Ga naar inhoud

2010 Soul CRDI vreemd startprobleem


Soul360K

Aanbevolen Berichten

Ik heb een Soul CRDI uit 2010 met respectabele kilometerstand van 358.000. De 1.6 CRDI loopt nog steeds prachtig en heeft er heel veel zin in, ik ben onder de indruk van de trekkracht van deze motor en hoe mooi ze loopt. De motor heeft echter een vreemd probleem: koud start deze prima. Maar na ongeveer 30-60min stilstand na een rit start de motor heel erg slecht. In bijgaande grafieken zie je de druk in de common rail. In koude toestand schiet deze snel naar de vereiste start druk van 200 bar. Maar in "half warme" toestand moet ik wel 10 seconden starten voordat er voldoende druk is. De accu is gloednieuw. Ik denk niet dat het aan de verstuivers ligt gezien prima koude start en hoe de motor loopt tijdens rijden. Na het stoppen van de motor valt de druk in de common rail direct weg, ik weet niet of dat normaal is bij een mechanische pomp.  

4- Succes after long cranking.PNG

10 -COLD START.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een vorm van vapour lock?

Bijj de koude start, gaat de startmotor direct aan de gang, of zit er iets als een 'gloeipauze' tussen?

Dan zou het kunnen dat het lagedruksysteem wat terugloopt, zodat de inspuitpomp eerst even geen, of te weinig, brandstof krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei Peter-036:

Een vorm van vapour lock?

Bijj de koude start, gaat de startmotor direct aan de gang, of zit er iets als een 'gloeipauze' tussen?

Dan zou het kunnen dat het lagedruksysteem wat terugloopt, zodat de inspuitpomp eerst even geen, of te weinig, brandstof krijgt.

Inderdaad wacht ik altijd even in stand II van het contact, dat het symbool voor gloeien uit is. Boven het vriespunt gloeit de auto overigens maar een seconde.  Ik vind het een bizar vreemd probleem en het lijkt afhankelijk van de motor temperatuur. Koud nooit een probleem. Motor loopt prachtig en zit vol kracht tijdens het rijden. Overigens meet ik via de  OBD een "fuel temperature" van 0 graden. Ik weet niet of de sensor defect is of dat het OBD protocol tussen de App en de Kia niet helemaal klopt waardoor de waarde nul blijft. (Ik kan geen Soul 1.6 CRDI kiezen maar wel een Sportage 1.7 CRDI)
PS: De auto logt ook een storing : P1186 

 

aangepast door Soul360K
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zie Youtube filmpje
een traagfilmpje, niet dezelfde auto, niet dezelfde motor, allen de zelfde fabrikant. MAAR mogelijk een interessant filmpje, omdat hij uitlegt hoe hij stroring zoekt in het systeem en uitlegt hoe het werkt.

De locatie van FPRV (Fuel Presure Rail Valve) zit naast het motorblok (in dit filmpje), dus deze kan goed tempratuur gevoelig zijn. Zou dit onderdeel bij jouw fouten kunnen geven bij warme condities?

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, zei Bart Burger:

Zie Youtube filmpje
een traagfilmpje, niet dezelfde auto, niet dezelfde motor, allen de zelfde fabrikant. MAAR mogelijk een interessant filmpje, omdat hij uitlegt hoe hij stroring zoekt in het systeem en uitlegt hoe het werkt.

De locatie van FPRV (Fuel Presure Rail Valve) zit naast het motorblok (in dit filmpje), dus deze kan goed tempratuur gevoelig zijn. Zou dit onderdeel bij jouw fouten kunnen geven bij warme condities?

Ik zat inderdaad ook in die richting te denken maar dan zou tijdens het rijden de motor ook moeten afslaan en die doet het nou juist als een zonnetje...
Zojuist bij een supermarkt ook weer 15 seconden staan starten 😅

 

IMG_7849.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...