Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heb onze Rio, van april 2012, deze week een beurt laten geven en op voorhand vermeldt dat de mat aan de bestuurderszijde kapot was. Hierop ging de dealer aan het zoeken en kwam tot de conclusie dat dit mij € 50,00 zou gaan kosten voor een compleet nieuwe mattenset.

Op mijn vermelding van het bericht van Kia Nederland, dat er een garantieregeling hiervoor was, antwoordde hij dat die niet meer geldt, die regeling is van 2011, zei hij. Ik zei dat ik dat niet ging betalen en dan maar bij de Lidl een setje zou kopen, toen moest ik hem een foto sturen van mijn km.stand, kenteken en de betreffende mat, dan zou hij die toch onder de garantie kunnen regelen, maar bij de beurt was de mat nog niet binnen (?) en zou ik deze later weer op moeten komen halen, zodra deze binnen is. Kan ik weer een extra 30 km. rijden, voor een matje. Mijn zoon rijdt een Picanto uit november 2012 en heeft bij de beurt van 2013 ook een nieuwe mat gekregen en deze is nu ook al weer kapot!

Als je vraagt hoe dit kan, wordt er gezegd dat het te maken heeft met het feit dat een bepaald materiaal niet meer mag worden gebruikt i.v.m. brandgevaar.

 

Heb ook al eerder gepost op het forum i.v.m. met de bedroevende kwaliteit lak van onze witte Rio. Vandaag de auto weer eens een poetsbeurt gegeven en uiteraard, weer vol met zwarte en roestkleurige puntjes, welke ik eerst met commandant moet verwijderen en daarna in de was zetten, aldus de 'lakspecialist' van onze dealer, dit zou trouwens eenmalig zijn..........echt niet! Heb tot nu toe na elke wasbeurt de wagen behandeld op de manier zoals de 'lakspecialist' mij adviseerde en tot mij grote ontsteltenis zag ik vandaag  op het rechtse achterportier een soort van blaasje zitten op de lak. Als ik me niet vergis is dit het begin van roest, dit heb ik nog nooit eerder zien zitten. Heb vandaag via Kia Nederland dit kenbaar gemaakt en tevens een melding hiervan gemaakt naar onze dealer. Het zou mij echt niet verbazen als dit een begin van roest is, want zoals ik al eerder heb aangegeven, deze lak van de Rio is niet in orde. Bij geen een auto van een ander merk, waar ook witte tussen hebben gezeten, heb ik dit probleem ooit gehad, alleen met de Rio. Zeker als je ook leest dat er legio anderen zijn met dezelfde klachten, lijkt het mij toch echt aan de 'kwaliteit' lak te liggen!

 

Ben benieuwd of en hoe dit opgelost gaat worden. 

Posted

Witte lak is een basis lak en erg gevoelig voor bijvoorbeeld vliegroest.


Je ziet er ook alles op.


Google maar eens kiaclub.nl+vliegroest.


 


NB het is ook niet voor niks dat deze auto’s 500 euro goedkoper zijn :wink:


 


 


Edit:


 


Wat betreft de matten :


http://www.kiaclub.nl/topic/5497-garantievoorwaarden-automatten/


 


Er is nog geen tegenbericht geweest dat er iets gewijzigd zou zijn.


 


w.b vliegroest :


http://bit.ly/1gT9O3R


 


(dat „was dat nou zo moeilijk” moet je maar negeren)


Posted

lak is behoorlijk slecht van die KIA! in tegenstelling tot duitse auto's.

 

wat betreft de matjes valt mij dit ook erg op... heb nu 3000 km gereden en zie nu al slijtage op de plekken waar mijn hak zit.. echt super slecht... maar ga zelf wel goede matjes bestellen op internet..

Posted

Eerst langs de dealer en dan pas naar bijv. Automatten.nl

(Pak dan de zwaarste velours uitvoering, heerlijk aan de voetjes  :wink:  )

Posted

We zijn vandaag naar de Dealer geweest en volgens hen is het toch een 'extern' probleem. 

Zelf zijn en blijven wij van mening dat juist de 'kwaliteit' van de lak het probleem is.

We hebben nu afgesproken dat we op 1 mei 2014 terug kunnen komen. Die dag is iemand van Kia Nederland aanwezig is en dan moet hij hier maar eens naar kijken en zijn deskundig oordeel hierover geven.  

Posted

Zelf heb ik een zwarte Kia Rio gehad waar de lak ook zeer slecht van was. Op het dak ook erg veel last van "vliegroest". Bij de andere merken auto's die ik gereden heb nog nooit last van gehad. Op mijn werk ben ik medebeheerder van het wagenpark en ook daar nog nooit auto's gehad met dit probleem. Op dit forum zag ik ook pas voor de eerste mal het bestaan van dit fenomeen...

 

Volgens de dealer was het bij onze Rio te wijten aan het feit dat het een zwarte auto betrof en die nou eenmaal erg warm worden in de zomer en daardoor alles snel kan inbranden. Natuurlijk zit daar een kern van waarheid in maar dan nog heb ik nog nooit zo snel schade aan de (metallic) lak gehad aan andere zwarte auto's die ik gehad heb.

 

Nu hebben we een witte Sportage uit 2010 en na 2 wasbeurten ben ik daar nog niets tegengekomen van vliegroest of iets dergelijks. Zou de Sportage een betere kwaliteit "grondverf" hebben dan een Rio?

  • 3 weeks later...
Posted

bij 57.000km aan de 4de set matten toe. de eerste waren origineel kia en die waren al na 10.000km op. het tweede setje bij de dealer van een ander fabrikaat gekocht en die hield het langer uit. maar waarom kunnen ze geen matten maken die 100.000km meegaan net als bij mercedes? of gebruikt mercedes wondermatten?

Posted

Ik denk het.

Heb zelf een setje van automatten.nl, de een na beste kwaliteit en na 30 K nog geen zichtbare slijtage.

Posted

Ik heb ook gewoon eigen matten gekocht, nemen veel beter vuil/water op en geen gezeur met matten...

 

wil je er geen gezeur over, moet je investeren..

 

tevens over witte lak, dit moet je goed onderhouden, dat weet je als je een witte auto koopt en bij voorkeur met de hand en ook behandelen tegen vliegroest, wil je dit niet en wil ej graag vaak door de wasstraat zul je echt geen witte auto moeten komen.

Tevens ook af te raden bij de zee wonende mensen en vlak bij een treinrails.

  • Like 1
Posted

Over matten gesproken, minder stress vanavond......

Posted

Klopt, was kolderiek zelfs....

 

Net voor mevrouw Smart matten besteld bij automatten.nl, toch wel met lila rand...... :online2long:

  • Like 1
Posted

Toch wel zwaarste velours kwaliteit..?

Heb spijt dat ik dat niet heb gedaan.

Had een heerlijk matje in de SP3 en dat zou de norm moeten zijn :-)

Posted

Ribtapijt gekozen, de één na beste qua pooldichtheid.

Posted

U gaat het zien :-)

 

btw prima club.

Ik had een, in mijn ogen, niet correcte dames mat w.b. uitsnedes maar dat is tot volle tevredenheid opgelost.

(originele auto tekening klopte, maar 1 hoekje zou ook bedekt moeten zijn )

Posted

Was een rib uit mijn lijf zeg maar.....tapijt met hakstuk. Je kent die dames toch?

Posted

Was een rib uit mijn lijf zeg maar.....tapijt met hakstuk. Je kent die dames toch?

Zekers, op dik velours schoppen ze de hakjes uit en rijden verder op kousenvoetjes.

Slijt het nog minder.

Posted

Ze heeft nu een goede velours mat, maar ook die heeft te lijden onder die hakjes. Er zit na bijna drie jaar een behoorlijk gat in, met km-stand 11.000km!

Oplossing....gewoon de achterste mat eronder leggen! Hoezo niet goed nie bezig.

Posted

Mijn echtgenote heeft btw met haar Imelda Marcos Shoe Collection de basic mat van de i10 nog niet weten te slopen.

Best knap ! (98000km)

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...