Ga naar inhoud

Vaste onderhoudsprijzen Kia Niro EV?


Derrek

Aanbevolen Berichten

 

De volgende auto wordt waarschijnlijk elektrisch.

Er wordt gesproken dat elektrische auto’s veel minder onderhoud behoeven.

Daarom ben ik benieuwd of Kia ook vaste onderhoudsprijzen hanteert voor de Nieuwe Niro EV.

Doorgaans kun je bij Kia pas de onderhoudsprijzen vinden in je “Mijn Kia”, maar dan moet je de auto wel eerst gekocht hebben…

Kan iemand hierop een wat meer concreet antwoord geven en indien mogelijk een lijst van voorgeschreven periodiek onderhoud  en de (eventueel vaste) prijzen hiervoor?

 

Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 1-9-2022 om 22:26, zei gjcvro:

De nieuwe zal niet veel afwijken van de oude EV, de techniek is grotendeels gelijk.

Ja, dat denk ik ook.

Maar ik heb ook geen overzicht van het voorgeschreven onderhoud en de (vaste?) onderhoudsprijzen van het vorige model (E-Niro) en die zou ik graag willen weten zodat de verwachte onderhoudskosten te schatten zijn.

De algemene gedachte is wel dat de kosten voor onderhoud aan een elektrische auto (veel) minder zijn dan bijvoorbeeld een Benzine of hybride, maar is dat wel zo? En zo ja, hoeveel ongeveer minder?

In een elektrische auto wordt bijvoorbeeld van alles gekoeld. De elektromotor zelf, maar ook de accu’s. Werkt dat met koelvloeistof en moet deze periodiek vervangen worden? En wat zijn daarvoor de kosten?

Er zal een reductiebak in zitten voor de overbrening van de hoogtoerige elektromotor naar de wielen. Worden die tandwielen gesmeerd met olie en moet dat regelmatig vervangen worden? Bedenk dat het koppel van een elektromotor een stuk groter is dan een benzinemotor en dan slijt de aandrijving theoretisch ook meer en moet beter gesmeerd worden dan bij een benzineauto. Dat is wellicht ook de reden dat de nieuwe Niro wat dat betreft wat geknepen is (trekkracht teruggebracht).

Al remt een elektrische voornamelijk regeneratief, er zitten ook hydraulische remmen in. Daar zit remvloeistof in (DOT4?) en moet dat periodiek vervangen worden?

Voor mijn HEV kon ik op “mijn Kia” (alleen voor mijn auto) een pdf downloaden met de vaste onderhoudsprijzen maar nu bij de vernieuwde site kan ik dat ook niet meer vinden. 

Hanteert Kia nog wel vaste onderhoudsprijzen voor de Niro EV?

Kan iemand met een E-Niro deze officiële gegevens van Kia met betrekking tot voorgeschreven onderhoud en prijzen op dit forum delen?

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uur geleden, zei gjcvro:

van de 'oude' e-niro:
image.thumb.png.47f592db1078c54c938f4aa6fc960dc5.png

Dank hiervoor.

Daarnaast ben ik op zoek naar het volledige voorgeschreven onderhoudsschema noor de Niro EV (of e-Niro).

Dit kan toch niet alles zijn. Bijvoorbeeld het voorschrift bij elke auto om iedere 2 jaar de remvloeistof vervangen. Ook een e-Niro (of Niro EV) heeft toch een hydrolisch remsysteem (zoals de Niro HEV en PHEV)? Zit dat vervangen van de remvloeistof in de grote onderhoudsbeurt van 127 Euro?

En zit er geen interieurfilter in de elektrische Niro?

Maar belangrijker zijn wel (het periodiek vervangen van) de koelvloeistoffen en de olie in het aandrijfsysteem. Zijn die er dan niet bij de elektrische Niro?

Zie ook dit artikel in AMT waarin onder andere staat:

"In een elektromotor zitten geen vloeistoffen, hooguit voor de koeling. Even verder denken: ook de vermogenselektronica heeft vloeistofkoeling nodig en voor bijna alle accupakketten geldt hetzelfde. Elke elektromotor heeft tenminste een tandwielreductie, soms een echte versnellingsbak met twee of meer overbrengingen. Daar gaat dus wel olie in.

Wat voor koelvloeistof wordt hier gebruikt, wat zijn de eisen, hoe vaak moet je dat vervangen? Alle reden om hier eens nader naar te vragen."

Er wordt veel beweerd dat een elektrische auto weinig, zo niet vrijwel geen onderhoud behoeft. Voor een elektromotor lijkt dat logisch en er zit inderdaad geen olie in, maar moet blijkbaar wel gekoeld worden. Hoe dan?

En er zit heelwat meer in een elektrische auto dan een hoog vermogen elektromotor dat onderhoud behoeft.

Ik ben op zoek naar het hele verhaal.

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb inmiddels de vraag gesteld aan Kia Nederland en die geven aan dat de Niro EV elke 15.000 km onderhoud behoeft en verder alleen eigenaren van de auto’s informatie kunnen vinden op “Mijn Kia” wat dat onderhoud exact inhoudt.

Ik ben nu op zoek naar een forumlid die al de eigenaar is van de Niro EV en voor mij kan kijken op zijn “Mijn Kia” en deze informatie downloaden en aan me doorsturen?

Of eventueel van de E-Niro?

Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
Op 6-9-2022 om 15:55, zei Derrek:

Ik heb inmiddels de vraag gesteld aan Kia Nederland en die geven aan dat de Niro EV elke 15.000 km onderhoud behoeft en verder alleen eigenaren van de auto’s informatie kunnen vinden op “Mijn Kia” wat dat onderhoud exact inhoudt.

Ik ben nu op zoek naar een forumlid die al de eigenaar is van de Niro EV en voor mij kan kijken op zijn “Mijn Kia” en deze informatie downloaden en aan me doorsturen?

Of eventueel van de E-Niro?

Dank.

Dat is niet correct! 
 

De EV heeft om de 30000 km of twee jaar. Staat ook zo in mijn Kia app! 

De EV heeft inderdaad minder onderhoud nodig als de benzine uitvoering. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor je aanvulling. Het beantwoord echter niet mijn vraag.

Wat houdt het periodiek onderhoud aan de EV (technisch) exact in? Het commerciele verhaal dat “de monteur alle vitale delen en functies nakijkt” zegt natuurlijk wat dat betreft helemaal niets.

Wat kost dat "nakijken van de vitale delen" dan?

Moet bijvoorbeeld de remvloeistof periodiek (bijv. Om de 2 jaar) preventief vervangen worden? Of is dat bij een EV niet nodig?

Of meer specifiek EV: Moet de koelvloeistof in het systeem van de accu’s periodiek vervangen worden? En wat zijn daarvoor de kosten?

Etc.

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


@Derrekblijkbaar zijn alle antwoorden hier onvoldoende voor uw nieuwsgierigheid en u wilt meer. Dat is natuurlijk super, had u dat ook met uw brandstofauto? Bent u op de hoogte wat daaraan gebeurde qua onderhoud?

In principe blijft het onderhoud namelijk gelijk, behalve dat de motor, versnellingsbak en energie opslag zijn veranderd. (zoals u zelf opmerkte: remvloeistof, interieurfilter, etc niet) De motorolie had de hoogste frequentie qua (preventief) onderhoud, en al het ander onderhoud was daarop afgestemd.

Waarom dan toch nog jaarlijks met uw auto langs de garage, ook al is er geen onderhoud meer dat jaarlijks preventief vervangen moet worden (enkel nog tweejaarlijks)? Mensen rijden bijvoorbeeld gemiddeld jaarlijks 15.000, dus in 2 jaar 30.000 kilometer. Tijdens deze kilometers zijn er nog altijd diverse slijtage delen in de ophanging, banden, remmerij, roest of ook schades aan onderdelen zoals rubbers etc.

Dus tijdens de controles, word uw auto gecontroleerd zoals ook een brandstof auto gecontroleerd wordt op onder andere slijtage, schades en eventueel merk/type/model specifieke punten vanuit Kia. Alleen is er minder preventief onderhoud en zijn de prijzen dus lager. Hierdoor worden mankementen voortijdig opgemerkt en kan tijdig advies voor vervangen gegeven worden. Als u om de 30.000km in de garage komt, dan zouden slijtage onderdelen met minder dan 35.000Km restkilometers direct vervangen worden en dat is zonde. Een voorbeeld schade, is mijn eigen auto die met 15.000Km in de garage kwam, en waarbij de koelvloeistoefslang door marters was aangetast en vervangen moest worden. Toch fijn dat het gezien en gerepareerd is, voordat we op vakantie gingen.

Kunt u dit zelf, mogelijk. Als u kunt controleren of speling op onderdelen, en slijtage nog binnen de marges vallen, dan kunt u dit vast ook zelf.

PS Het exact onderhoudsschema heb ik niet voor u, ik hoop dat iemand een foto voor u kan maken vanuit de handeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 1-11-2022 om 04:39, zei gertjankoster:

Dat is niet correct! 
 

De EV heeft om de 30000 km of twee jaar. Staat ook zo in mijn Kia app! 

De EV heeft inderdaad minder onderhoud nodig als de benzine uitvoering. 

Grappig, de e-niro moet nog elke 15k een beurt. Hebben ze toch wat beter opgelet, of zouden ze dealers langzaamaan willen laten wennen dat een ev alleen langs komt voor nieuwe banden?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 1-11-2022 om 09:16, zei Derrek:

Dank voor je aanvulling. Het beantwoord echter niet mijn vraag.

Wat houdt het periodiek onderhoud aan de EV (technisch) exact in? Het commerciele verhaal dat “de monteur alle vitale delen en functies nakijkt” zegt natuurlijk wat dat betreft helemaal niets.

Wat kost dat "nakijken van de vitale delen" dan?

Moet bijvoorbeeld de remvloeistof periodiek (bijv. Om de 2 jaar) preventief vervangen worden? Of is dat bij een EV niet nodig?

Of meer specifiek EV: Moet de koelvloeistof in het systeem van de accu’s periodiek vervangen worden? En wat zijn daarvoor de kosten?

 

image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...