Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo!

Weet iemand of de Carens IV diesels een bijverwarming aan boord hebben? Ik bedoel een toestel wat bij lage buitentemperatuur de verwarming ondersteund tot de motor voldoende op temperatuur is, in het duits heet zoiets 'Zuheizer'.

Zo ja werkt het elektrisch of op diesel?

Alvast bedankt!

Geplaatst

neen geen standkachel, al is het soms wel de basis ervoor.

Het doel is om het interieur snel op temperatuur te brengen. Omdat de huidige generatie diesels relatief weinig warmte produceren, duurt het bij lage buitentemperatuur lang voor de normale verwarming effect heeft. Daarom wordt bij moderne diesels soms een bijverwarming geplaatst, die wordt aktief zodra je een koude motor start bij buitentemperatuur lager dan bvb 5°C

Gast e49memling
Geplaatst

Ik weet dat mijn Peugeot van307 SW HDI van 307 een elektrische bijverwarming heeft, omdat de restwarmte van de hdi-motor bij erge kou onvoldoende is voor verwarming Je voelt dat al na een paar minuten.

De Peugeot 807 monovolume had een bijverwarming op diesel, je hoort en ruikt ze.

Ik ga er van uit dat een grote auto, die de Carens toch is, deze ook nodig heeft, en dus ook zal hebben.

Geplaatst

Mooie vuurkorf achterin; hebben de kinderen ook wat te doen :wink:

ik wilde dit eigenlijk als beste antwoord hebben maar dat mag ik nie :P

• 2 weken later...
Geplaatst

Die "bijverwarming" gaat altijd op diesel, daarom walmen ze nog even na als je hem dan plots weer uit zet bij een benzinepomp o.i.d.. Bij de auto's die ik ken die dat hebben zit er een aparte schakelaar om aan te zetten of hij schakelt mee met je achterruit/buitenspiegelverwarming...

• 2 weken later...
Gast e49memling
Geplaatst

Ik heb er de brochure op nagekeken, maar er staat niks in over een standverwarmer/bijverwarming,

dus dan ga ik er van uit dat die niet aanwezig zal zijn...

Ik vermoed van wel, en elektrisch anders kom je er niet bij koud weer; een bijverwarming op diesel kan je horen, nadat je de motor afzet blijft ie vooraan nog wat geluidjes maken, en je ruikt het ook. Elektrische hoor je niet. Het is niet omdat het niet in de brochure staat, dat die er niet is. Zoek eens bij de pagina van de zekeringen in het instructieboekje, daar kan iets staan dat op een (elektrische) bijverwarming wijst.

Geplaatst

Ik vermoed van wel, en elektrisch anders kom je er niet bij koud weer; een bijverwarming op diesel kan je horen, nadat je de motor afzet blijft ie vooraan nog wat geluidjes maken, en je ruikt het ook. Elektrische hoor je niet. Het is niet omdat het niet in de brochure staat, dat die er niet is. Zoek eens bij de pagina van de zekeringen in het instructieboekje, daar kan iets staan dat op een (elektrische) bijverwarming wijst.

In de Duitse Brochure van 2013 stond ook niks daarover, in die van 2014 wel.

In het instructieboekje vind ik er niets over bij de zekeringen, ook in het Duitse niet.

Gast e49memling
Geplaatst

Hier kan je wat lezen over het onderwerp (wel in Duits)

http://de.wikipedia.org/wiki/Zuheizer

Er is een kleine zekeringkast, toch bij de cee'd en enkel bij diesel, waar 3 zekeringen voor PTC in zitten. Dit zou wel eens kunnen wijzen op PTC-weerstanden die geïntegreerd zitten in in het verwarming-airco-systeem. Die er niet alleen voor zorgen dat de verwarming sneller warm wordt, maar de motor sneller op t° komt.

Kijk Pagina 6-11 in het instructieboekje: daar is sprake van vloeistofverwarming 1-2-3,  3 zekeringen van 40A dat zijn die PTC-weerstanden die de t° van de motor, en de verwarming in de auto sneller doet stijgen.(mogelijk op een andere pagina, afhankelijk van constructiejaar van je Carens)

Zuheizer werden mittlerweile von den meisten Auto-Herstellern serienmäßig in Fahrzeuge mit Dieselmotor eingebaut. Vertaald: Bijverwarming wordt inmiddels bij de meeste auto-fabrikanten serie-matig bij dieselauto's ingebouwd.
Geplaatst

Weeral iets bijgeleerd :roll: , PTC is het dus.

PTC elementen worden in de luchtstroom (van bvb de airco) geplaatst en verwarmen bij lage buiten- en bedrijfstemperatuur de ingeblazen lucht. Van (koel)vloeistofverwarming  (bij de Carens) kon ik niets vinden.

De PTC-zekeringen worden in het Carens instructieboekje op p 7-77 beschreven, dat in de papieren nederlandstalige versie en de digitale nederlands- en duitstalige versies. (vraag mij aub niet om die digitale versies, ik mag en zal ze niet verspreiden).

Gast e49memling
Geplaatst

Ik denk dat er verschillende systemen zijn. Bijverwarming door Positieve Temperatuur Coëfficiënt-weerstanden in de luchtstroom van de 'cabineverwarming', en ook (koel)vloeistofverwarming, maakt dan een indirecte cabineverwarming. Zorgt er voor dat ook de motor heel snel op bedrijfstemperatuur komt, wat ook beter is voor het verbruik. Die verwijzing naar vloeistofverwarming heb ik gevonden in een instructieboekje van een Carens, maar zou wel eens van een vroeger model kunnen zijn. Feit is dat bij de beschrijving van de technische zaken, zoals de zekeringen, vaak afkortingen worden gebruikt waarvan de betekenis niet altijd helemaal duidelijk is.(althans niet voor mij)

PS. Uw woonplaats is B, dus ook hier in de buurt?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...