vand.m Geplaatst 23 Juli, 2013 Geplaatst 23 Juli, 2013 Ik heb het probleem met bevestigen van de camera opgelost! Ik vond een rond glad metalen plaatje kant en klaar die je kunt plakken. Dat is dus klaar. De camera heb ik nu in bezit en bevestigen met de vacuum plakker werkt goed. Nu heb ik de camera naast de spiegel geplakt maar ik wil die kabel die naar de sigarettenaansteker moet gaan lopen weg werken. Ik wil die achter de A-stijl laten lopen maar daar zit een airbag in. Weet iemand of die kap is los te maken zonder dat de airbag afgaat? En kan ik dan idd. ergens onder langs naar de sigarettenaansteker komen. Vast bedankt. Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 Juli, 2013 Geplaatst 23 Juli, 2013 Misschien een raar idee, maar kun je op de hemel geen aansluiting maken aan de voeding en massa van het binnenlichtje? Dan schakelt 'ie niet vanzelf uit, maar heb je geen draden die "helemaal rond" hoeven! Quote
vand.m Geplaatst 23 Juli, 2013 Geplaatst 23 Juli, 2013 Misschien een raar idee, maar kun je op de hemel geen aansluiting maken aan de voeding en massa van het binnenlichtje? Dan schakelt 'ie niet vanzelf uit, maar heb je geen draden die "helemaal rond" hoeven! Dank voor je reactie! Dat is op zich wel een goed idee! Dan zie je idd. bijna geen draad! Ik las wel in de handleiding dat de sigarenaansteker aansluiting niet meer als 5V mag geven. Ik ga ervanuit dat dit wel goed zal zijn. Maar geeft de binnenverlichting ook niet meer als 5V. Ik las ook dat als de camera via de Sig.Aanst. is aangesloten dan schakelt de camera automatisch in of uit bij het starten van de auto. Maar wat als je dit aansluit op de binnenverlichting die automatisch aan gaat na het openen van de deur en dimt/uitgaat 1 min. na het sluiten van de deur? Ik weet niet of dat dan goed zal gaan. Er staat ook iets over Motion Detection. Of je daar constant stroom voor nodig heb weet ik niet want dan moet het misschien helemaal anders. De camera kan ook automatisch opnemen bij beweging. Maar dan ook heb je volgens mij ook constant stroom nodig. Want die functie gebruik je denk ik als je niet in de auto bent? Er staat: "inschakelen / uitschakelen bewegingsdetectie : Indien ingeschakeld wordt de opname automatisch gestart als er een bewegend object waargenomen wordt." Of dit dus altijd aan kan blijven staan weet ik niet. Ik ben ook niet zo techneut maar er zal vast iemand zijn die dit wel allemaal weet. Dus verzoek aan @ Warmentuuter @ Specialmade die hebben zelf ook een dashcam dus misschien weten hun meer. Vast bedankt. vand.m Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 Juli, 2013 Geplaatst 23 Juli, 2013 De aansteker/boordspanningsplug geven altijd 12V. Ik neem aan dat er een speciale stekker/adapter bij je cam zit die die spanning omzet naar 5V. Bij het lichtje zitten 3 draden: 1 massa, 1 voeding en een stuurdraad. Als je tussen de eerste twee aansluit staat er ALTIJD spanning op de cam. Je hebt dan geen last van de verlichtingsschakeling. Voor Motiondetection zal er spanning op de camera moeten staan, de sensoren die dat regelen moeten natuurlijk wel actief zijn! Alleen denk ik dat dat dan ook reageert op passerende honden enzo. Quote
vand.m Geplaatst 24 Juli, 2013 Geplaatst 24 Juli, 2013 De aansteker/boordspanningsplug geven altijd 12V. Ik neem aan dat er een speciale stekker/adapter bij je cam zit die die spanning omzet naar 5V. Bij het lichtje zitten 3 draden: 1 massa, 1 voeding en een stuurdraad. Als je tussen de eerste twee aansluit staat er ALTIJD spanning op de cam. Je hebt dan geen last van de verlichtingsschakeling. Het is idd.wel de mooiste oplossing via die lichtschakelaar. Maar dan moet de camera dus met de hand uitgeschakeld worden. Dat moet ik dan even niet vergeten te doen! Maar als ik die stekker / adapter er af knip en er dus geen spanning wordt omgezet naar 5V, komt er dan niet rechtstreeks12V op de camera. Of is dat anders op te lossen. Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 Juli, 2013 Geplaatst 24 Juli, 2013 Je moet dus NOOIT die stekker eraf knippen! Ik zou een 12V-aansluiting boven je plafond maken en 'm daar insteken. Moet via het gat van het lampje wel lukken. En dan de voeding van de camera van daaruit naar de camera door de spleet voor bij de hemel. Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote
vand.m Geplaatst 24 Juli, 2013 Geplaatst 24 Juli, 2013 Je moet dus NOOIT die stekker eraf knippen! Ik zou een 12V-aansluiting boven je plafond maken en 'm daar insteken. Moet via het gat van het lampje wel lukken. En dan de voeding van de camera van daaruit naar de camera door de spleet voor bij de hemel. Sent from my iPhone using Tapatalk 2 OK! Dank je wel! Het is helemaal duidelijk! Ik ga het proberen. Groet, vand.m Quote
Specialmade Geplaatst 24 Juli, 2013 Geplaatst 24 Juli, 2013 OK! Dank je wel! Het is helemaal duidelijk! Ik ga het proberen. Groet, vand.m Zie het bericht van Murcielaygo voor de installatie. Je moet de dashcam ook makkelijk demontabel maken zodat je hem makkelijk kunt verwijderen. Dit bij het verlaten c.q. parkeren van de auto. Een dashcam is een gewild opject, dus opbergen. Suc6 Grtz. Specialmade Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 24 Juli, 2013 Geplaatst 24 Juli, 2013 @vand.m, De dashcam voor de korte rit gebruik ik geen lader die op de sigarettenaansteker moet. Volgens de beschrijving werkt de dashcam twee uur op de accu. Dus dat dekt de lading voor de meeste ritjes. Mocht de rit langer worden dan kan ik deze altijd nog aansluiten op de 12 volt stekker. Het moet snel aan te sluiten zijn en weer snel te verwijderen. Een beetje crimineel ziet zo je draad hangen en ook nog een afdruk van de zuignap op het raam dan weten ze al bij voorbaat dat er een dashcam op tomtom in zit. Met alle ellende van dien en als toegift een filmpje op You Tube hoe je cam er is uit gejat. Quote
vand.m Geplaatst 25 Juli, 2013 Geplaatst 25 Juli, 2013 De aansteker/boordspanningsplug geven altijd 12V. Ik neem aan dat er een speciale stekker/adapter bij je cam zit die die spanning omzet naar 5V. Bij het lichtje zitten 3 draden: 1 massa, 1 voeding en een stuurdraad. Als je tussen de eerste twee aansluit staat er ALTIJD spanning op de cam. Je hebt dan geen last van de verlichtingsschakeling. Ik ben dus bezig nu de camera aan te sluiten op de constante stroom in de verlichting in het dak zoals je beschreef. Er zitten alleen geen 3 draden maar 6. Waarvan ik denk dat de bruine en witte die naast elkaar zitten de bruine de constante stroom 12V is en wit aarde. Of is toch zwart aarde.? ik doe er een fotootje bij. Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 Juli, 2013 Geplaatst 25 Juli, 2013 Ai, dat had ik even niet verwacht. Waarschijnlijk zijn die extra draden dan voor bijv. de schuifdakbediening als voorbereiding. Hopelijk kan iemand anders met toegang tot de electrische schema's uitsluitzel geven? Quote
vand.m Geplaatst 25 Juli, 2013 Geplaatst 25 Juli, 2013 Ai, dat had ik even niet verwacht. Waarschijnlijk zijn die extra draden dan voor bijv. de schuifdakbediening als voorbereiding. Hopelijk kan iemand anders met toegang tot de electrische schema's uitsluitzel geven? Dat kon je ook niet weten want dat had ik niet verteld. Maakt niet uit. Er zit idd. een schuif/kanteldak in. Ik heb inmiddels wel al een Female sigaretten plug gehaald. Ik hoop dat ik alles tussen het dak en de hemel kan weg werken. Ik hoop dat iemand wat van de bedrading weet. We wachten het af. Groet, vand.m Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 Juli, 2013 Geplaatst 25 Juli, 2013 Maar als je een schuifdak hebt heb je misschien geluk; het KAN natuurlijk zijn dat dat dak een GESCHAKELDE spanning heeft! Als dat zo is kun je je camera TOCH automatisch in- en uit laten schakelen. Nu maar wachten op iemand met schema's... Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote
Specialmade Geplaatst 25 Juli, 2013 Geplaatst 25 Juli, 2013 @vand.M Ik heb de Dashcam aan de rechterzijde van mijn binnenspiegel op het raam "geplakt". Net onder de zwarte raamrand. Dat blijft iig goed zitten. het kabeltje heb ik achter de binnenspiegel en het zonnescherm geleidt en bij de deur tussen de rubberstrip naar beneden, achter het dasboard (onder) en komt dan net voor de sigarettenaansteker weer tevoorschijn. De Dashcam kan ik in een simpele beweging demonteren en de sigarettenaanstekerplug (20 x woordwaarde) kun je, als je deze niet gebruikt net onder de "tunnelbak" verstoppen. Voor mij een prima oplossing. Wellicht is dit makkelijker als de operatie die wij wil gaan uitvoeren. Als het mij lukt moet dit jou zeker lukken !! Suc6 Grtz. Specialmade Quote
vand.m Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 Bedankt @Specialmade,@Murcielago. Langs de deur was ik eerder ook van plan. Maar de suggestie van @Murcielago om e.e.a. bij de binnen verlichting aan te sluiten spreekt mij ook wel aan. Ik heb de female plug toch al gekocht. Maar misschien weet iemand iets van die bedrading. En anders kan het idd. ook zo met de draad langs de deur en onder dashboard. Ik hoop op nog wat aanwijzingen van die of genen. Bedankt. Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 Misschien even een aparte topic van maken binnen het juiste type, niet iedereen leest het cafe! Quote
vand.m Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 Lijkt me een goed idee! Ik zag wel dat er al Dashcam topic bestond ( http://www.kiaclub.nl/topic/13558-kia-dashcam-topic/ maar ik weet niet hoe dit daar in te plaatsen. Quote
Pipercub Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 Hier is het schema. Body Electrical System 406-407.pdf Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 Met dat schema zou ik zeggen verbinden tussen pen 1 (massa) en 5 (+12V constant). Quote
vand.m Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 Hier is het schema. Body Electrical System 406-407.pdf Dankjewel! Ik doe nog even het fotootje erbij. Ik heb even gemeten en ik heb op de groene draad stroom en op de bruine draad die op de foto het meest verscholen ligt achter de blauwe. Zwart zal wel massa zijn ga ik van uit. Maar dus nog even de vraag : neem ik nu groen of de bruine draad. Vast bedankt. Quote
Pipercub Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 even weerstand meten met een multimeter of anders een testpen gebruiken en kijken of het lampje gaat branden. Quote
vand.m Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 even weerstand meten met een multimeter of anders een testpen gebruiken en kijken of het lampje gaat branden. Testpen heb ik gebruikt. Met het contact al een tijdje uit brandt het lampje op de groene en de bruine draad. Dus bruin of groen maakt niet uit? Quote
vand.m Geplaatst 29 Juli, 2013 Geplaatst 29 Juli, 2013 Update: Eerst de + accupool los gemaakt. Onder de kap van de binnenverlichting waaraan ook de schuif/kanteldak bediening zit de bruine draad uit het aansluitblokje met 12V constante stroom op de rode draad van de female plug aangesloten. Draden van de plug nog wel even verlengd. Eerst geprobeerd deze te solderen maar boven je hoofd valt niet mee. Dus hier maar mee gestopt. Toen de zwarte op de zwarte draad van de plug aangesloten (niet geprobeerd te solderen). Dus alles met stekkertjes verbonden. Dacht alles klaar te hebben maar toch geen stroom. Nu blijkt er opeens geen stroom meer te staan op de bruine draad. Zekeringen bestuurderszijde onder dashboard en motorruimte gecontroleerd. Alles was gewoon goed. Zekeringen kofferbak weet ik niet te vinden. Staat ook niet vermeld in het boekje. Kan ook niet vinden wat er niet werkt want alles werkt gewoon, dakbediening, alle binnenverlichting, ruitenwissers, koplampen etc. Kan nu wel de groene draad gaan nemen (ook constante stroom) maar als dat ook fout gaat? Draad van de female plug is wel veel dikker als de bruine contante stroom draad van het blokje, maar is dat de oorzaak geweest? Of door het solderen? Zou dan een kapotte zekering moeten hebben kunnen vinden. Nog wat foto`s ter verduidelijking! Iemand een idee? Body Electrical System 406-407.pdf Quote
vand.m Geplaatst 29 Juli, 2013 Geplaatst 29 Juli, 2013 Nog even een aanvulling: Zekeringen visueel gecontroleerd maar ook met de testpen met lampje. Zonder de zekeringen te verwijderen dus als deze in de zekeringenkast zitten. Lampje brandt maar ook hele series waarbij geen lampje gaat branden. Ook niet met draaiende motor. Geen idee! Quote
handyman Geplaatst 30 Juli, 2013 Geplaatst 30 Juli, 2013 even een naald in die bruine draad drukken en dan met de multimeter kijken of er stroom opstaat Ben net zo van die stekkertjes, vermoed dat daar een slecht contact in zit. Zou e.e.a. toch solderen. Ook boven je hoofd is dit goed te doen hoor, Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.