Jump to content

Wisselende temperaturen in cabine

Recommended Posts

Posted

Het valt ons al zolang we de Niro EV 2023 hebben dat de temperatuur in de cabine niet constant is, gedurende het rijden merk je een warme luchtstroom en dan weer een koude luchtstroom enz.

Hebben jullie hier ook last van en is iemand al eens met deze klacht bij de garage geweest?

Wij hebben geen warmtepomp in de auto.

Met vriendelijke groet,

Walter Been

Posted (edited)

Ik heb ook een Niro EV uit 2023 en ik moet zeggen dat ik hetzelfde ervaar nu ik er bij nadenk.
Ik vond het opvallend dat als je de temperatuur op bijv. 22 insteld dat het eigenlijk heel erg lang duurt voordat het een beetje warm wordt (als dat al gebeurd)

De andere keer is het snel warm maar eigenlijk niet op het moment dat ik het nodig heb. Zal er nogmaals op letten.

Edited by Sjoerdd
Posted

Ik herken dit ook, niet zozeer dat het lang duurt voordat de auto warm is, maar dat de temperatuur wisselt. Ik had bij de dealer dit nagevraagd, maar die kon niets vinden. Heb wel eens een temperatuur sensor meegenomen en die laat ook zien dat de temperatuur heel erg wisselt. Ik moet wel zeggen dat tot nu toe dit jaar het beter lijkt te gaan. 

Posted

Dit is niet uniek voor de (e-)Niro; ook mijn Picanto heeft wisselende temperaturen, maar die fluctueren in mijn ervaring met name als het buiten wat kouder is, maar er wel een warm zonnetje staat.

De binnentemperatuursensor zit bij mijn auto in een roostertje op het bedieningspaneel van de Climate Control met een aansluiting naar de aanzuigzijde van de blower, zodat er altijd binnenlucht over de sensor stroomt.
En als daar tijdens een rit de zon op schijnt gaat de temperatuur van de uitblaasopeningen ineens omlaag, omdat het systeem denkt te moeten koelen...
Zo'n weg en het systeem gaat ineens extra verwarmen.

Het zou me niets verbazen als als dat bij jullie ook gebeurt.

Posted (edited)

(Getint)glas, stand zon, temperatuur buiten, en weet ik niet welke andere factoren bepalen de binnentemperatuur. Niet alleen Kia's hebben dit euvel, maar ook bij veel andere merken had ik dit probleem. Het viel nooit goed te regelen. Wat bij Kia nog helpt is alleen de knop Driver Only aanzetten, maar weer niet met passagies in de auto. De dealer hoef je er zeker niet meer mee lastig te vallen, tenzij er iets echt defect is.    

Edited by Rob18
  • Like 1
Posted
Op 16-12-2023 om 10:59, zei Rob18:

(Getint)glas, stand zon, temperatuur buiten, en weet ik niet welke andere factoren bepalen de binnentemperatuur. Niet alleen Kia's hebben dit euvel, maar ook bij veel andere merken had ik dit probleem. Het viel nooit goed te regelen. Wat bij Kia nog helpt is alleen de knop Driver Only aanzetten, maar weer niet met passagies in de auto. De dealer hoef je er zeker niet meer mee lastig te vallen, tenzij er iets echt defect is.    

Ik ervaar dit ook in onze Kia Niro EV 23. Het is gewoon niet goed te regelen. In deze koude periode eerst heel veel warme lucht en dan na poosje weer koude lucht. En de roosters zijn ook niet goed te regelen. Eigenlijk alleen omhoog of omlaag maar niet minder/meer. Het is alles of niks. De klimaatregeling is echt een heel groot minpunt. Er wordt veel over  geklaagd in de diverse Nederlandstalige maar ook in de Engelstalige fora. Dit was in mijn vorig auto (Skoda) prima geregeld: één keer instellen en daarna hoefde ik er nooit meer naar om te zien. Was altijd goed: zomer en winter.  Kortom: Kia heeft hier echt een uitdaging om het comfort te verbeteren.

Posted

Ik kan de ervaringen vwb de verwarming van mijn Niro EV 2023 delen. Deze gaat pas na enige tijd aan en dan op een hogere temperatuur dan aangegeven. Bij in instelling kan  deze zo oplopen naar 21-23 graden. In ieder geval zo warm dat ik het kantel-/schuifdak in de kantelstand open zet. Bij het draaien aan de temperatuurknop gebeurt er weinig. De waarde wordt weliswaar aangegeven maar daar blijft het dan ook bij. Wat bij het draaien wel gebeurt is dat het zo kan zijn dat spontaan de airco aan kan gaat en/of de blower in een hoger stand gaat. climat control is hierbij niet per ongeluk aangeraakt en ingeschakeld. Wil je via de Kia app je temperatuur voor vertrek op een tijdstip inschakelen dan volgt bij verzending naar het voertuig de melding dat "Oplaadschema geactiveerd" is en dus niet de temperatuur. Schakel ik via de app via optie "Airco starten" in dan werkt de verwarming wel conform de instellingen die ik hierbij opgegeven heb. Nog een punt vwb verwarming en dat is de stuurverwarming. Het stuur wordt maar ten dele warm. Antwoorden die ik bij de dealer hoor is dat het voertuig geen storingen vertoont als men het uitleest. Het probleem blijft echter wel bestaan.

Posted
13 minuten geleden, zei Victor van Wageningen:

Het stuur wordt maar ten dele warm.

Bij mijn 2020 PHEV wordt het stuur rondom (360°) warm.

Posted

Stuur wordt bij mij rondom warm; geen probleem.

Inderdaad wel opgevallen dat blower zonder te hebben aangeraakt in een hogere stand staat of de airco gewoon uit is. Ik kan er geen peil op trekken wanneer dat gebeurt. 

Posted

Onze kia niro ev van oktober 2023 Heeft hetzelfde euvel.

Het ene moment wordt het warm en het andere moment komt er koude lucht.  Ik vind het ook onduidelijk hoe ik handmatig de verwarming kan instellen.

Het lijkt alsof de verwarming een,eigen leven, gaat leiden.De temperatuur hoger of lager zetten heeft geen enkele invloed.

Wij hadden een kia e soul  en daar was de verwarming perfect te regelen. De e soul heeft een warmtepomp .Ik  vraag me af het ontbreken van een warmtepomp  in onze niro ev een rol speelt!? 

Posted
Ik vind het ook onduidelijk hoe ik handmatig de verwarming kan instellen.

Bij mijn Picanto zet je "Auto" uit en dan is de bediening manueel. Maar als ik de "Mode" of snelheid van de blower zelf aanpas gaat "Auto" ook uit.
Lijkt mij dat dit bij andere auto's ws ook zo werkt.

Als de Climate Control weer aan moet zet ik "Auto" weer aan. Vaak schakel ik de A/C dan alsnog handmatig uit, zeker in de winter; bij de 1.0 3-putter die ik heb scheelt dat bakken vermogen en brandstof.
Posted

Bij mijn vorige auto’s, Duitsers, nooit problemen gehad. Met mijn Niro EV is de climate control mijn grootste ergernis. Ik wijd het aan “premium” vs Koreaans, net als minder subtiel werkende acc, achteruitrijcamera die soms aan blijft en andere elektronische onhebbelijkheden. 

Posted

De achteruitrijcamera hoort na wisselen van achteruit naar vooruitrijden nog even aan te blijven, tot een snelheid van 10-16 km/h, daarboven moet 'ie uit gaan.

De ACC maakt gebruik van de door jouzelf ingestelde regeneratiestand, dus op stand 2 en 3 remt de auto vrij sterk af. Als je liever een 'normale' CC hebt, kun je die inschakelen door de 'tussenruimteknop' wat langer ingedrukt te houden (de exacte procedure staat in de manual).

De klimaatcontrole maakt voor het meten van de binnentemperatuur gebruik van de sensor bovenop het dashboard, als het daar sneler/trager opwarmt dan de rest van de auto, zal dat invloed hebben op de temperatuur van de lucht die uit de roosters komt.

• 11 months later...
Posted

Ik ervaar heel vergelijkbare problemen met het klimaatsysteem in mijn Niro EV van 2024.

Ik rij auto vanaf 1995 en heb vanaf 2000 eigenlijk alleen Volkswagen, Seat, Audi en Skoda gereden en hoewel deze auto's ook soms een irritatie puntje hadden was het absoluut niet zo'n groot punt als in deze Kia. Het is dat het een leaseauto is waar ik nog minimaal 4 jaar in moet rijden, anders had ik de auto weer van de hand gedaan en het verlies maar genomen.

Ik vind het werkelijk ongehoord dat een auto van 48.000!!! euro zo'n gebrek heeft en dit door dealers en KIA zelf op zo'n manier wordt afgedaan. Het is toch idioot dat wanneer je het klimaat systeem instelt op 19 graden het eerste lekker warm wordt en vervolgens de A/C wordt ingeschakeld en de auto de buitenlucht van 5 graden nog extra gaat koelen en onder hoge kracht het interieur in gaat pompen. Vervolgens gaat ie na een poosje in een soort standby stand en kun je op ieder knopje drukken, maar de temperatuur verandert niets meer. Ondertussen zit je in een fris interieur met je stoel en stuur verwarming aan om te voorkomen dat je met winterjas aan toch onderkoeld raakt.

Als toetje wordt je dan ook in de winter met het andere irritante probleem geconfronteerd. Namelijk dat de luchtroosters onvoldoende "mis" van de bestuurder of passagier kunnen worden gericht. Je hebt of een blazer die ijskoude lucht tegen je linkerarm of op je benen of in je gezicht blaast of je passagier heeft zo'n luchtstroom in het of op het lichaam. Of je moet alle rooster dicht zetten waardoor de overlast van andere roosters groter wordt of met alles dicht waardoor het niet koeler te krijgen is op warmte zomerdagen.

Ik schakel nu in de zomer maar van de auto stand naar alleen de voorruit en de beenruimte, maar dit is toch gewoon onzin. Mogelijk is dit allemaal getest met een Koreaan van 1m55 achter het stuur, maar met 1m80 zit je vol in de luchtstroom en dat is gewoon erg oncomfortabel. Tijdens de proefrit is dit helaas onvoldoende opgevallen anders had ik deze auto zeker niet geselecteerd.

Zijn er hier mensen die hier al rechtstreeks mee naar KIA zijn gegaan? Dealers lijken het zich niet erg aan te trekken en doen er dus niets aan. Het lijken mij problemen die grotendeels softwarematig op te lossen zijn. Iets meer lucht mengen voordat het de cabine in geblazen wordt maakt het temperatuur verschil een stuk kleiner en wanneer ook meer naar de buitentemperatuur gekeken wordt en hier meer rekening mee te houden, kan ook het verbruik van het klimaatsysteem nog een eind naar beneden. Nu gaat een airco lucht van 5 graden koelen, terwijl ik het warmer wil hebben in de auto??? Hoe idioot!

Posted
Op 12-12-2024 om 14:44, zei Smartsys:

Ik ervaar heel vergelijkbare problemen met het klimaatsysteem in mijn Niro EV van 2024.

Ik rij auto vanaf 1995 en heb vanaf 2000 eigenlijk alleen Volkswagen, Seat, Audi en Skoda gereden en hoewel deze auto's ook soms een irritatie puntje hadden was het absoluut niet zo'n groot punt als in deze Kia. Het is dat het een leaseauto is waar ik nog minimaal 4 jaar in moet rijden, anders had ik de auto weer van de hand gedaan en het verlies maar genomen.

Ik vind het werkelijk ongehoord dat een auto van 48.000!!! euro zo'n gebrek heeft en dit door dealers en KIA zelf op zo'n manier wordt afgedaan. Het is toch idioot dat wanneer je het klimaat systeem instelt op 19 graden het eerste lekker warm wordt en vervolgens de A/C wordt ingeschakeld en de auto de buitenlucht van 5 graden nog extra gaat koelen en onder hoge kracht het interieur in gaat pompen. Vervolgens gaat ie na een poosje in een soort standby stand en kun je op ieder knopje drukken, maar de temperatuur verandert niets meer. Ondertussen zit je in een fris interieur met je stoel en stuur verwarming aan om te voorkomen dat je met winterjas aan toch onderkoeld raakt.

Als toetje wordt je dan ook in de winter met het andere irritante probleem geconfronteerd. Namelijk dat de luchtroosters onvoldoende "mis" van de bestuurder of passagier kunnen worden gericht. Je hebt of een blazer die ijskoude lucht tegen je linkerarm of op je benen of in je gezicht blaast of je passagier heeft zo'n luchtstroom in het of op het lichaam. Of je moet alle rooster dicht zetten waardoor de overlast van andere roosters groter wordt of met alles dicht waardoor het niet koeler te krijgen is op warmte zomerdagen.

Ik schakel nu in de zomer maar van de auto stand naar alleen de voorruit en de beenruimte, maar dit is toch gewoon onzin. Mogelijk is dit allemaal getest met een Koreaan van 1m55 achter het stuur, maar met 1m80 zit je vol in de luchtstroom en dat is gewoon erg oncomfortabel. Tijdens de proefrit is dit helaas onvoldoende opgevallen anders had ik deze auto zeker niet geselecteerd.

Zijn er hier mensen die hier al rechtstreeks mee naar KIA zijn gegaan? Dealers lijken het zich niet erg aan te trekken en doen er dus niets aan. Het lijken mij problemen die grotendeels softwarematig op te lossen zijn. Iets meer lucht mengen voordat het de cabine in geblazen wordt maakt het temperatuur verschil een stuk kleiner en wanneer ook meer naar de buitentemperatuur gekeken wordt en hier meer rekening mee te houden, kan ook het verbruik van het klimaatsysteem nog een eind naar beneden. Nu gaat een airco lucht van 5 graden koelen, terwijl ik het warmer wil hebben in de auto??? Hoe idioot!

Dit probleem is voor mij heel herkenbaar en is ook op andere fora (ook in andere landen) een "hot" (whats in a name) topic. Ik heb dit aan Kia doorgegeven met de opmerking dat dit voor mij de reden is om geen Kia meer te kiezen. Enige reactie was dat de garage het systeem moest nakijken. Geen enkele erkenning van het feit dat er heel veel EV rijders precies dit probleem hebben. Het is ligt niet aan een defect systeem of verkeerd gebruik. Het is een volstrekt verkeerd ontworpen systeem. Wisselende temperaturen, ijskoude lucht, roosters die niet te richten of te regelen zijn. Je wordt er voortdurend bij bepaald en je moet voortdurend aanpassen om het goed te regelen. In al mijn andere auto's was het na één keer instellen klaar en werkte het perfect. Hoefde er nooit meer naar te kijken. Dus Kia, dit is zoals het moet, pak deze uitdaging op!

Posted

Ik heb een e-Niro uit 2021 en hoewel er in de nieuwsgroepen ook over de klimaatregeling in dit model wordt geklaagd, heb ik daar persoonlijk helemaal geen last van. Ik zet de climate control op AUTO, stel de temperatuur in (meestal 20,5 graden) en de auto is binnen no-time comfortabel. Ik bedoel: het kan dus wel goed werken, misschien zit het hem in het feit dat ik AUTO gebruik en daarmee de auto volledig vrij laat in het configureren van alle instellingen? Of misschien ben ik wel minder gevoelig voor temperatuurwisselingen, dat zou ook nog kunnen 😄

Wat ik wel weet is dat in de ECO stand, de verwarming minder hard werkt en het dus langer zal duren voordat het interieur op temperatuur komt, zeker met erg lage buitentemperaturen. Als een systeem een gelimiteerde hoeveelheid energie heeft om de klimaatregeling te voeden en het daarmee trager reageert, dan zou het kunnen dat het wat instabiel wordt. Het is een experiment waard: stel dat je altijd in ECO rijdt, zet hem eens in Normal en kijk of dat de boel verbeterd. Dat is nog steeds geen oplossing, maar het is wel een indicatie dat er met onderdelen van het systeem niets mis is, maar dat het in het algoritme zit dat de klimaatregeling stuurt. En daar valt door een garage niets aan te doen.

Posted
11 uur geleden, zei Chiel Broerse:

Ik heb een e-Niro uit 2021 en hoewel er in de nieuwsgroepen ook over de klimaatregeling in dit model wordt geklaagd, heb ik daar persoonlijk helemaal geen last van.(........) maar dat het in het algoritme zit dat de klimaatregeling stuurt. En daar valt door een garage niets aan te doen.

Ik denk dat er een heel verschil zit tussen een e-Niro en een Niro EV wat de klimaat regeling betreft....maar je gedachte dat mogelijk het algoritme het probleem is lijkt me heel aannemelijk. 

Posted
On 12/16/2024 at 8:29 PM, Kassie said:

Ik denk dat er een heel verschil zit tussen een e-Niro en een Niro EV wat de klimaat regeling betreft....maar je gedachte dat mogelijk het algoritme het probleem is lijkt me heel aannemelijk. 

Als dat zo is, dan zou vrijwel elke Kia EV daar last van moeten hebben. Ik denk zelf dat het hele systeem misschien wel erg gevoelig is voor instellingen en omstandigheden en dat er situaties kunnen zijn waarin andere systemen het klimaat wel onder controle kunnen houden, maar het Kia EV systeem dat misschien niet kan. Als dat het is, dan is dat wel vervelend, want het betekent dat je er niet veel aan kan doen. Misschien flink spelen met de instellingen en met de ventilatie-openingen om te kijken of je het systeem weer in balans kunt krijgen.

Posted

Ik heb 5 jaar en 140000 km in een E-Niro gereden en dat verwarmingssysteem  werkte prima.
In onze nieuwe Niro EV werkt het inderdaad heel slecht zoals hierboven meermaals beschreven. Onbegrijpelijk dat dit niet wordt aangepast via een software update. Hierdoor en ook door het ontbreken van de TELA superchargers in de navigatie koop ik geen Kia meer. Ben er helemaal klaar mee. 

Posted
Op 15-12-2023 om 11:38, zei Walterev:

Het valt ons al zolang we de Niro EV 2023 hebben dat de temperatuur in de cabine niet constant is, gedurende het rijden merk je een warme luchtstroom en dan weer een koude luchtstroom enz.

Hebben jullie hier ook last van en is iemand al eens met deze klacht bij de garage geweest?

Wij hebben geen warmtepomp in de auto.

Met vriendelijke groet,

Walter Been

Dit is ook bij mij het geval. Dealer kan situatie niet verbeteren. Ik heb altijd muts, das en jas in de auto.

Waardeloos dus. Software is prut.

Als ik dit had geweten had ik geen Kia gekocht. Voor mij nooit meer eeen Kia!!!