Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik was erg enthousiast over de picanto na een proefrit gemaakt te hebben. T.o.v.van de aygo vond ik de picanto "meer" auto. Maar verschillende bronnen op internet (waar onder dit forum) vertellen mij dat het benzineverbruik in de praktijk zwaar kan tegenvallen. En was dit nu net het belangrijkste criterium.....

Mijn enthousiasme werd getemperd en nu twijfel ik.

Ik rij per jaar zo'n 30.000 kilometer:

80% autoweg

10% rijksweg

10% stad

Op de autoweg hangt mijn snelheid vrij constant ergens tussen de 100 en de 120. Ik rij vrij defensief maar ook weer niet heel truttig.

Welke auto zal ik een beter verbruik mee halen? De 1.0 of de 1.2?

Ik vermoed namelijk dat de 1.0 op de snelheden rond de 110 minder meer moet ploeteren en wellicht dan meer brandstof verbruikt, terwijl de 1.2 dit makkelijk af kan zonder te slurpen.

Kan iemand mij adviseren?

Alvast bedankt!

Wij hebben een 1.2 die per jaar tussen de 35.000 en 40.000 kilometer per jaar rijd met soortgelijke routes. Sinds aanschaf afgelopen december zitten we nu gemiddeld op 1 op 18, met zomerbanden de afgelopen 2 maanden zo rond de 1 op 19.

Al met al zullen de verschillen met dit soort routes niet heel groot zijn. Voor mij persoonlijk is die 1 of 2 kilometer minder op een liter in vergelijking met een aantal zuinige 1.0 rijders in dit topic de prestaties van de 1.2 meer dan waard vooral als je veel op de snelweg zit. Maar dit is uiteraard heel persoonlijk :-)

Geplaatst

Zoals Pico85 al zegt, je moet gewoon even voelen. Ik heb in zowel 1.0 en 1.2 gereden en voelde merkbaar veel verschil in vermogen, de 1.2 kan op snelweg veel beter optrekken naar hoge snelheden zonder dat hij daar moeite mee heeft of langzaam doet. Ook is de 1.2 merkbaar sportiever (4 cilinders??). Ik haal met soortgelijke routes die jij rijdt 1 op 18~19. Zoals al meerdere maals verteld in deze topic, waar de Picanto slecht in is, is dat hij belachelijk veel verbruikt bij het optrekken van 0 naar 50 en accelereren op autowegen. En pas zuinig is als je over buiten- en snelwegen rijdt.

Het beste is om gewoon een 1.0 bij de dealer te lenen en een dag naar je werk rijden of routes die je het meest zult rijden uitproberen. Dus zowel heen en terug ivm weersomstandigheden (lees wind etc). Tel bij de gemiddelde op de BC ongeveer 0,5 liter op 100km op (als maximale marge). En leen daarna de 1.2 van de dealer. Kortom gewoon uitproberen, daar heb jij veel meer aan (praktijk) dan meteen geloven wat mensen allemaal zeggen (theorie).

1.0 is wel zuiniger dan 1.2, de keuze is meer of jij blij bent met minder vermogen of niet. Mijn eerste keuze was de 1.0 maar struikelde over net te weinig vermogen. Het werd dus de 1.2.

Eigenlijk is dit ook gewoon zo bij ieder auto. Geen enkele auto haalt het verbruik dat door de fabrikant is opgegeven. Volgens de tests is de Picanto 2 op na zuinigst van het A segment. Degenen die hier hoge verbruik halen rijden veel meer in de stad en/of rijden met een automaat.

• Like 1
Geplaatst

Wij hebben een 1,2 en als je "truttig" rijdt haal ik eigenlijk best gunstige getallen, was in het begin behoorlijk sceptisch door de geluiden op het forum en het daadwerkelijke verbruik wat ik ervaarde.

Toegegeven, ik hou er wel van om af en toe pittig te rijden, maar op de snelweg bevalt het me wel om rond de 100 te blijven. Lekker chill en als er een vrachtwagen in het visier komt even die plank aantikken en je bent zo met het verkeer mee om in te halen dankzij de vierpitter. Dat was wel heel wat anders met de Aygo. Daar ging je echt met een slakkengang vooruit als je in wilde halen met het geluid van een gillende keukenmeid, maar daar kon je wel weer zonder al te veel straf lekker pittig plankgas knallen/optrekken, dat is dan weer het nadeel van de PICO.

Afin, laatste tankbeurt:

Leiden-Zwolle-Leiden (weekendje weg) </+ 100km/h en af en toe ~120 bij inhalen:

15,99L/304km, dat maakt 5.26/100 en dat is dan weer 1/19. Niet slecht voor onze vierpitter!!!

Geplaatst

Als de demissionair-kabinets-bezuinigingsplannen vwb het belastingvrij woon-werkverkeer-vergoeding doorgang vinden, moet ik misschien nog wel iets zuiniger gaan rijden :) Toch binnenkort mijn bandenspanning maar weer eens controleren.

Geplaatst

Had mijn banden spanning op 2.7 gezet, maar dealer was "not amused" nu hij het weer op 2.1 alom heeft gezet, merk ik niet echt verschil in verbruik, maar dan heb ik ook alleen maar het bovenstaande gereden.

Geplaatst

Hmmm, dat verbaast me wel een beetje. Bij zo'n drukverschil had ik toch wel een 3% meerverbruik verwacht, maar misschien zijn er nog andere oorzaken ook te bedenken waardoor het gelijk blijft?

Geplaatst

@Jelledeboer,

We rijden mijn vrouw,ik en onze zoon (21 jaar) +/- 60 a 70 procent stad de rest voornamelijk 80 km wegen, veel rotondes.

Er zijn dus drie verschillende rij stijlen rustig,doorrijden, en jeugd.

Tank is niet leeg we hebben 150 km gereden vanaf de dealer toen getankt (18 liter) Vol.

B.C staat nu op 6.4 liter/100 km met 530 km op de teller.

Na het weekend weet ik meer als er weer getankt is.

Groet Peter.

Geplaatst

Ik denk dat de verklaring zit in het volgende punten.

Wat ik merkte net als andere is dat dw auto wat zwabberde bij hogere snelheden. Nu had de dealer gezegd dat dit veroorzaakt werd door te hard opgepompte banden. Maar had ook op ons verzoek gekeken of de banden goed waren uitgelijnd, dit bleek prima.

Mijn klacht mbt de stuurbekrachtiging die niet lekker naar de 0 stand kwam hebben ze bekeken en een aanpassing gedaan. Hoewel ik nog niet helemaal tevreden ben, hoef ik veel minder te corrigeren.

Kortom, wellicht is het verbruik niet drastisch omhoog doordat ik dus niet meer zo veel hoef te corrigeren.

Geplaatst

@Jelledeboer,

We rijden mijn vrouw,ik en onze zoon (21 jaar) +/- 60 a 70 procent stad de rest voornamelijk 80 km wegen, veel rotondes.

Er zijn dus drie verschillende rij stijlen rustig,doorrijden, en jeugd.

Tank is niet leeg we hebben 150 km gereden vanaf de dealer toen getankt (18 liter) Vol.

B.C staat nu op 6.4 liter/100 km met 530 km op de teller.

Na het weekend weet ik meer als er weer getankt is.

Groet Peter.

6,4l op 100km is voor deze routes waar veel stad wordt gereden best netjes.

Ben benieuwd wat het daadwerkelijke verbruik gaat worden.

Geplaatst

638 km 30,7 liter shell=>> 1 op 20,78

bc gaf aan 4,6 gemiddeld

nog problematisch tanken omdat ik eerst het bonnetje betaalde van iemand die lpg getankt had(25 euro te weinig dus) en dat pas thuis merkte, dus uurtje later de rest betaald.

Banden op 2,6 bar gezet (volgende week volgepakt op vakantie)

Geplaatst

Vandaag getankt.

B.C geeft aan 6.4.

Tank tot de rand vol, 1op 14.8 berekend.

valt eerlijk gezegd niet tegen met drie verschillende bestuurders.

Blijf het wel in de gaten houden dit is mijn eerste tank beurt.

Geplaatst

Of het de hogere bandenspanning is..

of constante snelheid over langere afstanden...

in elk geval heb ik nu de gemiddelde fabriekswaarde qua verbruik kunnen halen.

vakantie naar de Eifel en weer terug:

351 km met 17,6 liter E-10 Aral =>> 1 op 19,94 (bc 4,6)

195 km met 7,78 liter Shell 95 =>>> 1 op 25,06 (bc 4,1)

gemiddeld dus 1 op 21,5; inclusief 100 km berg-op/berg-af.

Geplaatst

De benzineprijzen zijn gelukkig weer een beetje aan het dalen :) Gisteren getankt voor €1,729

583 kilometer gereden - 28,41 liter - 4,87L/100km - 1 op 20,5

Sinds we op de zomerbanden rijden en uiteraard ook betere weersomstandigheden gemiddeld nu 15% van de fabrieksopgave af (5,17L/100km - 1 op 19,34).

http://www.spritmonitor.de/en/detail/487747.html?period=on&sdate=22.03.2012&edate=05.05.2012

De afgelopen paar weken hebben we onze beide auto's voor dezelfde routes gebruikt waardoor ik dus eens een goed vergelijk heb kunnen maken. Onze Corsa zit gemiddeld op zo'n 1 op 15,5. Over hetzelfde aantal kilometers (4300km) heeft de Corsa ons €143 meer aan brandstof gekost als de Picanto. Op jaarbasis besparen we dus zo'n €1000. Hier laat de Picanto voor ons dus haar meerwaarde zien!

Geplaatst

@Twijfelaar

Gefeliciteerd met je aankoop!

Kun je ons vertellen wat de reden is waarom jij de 1.2 hebt gekozen (voor eventuele toekomstige twijfelaars :wink:).

Veel plezier!

Geplaatst

@jelledeboer

Omdat ik hoofdzakelijk autoweg rij en dan toch af en toe makkelijk wil kunnen inhalen.

En voor de rest 100-110 km/uur en lekker laten rollen.

De 1.0 vond ik toch wat traag...

Maar eerst 2 maanden wachten tot levering en dan als ik betrouwbare verbruiksgegevens heb zal ik ze hier posten.

Ik ben benieuwd!

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Stel je voor dat je de zoekfunctie gebruikt....

Geplaatst

Hallo iemand ervaring met het verbruik van 1.2 ccvt. Automaat...

Krijg hem in augustus....

Ja zoek even naar de berichten in deze topic.

De automaat verbruikt meer dan een handgeschakeld bak.

Er is hier al meerdere malen verteld hoe het zit met het verbruik van de Picanto's.

Geplaatst

Hallo iemand ervaring met het verbruik van 1.2 ccvt. Automaat...

Krijg hem in augustus....

Hallo Derf,

Ik heb een automaat 1.2 met alle optie's,

Ik heb een gemiddeld verbruik van 1 op 14,ik rijd wel voor 60% in de stad!!!

En ik moet je zeggen dat in met een ongekookte ei onder mijn gaspedaal rijd!

Ik heb eenmaal gehaald met een volle tank de 1 op 9 !!!!

Ik heb toen wel hard gereden steeds en flink opgetrokken toen!!!

Dus met andere woorden een automaat gebruikt veel meer dan de geschakelde auto!!! :?

Maar de auto rijd heerlijk!!!!

Veel plezier met je nieuwe auto,en als je deze heb,zou ik graag jou verbruik willen weten!!!!

Geplaatst

@Derf

Wat Spoekie zegt, maar als jij met verhouding van 10~25% stadsverkeer / 90~75% buitenwegen en snelwegen rijdt kan jij in normale omstandigheden richting 1 op 16~17 rijden. Maar voor het daadwerkelijke verbruik tellen er hier meer factoren. Waar de Pico´s slecht in zijn is het optrekken van 0 naar 50 en accelereren op snelwegen. Ook telt hier de duur van een ritje, elke auto heeft een opwarm tijd nodig. De praktijk kan jou veel meer vertellen, simpelweg door de routes die jij het meest zult rijden uit te proberen. Ene haalt zeer hoge verbruik en andere juist heel laag, daar kan jij geen goeie informatie van uit halen omdat iedereen anders rijden of andere routes rijden.

Gast velour100
Geplaatst

Vandaag even bij de dealer geweest, i.v.m. het starten (waar ik op dit moment geen last meer van heb), waar een update voor is (alleen voor de 1.0 liter versie). Dit zou, als ik het goed begrepen heb, ook enigszins een positieve invloed moeten hebben op het verbruik. Ik ben benieuwd :wink:

Geplaatst

Bedankt voor de reacties....

Ik rij 90% snelweg naar mijn werk 50 km dus goed warm en ben geen hard rijder ....(heb ik motor voor...:-)...)

Heb info opgevraagd om te tunen...12 pk meer en verbruik daalt met zo n 5 %...volgens hun..

Gr derf

Geplaatst

Besten,

Bij deze mijn eerste post ;)

Ik heb gisteren de Picanto besteld zonder enig vooronderzoek. Echter ben ik geschrokken van dit topic, :( want de verkoper vertelde mij dat ik 1:18 zou rijden met mijn rijstijl (dat is vlot en voornamelijk stadsverkeer). Nu ik alle reacties lees, denk ik dat ik deze waardes nooit zal halen.

Ik ga morgen langs om de financiering rond te krijgen, wat denken jullie stel ik me aan (dus valt het verbruik wel mee) of moet ik dit aankaarten bij de verkoper?

Ik heb wel het gevoel dat ik ben voorgelogen, maar weet ook niet zeker of het waar is of niet.

Ik lees ook ergens over een software update, is er zichtbaar verschil na de ECU aanpassing?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...