Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Herken het helemaal, vooral op oneffen wegen treed het bij mij op. Gewone wegen pakt hij prima en ook golven in de weg neemt hij als een grote.

Geplaatst

Morgen afspraak maken. Bij mij wel hoor binnenspiegel trilt erg vaak. Optrekken in zn 4 met 50 gaat moeizaam, eveneens in zn 5 met 65. Hierdoor resoneert het allemaal wat. Ook bij 80/85 wat trillen bij rechtuit. Als ik het zo lees dan moet het zijn dat er of iets niet goed gaat bij mij of dat andere de karaterastieken van deze auto niet zo ervaren als mij.

Mijn dealer adviseert de ECO stand uit te zetten.

Geplaatst

Stimpy  "Optrekken in z'n 4 met 50 gaat moeizaam, eveneens in zn 5 met 65.  "

Schakel jij zo vroeg op of ik zo laat?

-Ik merk niks van trillingen/bonken maar op de provinciale weg 80 doe ik vaak nog in z'n 4. Vaak ga ik pas op de snelweg in z'n 5.....

Moet er wel bijzeggen dat alle rotonders/kruisingen elkaar hier snel opvolgen.....

Dan zou het zomaar kunnen dat bij mij niks trilt of bonkt omdat ik zo lekker toeren zit te maken.....

Hou je motortje eens boven de 2000 toeren en negeer die schakelindicator. Trilt en bonkt alles dan nog zo?

Geplaatst

Of ik vroeg opschakel weet ik niet. Dit ben ik gewend van de auto's die ik voor de pica heb gereden (en nu nog steeds). Overigens allemaal benzine. Dit zijn  allen 4 pitters. Daarmee kan je prima opschakelen naar de 5 wanneer je 60 rijdt. 

In ieder geval bedankt voor de tip. Zal een opletten of het 'bonkerige' weg is als je later opschakelt. Het trillen komt echt voor bij diverse snelheden (85 met name in z'n 5) gekoppeld aan het toerental 2300-2500. Je zit trouwens zeker al aan de 2000 toeren als je 65 in z'n 5 rijdt :)

Geplaatst

Ik heb net nog even gedaan wat jij doet, en dat werkt voor geen meter. 65 in 5 doe ik al nooit.  Als ik in een te hoge versnelling rij gaat de auto ongehoord brommen en bovendien denk ik dat je zo relatief veel gas geeft (omdat de auto niks doet).

Bij 65/5 zit ik bij de 1800/1900 toeren en in lawaai.

Ben benieuwd naar je bevindingen!

Geplaatst

Klopt dat hij dan wel erg veel moeite heeft. Gas moet je dan ook niet  echt geven, wel rond die snelheid blijven. Ga zo even testen als ik naar huis rijd.

Geplaatst

Stimpy, mijn man heeft dezelfde ervaringen hoor als jij, hij rijdt in een Mazda5 6bak 2liter en hij moet regelmatig terugschakelen als hij in de Picanto mag rijden :wink:

Die Mazda is mijn ding dus niet.

Als die ene dealer zegt ECO stand uitzetten (dat doe je dmv je boordcomputer, instructieboekje) dan bedoelt hij schakelindicator uitzetten. Die kan je dus ook negeren.

Geplaatst

Ok, dat is dus alleen de schakelindicator. Die negeer ik toch altijd. Als je daar op moet vertrouwen kom je helemaal niet meer vooruit :D

Anyway, zal ook een kwestie van gewenning zijn. Nu ruim 3 weken in bezit en de gewenning begint te komen :)

Geplaatst

Ik heb net nog even gedaan wat jij doet, en dat werkt voor geen meter. 65 in 5 doe ik al nooit.  Als ik in een te hoge versnelling rij gaat de auto ongehoord brommen en bovendien denk ik dat je zo relatief veel gas geeft (omdat de auto niks doet).

Bij 65/5 zit ik bij de 1800/1900 toeren en in lawaai.

Ben benieuwd naar je bevindingen!

65 In zijn 5 is al laat,ik schakel met 55 naar zijn 5 en als je dan 55 blijft rijden of heel langzaam gas geeft richting 80,dan heb je (ik) geen probleem.

Daarom rij jij 1 op 16 en anderen 1 op 18-19.

Het is maar wat je wilt.

Je moet rijden zoals je zelf prettig vind.

• Like 1
Geplaatst

John, zo simpel is het niet. In het topic over verbruik heeft men het erover dat 50/55 in de vijfde niet echt goed is voor je motor.

Men stelt daar dat je voelt dat de versnellkingsbak dat niet wil en dat de auto bokt, of zoiets. Misschien is dat wel wat ts bedoelt.

Iemand vertelt dat hij 110km/dag rijdt waarvan 100km op de snelweg 100km/u. Die rijdt 1:19

Dat is geen vergelijk met hoe/waar/wat ik rij.

50km/u in de vijfde versnelling en dan langzaam naar 80km/u is hier echt niet aan de orde. Dat is levensgevaarlijk.

Geplaatst
65 In zijn 5 is al laat,ik schakel met 55 naar zijn 5 en als je dan 55 blijft rijden of heel langzaam gas geeft richting 80,dan heb je (ik) geen probleem.

Daarom rij jij 1 op 16 en anderen 1 op 18-19.

Het is maar wat je wilt.

Je moet rijden zoals je zelf prettig vind.[/quote

waarom moet zo'n toerenmotortje zo mishandeld worden. ? Ik trek vaak op in z'n 3 tot bijna 100. Dat brandt alles lekker schoon en houdt de auto levendig. Sla soms de vierde versnelling gewoon over.

Geplaatst

55 in z'n 5 is echt een no-go hier. Dat vind je versnellingsbak echt niet leuk. Bokken doet hij niet, maar te weinig toeren. Volgens mij rijdt je dat ding binnen een aantal jaren aan gort op die manier. 

Wat fonzie zegt klopt. Zo nu en dan lekker doorjagen is goed voor de motor. Door continu weinig toeren te maken wordt de motor nooit echt goed heet. Krijg je sludgevorming van. Of dat nou zo slecht is voor de motor, daar zijn de mening over verdeeld. Ik heb 280k rustig gereden met een A3 1800turbo. Vast en zeker sludgevorming, maar merkte dit nooit met rijden. Ding reed na deze stand nagenoeg perfect. 

Owja. Weer iets wat ze donderdag mogen nakijken. Bij flink optrekken en dan over de 3500 toeren hoor je het koppelingspedaal trillen. Lijkt net alsof de bak niet goed is, maar is volgens mij gewoon het rubberenpedaaltje waar iets tegenaan tikt. 

Geplaatst

Een no go?,nee flink doortrekken over de 3500 toeren en dan klagen over je koppelingspedaal is gemeengoed.

Als ik 55 rij op een vlakke weg of naar beneden,dan geeft mijn BC ook aan dat ik naar de 5 kan.

Je merkt heus wel wanneer het niet kan.

Als jouw verhaal zou kloppen,had bigmac geen auto meer.

Ik gebruik mijn auto voor nagenoeg alleen woon-werkverkeer buiten de spits.

Alle tijd om rustig aan te doen,niemand tot last,zit zelden iemand achter mij en als dat wel het geval is,trek ik wat sneller op en schakel wat later.

Geen enkel gebok bij 55 constant in zijn 5,dat reed ik ook in mijn Mercedes,die kon er ook prima tegen.

Wat Fonzie in een Pica doet is mij een raadsel,met zo´n rijstijl kocht ik wat anders.

Maar zoals ik al zei:Je moet rijden zoals je zelf prettig vind.

Geplaatst

Vind af en toe lekker sportief rijden juist met een Pica leuk

Ik hoef niet als een bejaarde te rijden.

Geplaatst

Een no go?,nee flink doortrekken over de 3500 toeren en dan klagen over je koppelingspedaal is gemeengoed.

Als ik 55 rij op een vlakke weg of naar beneden,dan geeft mijn BC ook aan dat ik naar de 5 kan.

Je merkt heus wel wanneer het niet kan.

Als jouw verhaal zou kloppen,had bigmac geen auto meer.

Ik gebruik mijn auto voor nagenoeg alleen woon-werkverkeer buiten de spits.

Alle tijd om rustig aan te doen,niemand tot last,zit zelden iemand achter mij en als dat wel het geval is,trek ik wat sneller op en schakel wat later.

Geen enkel gebok bij 55 constant in zijn 5,dat reed ik ook in mijn Mercedes,die kon er ook prima tegen.

Wat Fonzie in een Pica doet is mij een raadsel,met zo´n rijstijl kocht ik wat anders.

Maar zoals ik al zei:Je moet rijden zoals je zelf prettig vind.

John, jij vind dus dat een trillend koppelingspedaal bij 3500 toeren kan voorkomen en je niet mag klagen. Laat me niet lachen. 3500 toeren is niks voor een motor. Er staat niet voor niets bij 6500 toeren een rode zone. Erg vreemde opmerking. Prima  dat jij inderdaad vind dat je met 55 naar z'n 5 kan. Zoals ik zeg, bij mij kan dat niet. Heb jij een 1.2 motor? Bij mij trilt de hele auto als ik in de vijf 55 rijd. Pas bij de 65-70 is het comfortabel. 

Ben wel benieuwd wat er donderdag uit gaat komen. 

Een koppeling gaat gemiddeld zo'n 150.000km mee. Heeft iemand deze stand al aangetikt?

Geplaatst

Ik rij denk ik net zoals John Kanon rijdt; ik heb bij mijn woon-werkverkeer ook weinig last van verkeer achter me, of we mogen toch allemaal maar 80 en sukkelen achter elkaar aan.

Ik kan prima 50 in zijn 5 rijden, maar dan moet je niet het gas in willen trappen; gewoon rustig met constante snelheid door de stad glijden en mocht je willen optrekken, dan terug naar de 4 of 3.

Het lijkt wel of er sommige Picanto's beter afgesteld/uitgebalanceerd zijn dan andere? Dus minder trillingen etc. Ik heb geen trillende spiegels, maar zie wel bij stationair toerental bij een koude motor, dat de rugleuning van de bijrijdersstoel staat te trillen. Bij een warme motor zie je dat niet.

Mijn Picanto trilt of bokt trouwens niet bij normaal rijden zoals ik rijd. En wat sludge-vorming betreft: ik rij elke dag of 30 minuten of meer dan 1 uur achter elkaar dus mijn motor komt prima op temperatuur.

Er staat inmiddels 89000 km op de teller en het rijden, schakelen, remmen, sturen is nog als in de eerste maand. Geen getril of gerammel of rare geluidjes.

Wel vind ik dat de Picanto niet zo prettig over hogere verkeersdrempels gaat; als je daar te snel gaat, klapt de vering flink; de demping had daar wel wat stroever gemogen.

Geplaatst

Wel vind ik dat de Picanto niet zo prettig over hogere verkeersdrempels gaat; als je daar te snel gaat, klapt de vering flink; de demping had daar wel wat stroever gemogen.

Dat kan ik met mijn Venga uit 2010 beamen. Ik heb wel begrepen van KMNL dat Hyundai daarmee sneller heeft gehandeld. Hun modellen zijn sneller uitgerust

met meer comfortabele vering dan de Kia-modellen. De huidige Venga modellen, ná 2012 hadden hier ook minder last van. Mogelijk geldt dit ook voor de

Picanto's.

Geplaatst

Ik rij denk ik net zoals John Kanon rijdt; ik heb bij mijn woon-werkverkeer ook weinig last van verkeer achter me, of we mogen toch allemaal maar 80 en sukkelen achter elkaar aan.

Ik kan prima 50 in zijn 5 rijden, maar dan moet je niet het gas in willen trappen; gewoon rustig met constante snelheid door de stad glijden en mocht je willen optrekken, dan terug naar de 4 of 3.

Het lijkt wel of er sommige Picanto's beter afgesteld/uitgebalanceerd zijn dan andere? Dus minder trillingen etc. Ik heb geen trillende spiegels, maar zie wel bij stationair toerental bij een koude motor, dat de rugleuning van de bijrijdersstoel staat te trillen. Bij een warme motor zie je dat niet.

Mijn Picanto trilt of bokt trouwens niet bij normaal rijden zoals ik rijd. En wat sludge-vorming betreft: ik rij elke dag of 30 minuten of meer dan 1 uur achter elkaar dus mijn motor komt prima op temperatuur.

Er staat inmiddels 89000 km op de teller en het rijden, schakelen, remmen, sturen is nog als in de eerste maand. Geen getril of gerammel of rare geluidjes.

Ok, vandaag even getest. Moet eerlijk zeggen. 50/55 in z'n 5, het kan wel. Op een rechte weg (of aflopend) zonder verkeer achter je. Maar je zit dan wel heel erg laag in de toeren hoor. 

Wat betreft sludgevorming, doet er niet zoveel toe of je een uur rijdt. Je motor komt altijd op temperatuur, dit is dan de koelvloeistof en olie. Zonder dat je veel toeren maakt wordt de motor nooit echt heet waardoor je  deze overtollige rotzooi uit je carterontluchting brand.

Zo zag het er bij mijn vorige auto uit (klein stukje van het totale systeem):

https://www.dropbox.com/s/lwgqp2m7dm7y5is/WP_20131231_005.jpg

Geplaatst

He Cerba, ja eigenlijk nog steeds ruk om het maar even plat te zeggen. Laat ik beginnen met het probleem waar dit topic over gaat.

Chef werkplaats is meegereden en kon niets gek constateren. Hij hoorde wat ik bedoelde, maar het komt aan beide zijde voor (zowel links als rechts) en er zit geen onbalans in de auto (stuurt geen verkeerde richting uit bij oneffenheden/wegen). Ze zouden eenzelfde auto rijden om te kijken of het bonkerige onderstel daar ook naar voren kwam. Dit was volgens hun dus ook zo toen ik de auto kwam ophalen. 

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Merk wel dat ik me er aan irriteer, maar telkens als ik het hoor heb ik wel het gevoel alsof het erbij hoort. Moet wel even terugkomen op hetgeen wat ik eerst zei: kleine oneffenheden. Het zijn duidelijk diepere kuilen of hogere stukken in het wegdek. 

Als ik me er echt aan blijf irriteren ga ik een andere picanto rijden om te kijken of het probleem daar ook zit (niemand in de buurt van Nijmegen toevallig?? :)). 

Dat deze auto zo wordt geprezen om zijn onderstel snap ik dan ook niet altijd. Hij is echt perfect op grote gelijkmatige kuilen en snelweg. Tevens ook erg goed in het bochtenwerk (weinig overhellen en onderstuur) en drempels, maar oneffenheden zijn gewoon echt vaak te hard waardoor je een soort 'klap' voelt en krijgt. Dus ook gelijk het bonken te horen krijgt in sommige gevallen. Het onderstel is gewoon niet stil, misschien is dat een betere verwoording.

Waarom ik blijf twijfelen is omdat ik niet echt herken van andere auto's. Zelfs velen malen ouder dan de picanto. Daar is het onderstel gewoon echt stiller (polo, colt etc.)

Overige issues (minder belangrijk):

Schommelend toerental zou komen door de ventilator die aanslaat. Bullshit volgens mij want het gebeurt altijd en dat ding staat echt niet continu te jagen. Hier komen ze niet mee weg mocht het probleem blijven bestaan. Chef werkplaats gaf zelf aan dit nader te inspecteren, maar op de bon stond zijn eerste constatering.

Rammeltje in deurstijl was weg, nu weer terug. Ben er wel achter waar het aan ligt. Is de gordelhouder en dan het stukje plastic aan de binnenzijde. Verder geen probleem voor mij, als het maar geen kabel is. Ligt aan mijn zitpositie.

Trillende spiegels lag volgens hun aan de 3 cilinder. Deze resoneert altijd door de carrosserie op een bepaald toerental. Kan ik me enigszins in vinden en vindt dit ook eigenlijk niet zo'n big issue omdat het niet zo erg is dat het stoort. Trillen is minimaal. 

Trillen in het stuur ligt ook aan het feit dat het een 3 cilinder is. Schakel je hogerop in de versnelling is het probleem er niet. 

Al met al, een dag mijn auto kwijt geweest en er is geen reet gebeurt. Naja, ze hebben het wel bekeken maar doen er (nog) niets aan. 

/edit

Quote van autoweek over de Mii

En ook het onderstel verdient vooral complimenten. Het is erg goed in balans en mist daardoor dat onrustige, bonkerige dat veel auto’s in dit segment kenmerkt

Blijkbaar komt zelfs de Soul er niet onderuit: Ondanks de nieuwe neuspartij komt de Soul op oneffenheden nog altijd bonkerig over

Mogelijk worden mijn ervaringen een beetje overstemt met het feit dat ik zelf altijd een Duitser heb gereden en mogelijk moeten we mijn vergelijkinsmateriaal in een iets hogere categorie plaatsen. 

Een medewerker van de dealer zei overigens tegen mij "Meneer, misschien verwacht u wel teveel van zo'n kleine auto". Misschien is dat ook wel zo. Komt omdat de algehele indruk van deze auto ook het idee geeft dat je veel mag verwachten :) (dat is positief).

Geplaatst

Nou... komt er op neer dat je ermee moet leren leven. ik hoop dat je een ritje mag maken in een Picanto van een lezer hier, of iemand in jouw auto ter vergelijk.

De garage heeft natuurlijk wel wagentjes staan voor een proefrit. Beter hadden ze je aangeboden even in een wagen van hun te rijden of misschien kan je dat zelf nog vragen.

Ik ben niet in de buurt van Nijmegen, kom er ook nooit.

Verder denk ik dat je het toch niet getroffen hebt.

Je vergelijkt met de Duitser(s) die je altijd gereden hebt, zelf heb ik 30 jaar onafgebroken Mazda's gereden en ben dus niet verwend met soepel door putten en over hobbels rijden.

Ik hoop dat je uiteindelijk toch vrede kunt sluiten met je wagen en je er nog veel fijne kilometers mee maakt.

Geplaatst

Vind af en toe lekker sportief rijden juist met een Pica leuk

Ik hoef niet als een bejaarde te rijden.

Juist gezegd! Er rijden als genoeg ECO's rond. De waardes uit het boekje zal je nooit halen dus kan je beter wat gas geven!

• Like 1
Geplaatst

Ik zit wel geregeld in Nijmegen (ik woon de helft van de tijd daar). We zouden best eens het rijgedrag kunnen vergelijken.

He Bigmac, lijkt me fijn. Geeft met toch uitsluitsel over hoe en wat. Ben nu een beetje klaar met dealers die van alles en nog wat beweren namelijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...