Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Waarom werkt EV niet meteen in de winter?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben ontzettend blij met mijn Sportage PHEV, rijdt als de beste. Nu zijn we vooral op Plug-in Hybride overgestapt zodat we in de buurt elektrische kunnen rijden. Alleen in de winter valt dat niet mee. Het ritje naar de supermarkt is 3 km en eigenlijk schakelt ie nauwelijks over op EV, dat was in de herfst wel anders. Dan rijdt ie meteen elektrische weg. Op langere stukken schakelt ie nu gelukkig uiteindelijk wel over op alleen maar elektrische. Nu is mijn vraag: Waarom werkt EV niet meteen in de winter? Iemand een idee?

Geplaatst

Heb zelf sinds kort een XCeed Plug-In. Nu het buiten kouder is ervaar ik het volgende:

Als accu >30% is opgeladen rijd de auto gewoon elektrisch. Wel start ook gelijk de benzinemotor, maar deze draait stationair en laad de accu, zorgt niet voor de aandrijving!

Mijn theorie is dat dit is om de benzine motor op temperatuur te krijgen voor als deze nodig is.

Want na bepaalde tijd/afstand schakelt de benzine motor uit. Ook met inegeschakelde verwarming.

• 2 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Heb precies hetzelfde, zodra het onder de 12gr is dan rijd de PHEV merendeels op benzine en of samen met de elektromotor.

Zodra ik de Climatcontrol uit zet dan blijft hij zo goed als alleen op EV rijden, van de week was het boven de 12gr en bleef hij met de climatcontrol aan wel weer volledig op EV rijden.

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst

Dank jullie wel voor de reacties, mijn vermoeden wordt dus bevestigd. Jammer, maar ook weer begrijpelijk denk ik dan. 

• 10 maanden later...
Geplaatst

Ik heb met mijn Kia sportage Plug in hybride hetzelfde probleem dat hij na het starten pas heel laat overschakelt op electrisch. Is er al iets meer bekend over wat je daaraan kan doen?

Geplaatst (aangepast)

Vorig jaar heb ik hetzelfde met mijn phev meegemaakt, zodra het koude wordt moet de auto eerst de boel verwarmen voordat er volledig elektrisch gereden kan worden, nu het nu ook een stuk kouder wordt merk ik ook dat hij de eerste 500m al op benzine begint te rijden, zodra het een stuk warmer wordt zoals in het voorjaar en zomer dan is dit niet nodig en rijd je direct volledig elektrisch, er zit helaas geen warmtepomp in de auto dus zullen we het met het eerst verwarmen van de motor en accu moeten doen voordat hij op elektrisch kan overschakelen, dit is het enige nadeel van een PHEV maar bij mij is het bij rond de -5gr celsius dat hij ongeveer 2 kilometer moet voorverwarmen alvorens je het tekentje EV in beeld krijgt, je kan de Climatcontrol bv uitzetten zodat die niet direct ook gebruik maakt van de motor maar met -5 wil je dat echt niet.

Is er wat aan te doen, ik denk het niet omdat het eerst voorverwarmen gewoon nodig is. Als je waarschijnlijk een verwarmde garage hebt waar de auto in 15 tot 20 gr staat dan zal je naar mijn idee dan wel direct elektrisch wegrijden, maar helaas, zo luxe hebben velen het niet.🤨

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst
1 uur geleden, zei BarneyRubble:

je kan de Climatcontrol bv uitzetten zodat die niet direct ook gebruik maakt van de motor maar met -5 wil je dat echt niet.

Nou, met stuur- en stoelverwarming aan is het wel te doen :-) 

Geplaatst
32 minuten geleden, zei Wim-A:

Nou, met stuur- en stoelverwarming aan is het wel te doen :-) 

Maakt het ontdooien alleen wat moeilijker

Geplaatst
Mijn theorie is dat dit is om de benzine motor op temperatuur te krijgen voor als deze nodig is.

Ik denk dat dit het echte antwoord is.
Anders rij je electrisch de snelweg op, is de accu leeg en moet de ICE meteen vol aan de bak zonder dat deze op temperatuur is en/of fatsoenlijke smering heeft.
Geplaatst

Het is toch echt puur het verwarmen van de cabine, zet de climatecontrol uit en ik heb constant EV aandrijving. 

Je kunt een beetje valsspelen als je je auto buiten hebt staan. een uitvoering met remote start (die vooruit en achteruit kan parkeren) kun je laten opwarmen van te voren door de remote start te activeren en verder de auto stil te laten staan, motor springt aan maar je auto word goed warm van binnen.
Zet de stoel en stuurverwarming op automatisch samen met de climate. zet de temp op maximaal en binnen 10 minuten is die aangenaam.

• 2 jaar later...
Geplaatst

Ik heb een Kia Sportage PHEV uit 2025 sinds 4 maanden. In het begin kon ik volledig elektrisch rijden als de accu voldoende was opgeladen. Sinds 1,5 maand start de auto wel elektrisch maar al na een paar honderd schakelt de auto zelf over op de motor zonder dat ik de hybride modus heb gekozen. Voor korte afstanden (paar km) is dit erg slecht voor je motor. De motor wordt dan niet eens warm. Dan wil je juist elektrisch rijden. Hiervoor had ik een Audi A3 PlugIn Hybride en daarmee kon ik altijd elektrisch rijden, ook in het najaar en de winter. Ik ben met de auto terug geweest naar de garage. Zij vertelden me dat het niet anders kon dan de motor te laten draaien om de auto te verwarmen. Dit vindt erg vreemd. Klopt dat verhaal wel? Bij mijn Audi A3 gebeurde dat niet. Dan werd de auto gewoon verwarmd als ik elektrisch reed.

Wat kan ik doen om toch elektrisch te rijden als ik korte stukjes ga rijden?

Geplaatst

Zodra een Auto een warmtepakket heeft zal deze in de winter een heel stuk sneller elektrisch gaan rijden wat een phev betreft.

In jou geval klopt het wat de dealer zegt.  Des te kouder buiten des te langer zal het duren voordat je EV kan rijden. Naarmate de temperatuur van de motor en dus ook de accu warmer wordt schakelt hij gegeven moment vanzelf weer over op elektrisch. 

Dit kan bij echte kou soms wel 2 tot 4 km duren.

Staat je auto in een garage dan zal hij een stuk sneller op temperatuur zijn en eerder EV gaan rijden.

Met een verwarmde garage rijd hij net als in de zomer meteen op EV

Gr. Barney

Geplaatst
17 uur geleden, zei Thom01:

Zij vertelden me dat het niet anders kon dan de motor te laten draaien om de auto te verwarmen.

Klopt hoor. De auto heeft geen warmtepomp (je Audi, denk ik, wel). Vandaar het verschil tussen die auto's. De KIA moet verwarmd worden door de benzinemotor.

Geplaatst

Teruglezend worden er 3 mogelijke oorzaken/aanleidingen opgevoerd om bij een (P)HEV de ICE na het starten gelijk mee te laten draaien:

1 Opwarmen tractie/hulp accu

2 Opwarmen ICE

3 Opwarmen interieur

Mij lijkt 3 de minst onwaarschijnlijke. Als je de gewenste interieurtemperatuur minimaal instelt, zou dus de ICE niet hoeven aan te slaan. Dat ga ik uitproberen. Bij 2 zal de genoemde aanleiding, het plotseling zwaar belasten van een koude ICE bij een lege accu met een hoge(re) snelheid, niet zo vaak voorkomen. Bij mij gaat eerst de benzine op en dan pas kan je de accu leegtrekken (getest). Bovendien schakelt de ICE te pas en te onpas, gevraagd en ongevraagd zomaar in, dus KIA is niet zo zuinig/voorzichtig met die ICE. Oorzaak 1 zou natuurlijk de reden kunnen zijn, maar een koude accu die wordt belast/ontladen geeft wat minder vermogen/capaciteit en is redelijk snel op temperatuur lijkt mij. Een e-deskundige hier, zou dat misschien kunnen aanvullen of verbeteren.

Het moet toch mogelijk zijn om bij KIA het juiste antwoord te vinden. De KIA Contact Groep (KCG) lijkt me daarvoor de aangewezen ingang. Ik heb me daarvoor opgegeven, maar als ik het goed heb begrepen zijn er te weinig andere aanmeldingen en de groep moet minstens 3 à 4 leden hebben. Ik heb er in ieder geval niets meer over gehoord.

Adri

Geplaatst

Mijn auto schokt inmiddels zeer erg bij remmen en wegrijden met de EV actief, nu met de kou is het over maar er is niet meer prettig mee te rijden in de dorpen als de auto op de EV rijdt. 
Zijn er meerdere die schokken ervaren met EV rijden?

Geplaatst (aangepast)
Op 23-11-2025 om 09:43, zei Breeze:

Teruglezend worden er 3 mogelijke oorzaken/aanleidingen opgevoerd om bij een (P)HEV de ICE na het starten gelijk mee te laten draaien:

1 Opwarmen tractie/hulp accu

2 Opwarmen ICE

3 Opwarmen interieur

Mij lijkt 3 de minst onwaarschijnlijke. Als je de gewenste interieurtemperatuur minimaal instelt, zou dus de ICE niet hoeven aan te slaan. Dat ga ik uitproberen.

Vandaag weggereden met de interieurtemperatuurinstelknop op Lo. En ziet de ICE bleef zwijgen. Bij opdraaien naar de gewenste temperatuur slaat de ICE gelijk aan. 'k Blijf het een zeer inefficiënte en trage manier vinden om het interieur te verwarmen, maar helaas we moeten er mee leren leven. Een alternatief zou een e-verwarmingselement zijn (zoals bij de BEV?), of een standkachel.

Adri

aangepast door Breeze
Geplaatst

Of toch ff gewoon de motor de tijd geven om op temperatuur te komen.

Denk je nou echt dat ik voor die paar km benzine die de auto nodig heeft om de auto later op EV te laten rijden in de kou ga zitten.

Het totale gemiddelde van een jaar dat je EV kan rijden haal je er in de zomer zeker weer uit.  Zeker ook met de Airco ( climatcontrol ) altijd aan.😉 

Het blijft immers wel een PlugIn.

• Thanks 1
Geplaatst
1 uur geleden, zei BarneyRubble:

Denk je nou echt dat ik voor die paar km benzine die de auto nodig heeft om de auto later op EV te laten rijden in de kou ga zitten.

Nee natuurlijk niet, dat was ik zeker niet van plan. ‘k Wilde alleen maar zeker weten dat het gelijk inkomen van de ICE na het starten, bedoeld was voor het interieuropwarmen en niet voor de hier geopperde wilde andere remedies.

Adri

Geplaatst
14 uur geleden, zei Breeze:

Vandaag weggereden met de interieurtemperatuurinstelknop op Lo. En ziet de ICE bleef zwijgen. Bij opdraaien naar de gewenste temperatuur slaat de ICE gelijk aan. 'k Blijf het een zeer inefficiënte en trage manier vinden om het interieur te verwarmen, maar helaas we moeten er mee leren leven. Een alternatief zou een e-verwarmingselement zijn (zoals bij de BEV?), of een standkachel.

Adri

Zeg maar hoe het anders zou moeten/kunnen.

Standkachel? op benzine of met nog een verlengsnoer naast de laadkabel

En een e-verwarmingselement vraagt om meer accucapaciteit lijkt me, en ben je straks met (P)HEV net zwaar als een full-electric

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...