Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Valse voorlichting over benzine verbruik kia picanto??

Kunnen we of gaan we stappen ondernemen tegen kia nederland?  

192 leden hebben gestemd

1. 1. Kunnen we of gaan we stappen ondernemen tegen kia nederland?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben al met al tevreden met mijn 1250cc. Net weer getankt na 13.000km en kwam uit op 1:19,3.

Ik rijd zeker niet als een bejaarde. Trap gas flink in bij optrekken maar rijd daarna veel op constante snelheid en probeer de 120km p u minimaal aan te tikken. Ik rijd wel weinig stad.

Gast Warmentuuter
Geplaatst

Hoe kan dat toch dat de ene 1 op 12 rijdt en de andere 1 op 20.

Dat moet toch ergens aan liggen?

Is het de afstelling, rij je met bijna lege banden of is het de bestuurder.

Niet iedere auto is hetzelfde maar zulke grote verschillen vind ik toch wel vreemd.

Geplaatst

Mijn dealer heeft zaterdag aangegeven dat het aan de auto lag. Voor de verbruikstest werd het nog in twijfel genomen. Maar nadat de monteur extreem zuinig heeft proberen te rijden en normaal 1 op 20/22 rijdt met de Picanto. Heeft de monteur toegegeven dat er een probleem is met de auto. Echter is er technisch geen probleem met de auto volgens de computer. De dealer weet geen oplossing en hoopt in een gesprek met de importeur een oplossing te vinden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat dit helpt. Dit omdat ik zelf met de importeur heb gebeld en mijn klacht compleet niet serieus werd genomen. De medewerker reageerde zelfs zeer geïrriteerd. Maar ach, we zullen het zien.

Geplaatst

Het scheelt zelfs nog op welke dag je rijdt: met droog zonnig weer (pinksterweekend) geeft mijn boordcomputer bij 80-90 constant zo'n 3,1-4,4 aan.

Vanmorgen met kouder, vochtiger weer moest ik beter mijn best doen en zag 3,7-5,1 op de bc (voor actueel verbruik)

Ik probeer als ik rij wel steeds zo snel mogelijk beneden de 4,5 te komen. Ik moet er wel bij aangeven dat ik veel lange ritten maak (30-70 km), waarbij de motor natuurlijk goed op temperatuur komt.

Check je bandenspannning (ik heb 2,6 nu).

Laat de garage je uitlijning ook eens testen; als de wielen mooi staan zoals ze horen te staan, is dat bevordelijk voor het stuurgedrag en je verbruik.

Gebruik je airco met mate (dat scheelt ~0,5 L/100 km).

Belangrijkste tip: anticiperen op verkeer, stoplichten en rotondes.

Ik las ergens: het zuinigste rij je, als je rijdt alsof je geen remmen hebt.

Gast Jeroen66475
Geplaatst

Ik las ergens: het zuinigste rij je, als je rijdt alsof je geen remmen hebt.

Dat is de beste tip, iets wat ik al jaren doe. Het vergt wat oefening maar het is mogelijk om je remmen bijna niet te gebruiken. Het scheelt enorm in verbruik en zeker in slijtage van remblokken en banden die gaan dan zomaar 100.000 of meer kilometers mee.

Geplaatst

Mijn 1.2 heeft inmiddels de eerste 1000KM op de teller staan. Ik kom van een VW Passat uit '98 (1240KG) met een 1800 benzine motor, dus alles wat ik meer rijd dan 1 op 10 vind ik al positief. :wink:

Gisteren tankte ik 25 liter na 400KM (1:16). Stad en buitenweg ongeveer 50/50. Ik hou me netjes aan de schakelindicator in de eerste versnellingen; ik trek wel iets verder door voor ik na de 4e en 5e versnelling ga. Rij echter zeker niet voorzichtig, al jaag ik nog niet te ver in de toeren, wil 'm wel netjes inrijden.

Ik vind het verbruik niet tegenvallen, al kan het zuiniger en houdt Kia ons ook zeker voor ogen dat het zuiniger zou moeten. Ik herken me niet in het 'voorgelogen' gevoel en verwacht dat wanneer de auto nog wat meer kilometers heeft, het verbruik wellicht nog wat positiever uit zal vallen. De tijd zal het leren.

• 2 weken later...
Geplaatst

article-2135884-12C9D66D000005DC-297_468x253.jpg

In Nederland heeft de Picanto 1,0 een gemiddeld test-gebruik van 23,8 km/l(4,2) en zou het verschil dus niet 26,1 maar 'slechts' 15 mpg zijn.

41,2 MPG is 17.43 KM/L (5.74 L/100KM)

67,3 MPG is 28.48 KM/L (3.51 L/100KM)

56,0 MPG is 23.81 KM/L (4.2 L/100KM)

Tests carried out on more than 60 cars in real road conditions by consumer magazine What Car? showed that every vehicle had a lower miles per gallon (mpg) figure than that given in the official statistics.

The official figures are compiled using tests carried out in laboratory conditions on rolling roads according to EU and UK government guidelines.

At a time of soaring fuel prices, it is these official fuel figures that are highlighted by manufacturers in their marketing material and are a huge selling point in showrooms.

But the What Car? experts say the figures are 'flawed' because they do not take account of 'real world' driving conditions.

For example, official figures showed the Kia Picanto 1.0 2 did 67.3mpg while the magazine’s own test gave a figure of 41.2 mpg – a difference of 26.1 miles to the gallon.

That means the official figure is 63 per cent better than the ‘real world’ test result.

For a driver covering an average 12,000 miles a year and paying an average 142.5p a litre (£6.48 a gallon) for petrol, that difference equates to around £730 a year at the pumps.

http://www.whatcar.c...mpg/my-true-mpg

Geplaatst

Gisteravond van Heerenveen naar Dronten. Ik had last van tegenwind. Het lukte mij niet om de Picanto 1.0 op een snelheid van120km/uur te krijgen! Ik bleef steeds op maximaal 110/115 km per uur; hoger lukte eenvoudig niet! Verbruik, schrik niet, 1:8,5!!!! Ja, u leest het goed! Eén op acht en een half!!!Voor mij nooit en te nimmer een Picanto meer! Hij is van februari dit jaar; dan heb je dus een gloednieuwe auto!

Geplaatst

Ik merk ook grote verschillen bij de rio...ik ben net als hier een poll begonnen... natuurlijk spelen heel veel factoren een rol ( ik hoef ze niet allemaal op te noemen ) maar een verschil van 1 op 13 en 1 op 20 is wel bizar veel zoals ook warmentuuter aangeeft. bij de rio was dit verschil tot nu toe 1 op 13 ( ik dus ) en 1 op 19 iemand anders. dit is geen piek maar is constant zo.

Geplaatst

Als blijkt dat je met tegenwind vol gas nog geen 120km/h haalt dan had ik dit wel verwacht.

Maar zoals bij jou is het gewone verbruik wel erg gortig. Maar hiervoor ben je toch bezig bij de dealer?

Geplaatst

Gisteravond van Heerenveen naar Dronten. Ik had last van tegenwind. Het lukte mij niet om de Picanto 1.0 op een snelheid van120km/uur te krijgen! Ik bleef steeds op maximaal 110/115 km per uur; hoger lukte eenvoudig niet! Verbruik, schrik niet, 1:8,5!!!! Ja, u leest het goed! Eén op acht en een half!!!Voor mij nooit en te nimmer een Picanto meer! Hij is van februari dit jaar; dan heb je dus een gloednieuwe auto!

Manmanman, waar is het boerenverstand gebleven ?

Boven de 90 km/h gaat de luchtweerstand van de koets van de auto nogal meetellen.

Als je dan met tegenwind kracht 8 koste wat koste 120 met een driepittertje 1.0 wilt gaan rijden ben je mijns inziens

redelijk niet goed bij je hoofd.

Beetje jutter heeft verstand van wind en opbrengsten.

Valt me van jou tegen, haha!

Als je de andere kant op was gereden hadden we hier een lovend verhaal gehad hoe een pica

de 200 haalt met 1:20

Suc6 verder.

Geplaatst

D'r is gewoon iets niet in orde met Jutter's Picanto.

Ik heb sinds gisteravond 150 km gereden met zo'n 95-105 kmh en mijn boordcomputer staat op 4,5 gemiddeld. Dat zal zo'n 1op 21 zijn. Natuurlijk was mijn gebruik hoger geweest bij 120 kmh, maar dat is een afweging die ik maak; wil ik over 38 minuten ergens zijn(75 km met 120kmh) of is over 45 minuten ook op tijd (100 kmh).

In het eerste geval ben ik sneller maar rij ik met 1op 16 tegenover 1 op 21 (= €1,60 meerkosten).

Geplaatst

Ik zie dat Jutter er idd langer mee bezig is.

Ruil die kar eens om voor een demo van de dealer voor een week en kijk dan verder.

Lukrake berichten over 1:8 doen er niet zo toe

Geplaatst

Manmanman, waar is het boerenverstand gebleven ?

Boven de 90 km/h gaat de luchtweerstand van de koets van de auto nogal meetellen.

Als je dan met tegenwind kracht 8 koste wat koste 120 met een driepittertje 1.0 wilt gaan rijden ben je mijns inziens

redelijk niet goed bij je hoofd.

Beetje jutter heeft verstand van wind en opbrengsten.

Valt me van jou tegen, haha!

Als je de andere kant op was gereden hadden we hier een lovend verhaal gehad hoe een pica

de 200 haalt met 1:20

Suc6 verder.

Ik zie dat Jutter er idd langer mee bezig is.

Ruil die kar eens om voor een demo van de dealer voor een week en kijk dan verder.

Lukrake berichten over 1:8 doen er niet zo toe

Als jij je met je boerenverstand beter zou hebben ingelezen zou je zulke domme reacties wel achterwege laten. Dan zou je ook gelezen hebben dat ik inderdaad een anderePicanto van dedealer heb meegekregen en dat ik daar veel pittiger en zuiniger mee heb gereden. Dus voortaan beter even inlezen.

(ik zat even te twijfelen om op jouw posts te reageren maar vond het toch wel nuttig omdat je er iets van kunt leren......)

Geplaatst

D'r is gewoon iets niet in orde met Jutter's Picanto.

Ik heb sinds gisteravond 150 km gereden met zo'n 95-105 kmh en mijn boordcomputer staat op 4,5 gemiddeld. Dat zal zo'n 1op 21 zijn. Natuurlijk was mijn gebruik hoger geweest bij 120 kmh, maar dat is een afweging die ik maak; wil ik over 38 minuten ergens zijn(75 km met 120kmh) of is over 45 minuten ook op tijd (100 kmh).

In het eerste geval ben ik sneller maar rij ik met 1op 16 tegenover 1 op 21 (= €1,60 meerkosten).

Over anderhalve neemt de zone-manager van Kia hem onder handen. Ik ben benieuwd!

Geplaatst

Dus voortaan beter even inlezen.

Heb ik dus gedaan en gepost.

Mijn verhaal met windkracht 8 tegen op het platte land blijft staan zelfs met de auto van bicmac

Geplaatst

Heb ik dus gedaan en gepost.

Mijn verhaal met windkracht 8 tegen op het platte land blijft staan zelfs met de auto van bicmac

Dan heb je nog steeds niet goed gelezen.

Geplaatst

Jutter ik ben benieuwd wat Kia ermee gaat doen, lijkt me niet goed.

Ik ben ook benieuwd. De garage heeft ook toegegeven dat het niet okay is. Het is toch van de gekke dat ik met een snelheid van 120km/uur een verbruik heb van 1:10?! En als ik rij als een bejaarde met een snelheid van 80km/uur een verbruik heb van 1:14! En ik rij ook nog in de meest gunstige situatie: van huis naar snelweg is 2km afstand. Dan is de motor al redelijk warm. Daarna is het steeds snelweg waar ik 120km/uur mag. Daarnaast is hij ook nog enorm traag!

• Like 1
Geplaatst

Ik ben ook benieuwd. De garage heeft ook toegegeven dat het niet okay is. Het is toch van de gekke dat ik met een snelheid van 120km/uur een verbruik heb van 1:10?! En als ik rij als een bejaarde met een snelheid van 80km/uur een verbruik heb van 1:14! En ik rij ook nog in de meest gunstige situatie: van huis naar snelweg is 2km afstand. Dan is de motor al redelijk warm. Daarna is het steeds snelweg waar ik 120km/uur mag. Daarnaast is hij ook nog enorm traag!

laat hem is checken bij een andere dealer , misschien ontdekken zij wel het probleem .
  • Like 1
Gast Warmentuuter
Geplaatst

Je zit wel heel erg met de 120km in je maag.

Verwacht nu niet dat je met die snelheid zuinig rijd.

Zeker niet al je een storm tegen hebt en je probeerd wel de 120 te halen.

Maar je geeft ook aan dat het verbruik hoog is tussen de 80 en 100 km.

Daar is je dealer het ook mee eens dus mankeerd er wat aan je auto.

De zone manager hoort een verhaal aan en zal de dealer de opdracht geven om het op te lossen.

Ik zou zeggen wacht dat af.

Maar of je ooit Big Mac met het verbruik gaat inhalen??

Dat betwijfel ik.

Geplaatst

Je zit wel heel erg met de 120km in je maag.

Verwacht nu niet dat je met die snelheid zuinig rijd.

Zeker niet al je een storm tegen hebt en je probeerd wel de 120 te halen.

Maar je geeft ook aan dat het verbruik hoog is tussen de 80 en 100 km.

Daar is je dealer het ook mee eens dus mankeerd er wat aan je auto.

De zone manager hoort een verhaal aan en zal de dealer de opdracht geven om het op te lossen.

Ik zou zeggen wacht dat af.

Maar of je ooit Big Mac met het verbruik gaat inhalen??

Dat betwijfel ik.

Niet alleen met 120km zit ik in mijn maag hoor: ook met 80km! Ik begrijp dat je met 120 km/uur niet op je allerzuinigst rijdt maar 1:10 is toch wel extreem, vind je niet? En heden ten dage is 120 km toch een normale snelheid op de snelweg? Het lijkt me niet dat ik iets onmogelijk wil of zit te miereneuken. Big Mac zijn verbruik ga ik ook niet inhalen. Hij zal mogelijk meer op 80km wegen rijden en minder op 120km wegen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...