Sigmasailor Geplaatst 19 Juli, 2023 Geplaatst 19 Juli, 2023 30 minuten geleden, zei HenryV: Maar is je werkelijke bereik ook beter geworden, of alleen de schatting? De EV kan best zuinig rijden. Nu ik door heb hoe je de AC UIT moet houden (als je dat wil), de boel is ingereden en het wat warmer is staat de range bij 80% vol al een paar maanden zo op de 430. Helemaal opladen levert 540 op. Die haal je echt. Vorige maand nog via Rotterdam-Hull, York naar Settle gereden en weer terug (precies 500 km); dat lukt met een accu lading. Het overall gemiddelde staan nu op 12,7 kWh/100 km. 1 Quote
marcel112 Geplaatst 19 Juli, 2023 Geplaatst 19 Juli, 2023 De EV kan best zuinig rijden. Nu ik door heb hoe je de AC UIT moet houden (als je dat wil), de boel is ingereden en het wat warmer is staat de range bij 80% vol al een paar maanden zo op de 430. Helemaal opladen levert 540 op. Die haal je echt. Vorige maand nog via Rotterdam-Hull, York naar Settle gereden en weer terug (precies 500 km); dat lukt met een accu lading. Het overall gemiddelde staan nu op 12,7 kWh/100 km.Howly moley.. echt bijzonder knapVerstuurd vanaf mijn 2211133G met Tapatalk Quote
Johan Swart Geplaatst 30 November, 2023 Geplaatst 30 November, 2023 (aangepast) Sinds mei 2023 zijn wij in bezit van een Niro EV en vanaf het begin nog nooit in de buurt geweest van de opgegeven actieradius. Tijdens de zomermaanden gaf de GOM een actieradius van zo’n 425km aan, gebruik rond de 15kW/100km. Inmiddels zijn de temperaturen behoorlijk gedaald en zo ook het bereik, waarbij opvalt dat de KIA-app consequent 50/60km meer aangeeft dan de GOM. Deze laatste geeft, bij 100% opgeladen accu, een actieradius aan van ongeveer 325km. Ik moet hier wel bij zeggen dat we, anders dan dat we altijd in ECO-modus rijden en vrijwel altijd de cruise control gebruiken, de auto niet echt anders gebruiken dan onze vorige auto met verbrandingsmotor. Het gebruik is, volgens de GOM, opgelopen tot 19,7kW/100km. Zeggen dat de auto in dit opzicht teleurstelt is een eufemisme. Nadat eerst levering lang op zich liet wachten, is dit nu echt de grote teleurstelling; de auto voldoet niet aan de opgegeven specificaties. Dit was onze eerste volledig electrische auto. Naar het zich nu laat aanizen, zal dit de eerste en tevens laatste EV zijn en zullen we op korte termijn weer een auto met verbrandingsmotor aanschaffen. 30 November, 2023 aangepast door Johan Swart Quote
marcel112 Geplaatst 30 November, 2023 Geplaatst 30 November, 2023 49 minuten geleden, zei Johan Swart: Sinds mei 2023 zijn wij in bezit van een Niro EV en vanaf het begin nog nooit in de buurt geweest van de opgegeven actieradius. Tijdens de zomermaanden gaf de GOM een actieradius van zo’n 425km aan, gebruik rond de 15kW/100km. Inmiddels zijn de temperaturen behoorlijk gedaald en zo ook het bereik, waarbij opvalt dat de KIA-app consequent 50/60km meer aangeeft dan de GOM. Deze laatste geeft, bij 100% opgeladen accu, een actieradius aan van ongeveer 325km. Ik moet hier wel bij zeggen dat we, anders dan dat we altijd in ECO-modus rijden en vrijwel altijd de cruise control gebruiken, de auto niet echt anders gebruiken dan onze vorige auto met verbrandingsmotor. Het gebruik is, volgens de GOM, opgelopen tot 19,7kW/100km. Zeggen dat de auto in dit opzicht teleurstelt is een eufemisme. Nadat eerst levering lang op zich liet wachten, is dit nu echt de grote teleurstelling; de auto voldoet niet aan de opgegeven specificaties. Dit was onze eerste volledig electrische auto. Naar het zich nu laat aanizen, zal dit de eerste en tevens laatste EV zijn en zullen we op korte termijn weer een auto met verbrandingsmotor aanschaffen. Hallo, als oud , zeer korte eigenaar van een kia niro ev DPL, heb ik precies hetzelfde ervaren... Enorm tegenvaller dat je gewoon 25 % minimaal minder kan in de wintermaanden... of maanden dat de temp onder de 8 graden is... En dan heb je als je pech hebt ook nog een zombie mode... Succes en veel plezier met jullie niro ev Quote
Peter-036 Geplaatst 1 December, 2023 Geplaatst 1 December, 2023 (aangepast) @Johan Swart Gebruik je de regeneratie wel? Omdat je schrijft dat jullie "de auto niet echt anders gebruiken dan onze vorige auto met verbrandingsmotor". Dat het verbruik in de winter zoveel hger ligt, klopt: ook een ICE heeft onder die omstandigheden een hoger verbruik, maar omdat een EV bijna 100% efficient is, en een ICE ~30% efficient is, merk je bij die ICE veel minder van de ~20-25% meerverbruik. Ook het gebruik van de verwarming is hier bij de EV sterk debet aan. Mijn twee jaar ervaring bij een Kia E-Soul was dat de GOM wel, en de app geen rekening hield met verliezen aan de verwarming, en in de huidige (sinds 4 weken) Hyundai Ioniq 5 geeft de Gom me ook 'maar' 400 km uit een 73 kWh accu. Ik verwacht dat die in de zomer en met mijn rijstijl (ook nagenoeg altijd 'Eco', en regeneratie op '2') naar 480 (of hoger) gaat. 1 December, 2023 aangepast door Peter-036 Quote
Johan Swart Geplaatst 1 December, 2023 Geplaatst 1 December, 2023 11 uur geleden, zei marcel112: Hallo, als oud , zeer korte eigenaar van een kia niro ev DPL, heb ik precies hetzelfde ervaren... Enorm tegenvaller dat je gewoon 25 % minimaal minder kan in de wintermaanden... of maanden dat de temp onder de 8 graden is... En dan heb je als je pech hebt ook nog een zombie mode... Succes en veel plezier met jullie niro ev Bedankt, Marcel, al zal het plezier beleven aan de Niro niet meevallen… Quote
Johan Swart Geplaatst 1 December, 2023 Geplaatst 1 December, 2023 2 uur geleden, zei Peter-036: @Johan Swart Gebruik je de regeneratie wel? Omdat je schrijft dat jullie "de auto niet echt anders gebruiken dan onze vorige auto met verbrandingsmotor". Dat het verbruik in de winter zoveel hger ligt, klopt: ook een ICE heeft onder die omstandigheden een hoger verbruik, maar omdat een EV bijna 100% efficient is, en een ICE ~30% efficient is, merk je bij die ICE veel minder van de ~20-25% meerverbruik. Ook het gebruik van de verwarming is hier bij de EV sterk debet aan. Mijn twee jaar ervaring bij een Kia E-Soul was dat de GOM wel, en de app geen rekening hield met verliezen aan de verwarming, en in de huidige (sinds 4 weken) Hyundai Ioniq 5 geeft de Gom me ook 'maar' 400 km uit een 73 kWh accu. Ik verwacht dat die in de zomer en met mijn rijstijl (ook nagenoeg altijd 'Eco', en regeneratie op '2') naar 480 (of hoger) gaat. Ja, we gebruiken de mogelijkheden van de regeneratie zoveel mogelijk, maar qua airco/verwarming- en radio- en telefoongebruik is het niet anders als met een ICE. In de zomermaanden constateerden we al een ongeveer 10% hoger verbruik dan opgegeven en nu, nog voordat het ging vriezen, liep het verbruik nog verder op naar 30% meer dan geadverteerd. Eerlijkheidshalve, de kilometers die we afleggen zijn voor zo’n 75% afgelegd op de snelweg. Quote
Peter-036 Geplaatst 1 December, 2023 Geplaatst 1 December, 2023 Maar de airco,en vooral de verwarming zijn bij een ICE 'restproducten', waar ze bij een EV 'speciaal' meoten worden 'geproduceerd'. Het energieverbruik voor een airco bij een ICE is 'een schijntje' van het totale brandstofgebruik, terwijl het bij een EV echt een percentage is. De warmte van een ICE gaat sowieso voornamelijk de lucht in, zodat de cabineverwarming ervoor zorgt dat daarvan dan nog een klein beetje nuttig gebruikt wordt. Vooral korte stukjes auto(snel)weg jagen het verbruik omhoog, maar een 'zomerverbruik' van 15 kWh/100 km is vrij goed, met de Soul haalde ik op z'n mooist 14,5. 1 Quote
Elhovo Geplaatst 2 December, 2023 Geplaatst 2 December, 2023 On 12/1/2023 at 1:03 PM, Johan Swart said: Ja, we gebruiken de mogelijkheden van de regeneratie zoveel mogelijk, maar qua airco/verwarming- en radio- en telefoongebruik is het niet anders als met een ICE. In de zomermaanden constateerden we al een ongeveer 10% hoger verbruik dan opgegeven en nu, nog voordat het ging vriezen, liep het verbruik nog verder op naar 30% meer dan geadverteerd. Eerlijkheidshalve, de kilometers die we afleggen zijn voor zo’n 75% afgelegd op de snelweg. Er is natuurlijk ook geen enkele ICE die in de praktijk het verbruik haalt dat door de fabrikant wordt opgegeven. Waarom het dan voor een EV ineens zo'n punt is snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. Zoals hierboven al vermeld, met name korte ritjes jagen het verbruik omhoog dus tja, moet je wellicht per 100 km ineens 3 of 4 kWh meer laden. So what? Nog steeds veel voordeliger, comfortabeler en milieubewuster dan benzine tanken. Ik haal overigens in de zomer op rustige ritten met mijn e-Niro met gemak een verbruik van 14 kWh / 100 km, dus beter dan de WLTP rating. En op de snelweg met 2 fietsen achterop kom ik aan de 360 - 380 km bij een snelheid van 110 - 115 km per uur. Ik vind dat alleen maar geweldig. Met de hoeveelheid energie die in 1.7 liter diesel zit verstopt kom je zomaar 100 km verder. Dat is toch briljant? Quote
Johan Swart Geplaatst 8 December, 2023 Geplaatst 8 December, 2023 Op 2-12-2023 om 19:48, zei Elhovo: Er is natuurlijk ook geen enkele ICE die in de praktijk het verbruik haalt dat door de fabrikant wordt opgegeven. Waarom het dan voor een EV ineens zo'n punt is snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. Zoals hierboven al vermeld, met name korte ritjes jagen het verbruik omhoog dus tja, moet je wellicht per 100 km ineens 3 of 4 kWh meer laden. So what? Nog steeds veel voordeliger, comfortabeler en milieubewuster dan benzine tanken. Ik haal overigens in de zomer op rustige ritten met mijn e-Niro met gemak een verbruik van 14 kWh / 100 km, dus beter dan de WLTP rating. En op de snelweg met 2 fietsen achterop kom ik aan de 360 - 380 km bij een snelheid van 110 - 115 km per uur. Ik vind dat alleen maar geweldig. Met de hoeveelheid energie die in 1.7 liter diesel zit verstopt kom je zomaar 100 km verder. Dat is toch briljant? Een verbruik van 15,25kWh/100km, zoals we dat deze zomer zagen, vind ik nog redelijk acceptabel; 7,6% minder dan opgegeven (maar 14kWh heb ik ook in de zomermaanden nog niet gezien) en hier zit het probleem dan ook niet. Mijn punt is dat nu (en het is niet eens echt koud) het bereik behoorlijk instort naar 325km en dat vind ik wél significant, bijna 30% minder dan WLTP. Vandaar dat onze vrijage met electrisch rijden wel eens van korte duur kan zijn. Wellicht dat een hybride een beter alternatief is dan een EV voor een ICE, totdat de EV accu's behoorlijk verbeterd zijn. Quote
Elhovo Geplaatst 8 December, 2023 Geplaatst 8 December, 2023 1 hour ago, Johan Swart said: Een verbruik van 15,25kWh/100km, zoals we dat deze zomer zagen, vind ik nog redelijk acceptabel; 7,6% minder dan opgegeven (maar 14kWh heb ik ook in de zomermaanden nog niet gezien) en hier zit het probleem dan ook niet. Mijn punt is dat nu (en het is niet eens echt koud) het bereik behoorlijk instort naar 325km en dat vind ik wél significant, bijna 30% minder dan WLTP. Vandaar dat onze vrijage met electrisch rijden wel eens van korte duur kan zijn. Wellicht dat een hybride een beter alternatief is dan een EV voor een ICE, totdat de EV accu's behoorlijk verbeterd zijn. U heeft nog steeds niet aangegeven wat voor afstanden u rijdt en hoe u de auto verwarmt. 325 km over de snelweg met 120 km/u en temperaturen rond het vriespunt met de kachel in de auto op 22 graden is behoorlijk goed. Met 80 km/u als het buiten 20 graden is maar 325 km bereik hebben is niet zo best. De vraag is ook: hoe erg is het allemaal in de praktijk? Geen enkele auto haalt de WLTP waarden, ook een ICE niet. Dus waarom het in het geval van een EV ineens wordt uitgelicht snap ik nog steeds niet. Een EV blijft in de praktijk zomaar tot 4x efficienter omgaan met energie dan een ICE. Dus een iets hoger gebruik dan opgegeven valt meteen op. Ik zou zeggen, kijk eens naar het opgegeven verbruik van uw Mazda en vergelijk dat eens met het verbruik tijdens stadrittjes in de winter. 2 Quote
Murcielaygo Geplaatst 9 December, 2023 Geplaatst 9 December, 2023 Het probleem met electrisch rijden en de focus op bereik zit niet eens in de capaciteit van de accu's, maar het feit dat je je accu niet in een paar minuten naar 100% kunt laden, waar je een ICE wel in enkele minuten vol gooit.Dat vraagt dus om planning en voor die planning is een betrouwbaar bereik iets waar mensen zo veel op focussen.Zou een EV ook in 5 minuten van leeg naar vol gaan dan was rijbewijs geen issue meer.Mijn Picanto doet 's zomers vaak ook bijna 100km meer op een tank dan in de winter, ondanks gebruik van de A/C... 1 Quote
Elhovo Geplaatst 9 December, 2023 Geplaatst 9 December, 2023 Dat is waar, maar het hangt vooral ook samen met hoeveel lange ritten je per jaar doet. Ik heb sterk de indruk dat mensen die klagen over verlies van bereik vaak korte ritjes maken en vervolgens zien hoe de GOM omlaag gaat. Als je 's winters lange afstanden rijdt dan valt het verlies nogal mee. 15% minder dan 's zomers is al veel. Natuurlijk, de Niro laadt nogal langzaam als je het vergelijkt met de meer moderne EVs, en de accu verwarming is ook al niet om over naar huis te schrijven. Daar tegenover staat dat een tankstop van 5 minuten na 3 uur rijden natuurlijk ook geen goede gewoonte is, dus gedwongen 35-40 minuten stilstaan is eigenlijk niet eens zo slecht. 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 9 December, 2023 Geplaatst 9 December, 2023 Ik vind het toch wel opvallend wat voor klachten er soms komen van kersverse EV-rijders. Totaal verrast door een aantal typische kenmerken, waarbij het rijbereik er vaak eentje is. Eerlijk gezegd blijf ik dat toch vreemd vinden. De EV is toch duidelijk iets nieuws en dan zou ik verwachten dat je je daar toch eerst eens op gaat oriënteren, voordat je daar je centen in steekt en daarop overstapt. Als je dat zou doen, dan kom je al snel allerlei verschillende verhalen tegen over rijbereik en ook verschillen in zomer en winter. Niet alle verhalen zijn hetzelfde en ook kloppen ze niet allemaal, maar als je er een aantal leest dan zou er toch op z’n minst een lampje moeten gaan branden… En wanneer je je totaal onvoorbereid onderdompelt in iets nieuws (van welke aard ook, net als bij overstap op een EV), dan moet je niet vreemd staan kijken als er verrassingen naar boven komen. Ik ben energiecoach en merk hetzelfde bij mensen die ‘gewoon’ overstappen op een warmtepomp zonder zich fatsoenlijk te oriënteren op dat gebied. En uitsluitend luisteren naar een paar verhalen van verkopers reken ik dan niet onder oriënteren. En ja, ook dáár zijn er overstappers (op die warmtepomp dus) die niet weten, laat staan sneppen, dat het gebruik daarvan anders is dan van een gasketel en dat er bij zo’n overstap iets andere gewoontes horen. Bij de EV is dat niet anders. Daarbij horen andere kenmerken, je gebruikt ‘m iets anders en er horen wat andere gewoontes bij. Weet je dat en leef je daarnaar, dan is die EV een heerlijke auto. De meesten hier willen na de overstap voor geen goud meer terug. En dat zegt toch ook een heleboel? 5 Quote
gjcvro Geplaatst 11 December, 2023 Geplaatst 11 December, 2023 Ik ben vooral benieuwd of de mensen die klagen wel het geadverteerde verbruik van een ICE halen. In 90% van de gevallen zit het probleem toch echt tussen stoel en stuur, en de rechtervoet. Quote
NiroEV22 Geplaatst 24 December, 2023 Geplaatst 24 December, 2023 Het valt of staat met je rijstijl. Rij je 130 op de snelweg dan stijgt je verbruik enorm. Je moet met een EV echt niet harder dan 110 rijden. Heb net een rit gemaakt van 180 km met windkracht 5 tegen, wilde opschieten dus veel 130 gereden. Verbruik op die rit 29,8 kWh/100 km… Ik rij verder normaal, gebruik de climate control altijd en let nergens op (behalve de snelheid op de snelweg dus). Over ruim 27.000 km een gemiddeld verbruik van 16,8 kWh/100 km. 1 Quote
Johan Swart Geplaatst 11 Januari, 2024 Geplaatst 11 Januari, 2024 Op 8-12-2023 om 18:39, zei Elhovo: U heeft nog steeds niet aangegeven wat voor afstanden u rijdt en hoe u de auto verwarmt. 325 km over de snelweg met 120 km/u en temperaturen rond het vriespunt met de kachel in de auto op 22 graden is behoorlijk goed. Met 80 km/u als het buiten 20 graden is maar 325 km bereik hebben is niet zo best. De vraag is ook: hoe erg is het allemaal in de praktijk? Geen enkele auto haalt de WLTP waarden, ook een ICE niet. Dus waarom het in het geval van een EV ineens wordt uitgelicht snap ik nog steeds niet. Een EV blijft in de praktijk zomaar tot 4x efficienter omgaan met energie dan een ICE. Dus een iets hoger gebruik dan opgegeven valt meteen op. Ik zou zeggen, kijk eens naar het opgegeven verbruik van uw Mazda en vergelijk dat eens met het verbruik tijdens stadrittjes in de winter. Gebruik vrijwel uitsluitend grote weg, 105km/h, eco-modus, kachel op 21. Buitentemperatuur weersafhankelijk. Met een ICE weet je met een paar tankbeurten waar je aan toe bent, zo wisten we dat met een volle tank de aktieradius van onze vorige auto plusminus 700km was. De ervaring met de Niro EV geeft tot dusver een bereik tussen de 300 tot 425 km, een wel behoorlijk significante spreiding. En dit kan gedurende de rit, afhankelijk van de weersomstandigheden, nog in negatieve zin veranderen. Na zorgvuldig de voors en tegens van een EV tegen elkaar te hebben afgewogen uiteindelijk voor een EV gekozen, helaas teveel waarde gehecht aan de opgegeven WLTP cijfers. Quote
HenryV Geplaatst 12 Januari, 2024 Geplaatst 12 Januari, 2024 15 uur geleden, zei Johan Swart: Gebruik vrijwel uitsluitend grote weg, 105km/h, eco-modus, kachel op 21. Buitentemperatuur weersafhankelijk. Met een ICE weet je met een paar tankbeurten waar je aan toe bent, zo wisten we dat met een volle tank de aktieradius van onze vorige auto plusminus 700km was. De ervaring met de Niro EV geeft tot dusver een bereik tussen de 300 tot 425 km, een wel behoorlijk significante spreiding. En dit kan gedurende de rit, afhankelijk van de weersomstandigheden, nog in negatieve zin veranderen. Na zorgvuldig de voors en tegens van een EV tegen elkaar te hebben afgewogen uiteindelijk voor een EV gekozen, helaas teveel waarde gehecht aan de opgegeven WLTP cijfers. Dat is wel een heel grote spreiding. Bij mij zit dit tussen de 380 (met het weer van de afgelopen week) en 450. En dan op de normaal-modus met de kachel op 21 en stuur- en stoelverwarming als dat nodig is. Quote
George Wal Geplaatst 15 Januari, 2024 Geplaatst 15 Januari, 2024 Ik heb mijn Niro EV nu 6 maanden maar vind het rijbereik ook zeer ondermaats en ben het daarom geen bijhouden. In begin haalde hij bij het opladen wel rijbereik van 440 km maar dat is gezakt naar 330 km en was dat ook maar waar. Als ik nu na een laadsessie het gereden rijbereik van de display controleer kom ik op 387 km (max. vorige sessie) - 135 km (wat nog kan) = 252 km wat ik gereden zou hebben. Als nu naar de echte km's kijk dan is het maar 8016 km (huidige sessie) - 7857 (vorige sessie) = 159 km en dit zijn dus de echte km's wat ik gereden heb. Een verschil van 252 km - 159 km = 93 km!!! Rij in ECO stand maar met de verwarming aan, maar vind dit toch wel een heel groot verschil. Iemand een sugestie wat hier aan de hand is? Quote
Elhovo Geplaatst 17 Januari, 2024 Geplaatst 17 Januari, 2024 On 1/15/2024 at 8:02 PM, George Wal said: Ik heb mijn Niro EV nu 6 maanden maar vind het rijbereik ook zeer ondermaats en ben het daarom geen bijhouden. In begin haalde hij bij het opladen wel rijbereik van 440 km maar dat is gezakt naar 330 km en was dat ook maar waar. Als ik nu na een laadsessie het gereden rijbereik van de display controleer kom ik op 387 km (max. vorige sessie) - 135 km (wat nog kan) = 252 km wat ik gereden zou hebben. Als nu naar de echte km's kijk dan is het maar 8016 km (huidige sessie) - 7857 (vorige sessie) = 159 km en dit zijn dus de echte km's wat ik gereden heb. Een verschil van 252 km - 159 km = 93 km!!! Rij in ECO stand maar met de verwarming aan, maar vind dit toch wel een heel groot verschil. Iemand een sugestie wat hier aan de hand is? Veel korte ritjes? In dat geval moet steeds weer de cabine worden verwarmd wat vooral in de eerste 15 minuten veel stroom kost. Dus uiteindelijk maak je minder kilometers. Logisch. 1 Quote
George Wal Geplaatst 21 Januari, 2024 Geplaatst 21 Januari, 2024 Op 17-1-2024 om 17:48, zei Elhovo: Veel korte ritjes? In dat geval moet steeds weer de cabine worden verwarmd wat vooral in de eerste 15 minuten veel stroom kost. Dus uiteindelijk maak je minder kilometers. Logisch. Op 15-1-2024 om 20:02, zei George Wal: Ik heb mijn Niro EV nu 6 maanden maar vind het rijbereik ook zeer ondermaats en ben het daarom geen bijhouden. In begin haalde hij bij het opladen wel rijbereik van 440 km maar dat is gezakt naar 330 km en was dat ook maar waar. Als ik nu na een laadsessie het gereden rijbereik van de display controleer kom ik op 387 km (max. vorige sessie) - 135 km (wat nog kan) = 252 km wat ik gereden zou hebben. Als nu naar de echte km's kijk dan is het maar 8016 km (huidige sessie) - 7857 (vorige sessie) = 159 km en dit zijn dus de echte km's wat ik gereden heb. Een verschil van 252 km - 159 km = 93 km!!! Rij in ECO stand maar met de verwarming aan, maar vind dit toch wel een heel groot verschil. Iemand een sugestie wat hier aan de hand is? Quote
George Wal Geplaatst 21 Januari, 2024 Geplaatst 21 Januari, 2024 Juist veel lange ritten, 8200 km in 6 mnd vind ik best veel. Het grote verschil tussen "nog mogelijk te rijden km" en de werkelijke km vind ik nogal groot je kan het info systeem dus niet vertrouwen. Sorry voor mijn late reactie. Quote
Elhovo Geplaatst 23 Januari, 2024 Geplaatst 23 Januari, 2024 Ik begrijp de berekening van de verschillen niet zo goed. Maar in algemene zin: kou, wind, regen hebben allemaal invloed op het rijbereik. Koude lucht is dichter en heeft dus meer weerstand.Koude banden hebben ook meer weerstand dan warme banden. Bovendien heeft een koude batterij meer interne weerstand dan een warme batterij, waardoor een deel van de chemische energie wordt omgezet in warmte ipv electriciteit. 330 km 'echt' bereik in de winter is denk ik niet zo heel slecht. Als het wat warmer wordt zul je zien dat het beter gaat. Het info systeem is altijd wat optimistisch, zeker met een volle accu. Het geschatte bereik is gebaseerd op je gemiddelde verbruik over de laatste X kilometers die je hebt gereden. Stel dat dat verbruik gemiddeld 17 kWh/100 km is. Als je dan op een koude ochtend een snelwegrit gaat doen met gemiddeld 110 km/h, dan dat verbruik zomaar ineens 19 of 20 kWh/100 km zijn, Naarmate je accu energie verliest, zal de GOM de geschatte kilometers naar beneden bijstellen. Als je eenmaal bij de 30% lading bent aanbeland, wordt het aangegeven bereik nauwkeuriger en zal ook sneller aangepast worden aan veranderende omstadigheden. Maar het blijft gokken. Quote
Niro EV Geplaatst 18 September, 2024 Geplaatst 18 September, 2024 Op 2-2-2023 om 13:55, zei Sigmasailor: Ik heb mijn EV net een week maar de eerste indruk is dat hij veel slechter met energie omgaat dan de e-Niro. Die laatste had ik gemiddeld op 13 kWh/100 km; de EV komt nog niet verder dan 17. Is natuurlijk allemaal nog erg nieuw (ik denk dat ook een EV ingereden moet worden). De e-Niro bij de verkoop helemaal opgeladen (afgelopen maandag dus lage temperaturen) tot 500 km op de GOM; ik laad(de) hem normaal tot 80% en haalde dan altijd rond de 400 km range. De Niro EV komt nog niet verder dan 340 km bij 80% vol; een significant verschil van ongeveer 20%. Ik vermoed dat het (voor een deel) aan de AC (ook verwarming) ligt. Bij de EV gaat die vanzelf aan als je de ventilator aanzet (lijkt het); ook als de AC uit staat en de temperatuur op minimaal (kan niet lager dan 17). De EV gebruikt helaas de, wel aanwezige, warmtepomp niet voor verwarmen maar heeft een stap terug gedaan door een ordinaire dompelaar (Kia heeft daar een prachtige afkorting voor bedacht maar het blijft een dompelaar) als verwarmingselement te gebruiken. Net onze Niro EV weer opgeladen met AC en wat schetste mijn verbazing. Hij kwam niet verder dan een schamele 285 km en toen stond hij op 100%. Auto heeft tot op heden 13500 km gereden en is van 2022. Als ik naar de dealer ga vinden zij dit heel normaal. Nou wij dus niet. Wij hebben al meegemaakt bij een buitentemperatuur van 23 graden dat hij 505 km bereik haalde normaal haalt onze EV 460 km. Maar nu komt wij zouden niet goed laden volgens de dealer, want als je langs de snelweg aan de DC lader laad en je laad hem tot 80% vol dan heeft hij een bereik van 335 km gaan wij thuisladen op 3 fasen 16 amp. 11 KW dan komt hij niet hoger dan 285 km ra ra hoe kan dat. Quote
Kassie Geplaatst 24 September, 2024 Geplaatst 24 September, 2024 (aangepast) AC / DC Laden, percentage, rijbereik, app, GOM, rijmodus, rijstijl, klimaat, banden, airco, wegdek.....het is een heel dynamisch geheel. De GOM is weliswaar een guessometer maar doet het dan verdraaid nauwkeurig. De Kia Connect App houdt geen rekening met de airco. Dus als je instapt is het op je dashboard lager omdat dan de airco/ventilatie aan staat. 45.000 km gemiddeld 15 kWh/100 km. Als alles klopt dan kan het wel: 24 September, 2024 aangepast door Kassie Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.