Jump to content

Chiptuning picanto 2011

pica3deur

Recommended Posts

Ik ben benieuwd of er mensen in dit forum zijn met ervaring van een gechipte 1.2 ccvt. Ik las op de site van Vtune, dat daar iemand met een zwarte picanto er tevreden over is. Ben benieuwd of diegene ook op dit forum zit.

Gr Alex

• 4 weeks later...

Nee, je garantie (in ieder geval een groot deel hiervan) komt per direct te vervallen. Tuning bedrijven nemen de garantie van de motor over van de fabrikant, maar dat is vaak maar 2 tot 3 jaar, maar dat kost vaak ook geld in de vorm van een "verzekering"

CHiptuning levert snel meer power aan je auto, meestal met ook nog eens minder verbruik. Mocht het juist meer gaan verbruiken (dus meer CO2 uitstoot) dan komt de vraag naar boven of je nog wel recht hebt op je BPM/wegenbelastings voordeel. Een test resultaat is dan eigenlijk altijd verplicht mocht je willen bewijzen dat je minder bent gaan verbruiken door de ChipTuning en dat kost ook weer duiten bij de tuner.

Meer power betekend ook meer stress aan de motor en overige onderdelen, waardoor het ook meer slijt.

Hier is een kleine uitleg wat ik op BMW site gevonden heb.

Ik sprak 2 weken terug met hoofd werkplaatsreceptie over chiptunen. Hij gaf mij een brochure mee van 'Chiptuning Experience' [www.chiptuningexperience.nl]. Volgens hem behoud je de fabrieksgarantie (bij gebruik van een 'Powerbox/ Piggybag' raak je altijd je fabrieksgarantie kwijt) en indien gewenst komt Chiptuning Experience op locatie, in de werkplaats van de dealer, de auto chippen. Later had ik telefoninsch contact met een medewerker van Chiptuning Experience over het tunen van mijn Rio 1.2 CVVT. Hij raadde mij af om mijn auto door hun te laten tunen. De verhouding 'Kosten : Vermogenswinst' is niet goed (te duur voor hetgeen je krijgt) volgens hem.

• Like 1

Niet alle ecu's (motorregeling) zijn herprogrammeerbaar. Bij chiptuning experience staat de Picanto er ook niet tussen. Daarom moeten ze een piggyback gebruiken, om zo toch de parameters aan te passen. Ik heb Vtune ook gebeld over de fabrieksgarantie, en kreeg daarop een vol mondig ja op. Heb toen voor de zkerheid mijn Kia dealer gebeld, maar daar werd ik van de ene persoon naar de andere doorverbonden. Ik kreeg hier geen duidelijke ja of nee, wat mij doet twijfelen.

Niet alle ecu's (motorregeling) zijn herprogrammeerbaar. Bij chiptuning experience staat de Picanto er ook niet tussen. Daarom moeten ze een piggyback gebruiken, om zo toch de parameters aan te passen. Ik heb Vtune ook gebeld over de fabrieksgarantie, en kreeg daarop een vol mondig ja op. Heb toen voor de zkerheid mijn Kia dealer gebeld, maar daar werd ik van de ene persoon naar de andere doorverbonden. Ik kreeg hier geen duidelijke ja of nee, wat mij doet twijfelen.

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat Chiptuning Experience de ECU softwarematig (nog) niet kan beïnvloeden en daarom een negatief advies afgeeft. Inmiddels van Bullpower de reactie gekregen dat zij de 1.2 cvvt kunnen opwaarderen.

"Hierbij zenden wij U de aangevraagde informatie toe.

Kia Rio 1200 cvvt 2011"

Modificatie Origineel Bullpower

Vermogen 85 pk 94 pk

Max. koppel 121 Nm 136 Nm

Toch ruim 10% vermogenswinst.

Bullpower rekent €300,00 zonder vermogensbank. Een ritje voor en na op de vermogensbank kost €100,00 extra.

Ik denk er stevig over om deze modificatie te laten toepassen. In de Pica 1.2 ligt toch hetzelfde motortje?

Ja, volgens mij wel. Qua type en vermogen zijn ze gelijk, alleen de koppel is anders. Maar over de standaard koppel van de pica kom ik verschillende waarde's tegen. Verschil tussen koppel van pica en rio kan ook al in de ecu geregeld zijn.

• 4 weeks later...

Een bedrijf als Datatechnic, Goor is misschien genegen om aan de Kia-club speciale prijzen te offreren. Ze doen dit nl wel voor de Suzuki Swift club (google daar ook voor ervaringen met dit bedrijf). Een Swift is motorisch zo'n beetje vergelijkbaar met een Picanto en een Rio denk ik.

Mailtje van Datechnic:

Wij leveren aan meer clubs de tuning. Zoals is er een Maserati club die regelmatig leden hier naar toe laat komen , maar ook een Suzuki Swift club die hier af en toe met meerdere leden tegelijk staat.

Groeten

Martin van Noort

Martin van Noort ( sales)

datatechnic

7471 GJ Goor

Aio BigMac, Datatechnic bouwt een powerbox in. De powerbox omzeilt de datasturing van de ECU en "fopt" de ECU.

(Een powerbox is een elektronische module die tussen of aan de bedrading van de originele computer (Electronic Control Unit, ECU) wordt gemonteerd. Hij verandert bepaalde signalen die van of naar de computer gaan. Op deze manier geeft hij ’valse’ meetwaarden door aan de computer waardoor de motorbeveiliging en andere controlesignalen verstoord kunnen raken. Het spreekt voor zich dat dit niet zonder gevaar is).

Met een powerbox is het good-bye voor de garantie. Voor een recente PICA lijkt het mij geen goede keuze. Voor een Pica op leeftijd die buiten de garantie en aardige inruil is zou het de moeite en het geld van het proberen waard kunnen zijn.

• 6 months later...

Op zich denk ik dat het chiptunen van je auto niet al te schadelijk is, een auto heeft altijd een veiligheids marge wat betreft de kwalitiet van de benzine en soms kan de motor ook wel geknepe zijn inverband de emisie eisen. Over de kwalitiet brandstof maak ik me neit zo druk want die is hier prima hellemaal als je v-power of gelijkwaardig tankt en de emisie eisen die intereseren mij niet.

• Like 1

laat ik dan even een ding zeggen over chiptunen en je garantie mischien dat dat je intreseerd

als je hier op het forum meld dat je iets van chip tuning aan je motor doet dan is het pech maar je garantie is dan dus meteen weg

aangezien ze van kia nederland mee lezen met dit forum en deze info heb ik uit betrouwbare bron

dus mensen wees gewaarschuwd met wat je aan je motor laat knutselen of tunen

tenzij je niets geeft om de garantie dan zou ik zeggen doen

ik heb er ook aan lopen denken omdat de power onder in de motor gewoon weg 0 is maar ik durf dat risico dus niet te nemen

dus bij mij blijft het dus alleen bij de cosmetische veranderingen

aangezien ze van kia nederland mee lezen met dit forum en deze info heb ik uit betrouwbare bron

Ze zouden niet enkel mee moeten lezen, maar mee moeten kunnen schrijven (herkenbaar als KIA-NL) en ook met gerichte oplossingen en antwoorden op onze vragen moeten komen.

Ze zouden niet enkel mee moeten lezen, maar mee moeten kunnen schrijven (herkenbaar als KIA-NL) en ook met gerichte oplossingen en antwoorden op onze vragen moeten komen.

Daar hebben we het eerder over gehad.

KiaMNL heeft de menskracht niet om alle fora te bedienen, zelfs dit ,door Kia gesponsorde, forum niet.

De KCG (Kia Contact Groep) is opgericht om de meest voorkomende dingen te kunnen bespreken met de directie van KiaMNL

4 leden van dit forum hebben contact met KiaNL.

Vanwege directie wissel bij KiaMNL en ook een verandering bij KCG is er voor komende september een nieuwe afspraak gemaakt.

Verwacht er geen enorme toezeggingen van, het is een hernieuwde kennismaking.

Maar er is iig contact..

Bij andere merken is deze relatie iig ondenkbaar, laten we het koesteren.

Het is onmogelijk voor KiaMNL om op vanalles en nogwat te reageren, ze doen een poging via twitter (want dat is hip) maar een antwoord duurt vaak

een week of 2 en is weinig zeggend.

We gaan het zien..

moeten ze inderdaad gaan doen

Guest Jeroen66475

Het is maar net waar je prioriteiten liggen. De autobranche blinkt nou niet echt uit in openheid, transparantie en heldere communicatie en dat is in dit internettijdperk toch eigenlijk onvoorstelbaar....

10% vermogenswinst is zeker wel denkbaar lijkt me.

Beter mengsel en kleptiming doet denk ik al best veel.

Maar ook zaken waarbij je motorisch niet veel aan pas kan al een paar PK schelen.

Denk aan een goede luchtfilter, wellicht ook nog met koude inlaat. Hierdoor neemt de efficiëntie van de verbranding toe in de cilinder wat effect heeft op het verbruik en de PK (kan tussen 2 en 6 PK zijn).

Of een goede (sport)uitlaat kan zo'n 6 PK winst opleveren. Dit was wat ik las toen ik het overwoog voor onze Aygo

Er zijn ook nieuwe bougies in ontwikkeling die werken met 1, 2 of 3 lasers, die dringen dieper door in het gasmengsel dan de conventionele bougie waardoor de efficiëntie nog meer toe neemt.

Ik geloof niet in zo'n filtertje... leuk voor het geluid en optiek, maar vermogen... tsja.. Inderdaad andere uitlaat, cat verwijderen, andere nokkenas dat zijn de betere zaken. Maar even serieus: een 1.2 tunen die gebouwd is om zo efficient mogelijk te rijden? Maar ik ben zeker benieuwd naar het resultaat. Chiptuning heeft meeste winst bij turbo motoren.

• 2 months later...