Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Geruime tijd rijd ik nu een kia. De laatste twee dus een Niro. Echter mijn plezier wordt vergald door het cuppen van de laatste drie autos. Met name 2X Niro en 1 X Ceed SW. Graag had ik nu geweten of er meer kia rijders met dit probleem kampen. Kost je steeds nieuwe banden. Omdat mij iemand adviseerde de uitlijning te controleren. Heb ik dit gedaan en ben aansluitend een rit gaan maken van 2500 Km. Op de op de heenweg leek het lawaai minder te worden maar op de terugweg was het er weer. Ik ben een rustige rijder, rijdt nu 1 op 20.  Rijdt hoofdzakelijk grotere afstanden. Voor het uitlijnen kwam ik niet hoger als 1 op 17. Mijn dealer herhaalde maar steeds dat dit door lang stilstaan ontstond (afgevlakte banden) en dat dit veel voorkomt bij de Niro hybride. De geraadpleegde importeur kwam niet verder als de oorzaak kan slechte uitlijning zijn en dit is een zaak voor de dealer. Maar oplossingen..............                               

Daarom mijn vraag, zijn meer kia rijders die te maken hebben gehad met cupping en graag de (re)acties dealer hierop.

• 8 maanden later...
Geplaatst

Vandaag ook weer eens aangekaart bij de dealer maar nu als serieus punt bij de beurt. Inderdaad gecupte banden. Komt veel voor vooraal bij de Niro en Ceed. Heeft te maken met de manier waarop de veerweg is bedacht bij deze auto's. De wielen staan verticaal terwijl dat meestal een beetje in een A vorm is. Bij het veren is er bij deze autos een beetje een zijwaartse kracht op de wielen die deze slijtage veroorzaakt. En de banden die zijn gemonteerd zijn gevoelig voor cupping. 

Enige remedie is vervangen van de banden voor een ander merk met een ander patroon van het profiel waar de blokken rubber een betere onderlinge verbinding hebben.

En dat moet voor eigen rekening, jammer dat ik er al lang last van heb. En nog zal hebben. Maar garantie gaat niet via de dealer maar via de importeur is het beleid. En ja de importeur kent het probleem maar zal het afwijzen. Niets mee te maken dat je als consument in een driehoek wordt uitgespeeld met de dealer waar je de koopovereenkomst mee hebt.

Enige optie is een massaclaim. Gaat duur worden om die vele tienduizenden auto's terug te roepen voor andere banden (en 12V accu's).

"Met gecupte banden wordt eigenlijk vaak zaagtandslijtage bedoeld. Deze vorm van slijtage rond de gehele band op één of beide schouders, is inmiddels een algemeen bekend probleem en komt vaker voor bij brede sportieve banden en meestal op de niet-aangedreven wielen (bij een voorwielaandrijver dus op de achterbanden). Een band met deze vorm van slijtage geeft een bijzonder naar afrolgeluid dat te vergelijken is met het geluid van een defect wiellager"

• 4 maanden later...
Geplaatst

Vanaf 30.000 km heb ik waarschijnlijk ook te maken met cupping op de achterwielen. Ik rijdt een e.Niro. Blijkbaar kan dit verholpen worden door een ander soort banden. Maar wat voor soort banden dan?

Geplaatst

Ik heb alweer een tijdje Pirelli P7, op aanraden van Profile, en eindelijk geen last meer van cupping. Met de Michelins begon dat inderdaad altijd zo rond de 25 a 30000 km

• 9 maanden later...
Geplaatst
Op 20-10-2023 om 20:29, zei HenryV:

Ik heb alweer een tijdje Pirelli P7, op aanraden van Profile, en eindelijk geen last meer van cupping. Met de Michelins begon dat inderdaad altijd zo rond de 25 a 30000 km

HenryV, hoe is het nu bijna een jaar verder?

Geplaatst

De Niro is ondertussen in januari ingeruild voor een ev6 maar de cupping is uitgebleven. De Pirelli’s bevielen prima, beter dan de Michelins

Geplaatst
17 uur geleden, zei HenryV:

De Niro is ondertussen in januari ingeruild voor een ev6 maar de cupping is uitgebleven. De Pirelli’s bevielen prima, beter dan de Michelins

Dank je.

Bij mijn Niro van okt 2021 is het onlangs ook begonnen.

De auto heeft nu 63000 km gereden en de Michelins 40000 km.

Over 2 weken de 60000 beurt, kijken wat de dealer zegt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...