Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo,

bij een van de wielbouten van de vooras is de schroefdraad kapot. Nu kun je de bout vervangen (eruit persen en nieuwe erin persen) maar ik weet niet of en hoe ik de naaf eraf krijg.

Heeft iemand al eens de wielnaaf eraf gehaald en/of vervangen? En waar moet ik dan rekening mee houden en wat eventueel vernieuwen?

Voorlopig rijd ik dus met 4 moeren ipv 5 op het linkervoorwiel dus ik hoop snel op een handige tip.

Geplaatst

Kijk eens op YouTube en typ iets van "Replace Front Wheel Bearing" en je komt vast een heel eind. Met een beetje geluk hoef je het alleen af te kijken en na te doen. Dat is hoe ik nu meestal mijn reparaties doe.

Voor de Sportage specifiek zie je iemand met het achterwiel in de weer, en dat is een lager die je in zijn geheel vervangt en dus geen gedoe met persen. Voorwiel zal dus ook zo zijn, maar wat ik zag van mijn Sorento komt dat lager met een ABS sensor/snoer die je dan ook even moet vervangen en in de motorruimte inpluggen. Ik denk dat jij ook zoiets moet verwachten met de Sportage.

Geplaatst

Remschijf er vanaf halen, het oude draadeind eruit slaan. Volgens mij kan het er net tussen uit. Vervolgens de nieuwe er in zetten. Eventueel eerst enkel een moer met wat ringen ertussen tegen de naaf draaien.

Persen is niet perse nodig, bij het vastzetten van je wiel trek je het stevig aan ( welmmet beleid doen en op moment zetten)

Geplaatst

Remschijf er vanaf halen, het oude draadeind eruit slaan. Volgens mij kan het er net tussen uit. Vervolgens de nieuwe er in zetten. Eventueel eerst enkel een moer met wat ringen ertussen tegen de naaf draaien.

Persen is niet perse nodig, bij het vastzetten van je wiel trek je het stevig aan ( welmmet beleid doen en op moment zetten)

Ik heb de schijf eraf gehad en denk dat er geen ruimte is om de oude eruit te krijgen en de nieuwe erin. Er zit erg weinig ruimte tussen de naaf waar de bout in vast zit en het vaste deel van de voorpoot waar de naaf op zit. Ik kan ook nergens een inkeping of gat ontdekken waar je extra ruimte mee zou kunnen krijgen. Is er misschien een trucje wat je gebruikt om de bout er uit en erin te krijgen (bepaalde beweging bijvoorbeeld)

Geplaatst

Ik heb enkel de achterkant een keer gedaan, daarbij lukt het wel.

Je kan t allicht proberen, enkel de naaf eruit persen lukt meestal niet, dan sloop je t wiellager en moet je die ook vervangen.

Geplaatst

Ik heb enkel de achterkant een keer gedaan, daarbij lukt het wel.

Je kan t allicht proberen, enkel de naaf eruit persen lukt meestal niet, dan sloop je t wiellager en moet je die ook vervangen.

Ik heb er ook 1 stuk aan de achterkant.

Is dit zelf te doen?

Ik neem aan dat ik zo een bout bij de dealer moet halen.

Deze heeft ook een moer hoop ik, heb er maar 1 nodig nl.

• 2 weken later...
Geplaatst

Zoals Teluy zegt schijf eraf , oude tapeind kun je zo los slaan met een goeie hamer.

Met een beetje gepiel zou je m net tussen de naaf en het fusee door moeten kunnen halen.

Nieuwe er weer tussen pielen en erin trekken met behulp van wat ringen en de wielmoer.

Bij de meeste kia' s kan het net...

Anders moet je alles loshalen en de naaf uit het fusee persen.

Dan kun je ook je ook je wiellager vervangen want die sneuvelt dan...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...