Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heb nu sinds kort een licht piepgeluid rechts achter nadat mijn auto een grote beurt heeft gehad.

dacht eerst van erg toevallig..

Garage heeft mijn handrem minder strak afgesteld maar aanlopend geluid is er nog steeds.

Het is ook niet continu dat geluid alsof er een remblok aanloopt.

De velg word wel warmer als de rest van de velgen.

Nu word er gezegd remklauw loopt aan iemand hier een idee over wat te doen.

Geplaatst

Ik neem aan dat de trommel er af is geweest ?
Ohw, dat weet je natuurlijk niet !

Je kan natuurlijk zelf even de trommel eraf halen (als dat lukt)

Of je krikt de achterkant (rechts op) en checkt even of er speling zit op het lager?

Just my 2 cents........

Geplaatst

Euh jahaa, velg eraf, borging los pielen en ...................

Niet aan beginnen als je het niet weet/nooit gedaan hebt!

Maar als je rechter achtervelg van de grond los is, kun je al wel checken of er speling is.

Gewoon terug naar de garage en het probleem voorleggen na die grote beurt.

Heb je al eens flink geremd na en/of met de piep?
En flink remmen is dan ook met de handrem er vol op (op een veilig stuk weg, recht vooruit) ?

Als je achterrem piept na een grote beurt, hebben ze wellicht iets niet goed schoongemaakt of terug gemonteerd.

• Like 1
Geplaatst

Dat laatste vind ik ook hoor. Teruggekregen met piep, dan terug naar de garage en ze lossen het maar op.

Kun je zelf gaan klooien, leuk als je er sjoegen van hebt, maar anders is het op voorhand een kansloze misscie als je niet eens weet waar je het zoeken moet.

Btw...je zult achter toch ook geen trommels hebben?

• Like 1
Geplaatst

Remmen heeft niet geholpen.

Zaterdag Word er naar gekeken.

Kan het zijn dat het aan de zuigers ligt.

In de remklauwen. Vuil of een rubber.

Zit is wat ik ook gehoord heb in plaats van metéén remklauw vervangen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Geplaatst

Heb een kennis laten kijken en blijkt dat het vervuilt was

Schoongemaakt en werk weer prima.

Geplaatst

Is wel door een auto monteur gedaan.

En vertelde mij dat ze wel erg op de zaken vooruit liepen.

Met de remklauwen.

Ze hebben zelfs niet eens de boel goed nagekeken alleen maar de kabel minder strak gesteld.

Zet je toch aan het denken hoe eerlijk ze zijn.

Geplaatst

Vuil...oke, haha. Ik heb dat ook wel eens gehad na wat gezandhap en niet goed afspoelen, maar had niet gedacht dat dat bij jou aan de orde zou zijn.

Maar goed, het is simpel opgelost en niet dankzij de garage.

• 5 maanden later...
Geplaatst

Euh jahaa, velg eraf, borging los pielen en ...................

Maar als je rechter achtervelg van de grond los is, kun je al wel checken of er speling is.

Gewoon terug naar de garage en het probleem voorleggen na die grote beurt.

Heb je al eens flink geremd na en/of met de piep?

En flink remmen is dan ook met de handrem er vol op (op een veilig stuk weg, recht vooruit) ?

Als je achterrem piept na een grote beurt, hebben ze wellicht iets niet goed schoongemaakt of terug gemonteerd.

Dit is wel een ouder bericht maar ik moest er om lachen : ik heb nog nooit reparaties uitgevoerd maar nu wel zelf een dergelijke klacht aan mijn Sorento gerepareerd, het was een vastzittende remzuiger/stroef schuivende remblokjes van waarschijnlijk van al dat zout op de weg van afgelopen wintermaanden. Ik heb gewoon de hele remklauw vervangen voor een nieuwe ( beste manier dat het niet snel weer gebeurd lijkt me ) en gezien ik toch bezig was de remslangetjes, remblokjes+zadels en de gehele remvloeistof ook vernieuwd. Kosten van (aftermarket) onderdelen vielen erg mee. Uiteraard gesmeerd waar nodig. ( glijpennnen +nieuwe rubbertjes en hoesjes ) Andere kant niet remklauw vervangen maar wel rest van die werkzaamheden ook gedaan.

Het verschil is Youtube....veel Amerikanen rijden of reden Sorento's en hebben in de jaren veel filmpjes gemaakt hoe ze iets doen. En anders is werk aan een ander merk meestal vergelijkbaar. Tegenwoordig heb ik ook een Haynes Manual ( voor aanhaalmomenten ) maar ik prefereer de video's omdat die nog duidelijker zijn dan de Haynes (zwart/wit) foto's.

Was dus vooral een kwestie van kijken en begrijpen wat ze doen, benodigd gereedschap en materialen kopen en nadoen ! En ik heb net als zij altijd een goede veiligheidsbril op en latex handschoenen aan.

Het enige kleine "probleem" waar ik tegenaan liep was hoe te ontluchten/oude vloeistof eruit drukken zonder lucht terug aan te zuigen. Daar hadden ze tips voor met flesjes en een slangetje maar de automaterialen zaak gaf een verkeerde maat slang. Maar ik vond een handig slangetje met 1 weg klepje op internet, 14 euro van een motorfiets zaak notabene. Dat werkte enorm goed. Belletjes eruit, oude donkere vloeistof eruit en heerlijke verse heldere vloeistof er weer in. Rempedaal is weer beenhard en remt super. Een ander "aha" moment was dat je echt niet steeksleuteltje 8 kunt gebruiken voor de remslangetjes maar een remsleuteltje nodig hebt met veel meer grip voor je het moertje vernielt. Met dank aan Youtube en specifiek "Eric the Car Guy" :-)

Voordeel is dat ik niet zoals de vorige (oudere) auto ieder jaar weer een garage rekening "gangbaar maken rem" moet betalen. Het kan veel goedkoper, waarschijnlijk al met wat kopervet en glijpen smeermiddel. Maar zelfs deze hele klauw zelf vervangen was goedkoper dan de reparaties van tijdelijke aard destijds door de hoge kosten van werkplaats en arbeidsloon. En en passant heb ik ook nog geleerd en gezien hoe de parkeerrem zelf af te stellen, ik heb de remschijven nog even eraf gehaald om dat mechanisme te checken. Was mooi schoon en werkte bij trekken aan het kabeltje goed. Dat was niet de oorzaak van de hete remschijf.

En..ik irriteerde me aan de half vergane stootrubbers bij de achterwielen......meteen maar vervangen. Ik vraag em alleen af of diegene die besliste dat ze WIT moesten zijn misschien dronken was tijdens dat besluit....

Geplaatst

Beste Arjan,

Welke remsleutel bedoel jij precies?

Heb je een linkje naar voorbeeld?

Bvd, Sander

• 2 weken later...
Geplaatst

Spostma85 dat hoeft niet, klop "remsleutel" in bijv google en de remsleutels vliegen je om de oren, met afbeeldingen en al.

Het is gewoon een soort steeksleutel met meer grip op het moertje omdat hij die aan meer zijden dan een gewone steeksleutel vastgrijpt en maar een hele kleine opening heeft die je net door een remleiding heen kunt steken. Vandaar de naam remsleutel.

Dat is nodig omdat je met een gewoon steeksleuteltje dat moertje van een remslang dol draait ( rond maakt ) en dan moet je dat stuk metalen remleiding ook nog (laten) vervangen. 

Geplaatst

Ik heb het reeds gevonden Arjan, erg simpel inderdaad. Ik zal deze remsleutel binnenkort bestellen samen met de Gunson Eezibleed. Kan ik bij de remblokvervanging meteen ook de remolie verversen.

Wat ik ook leuk vind om 'te hebben' is zo'n remvloeistof vochtmeter.

De garage wordt steeds minder blij met mij haha. Is ook duur genoeg zo'n Sorento dus wat ik zelf kan is winst.

• 1 maand later...
Geplaatst

Arjan,

Klopt het dat het sleutel 8 is omdat je in een eerder bericht sprak over steeksleutel 8.

Brezan dacht dat ik 10 nodig had.. ik heb nu 10/11 mee maar kan nog ruilen. Welke maat is het?

Alvast bedankt.

Groet, Sander

Geplaatst

Ik ben er inmiddels achter dat het m8 is.

Sleutel omgeruild.

Als het wat koeler is ga ik aan de slag met de remmerij.

Remvloeistof verversen, remblokken vervangen en remschijven voor vervangen.

Meteen ook even de naaf en remklauw bij spuiten en de banden wisselen.

Geplaatst

Ik ben er inmiddels achter dat het m8 is.

Sleutel omgeruild.

Als het wat koeler is ga ik aan de slag met de remmerij.

Remvloeistof verversen, remblokken vervangen en remschijven voor vervangen.

Meteen ook even de naaf en remklauw bij spuiten en de banden wisselen.

Veel plezier ermee en denk om je ogen ( veiligheidsbril ) want remvloeistof is agressief spul.

Voordeel vind ik als je het een keer gedaan hebt en het ging goed je het voor altijd nu weet hoe zoiets moet. Vaak is het nog relatief simpel ook, en het bespaart algauw 50-80 euro per uur arbeidsloon/werkplaatskosten.

Geplaatst

Arjan,

Het ging zo mooi als wat. Ik ben brildragend dus heb geen extra maatregel genomen ;)

Ik heb zelf een flesje met slangetje gemaakt, en was in mijn eentje prima te doen. Heb ruim doorgespoeld om zeker te zijn dat de lucht eruit was. Zo'n driekwart liter.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...