Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik wilde een keer de low gear gebruiken en in een Oostenrijkse wei met een onverhard pad omhoog kreeg ik eindelijk de kans niet op asfalt te rijden en het te gebruiken. Keurig stopgezet en in N en dan 4x4 ingeschakeld. Langzaam rijdend en klimmend eens gevoeld wat er zoal gebeurd. Hij schakelt vooral dus heel snel door veel kortere versnellingen dan normaal. Ik zal waarschijnlijk nooit echt die low gear nodig hebben gezien die auto toch al zo sterk is en een koppelomvormer heeft.  

Maar nu stop ik de auto weer, nog steeds op een helling en weer in de N. Draai de knop terug in ''auto'' en rij weer verder. Als ik even verderop een vaartje heb van 30 km/u dreunt de hele auto en krijgt een schok in de aandrijving maar verder rijdt ie weer als normaal.

Moet ik concluderen dat er iets bleef plakken of nog ingeschakeld bleef na terugzetten in ''auto'' wat daarna nogal bruuks weer uitgeschakeld werd ?

Overigens viel met open ramen rijden op dat de auto af en toe "klak" geluiden maakt onder de auto wat niet waarneembaar is met de ramen dicht. Is dat de TOD aan het werk ?

Geplaatst

Ik krijg ook de indruk dat de omschakeling niet geheel soepel is verlopen. Bij mij is die ooit een dag of wat blijven hangen...en ineens was die na wat geheenenweerrij weer normaal.  

Dat geklak herken ik niet en of het de TOD zou kunnen zijn hangt wat af van de omstandigheden van dat moment. 

Ik heb in ruim 4 jaar tijd 1 x de Low gear aangezet. Het heeft me niet mogen redden  :mrgreen:  maar daar wel van geleerd dat je dat in NL niet snel nodig zult hebben. Ik vond het op een dikke blubberweg langs een kanaal op enger rijden dan op de normale manier. Maarja, hij schakelde niet meer terug op dat moment en ik moest toch naar huis.

Geplaatst

1200 m klimmend op een hele steile en smalle tolweg naar een skihotel bovenop een berg ( de kabelbaan was al geloten lol ) meende mijn vrouw ook geratel als van een ratelslang te horen ergens bij "de achterkant" vandaan. Ik hoorde alleen een beetje gieren wat mij niet echt verontrustte en voelde geen gekke dingen.....is dat normaal ( tussenbak geluiden ) of ook weer iets wat niet hoort.

Boven stonk de auto overigens ook flink naar hete olie maar er drupt niets. Maar motoroliepeil en transmissieolie peil zijn niet gezakt.....kunnen dat soort geluiden of stank optreden met te weinig olie in de differentieels/tussenbak of is dat normaal als je 2 ton een berg op laat zeulen ? Zo'n 4x4 is echt helemaal nieuw voor mij. Overigens reed het af en aan met normale auto's dus ik heb niet de indruk dat die er zoveel problemen met de klim hadden.

Geplaatst

Niet gehinderd door enige kennis over auto's verder, vind ik dit allemaal niet echt jofel klinken en zou ik 'm bij gelegenheid even na laten kijken.

Geplaatst

Toen mijn vader een Mitsubishi L200 reed had die automatische vrijloopnaven.

Die schakelden in op het moment dat de drijflijn draaide en de wielen niet, dus na inschakelen van 4WD voelde je bij optrekken

een knok en dan deden de voorwielen pas mee. Na gebruimvan de 4WD moest je terug naar 2WD en om dan de vrijloopnaven

los te zetten moest je een meter of 5 achteruitrijden. Ze ontgrendelden dan met een duidelijke klik.

Ik heb geen ervaring met alle half- en semi-automatische 4WD en AWD-systemen van nu, maar zou het niet iets kunnen zijn dat moet ontgrendelen?

Om zeker te weten of het vaker optreedt zou je het eigenlijk moeten proberen te reproduceren

en als dat lukt kun je altijd kijken of na terug naar 2WD het helpt als je achteruit rijdt...

Geplaatst

Niet gehinderd door enige kennis over auto's verder, vind ik dit allemaal niet echt jofel klinken en zou ik 'm bij gelegenheid even na laten kijken.

Geprobeerd dat hier in Oostenrijk door een Hyundai dealer te laten doen maar die vond het allemaal niet zo nodig. Kon dat ratelen ook niet horen toen ie naast me zat met open raam tegen een 12 % bergweg aan.

Hij wist te vertellen dat de achterste as vanuit de tussenbak geen smeernippels meer heeft en dus ook niet gesemeerd konden worden. Op internet vond ik dezelfde info maar dan nog wel eentje, maar niet voor de kruiskoppelingen maar het schuifstuk. Die maakt vast geen ratelende geluiden. Dan blijft alleen het achterste differentieel over maar die lekt niet en zweet ook niet. Wordt wel heel heet. Kan hem proberen bij te vullen maar ik weet niets van Oostenrijkse millieuwetgeving en of je op straat dat wel mag bijvullen. Ik had de juiste differentieelolie gevonden maar op de fles staat dat het extreem milieuvervuilende bende is die niet in oppervlaktewater mag komen. Ik weet niet hoe de Oostenrijkse politie erover denkt als ze je daarmee bezig zien op de openbare weg....

Maar ja 1000 km doorrijden met 1500 kg erachter lijkt ook geen optie als je het differentieel verdenkt laag oliepeil te hebben...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...