overigens maar een seconde.  Ik vind het een bizar vreemd probleem en het lijkt afhankelijk van de motor temperatuur. Koud nooit een probleem. Motor loopt prachtig en zit vol kracht tijdens het rijden. Overigens meet ik via de  OBD een "fuel temperature" van 0 graden. Ik weet niet of de sensor defect is of dat het OBD protocol tussen de App en de Kia niet helemaal klopt waardoor de waarde nul blijft. (Ik kan geen Soul 1.6 CRDI kiezen maar wel een Sportage 1.7 CRDI)
PS: De auto logt ook een storing : P1186 

 

Edited by Soul360K
Posted

Zie Youtube filmpje
een traagfilmpje, niet dezelfde auto, niet dezelfde motor, allen de zelfde fabrikant. MAAR mogelijk een interessant filmpje, omdat hij uitlegt hoe hij stroring zoekt in het systeem en uitlegt hoe het werkt.

De locatie van FPRV (Fuel Presure Rail Valve) zit naast het motorblok (in dit filmpje), dus deze kan goed tempratuur gevoelig zijn. Zou dit onderdeel bij jouw fouten kunnen geven bij warme condities?

Posted
4 uur geleden, zei Bart Burger:

Zie Youtube filmpje
een traagfilmpje, niet dezelfde auto, niet dezelfde motor, allen de zelfde fabrikant. MAAR mogelijk een interessant filmpje, omdat hij uitlegt hoe hij stroring zoekt in het systeem en uitlegt hoe het werkt.

De locatie van FPRV (Fuel Presure Rail Valve) zit naast het motorblok (in dit filmpje), dus deze kan goed tempratuur gevoelig zijn. Zou dit onderdeel bij jouw fouten kunnen geven bij warme condities?

Ik zat inderdaad ook in die richting te denken maar dan zou tijdens het rijden de motor ook moeten afslaan en die doet het nou juist als een zonnetje...
Zojuist bij een supermarkt ook weer 15 seconden staan starten 😅

 

IMG_7849.PNG

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...