Thomasje Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 1 maand geleden heb ik een nieuwe kia picanto comfort pack gekocht. Deze zou moeten beschikken over een benzinetank van 35L. De tank was bijna leeg (lampje ging aan), en ik kon nog ongeveer 55 km rijden toen en 3 streepjes op de boordcomputer kwamen (---). Bij tanken ging er maar met moeite 27 liter in!? Hoe kan dat! dat is 8 liter minder. Met een verbruik van 5,5/100km (wat de boordcomputer aangeeft.. zou ik toch nog een dikke 100 km kunnen rijden normaal gesproken? Ik snap dat er ook iets als reservetank bestaat maar ik lees overal dat mensen soms wel 35 ook echt kunnen tanken! Is er iets mis in mijn tank? Quote
oude Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Thomasje, Even onder picanto, bldz.10, topic tankinhoud gestart door dacht rash, daar staat je antwoord volgens mij. grt. oude Quote
jeroen66475 Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 De boordcomputer moet eerst ''inleren'' wat het verbruik is (afhankelijk van je rijstijl). Je hebt waarschijnlijk nog niet veel kilometers gereden. Zodra het lampje gaat branden zit er bij mij nog zo'n 8 liter in de tank en geeft de BC aan dat ik nog 95 km kan rijden (in de praktijk meer, zo'n 150 km, de BC houdt een veilige marge aan). Quote
bigmac Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Ik heb de laatste keer 36,3 liter getankt en de wijzer van de tankmeter stond op de '0'. Ik heb ook wel ns doorgereden tot de wijzer 3 mm links van de '0' stond. Quote
John Kanon Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 En daar sta je dan op zaterdagmiddag in de stromende regen voor een groen stoplicht. Auto wil niet meer starten,geen benzine,althans dat denkt de Pica. Ik was met een omweg onderweg naar het tankstation,maar heb dat dus niet gehaald. Om een lang verhaal kort te maken,er zat achteraf nog minimaal 3 liter in de tank en toch wilde ´ie niet meer starten. Normaal kan ik nog dik 150 km rijden als het lampje gaat branden,nu kwam ik niet verder dan een kleine 100. Dat het in de winter wat minder is,geloof ik wel. Heb de K.I.W. nog gebeld,maar die doen in dit geval niets voor je:eigen schuld. Ze wilden wel een externe hulpdienst bellen,maar de minimale kosten zouden 200 euro zijn. Uiteraard ben ik zelf verantwoordelijk,maar wil maar even waarschuwen dat je het tanken maar beter niet te lang kunt uitstellen.de ene keer is de andere niet. De enige verklaring die ik (achteraf) heb,is dat de auto voor het stoplicht iets schuin naar voren stond. Heb jarenlang niet met een jerrycan in de auto willen rijden,maar vanaf nu dus wel. Quote
Guest Vitara 2 Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 Ik heb daar een andere oplossing voor. Zodra mijn tank minder dan de helft aangeeft ga ik tanken. Ooit tijdens een rijopleiding geleerd om overal op voorbereid te zijn En dat gaat idd moeilijk met een bijna lege tank. Quote
xtra40 Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 ik durf er ook niet van uit te gaan het verschild per keer wat je kunt tanken dus ik durf er ook niet blind op te varen Quote
bigmac Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 Ik heb 1 keer zonder benzine gestaan (eigen schuld) op de Autobahn en kon toen 38 liter tanken. De tankmeter staat dan wel 1 cm links van de 0. Om de tank vol te krijgen nadat het vulpistool de eerste keer afslaat, moet je geduld hebben en rustig de benzine laten stromen; je krijgt zo drie liter extra er in. Ik tank regelmatig 33-35 liter. Quote
John Kanon Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Ik heb 1 keer zonder benzine gestaan (eigen schuld) op de Autobahn en kon toen 38 liter tanken. De tankmeter staat dan wel 1 cm links van de 0. Om de tank vol te krijgen nadat het vulpistool de eerste keer afslaat, moet je geduld hebben en rustig de benzine laten stromen; je krijgt zo drie liter extra er in. Ik tank regelmatig 33-35 liter.Dat verhaal kende ik nog en daarom dacht ik zonder problemen het tankstation te halen. Ik kon incl. de jerrycan met moeite 33,5 liter tanken,ritje daar naar toe verrekend. Daarom weet ik ook zeker dat de tank niet leeg was. Het moet aan de enigzins schuine stand van de auto hebben gelegen,een andere verklaring heb ik niet. Door de ISG was de motor uit. Als ik hem had laten lopen,was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Heb nu wel een mooie jerrycan Quote
Murcielaygo Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Zolang de motor loopt is er vaak idd niks aan de hand omdat de retourleiding van de injectie meestal vlakbij de aanzuiging weer de tank in gaat. Motor uit en de benzine stopt met stromen, waardoor er lucht aangezogen kan worden. Quote
betominice Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 als ik met de picanto tank bij een halve tank word ik blij is wat anders als ik het bij de Laguna doe die ik er naast rijd maar het klopt wel dat er bij de picanto een hele veilige marge in zit Quote
fonzie Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Wat is de lol om zo lang door te rijden met een bijna lege tank? De spanning dat je misschien stil komt te staan? Quote
bigmac Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Vandaag getankt: de meter stond midden door de '0': 34,4 liter pastte er toen in. (1 op 18) Quote
Guest GreyGriffin Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Je kunt er een sport van maken de tank bijna tot de laatste druppel leeg te rijden. Ik doe het heel anders, ik vind het leuk de '25-euro-truc' te bezigen. Ik zal het uitleggen. Ik probeer door te rijden met m'n Pica tot het moment is aangebroken dat ik er voor precies 25 euro benzine bij kan doen. Hoe bepaal je dat? Nou, dat is natuurlijk het betere gokwerk! Kijken op het benzinemetertje en rekening houden met de benzineprijs is verplichte kost. Op een gegeven moment denk ik 'nu' en ga langs de pomp. Als het vulpistool afslaat staat er hopelijk precies 25 euro op de teller. Gisteren had ik 26,55 euro en dat was dus geen beste (tank)beurt! Tsja, een automobilist kan zich op vele manieren leuk bezig houden... Of het ooit is gelukt om precies 25,00 euro te scoren? Jazeker! Quote
bigwade Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Je kunt er een sport van maken de tank bijna tot de laatste druppel leeg te rijden. Ik doe het heel anders, ik vind het leuk de '25-euro-truc' te bezigen. Ik zal het uitleggen. Ik probeer door te rijden met m'n Pica tot het moment is aangebroken dat ik er voor precies 25 euro benzine bij kan doen. Hoe bepaal je dat? Nou, dat is natuurlijk het betere gokwerk! Kijken op het benzinemetertje en rekening houden met de benzineprijs is verplichte kost. Op een gegeven moment denk ik 'nu' en ga langs de pomp. Als het vulpistool afslaat staat er hopelijk precies 25 euro op de teller. Gisteren had ik 26,55 euro en dat was dus geen beste (tank)beurt! Tsja, een automobilist kan zich op vele manieren leuk bezig houden... Of het ooit is gelukt om precies 25,00 euro te scoren? Jazeker! Ik word hier helemaal stil van...hahahaha! Quote
Smart Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Ik tank altijd voor € 25,00. Ik merk niet of de benzine duurder of goedkoper is geworden hoor.... Quote
Guest Vitara 2 Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Ik ook niet, Ik voer een 4 cijferige code in en ik kan tanken tot mijn tank vol is. Quote
Kia2811 Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Ik wel 3 jaar geleden vol voor 50 euro nu 35 euro 2811 Quote
fonzie Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 Ik word hier helemaal stil van...hahahaha! Quote
fonzie Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 Zouden alleen Picanto rijders zulke tics hebben? Ik ga mij schamen ook Pica rijder te zijn. Je wordt toch al niet erg serieus genomen met een Pica .Dit versterkt het beeld wel.. Quote
Guest GreyGriffin Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 Er zijn automobilisten met veel ergere tics: bumperkleven, inhalen waar dat niet mag, door rood rijden, zo kan ik nog wel even doorpruttelen. Dan kan een onschuldig spelletje benzine-roulette toch hooguit een glimlach genereren? En Fonzie, wat bedoel je met niet serieus worden genomen als Picanto-rijder? 'Ik ben klein en zij zijn groot?' Dat heette vroeger het Calimero-syndroom... Quote
bigmac Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 Wat is de lol om zo lang door te rijden met een bijna lege tank? De spanning dat je misschien stil komt te staan? ik moet elke week tanken. Dat doe ik niet voor de lol, dus zo weinig mogelijk, dus zo laat mogelijk. Daarom tank ik ook zo vol mogelijk, zodat ik niet meteen weer hoef. Quote
Vfrood Posted February 25, 2016 Posted February 25, 2016 Ik ga altijd zo tanken dat de benzinedop aan de hoge kant van de auto staat Laatst bij eentje getankt waar dat zo 10 liter scheelt..... Ik reset mijn liters/km altijd. Moet ik dat niet doen als ik een nieuwe tankbeurt doe? Quote
alexander Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Het is in ieder geval jammer dat het niet wat precieser kan, want ik rijd t liefst ook m'n tank ook bijna leeg. Had de laatste keer n reservetankje bij me, maar niet hoeven gebruiken. Maar gooide er wel 35 liter in. In de Opel Zafira is de boordcomputer een stuk accurator, zowel met gemiddeld veruik en het rijbereik, het rijbereik telt gewoon tot 0 en dan kan je op de dampen nog een tankstation bereiken. Kan dat niet met een softwareupdate worden aangepast? Gewoon tot 0 tellen en dan meteen het gemiddeld verbruik wat realistischer weergeven. Quote
Recommended Posts