robhaverkort Posted May 12, 2014 Posted May 12, 2014 Hoi, Bij wisselen van winter- naar zomerbanden zag ik dat er wat weinig profiel op de voorbanden zit. De achterbanden hebben nog ruim voldoende. Ik wil dus 2 nieuwe banden aanschaffen. Op dit moment zitten er rondom Bridgestone Duelers op, voor de H/P sport, acher de H/T 840. De banden bevallen op zich prima, maar ik las laatst dat er mensen zijn die betere ervaringen hebben met de Wranglers van GoodYear Iemand een goed advies ? Rob H Quote
bigwade Posted May 12, 2014 Posted May 12, 2014 Volgens mij moet er bij een 4WD 4 gelijke banden w.b. omtrek omheen, maar de deskundigen hier gaan je dat uitleggen, denk ik. Quote
Crum Posted May 12, 2014 Posted May 12, 2014 klopt helemaal..een sorento vind verschillende banden voor en achter niet fijn, zelfs 2 nieuwe en 2 gebruikte kan al problemen geven..tenzij je een EST bak hebt (schakelaar met 3 standen) en deze altijd op 2WD-hi hebt staan.. Quote
Theo1964 Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Ik heb vrijdag goodyear wrangler duratracks erop 245-75-16 en het lijkt mooi en ze passen Je hoort iets meer geluid dan de Bridgestone maar het zijn all weathers en ook voor terrein met het sneeuwvlokje erop. Ik heb ook nog duelers hp met 6 mm profiel liggen Quote
Theo1964 Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Ik heb vrijdag goodyear wrangler duratracks erop 245-75-16 en het lijkt mooi en ze passen Je hoort iets meer geluid dan de Bridgestone maar het zijn all weathers en ook voor terrein met het sneeuwvlokje erop. Ik heb ook nog duelers hp met 6 mm profiel liggen Quote
Lique Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Ik rij al sinds de aanschaf op Wrangler Good Year all Weather. Bevalt prima. Prima wegligging en bij een flink pak sneeuw ploeg je gewoon lekker door. Quote
bigwade Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Wat slijt bij de Sorento eerder ? Voor of achter ? Quote
Lique Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Wat slijt bij de Sorento eerder ? Voor of achter ? Geen idee, ik koop banden altijd per 4. Maar om een educated guess te maken zou ik zeggen,,,,voor. Quote
Crum Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 beetje afhankelijk van rijstijl en gebruik, maar een sorento is een achterwielaandrijver, welke bij teveel slip de voorwielen bijschakeld (bij een TOD bak), als eerste komen de aandrijfkrachten dus vooral op de achterwielen, en de stuurkrachten op de voorwielen. Het beste is daarom toch ook om regelmatig de banden te verwisselen zodat ze alle 4 gelijkmatig slijten, ook om problemen met de tussenbak te voorkomen.. 2 Quote
bigwade Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Lijkt me een duidelijke aanbeveling aan TS robhaverkort. Quote
Smart Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Het beste is daarom toch ook om regelmatig de banden te verwisselen zodat ze alle 4 gelijkmatig slijten..... Als je jezelf aanleert om (twee)jaarlijks te wisselen, natuurlijk afhankelijk van je jaarkilometrage, dan heb je bij normaal gebruik een regelmatige slijtage. Quote
bigwade Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Dat werkt bij 4WD's wat anders dan bij gewone auto's. Omtrek moet ca gelijk zijn voor het goed werken van het 4wd systeem. Met een normale auto kun je rustig rijden met 2 verschillende merken of profielen v/a maar bij 4WD is dat killing voor het systeem. Quote
kiaso Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Op de standaard wielen heb nu voor de 2e keer Vredestein quatrac 3 genomen , zomer en winter te gebruiken met sneeuwvlok! R 17 - 55- 255. 1e keer ( R17-65-245). Prima banden, maar slijten wel redelijk snel 40.000 km ! prijs 4 stuks gemonteerd en gebalanceerd incl. btw 790,- ( rechts achter slijt het eerst m.i. ) Quote
robhaverkort Posted June 2, 2014 Author Posted June 2, 2014 dank voor alle tips. Het probleem met verschillende omtrek voor een 4x4 is mij bekend. De banden die achterblijven lijken mij echter nog ruimschoots voldoende profiel te hebben om hier geen problemen mee te veroorzaken. Een meting van omtrek op alle 4 de wielen zal ik uiteraard wel doen voordat ze er weer onder gaan. Iemand enig idee hoe groot het verschil in omtrek ongeveer mag zijn voordat de TOD hierop gaat ingrijpen ? gr Rob Quote
Crum Posted June 2, 2014 Posted June 2, 2014 Ze hadden in t begin over 2 mm, maar schijnbaar konden er zelfs problemen ontstaan als er Michelins werden gemonteerd uit verschillende landen van productie. Quote
Alex Posted June 9, 2014 Posted June 9, 2014 Als antwoord op je bandenvraagje is het moeilijk raad geven. Op mijn Sorento JC had ik General Grabber UHP en daar was ik heel tevreden over. Perfect rijgedrag, ideaal in natte omstandigheden enz. Ze sleten misschien wel een beetje snel, maar ja, je kan niet alles hebben. Dus op mijn nieuwe XM (nu al 2 jaar geleden) de originele Kumho's er ogenblikkelijk af en General Grabber UHP erop, maar.... die maakten heel wat meer rolgeluid dan op mijn XM. Uitleg van de dealer : nieuwere auto, beter geïsoleerd binnenin zodat je minder motorgeluid hoort, maar andere geluiden vallen nu des te harder op. Is waarschijnlijk ook zo. Mijn winterbanden zijn Vredestein Wintrac 4xtreme en die hoor je gewoonweg niet! Het is alof de auto zweeft. Zolang je degelijke merken koopt, is het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur : zien ze er leuk uit, wat kosten ze edm. Persoonlijk zou ik wel niet besparen op de prijs van banden, want ze zijn immers het enige contact met de weg ! Succes ermee ! Alex 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.