phoenix2149 Geplaatst 18 Juni, 2012 Geplaatst 18 Juni, 2012 Vandaag getankt, Tinq euro95 478km 30,6 liter dat maakt 1:15,6 Dit is met regenachtig weer naar Emmen met max. 120km/h en 100km/h terug. En 2 keer woon werk (Leiden->Den haag/rijswijk). Vind het nog steeds tegenvallen. Overall gemiddelde is nu 1:16..... Quote
pica3deur Geplaatst 19 Juni, 2012 Geplaatst 19 Juni, 2012 Tja okee, dan zal ik maar even uitproberen. Ik ga volgende maand namelijk op vakantie en ga zeker iets van 3000km in 2 weken rijden. Zou dus mooi zijn als ik wat kan besparen. Let wel op als je de spanning te hoog opvoerd. Het komt de veiligheid niet ten goede. Zeker als je langere ritten maakt en de de temperatuur oploopt, gaat ook de spanning van de band nog verder omhoog. Een klapband heb je dan zo, en daar heb je ook weer twee tanken brandstof voor. De fabrikanten geven niet voor niets een voorgeschreven druk op. Tevens ben je als je op vakantie gaat ook zwaarder belast, waardoor er ook meer warmte in de band komt. Quote
Gast velour100 Geplaatst 19 Juni, 2012 Geplaatst 19 Juni, 2012 Ben net terug van vakantie. Vanuit Italië met een volle tank weggereden. 1e tankstop was op 514 km. Tank was nog niet leeg, maar heb toch maar getankt in Duitsland (25 liter, dus gemiddeld verbruik over de eerst tank was 1 op 20). En met opnieuw een volle tank naar mijn woonplaats gereden. Daar aan gekomen, begon net het oranje lampje branden om te gaan tanken. Het tanken heb ik nog niet gedaan. Nu in ieder geval 491 km gereden, en in Duitsland gemiddel 130 gereden, waar dat kon. Nu dus nog even kijken hoeveel er in de tank gaat. Dat laat ik morgen wel even weten. Quote
Gast velour100 Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 Kort vervolg op gister. Vandaag getankt (27 liter) en 491 km op de teller. Dat is 1 op 18. Quote
Pico85 Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 636km - 32,29liters - 5,08L/100km - 1 op 19,7 Kilometerstand op dit moment is 17607km. Morgen heeft de pico een dagje vrij, staat bij de KIA dealer voor een eerste beurt. Quote
spoekie28 Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 Vandaag getankt, Tinq euro95 478km 30,6 liter dat maakt 1:15,6 Dit is met regenachtig weer naar Emmen met max. 120km/h en 100km/h terug. En 2 keer woon werk (Leiden->Den haag/rijswijk). Vind het nog steeds tegenvallen. Overall gemiddelde is nu 1:16..... Ik heb gemerkt dat al je de ruitenwissers aan hebt je verbruik ook omhoog schiet!!!!!! Quote
jutter Geplaatst 20 Juni, 2012 Geplaatst 20 Juni, 2012 Ik heb gemerkt dat al je de ruitenwissers aan hebt je verbruik ook omhoog schiet!!!!!! Da's normaal hoor! Quote
JohanRoijakkers Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Heb net de eerste 250km erop zitten, BC geeft 5,3L/100km aan. Met mijn vorige auto reed ik 1:8 (MB W124 300E Automaat). Dus kan voor mij alleen maar mee gaan vallen Voor de MB nog een jaartje in een 2002-2009 model Alto gereden, verbruik rond de 1:16-17 langere stukken 1:18,5 Maar kwa rijcomfort kan die toch niet aan de picanto tippen, heb het idee een veeeeel grotere auto te rijden. Grtz Johan Quote
BioBak Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Ik heb gemerkt dat al je de ruitenwissers aan hebt je verbruik ook omhoog schiet!!!!!! Ja daarom doe ik nooit de richtingaanwijzers aan 1 Quote
bigmac Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Tips van Shell om minder brandstof te gebruiken: Kleine veranderingen in uw rijgewoonten kunnen grote besparingen opleveren. Bandendruk Indien uw banden slechts 1 psi te weinig druk hebben, kan de brandstofverbruik tot 3% worden verhoogt. Dus controleer eens per week uw bandenspanning of bij elke tankbeurt. Rij gelijkmatig Rij niet agressief – u verbrandt tot 33% meer brandstof dan wanneer u gelijkmatig rijdt. Probeer niet te hard te remmen of accelereren en stuur zo gelijkmatig mogelijk. Vermijd bovenmatig gewicht Voor elke extra 45kg die u in uw auto heeft, kan uw brandstofverbruik met 1-2% stijgen. Plan uw trips Het combineren van trips – zoals naar de winkels gaan en gezinsleden wegbrengen – is de eenvoudigste manier om brandstof te besparen. Minimale airco Vermijd het gebruik van airconditioning op hete of koude dagen. Het legt extra druk op uw motor wat het brandstofverbruik met tot wel 8% verhoogt. Probeer in plaats daarvan het interne ventilatiesysteem van uw auto te gebruiken.** Check luchtfilters Automotoren zijn sterk maar ze hebben toch nog steeds bescherming nodig tegen verontreiniging om efficiënt te werken. Een verstopt luchtfilter kan het brandstofverbruik tot wel 10% verhogen.** Vermijd de spits Het is niet alleen de meest frustrerende tijd om te rijden, maar het vermijden van de spits betekent ook dat u minder tijd stilstaat in het verkeer. Gebruik hogere versnellingen Langzaam rijden in een hogere versnelling verbrandt minder brandstof.Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling. Gebruik cruise control Gebruik cruise control op hoofdwegen om u te helpen een constante snelheid aan te houden. Vermijd hoge snelheden Hoe sneller u rijdt, des te meer luchtweerstand u ervaart. Dit dwingt uw auto om meer brandstof te verbruiken om uw snelheid te handhaven. Een verhoging van 12 km/u kan de brandstofverbruik met tot wel 23% verhogen. Handhaaf uw snelheid Als u van een helling rijdt, handhaaf dan hetzelfde toerental. U heeft dan nog voldoende stuwkracht als u daarna een heuvel moet beklimmen. Vermijd bovenmatig stationair lopen Stationair lopen brengt u nergens, maar verbrandt nog wel brandstof. Staat u 10 seconden stil in een rij, zet dan uw motor af tot u hem nodig heeft. Onderhoud uw motor Een vuile motor verhoogt het brandstofverbruik. Begin met het verwisselen van versleten bougies en verminder het verbruik met tot wel 5%. Vermijd een te hoog toerental Uw toerenteller in het rood sturen is niet goed. Schakel dus tijdig als u optrekt of accelereert. Gebruik de juiste olie Gebruik van de door uw autofabrikant aanbevolen motorolie kan uw brandstofverbruik met 1-2% verminderen. Een betere kwaliteit smeerolie en Shell FuelSave helpt eveneens. Houd ramen gesloten Rijden met open ramen remt af. Dit leidt er gewoonlijk toe dat u meer gas geeft en meer brandstof verbruikt. Gebruik in plaats daarvan het interne ventilatiesysteem van uw auto (niet de airconditioning). Imperiaal? Nee! Indien u uw imperiaal alleen op het dak zet als u hem nodig heeft, kunt u tot 5% meer brandstof besparen. Check tankdop Zorg dat u uw tankdop na elke tankbeurt goed vastdraait. Dit verhindert dat brandstof, en uiteindelijk uw geld, verdampt. Drink voldoende Water drinken en zorgen dat u goed gehydrateerd bent, helpt u om beter te concentreren. Als u geconcentreerd bent, rijdt u doorgaans efficiënter. Quote
phoenix2149 Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 .... Gebruik hogere versnellingen Langzaam rijden in een hogere versnelling verbrandt minder brandstof.Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling. .... Men verteld af en toe dat 50 in zijn 5 rijden zuiniger is. maar bij mij gebeurd het volgende: (precies weet ik het niet maar kan straks wel ff proberen denk ik) 50 in zijn vier BC:~4,6 Niet correct 50 in zijn vijf BC: ~4,9 Niet correct 55 in zijn vier BC: ~5,0 Niet correct 55 in zijn vijf BC: ~4,6 Niet correct Dus meestal probeer ik 55 in zijn vijf te rijden en anders schakel ik gelijk weer terug naar vier. Nogmaals ik weet het niet precies, maar dit is wat ik me kan herinneren van mijn ervaring als ik de BC in de gaten hou. Quote
bigmac Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Ik zal het ook eens testen; ik rijd zelf wel zoveel mogelijk 50 in de vijfde; bc staat dan tussen 2,9 en 3,7 denk ik; klein beetje gas geven, want de Picanto rijdt anders een beetje 'bokkerig' bij 50 in de vijfde, als hij 'onbelast' rijdt. Quote
phoenix2149 Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Wat grappig, dat zijn hele andere cijffers als bij mij, maar ik heb wel de 1,25 Ja klopt, bij mij kan 50 in 5 net aan als ik beneden de 50 kom moet ik eigenlijk al terug schakelen naar 4. Quote
Twijfelaar Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Eerste 125 km zitten erop. BC staat op nu 5,6. En op de autoweg rij ik tussen de 100 en de 110 onder de 5 liter. Valt uiteraard nog niet veel over te zeggen maar de eerste indicatie ben ik niet ontevreden mee. Quote
Twijfelaar Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 In de poll die ik geplaatst heb in het Picanto-forum, meldden zich 12 bestuurders met een 1.2 en 8 met een 1.0 motor (ik wist niet dat er zoveel 1.2 Picanto's op het forum zaten). Maar die mensen zouden dus hier hun verbruik neer kunnen zetten, zodat we kunnen vergelijken. Verder kun je bij de meeste mensen links naast het bericht de voertuigspecificaties zien. Welke poll? Quote
phoenix2149 Geplaatst 22 Juni, 2012 Geplaatst 22 Juni, 2012 Deze??? Maar mijn "handtekening" kun je gebruiken om ons verbruik in te zien van de 1,25, maar via die link naar autoweek kun je van alle registrerende Picanto rijders het verbruik inzien. Quote
bigmac Geplaatst 23 Juni, 2012 Geplaatst 23 Juni, 2012 bij mij kan 50 in 5 net aan als ik beneden de 50 kom moet ik eigenlijk al terug schakelen naar 4. Vandaag ook eens uitgebreider kunnen testen hoe het verbruik bij 50 -55 kmh is op een stadssingel, dus lekker constant rijden. 50 in 5de: bc 2,9-3,5 55 in 5de: bc 2,9-3,7 50 in 4de: bc 2,9-3,5 55 in 4de: bc 3,1-3,7 verder nog getankt in Duitsland bij Jet E10 (1,539/liter) 567,6 km met 25,07 liter => 1 op 22,6 (bc stond op 4,5) Quote
phoenix2149 Geplaatst 24 Juni, 2012 Geplaatst 24 Juni, 2012 Kwam er gisteren achter op een klein stukje 50km/h dat het niet helemaal klopt wat ik neer heb gezet. Dit had ik ooit eens getest in maart of zo, maar toen was het een stuk kouder. Ik ga het eens een keer opnieuw doen. Dank voor je inzet bigmac! Ik ga proberen op korte termijn te testen. Quote
JohanRoijakkers Geplaatst 24 Juni, 2012 Geplaatst 24 Juni, 2012 Zo, mijn eerste tankbeurtje gehad. Tanklampje begon te branden, bc gaf nog 70km aan op de tank. 457 km en 27,09L bij moeten tanken (laat hem altijd 2x afslaan met korte tussenpauze). Verbruik : 457 / 27,09 = 16,87 km/l Aangezien ik gelezen heb dat je de eerste 1000km tussen de 2 en 4000 toeren moet rijden (met variatie in snelheid) heb ik dus niet volgens de schakelindicator gereden. Toen ik de auto ging halen stond ECO op OFF .... maar hebben dik boekwerk erbij he dus zelf ff aangezet. Zag wel al direct dat de tank niet vol was bij aflevering (staat nu boven het max streepje). En ik rij normaal, dus ga geen 90 op de autoweg rijden. Dus wat mij betreft een zeer net verbruik. Grtz Johan Quote
Picanto2011 Geplaatst 24 Juni, 2012 Geplaatst 24 Juni, 2012 Ja, wat is vol tanken bij aflevering? "Zag wel al direct dat de tank niet vol was bij aflevering (staat nu boven het max streepje)." dan heb je nu dus meer benzine getankt dan dat je verreden hebt. Houdt in dat je verbruik gunstiger is. Voor een goede indicatie van het verbruik zou ik de eerste tankbeurt, van de garage dus, niet mee tellen, en de km-stand vanaf daar gaan gebruiken. Ben Quote
phoenix2149 Geplaatst 24 Juni, 2012 Geplaatst 24 Juni, 2012 vanaf waar? De Dealer of je eigen eerste tankbeurt? Quote
Picanto2011 Geplaatst 24 Juni, 2012 Geplaatst 24 Juni, 2012 Indien je nu steeds tot evenvol tankt en je verreden km telt, dan heb je een goed inzicht in het echte gebruik. Dus de km-stand toen je zelf hebt getankt gaan gebruiken als beginstand voor de verdere berekeningen. Ben Quote
Twijfelaar Geplaatst 29 Juni, 2012 Geplaatst 29 Juni, 2012 Eerste keer tanken na 563 km gereden te hebben: 5,96 l/100km = 1 op 16,8 (BC 5,2). Met voor 80% autoweg zo tussen de 100-110 km/uur. Valt toch ietsjes tegen omdat ik gehoopt had op 5,55 l/100km = 1 op 18 Maar goed, motor moet nog ingereden worden en ook nog een beetje oefenen met de gaspedaal. Dus zal wel goed komen. Voor de rest prima auto, zeer tevreden over. Moest wel even wennen aan de compactheid...mijn vorige auto was een mitsubishi carisma. Quote
bigmac Geplaatst 9 Juli, 2012 Geplaatst 9 Juli, 2012 Ik heb vandaag voor de 67ste keer getankt. De benzinemeter stond óp de '0', dus bijna helemaal leeg. 727 km gereden en er ging 35,89 liter in (E10) => 1 op 20,26 km oftewel 4,9 L/100 km. (De BC gaf aan 4,4 L/100 km) Quote
Pico85 Geplaatst 10 Juli, 2012 Geplaatst 10 Juli, 2012 Ondanks dat ik tevreden ben met het verbruik van onze 1.2 Picanto heb ik eens dezelfde rijstijl / route toegepast op onze andere auto (Corsa 1.4-16v 2009 opgave fabriek: 139gram / 5,8L/100km) Het resultaat 5,82L/100km 1 op 17,2 over 2183km. Dit is dus maar 0.02L van de fabrieksopgave af. Het resultaat met de Picanto (1943km) 5,06L/100km 1 op 19.8. Dit is 12% van de fabrieksopgave af. In dit vergelijk valt het me toch een beetje tegen dat de Picanto maar 2,7km verder komt op een liter benzine als je er rekening houd dat de wagen maar liefst 230kg lichter is een motor heeft die ontwikkeld is om zuinig te rijden (gezien de theoretische uitstoot opgegeven door KIA). Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.