Jump to content

Bonkerig onderstel


Stimpy

Recommended Posts

Het rijplezier wordt de afgelopen dagen wat gematigd omdat ik me stoor aan het onderstel van de picca.

 

Ik begin me toch af te vragen of dit geheel conform norm is. 

 

Heb namelijk best veel last van een 'bonkerig' onderstel. Ik hoef maar een kleine verhoging of verlaging (oneffenheid) in de weg op te rijden en het apparaat geeft een 'bonk' uit het onderstel. Meestal gepaard met wat bochtwerk, maar soms ook gewoon rechtuit. Drempels e.d. gaan prima. 

 

De bandenspanning heb ik al naar beneden gebracht naar 2.2 rondom. Desondanks voelt het nog redelijk 'hard' aan. 

 

Het gevoel bij mij heerst dat de stabistangen of aanstootrubbers van de dempers niet goed zijn. Heb hem wel net 2 weken.

 

Hebben jullie hier ook last van? Is dit gewoon een eigenschap van de picca?

Link to comment
Share on other sites


Ok, vreemd hoor. Rare is dat we bijvoorbeeld in Nijmegen een heel erg slechte waalbrug hebben. De picca gaat hier echt zonder problemen overheen. Ga je wat meer de binnenstad in, je pakt wat putdeksels en gaten in de weg mee van de vorst, dan hoor je echt een bonk. Kan ook echt bij lullige kleine verhogingen of verlagingen zijn, maar dus niet altijd.  

Link to comment
Share on other sites


Ik ben blij voor jou dat je niet in België woont, daar is bonkerig gedrag van je auto standaard, en dit ligt niet aan de auto!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites


Volgens mij is het wel normaal dat kleine lichte auto´s hier meer last van hebben dan grote bakken.

Had hiervoor een Mercedes en daarmee had je bij drempels en andere oneffenheden de minste last als je er met gewone snelheid overheen ging,soort Dukes of Hazzard.

Link to comment
Share on other sites


Ik snap dat grotere auto's comfortabeler zijn ;), maar ik heb dit bonken nog niet eerder gehoord bij andere kleine auto's. Dan vergelijk ik even met de polo 6n en een dahaitsu cuore 2001, fiat punto 2002. De VW up had hier totaal geen last van... vandaar mijn twijfel :), hoewel ik tot zekere hoogte ook kan begrijpen dat het er nou eenmaal bijhoort. Denk toch maar een afspraak maken voor de zekerheid.

Link to comment
Share on other sites


Ik vind mijn onderstel ook niet stil, bij oneffenheden ook een ''bonkerig'' geluid onder aan voorzijde. Het lijken wel de schokbrekers? Ben benieuwd of er meer mensen dit herkennen, ik moet er nog mee naar de dealer.

Link to comment
Share on other sites


Ik ben in vier weken tijd al drie x een wieldop verloren (geen originele kia doppen). Twee keer teruggevonden omdat een achterligger me er op wees.

Komt dat door alle verkeersdrempels?, hoewel ik ze op rotondes schijn te verliezen.

Link to comment
Share on other sites


Ik  snap wel wat TS bedoelt. Het is nog niet eens speciaal als je over een drempel of in een kuiltje rijd, soms zit er een raar "bonk" geluidje in de voorwielophanging. Ik heb de auto (nadat de dealer met de gebruikelijke lølverhalen kwam, "nooit van gehoord meneer u bent de eerste") op zo'n ouderwetse schokdemperbank gehad  (met zo'n grafiekje en potlood) en die was werkelijk perfect, heb dan het ook maar als een eigenaardigheidje leren zien… 

Link to comment
Share on other sites


Ik ben in vier weken tijd al drie x een wieldop verloren (geen originele kia doppen). Twee keer teruggevonden omdat een achterligger me er op wees.

Komt dat door alle verkeersdrempels?, hoewel ik ze op rotondes schijn te verliezen.

14 Inch wielen,15 incl wieldoppen?

Aan je rijstijl kan het in ieder geval niet liggen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Nou goed om te horen dat meerdere hier 'last' van hebben, in ieder geval het herkennen. Het is zeer afhankelijk wat de staat is van de weg. Volgens mij hoort het bij de pica. Het kan best zijn dat het je niet opvalt of dat je het nooit hoort omdat het zeker niet altijd is. Ik heb er de afgelopen dagen nog eens goed op gelet en het is inderdaad meer een 'bonk' die past bij het type onderstel (cq kleine auto) dan dat er iets mis zou zijn met het onderstel. De schokdempers zijn het sowieso niet, want veren gaat prima over de meeste stukken. 

 

Nu dat bovenstaande is geconstateerd... ja :P.. hebben jullie toevallig ook last van een trillende binnenspiegel? Prima zo'n 3 cilindertje, maar wel een nare bijkomstigheid dat het motortje wat onrustiger is dan een 4 cilinder. Geeft het effect dat je dit voelt in de carrosserie. Trilt dan weer door naar binnen zoals op de spiegel, stuurtje en koppeling.

Link to comment
Share on other sites


Ik heb het bonkerige ook heel erg opgemerkt toen ik mijn Volkswagen Polo uit 2009 inleverde en vervolgens in mn splinternieuw picanto shinend de deur uit ree en vervolgens over een paar koppelstones heen ree ik best wel schrok maar inmiddels ben ik hieraan gewent daarin heb ik wel wat kwaliteitsverschil gemerkt maar ik zou nu mijn VW niet terug willen:P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Ik heb geen last van trillende binnenspiegel of andere dingen die resoneren doordat ik een 3cilinder heb. Dat was bij mijn twee vorige autos wel anders (daihatsu sirion 3cil.)

Als ik met mijn picanto voor een stoplicht sta te wachten, heb je niet eens door dat de motor draait.

Link to comment
Share on other sites


Morgen afspraak maken. Bij mij wel hoor binnenspiegel trilt erg vaak. Optrekken in zn 4 met 50 gaat moeizaam, eveneens in zn 5 met 65. Hierdoor resoneert het allemaal wat. Ook bij 80/85 wat trillen bij rechtuit. Als ik het zo lees dan moet het zijn dat er of iets niet goed gaat bij mij of dat andere de karaterastieken van deze auto niet zo ervaren als mij.

Link to comment
Share on other sites


Had er eerst volgens mij geen last van,maar toen ik gisteravond naar huis reed,wist ik precies wat er bedoeld werd.

Merkte het gisteren pas voor het eerst na een half jaar.

Normaal rij ik met een vaartje van hooguit 80 km naar huis,maar omdat er iemand achter me zat met meer haast,reed ik 90 op de teller en dan merk je het.

Dit is een snelheid die ik normaal niet rij.

Laat ik de snelheid terugzakken naar 80,dan is het weg.

Het heeft (bij mij) dus met de snelheid te maken.

Alsof je met veel te harde banden over een klinkerweg rijd,terwijl ik over een pas geasfalteerde spiegelgladde weg rij.

Ga dit de komende dagen even in de gaten houden en testen waar qua snelheid de grenzen precies liggen.

Link to comment
Share on other sites


He John, het klopt dat het ook nogal afhankelijk is van snelheid. Rijd je over een klein hobbeltje met 30, geen probleem, 50 hoor je het en met 80 vervolgens weer niet. Wat ik vermoed, is dat de aanslag zo minimaal  en kort is dat dit of doordreunt door de wielen (te hard rubber van de originele band) of dat de aanslag niet juist verwerkt kan worden door het onderstel. Dan met name de stabilisatorstangen en eventuele rubbers. 

Link to comment
Share on other sites


Volgende week donderdag terug naar de dealer. Daar blijft de auto een dag. Problemen:

 

1. Rammel deurstijl links

2. Bonkerig geluid onderstel bij oneffenheden

3. Trillen stuur bij div. snelheden (met name 80-85, 90-100 e.d., zo tussen de 2200 en 2600 toeren).

4. Trillen binnenspiegel en buitenspiegels (zal wel opgelost zijn met punt 3)

5. Onregelmatig stationair bij afzetten motor na rit en vervolgens weer starten. Blijft schommelen tussen de 500 en 1500 toeren. Vervolgens weer terug naar 1000

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...