Jump to content

Picanto 2011 spraakherkenning radio werkt niet!

Recommended Posts

Posted

Vandaag mijn eerste KIA opgehaald.

Een fijne lichtgroene picanto, tikje eigenwijs model, omdat ze er een paar uit Spanje hebben laten komen.

Bijna identiek aan het model voor Nederland. Uitgebreide versie met alles er op en er aan, maar een gewone sleutel om de motor te starten ipv een nabijheidszender. Rijd heerlijk en bijna alles werkt, op 1 ding na. Ik kan met spraakherkenning geen uitgaand gesprek starten. Ik heb een HTC Desire S telefoon en inkomende gesprekken kan ik moeiteloos aannemen en voeren. Uitgaande gesprekken moet ik handmatig kiezen op mijn telefoon, niet erg handig als je aan het rijden bent en volgens mij ben je al in overtreding als je de telefoon aanraakt tijdens het rijden. Stemsturing zou dus wel heel fijn zijn. Het werkt echter niet. De in de radio ingebouwde carkit lijkt tijdens het kiezen met de stem niet direct contact te maken met de telefoon, maar moet schijnbaar kiezen via eigen ingebouwde spraakherkenning en kiezer. Met de toets links op het stuur, met dat sprekende hoofdje er op, kan namen en nummers invoeren, maar vervolgens herkend de kit mijn ingesproken namen niet. Ik heb geprobeerd om het te doen met Engels als taal voor de bluetooth en daar lukte het 1 keer om een nummer te draaien met stem. toen nog meer nummers ingevoerd, maar helaas, deze herkende hij niet en ook het nummer dat eerder wel werkte deed het daarna niet meer. Het lijkt er op dat de kit de ingesproken namen voor kiezen niet herkend. Zou wel moeten, want asl ik een naam voor de 2de keer in wil voeren zegt ze dat ik dat al gedaan heb. vreemde fout.

Kan echter niet bepalen of ik het helemaal goed doe, want er zat helaas geen handleiding van de radio bij de auto.

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen, of tips heeft hoe de kit mijn commando's voor de namen wel herkend.

Alvast bedankt

Jan... green guy

• 3 weeks later...
Posted

Hallo Jan,

Een oplossing heb ik niet 123, maar het is wellicht een troost dat ook wij de zelfde problemen hebben met HTC incredible S en Desire HD. Gebeld worden gaat idd prima maar uitgaande gesprekken via voice control en het telefoonboek invoeren is een drama. Op de site van KIA staan onze telefoonmodellen ook niet als compatible. Wellicht komt er nog eens een software update. Ik ga er zo nog even mee stoeien.

Groet,

Mike

Posted

;)Troost jullie; zelfde probleem bij mijn Sportage 3, als ik tien keer probeer een commando uitspreek, bvb "bel jan gsm" en het lukt één keer dat "ze" het begrepen heeft ben ik al goed gelukt, ik hoop ook ten zeerste dat een update van het systeem soelaas zal brengen want momenteel gaat het véél sneller (maar minder veilig) om een contact handmatig te selecteren op mijn gsm dan met deze spraakbediening, kia had beter ook een alternatief systeem voorzien waarmee je op het display door je contacten kon bladeren met de stuurwieltoetsen... Enfin, maar hopen op een goede update dus, groeten

• 2 months later...
Posted

Ik heb dit ook gehad, en wat blijkt! Als ik het andersom zeg dan in het boekje staat werkt het wel. In het boekje sotnd bel jan ( of andersoms, weet het niet precies) dan deed het net, maar als ik zei jan bellen, dan doet hij het wel!

Misschien werkt dit bij jou ook. Zeg er wel bij dat ik nu even niet precies meer weet wat in het boekje staat en hoe het nou is, maar dan werkt het wel!

• 1 month later...
Posted

Ik heb dit ook gehad, en wat blijkt! Als ik het andersom zeg dan in het boekje staat werkt het wel. In het boekje sotnd bel jan ( of andersoms, weet het niet precies) dan deed het net, maar als ik zei jan bellen, dan doet hij het wel!

Misschien werkt dit bij jou ook. Zeg er wel bij dat ik nu even niet precies meer weet wat in het boekje staat en hoe het nou is, maar dan werkt het wel!

Sorry, wat laat dat ik je antwoord heb gelezen, moet erover gezien hebben, handige tip, zal het even uittesten!!!

• 2 weeks later...
Guest fer.pinter
Posted

En dan te bedenken dat wij, pakweg 10 jaar geleden, nog nooit van dit "probleem" hadden kunnen dromen.

Het hoort, uiteraard, te werken, dat spreekt voor zich.

Een andere discussie zou kunnen zijn: is bellen in een auto wel zo verstandig?

Posted

Hallo allemaal,

Ik heb het spraakherkenning-probleem ook meegemaakt, en de oplossing die ik ervoor heb gevonden is wellicht voor een aantal van jullie ook bruikbaar.

Als ik een telefoongesprek wil voeren, antwoordt het systeem voordat de verbinding wordt gemaakt altijd nog even met de naam van degene die het systeem denkt dat je wilt bellen.

En wat mij daarbij is opgevallen, is dat dan de volgorde van opnoemen van de naam is: achternaam - voornaam.

De telefoon waarvan ik gebruik maak is een iPhone 3GS.

Ik heb hem netjes via Bluetooth kunnen koppelen aan het systeem, en ik heb NL als taal ingesteld.

Als ik dus bijvoorbeeld Pietje Puk wil bellen, dan verloopt dat bij mij zo:

Drukken op het voiceknopje op het stuur, en dan zeg ik "bellen".

Het systeem antwoordt (ongeveer) met "zeg een nummer of een contact".

Dan zeg ik "contact".

Het systeem vraagt om de naam van degene die ik wil bellen.

En dan zeg ik dus "Puk Pietje" in plaats van "Pietje Puk"; daar zit 'm bij mij de crux.

Er wordt nog gevraagd naar welke telefoon ik wil bellen als ik bijvoorbeeld een mobiel en een privé nummer voor een persoon heb opgeslagen.

Ik schat in dat circa 90% van mijn gestarte telefoongesprekken in één keer naar de juiste persoon toe gaat!

Alleen als (een deel van) de naam niet 'hollands' klinkt, bijvoorbeeld voornaam "Maurice", dan gaat het (nog) fout bij mij, waarschijnlijk omdat ik ook een aantal engels-namige kennissen in mijn adresboek heb zitten.

Het systeem wil dan opeens één van deze engels-namige personen bellen.

Mocht ik daarvoor ook een oplossing gevonden hebben, dan zal ik die ook op dit forum publiceren.

Hopelijk hebben jullie ook iets aan deze informatie.

Succes ermee.

• Like 1
Posted

Hallo allemaal,

Ik heb het spraakherkenning-probleem ook meegemaakt, en de oplossing die ik ervoor heb gevonden is wellicht voor een aantal van jullie ook bruikbaar.

Als ik een telefoongesprek wil voeren, antwoordt het systeem voordat de verbinding wordt gemaakt altijd nog even met de naam van degene die het systeem denkt dat je wilt bellen.

En wat mij daarbij is opgevallen, is dat dan de volgorde van opnoemen van de naam is: achternaam - voornaam.

De telefoon waarvan ik gebruik maak is een iPhone 3GS.

Ik heb hem netjes via Bluetooth kunnen koppelen aan het systeem, en ik heb NL als taal ingesteld.

Als ik dus bijvoorbeeld Pietje Puk wil bellen, dan verloopt dat bij mij zo:

Drukken op het voiceknopje op het stuur, en dan zeg ik "bellen".

Het systeem antwoordt (ongeveer) met "zeg een nummer of een contact".

Dan zeg ik "contact".

Het systeem vraagt om de naam van degene die ik wil bellen.

En dan zeg ik dus "Puk Pietje" in plaats van "Pietje Puk"; daar zit 'm bij mij de crux.

Er wordt nog gevraagd naar welke telefoon ik wil bellen als ik bijvoorbeeld een mobiel en een privé nummer voor een persoon heb opgeslagen.

Ik schat in dat circa 90% van mijn gestarte telefoongesprekken in één keer naar de juiste persoon toe gaat!

Alleen als (een deel van) de naam niet 'hollands' klinkt, bijvoorbeeld voornaam "Maurice", dan gaat het (nog) fout bij mij, waarschijnlijk omdat ik ook een aantal engels-namige kennissen in mijn adresboek heb zitten.

Het systeem wil dan opeens één van deze engels-namige personen bellen.

Mocht ik daarvoor ook een oplossing gevonden hebben, dan zal ik die ook op dit forum publiceren.

Hopelijk hebben jullie ook iets aan deze informatie.

Succes ermee.

Top, dit werkt inderdaad!! contacten vanaf de telefoon gaat niet goed, maar als ik ze op bovenstaande manier "programeer" werkt het prima.

Thanks voor de tip

Posted

Voor de rest is het toch "plug & Play", alleen moet je even doorhebben wat de volgorde van inspreken is of begrijp ik dat nou verkeerd. Heb totaal geen verstand van voice control en heb het ook nooit gebruikt op bijvoorbeeld de telefoon zelf.

• 3 weeks later...
Posted

Ik zat hier dus ook al sinds zaterdag meet te prullen: dit blijkt de oplossing.

Hopelijk komen ze ook nog eens met een software-update, want onhandig is het wel!

Hiervoor had ik een TBH Bury CC9060 en daarbij drukte ik op de activering en zei gewoon

"Jan Jansen Mobiel Bellen" en de kit begon meteen met bellen, nu ben ik idioot lang bezig

met zeggen wat ik wil en dan als laatste nog bevestigen ook...

En als ik gebeld wordt is de achternaam/voornaam sortering ook niet handig:

mijn vriendin (en dus mijn schoonfamilie) heeft ene dubbele achternaam die zo lang is

dat die de hele breedte van het display gebruikt. De voornaam zie ik dus niet. Beetje jammer...

Gelukkig klinkt "haar" eigen ringtone wel gewoon via de auto-speakers, dus dat hoor ik iig...

Posted

Of, als ze bv van Amsberg-van Oranje Nassau heten, gewoon 'Oranje' invulen voor de schoonfamilie? Hoe je je telefooncontacten noemt in je telefoon is tenslotte je eigen keuze.

Posted

Dat laatste is niet helemaal waar: ik heb een iPhone en maak gebruik van iCloud-synchronisatie: de contacten

in mijn telefoon komen dus overeen met die op mijn Macs en die "horen" compleet te zijn, niet afgekort.

Bovendien is het uitspreken van achter- en dan voornaam in mijn ogen niet echt practisch. Tijd voor een update!

Posted

Dat laatste is niet helemaal waar: ik heb een iPhone en maak gebruik van iCloud-synchronisatie: de contacten

in mijn telefoon komen dus overeen met die op mijn Macs en die "horen" compleet te zijn, niet afgekort.

Bovendien is het uitspreken van achter- en dan voornaam in mijn ogen niet echt practisch. Tijd voor een update!

Op mijn HTC met Android kun je de volgorde gewoon instellen

Posted
Op mijn HTC met Android kun je de volgorde gewoon instellen

Ik kan op mijn telefoon ook instellen hoe ik wil sorteren, maar mijn Picanto trekt zich daar niks van aan en kijkt naar het "Achternaam"-veld

en dan pas naar "voornaam". "Bedrijven" snapt 'ie helemaal niet... En ik vind het sowieso onhandig dat ik eerst "een contact" moet zeggen,

laat me gewoon op het hoorntje drukken en dan "Jan Janssen Mobiel" zeggen...

Posted

Hoi allemaal,

Mijn naam is Leo,Ik ben nieuw op deze site, heb net twee weken een nieuwe Picanto afgehaald en zat ook met het probleem.

Ik heb zelf een Samsung Galaxy en werkt super op de bluetooth. Mijn vrouw heeft een Nokia, die deed het niet.

Hoe het kan weet ik niet, ik heb een nieuwe simkaart (werkgever veranderde van provider) er in gedaan en de contacten opgeslagen op het telefoon geheugen en niet op de Sim kaart. (dit was mij door iemand aangeraden)

Zo gezegd, zo gedaan, het werkt super!!!

Posted

Heb het ook geprobeerd. Het punt is dat je contacten worden geïmporteerd vanaf je telefoon naar de radio. Vanaf deze informatie werkt de spraak herkenning.

Hier werkt het prima, het is wellicht wat omslachtig om al die stappen te moeten nemen maar het werkt.... Plug en play (eigenlijk plug en speak....). Dat kun je niet zeggen van veel andere gerenommeerde merken waaronder Lexus.

Wat wellicht een verbetering zou zijn is dat je de volgorde kan kiezen of kan kiezen voor alleen de voor of achternaam. En dat de opname knop ook gelijk de keuze geeft om terug te bellen of herhalen laatst gebeld nummer.

Posted

Bij ons werkt op de Picanto de spraakherkenning in het Nederlands prima. Zoals hiervoor is beschreven.

Bij de Sportage 3 werkt het alleen als ik het systeem in het Engels heb staan. Niet in het Nederlands helaas.

Posted

Bij de Sportage 3 werkt het alleen als ik het systeem in het Engels heb staan. Niet in het Nederlands helaas.

3e kwartaal 2011 is er een update voor de o.a. de SP 3 uitgekomen.. duurde ongeveer 1 uur.. en daarbij blijkt o.a. dit punt opgelost.

Ik kan nu met de dame achter het dashboard gezellig Nederlands praten..