Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Na de nieuwe tankbeurt heerlijk 60/70 km/u gereden op de CC langs de Lek. Dit leverde uiteraard nog veel betere cijfers op
d9f081b9e51087809e685ded8f07ef61.jpg

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

• Like 2
Geplaatst
Langs de Lek, 60-70km/h, fotootje maken van je display ?
Echt ?

Met LKA in de hoogste modus kan het allemaal

• Like 4
Geplaatst
Op 10-4-2017 om 19:12 zei Ronald66:

Vanmiddag de eerste tankbeurt gehad. 720 km gereden, 37,5 liter getankt.
Boordcomputer gaf 1 op 19,9 aan. Werkelijke verbruik 1 op 19,1. Geen verkeerd gemiddelde met 18 inch.

Ronald, Hoe is het verbruik tov de Lexus? Heb je daar al een indicatie van?

• Like 1
Geplaatst
Ronald, Hoe is het verbruik tov de Lexus? Heb je daar al een indicatie van?

Ron,

Ik heb ruim 20000 km met de Lexus gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,9 (5,6/100km), uiteraard in koude en warme periodes en alles wat daar tussenin zit. Al met al geen slechte score. Ben een rustige rijder, ben geen stoplichtracer maar heb sinds ik de Lexus reed er een sport van gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden. De (A)CC gaat bij mij behoorlijk snel aan, zelfs in de bebouwde kom. Het rijdt vele malen relaxter en heb het idee ook zuiniger omdat ik simpelweg niet constant de rechtervoet op het gaspedaal laat rusten.
Het 'voelt' wellicht wat saaier maar uiteindelijk sta je voor hetzelfde stoplicht te wachten maar dan wel zonder enige stress in je lijf.

De eerste indrukken met de Niro zijn prima. Hybride rijden vergt wel een wat andere rijstijl dan met een non hybride, mits je de voordelen van het hybride wil benutten tenminste.

828291.png
  • Like 3
Geplaatst

Je kunt nu toch echt wel merken dat het wat warmer wordt, want het verbruik daalt nu wel lekker.

KM. stand    9182

Afstand    884

LTR. getankt    40.43

Verbruik    1:21.9    (BC  1:21.7)

• Like 1
Geplaatst

Ook even een donatie van mij in deze verbruiks-rubriek.

Zie ook mijn verbruiksmonitor op Autoweek.nl.

Over 8046 km in totaal 462 liter getankt. Geeft een gemiddelde van 5,75 l/100km oftewel 1 op 17,4.

Wat wel opvalt is dat met het stijgen van de temperatuur het verbruik aanzienlijk daalt! Over de laatste vier tankbeurten haal ik een gemiddelde van ca. 5,25 l/100km (of 1 op 19).

• Like 2
Geplaatst
Op 4/18/2017 om 19:43 zei Murrie78:

Ook even een donatie van mij in deze verbruiks-rubriek.

Over 8046 km in totaal 462 liter getankt. Geeft een gemiddelde van 5,75 l/100km oftewel 1 op 17,4.

Wat wel opvalt is dat met het stijgen van de temperatuur het verbruik aanzienlijk daalt! Over de laatste vier tankbeurten haal ik een gemiddelde van ca. 5,25 l/100km (of 1 op 19).

Bij mij ongeveer hetzelfde gemiddelde over een kleine 10.000 km de afgelopen 3 maanden. Ik merk ook dat het verbruik daalt nu de temperatuur stijgt, maar mijn snelwegkilometers (flinke stukken 120/130) halen mijn gemiddelde onderuit. Op de snelweg kom ik ondanks een heel voorzichtige rijstijl niet verder dan 1l per 15km. 

Jammer dat de elektromotor op de snelweg niet vaker inschakelt (ik had verwacht dat Predictive Energy Control als deel van de ECO-DAS functie daar wel voor zou zorgen).

Citaat

Predictive Energy Control maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om actief het energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische veranderingen op de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het systeem is dat het ook rekening houdt met hoogteverschillen.

http://www.kia.com/nl/kia-nieuws/home/algemeen/wereldprimeur-kia-niro-op-chicago-auto-show/

Geplaatst
5 uur geleden zei JosV:

Bij mij ongeveer hetzelfde gemiddelde over een kleine 10.000 km de afgelopen 3 maanden. Ik merk ook dat het verbruik daalt nu de temperatuur stijgt, maar mijn snelwegkilometers (flinke stukken 120/130) halen mijn gemiddelde onderuit. Op de snelweg kom ik ondanks een heel voorzichtige rijstijl niet verder dan 1l per 15km. 

Jammer dat de elektromotor op de snelweg niet vaker inschakelt (ik had verwacht dat Predictive Energy Control als deel van de ECO-DAS functie daar wel voor zou zorgen).

http://www.kia.com/nl/kia-nieuws/home/algemeen/wereldprimeur-kia-niro-op-chicago-auto-show/

Dat zag ik dus ook en daarom reed ik met de Niro geen 130 km/h en probeerde 110 of 100 km/h, dat had wel effect!

Met een rit van een uur ben je dan,.............. 3 of 4  minuten later op bestemming? Zo wat :winkiss:

• Like 2
Geplaatst

130 of 100 op een afstand van een uur (130km)scheelt 15 tot 20 minuten. Iets meer dan 3 of 4 minuten.

De eco das functie is nog niet beschikbaar. Komt binnenkort. Dank moet je overigens ook altijd je navigatie gebruiken. 

• Like 3
Geplaatst
17 minuten geleden zei Kenny:

130 of 100 op een afstand van een uur (130km)scheelt 15 tot 20 minuten. Iets meer dan 3 of 4 minuten.

De eco das functie is nog niet beschikbaar. Komt binnenkort. Dank moet je overigens ook altijd je navigatie gebruiken. 

Gaat mij niet om de 3 a 4 minuten of 15 tot 20 minuten Kenny.
Het gaat om relaxt van A naar B en dan doe ik er iets langer over? veel stedelijke gebieden heb andere snelheden en dan gaat het 'duur van de rit' weer verder onderuit naar ....... okee, 6 a 7, 8 minuten :ninja:
Op het moment dat je dan rijd zoals ik, TOEN... brengt dat wel je verbruik weer naar 20+

en daar was het (naar mijn idee) om te doen! Gewoon eerder gaan rijden en lekker relaxed aan komen op bestemming.
En dan zie je de hybrid eerder, op sommige stukken in dat traject, meehelpen....... dus zuiniger rijden! EV aan.

• Like 1
Geplaatst
Op 10-4-2017 om 19:15 zei Ronald66:

Na de nieuwe tankbeurt heerlijk 60/70 km/u gereden op de CC langs de Lek. Dit leverde uiteraard nog veel betere cijfers op
d9f081b9e51087809e685ded8f07ef61.jpg

leuk plaatje, maar hoe tover ik dat te voorschijn dan, ik ben het nog niet tegen gekomen eigenlijk.

Geplaatst
leuk plaatje, maar hoe tover ik dat te voorschijn dan, ik ben het nog niet tegen gekomen eigenlijk.

Volgens mij deed ik dat vanuit het Hybrid menu en dan op het verbruikspercentage klikken, zal het vanavond nog even checken.

828291.png

• Like 1
Geplaatst
15 uur geleden zei Wimis on:

Gaat mij niet om de 3 a 4 minuten of 15 tot 20 minuten Kenny.
Het gaat om relaxt van A naar B en dan doe ik er iets langer over? 

Niet echt relaxed om met 100 over een snelweg te sukkelen waar iedereen 130+ rijdt.

Zeker niet op onze drukke wegen met wat vrachtverkeer (die eigenlijk niet harder dan 80 mogen als ik me niet vergis, maar tussen de 80 en ruim 100 in praktijk) waar je dan tussendoor moet zien te laveren. Veel remmen en weer optrekken/inhalen, en dat lijkt me niet relaxed en ook niet echt zuinig.

• Like 1
Geplaatst
15 uur geleden zei Kenny:

De eco das functie is nog niet beschikbaar. Komt binnenkort. Dan moet je overigens ook altijd je navigatie gebruiken. 

Enig idee wanneer ?

Mijn dealer wist niet eens wat eco-das en pec was :-) en had dus geen idee of/wanneer het beschikbaar zou komen.

Geplaatst

Destijds (begin februari) zou de cruisecontrol fix begin maart komen en de eco das in mei. Maar de fix voor cc is er nog niet dus durf het niet te zeggen.

En idd. 100 op 130km wegen geeft problemen. Los daarvan maak ik veel ritten van 250km en zou ik dus een vertraging hebben van plus minus 40 minuten. We mogen ook best kritisch zijn op een nieuwe auto. Houd dealers en fabrikanten scherp.

• Like 1
Geplaatst

Ik kom na ruim 7.000 km. gemiddeld aan de 1 op ruim 17. Maar dan wel zo nu en dan met een aanhanger of met een fietsdrager. En met heel dikke 18" banden. En gebruik ook wel eens de "Ferrari-stand". Dat is fun!! Verder ben ik doorgaans een rustige rijder. Zeker geen stoplichtsprinter. (Nou ja, soms, als er een Porsche naast me staat....)

Met een fietsdrager op de trekhaak naar Ameland gereden en dan haalt hij de 1 op 15 niet. Een fietsdrager (met fietsen) stuwt het verbruik flink omhoog.

Maar heb zonder aanhanger of fietsdrager op een snelwegrit Amsterdam Apeldoorn en terug bij rustig 100 - 110 km/uur cruisen de 1 op 21 ook gehaald!

Geplaatst
8 uur geleden zei Ronald66:

Volgens mij deed ik dat vanuit het Hybrid menu en dan op het verbruikspercentage klikken, zal het vanavond nog even checken.

828291.png

Dank je Ronald, ik heb het al gevonden inmiddels.

Geplaatst
Op 4/18/2017 om 19:43 zei Murrie78:

Je verbruik komt ongeveer overeen met de duurtest van Bright op : https://www.bright.nl/duurtest/duurtest-kia-niro-conclusie 

Daarin scoort Rutger Middendorp gemiddeld 1:16 maar met op de snelweg slechts 1:13,5. Dat is wat realistischer dan de fabrieksopgave, hoewel ik zelf net als jij een beetje zuiniger haal.

Geplaatst
Op 2017-4-28 om 11:34 zei JosV:

Je verbruik komt ongeveer overeen met de duurtest van Bright op : https://www.bright.nl/duurtest/duurtest-kia-niro-conclusie 

Daarin scoort Rutger Middendorp gemiddeld 1:16 maar met op de snelweg slechts 1:13,5. Dat is wat realistischer dan de fabrieksopgave, hoewel ik zelf net als jij een beetje zuiniger haal.

Het lastige met dit soort testen vind ik, is dat ze geen rekening houden met de rijstijl. Die moet je echt wel aanpassen als je in een hybride rijdt. Nou kan je zeggen, dat doe ik bewust niet voor zo een test om het met een normale benzineauto te vergelijken, maar vermeld het er dan bij. Als je je rijstijl aanpast voor het rijden met een hybride auto, en dat geldt niet alleen voor de Niro, dan kom je echt een stuk zuiniger uit.

En wat betreft fabrieksopgave, dat is niet meer of minder een vergelijkingswwarde om het tegen een andere auto af te zetten. In de praktijk haal je dat nooit, niet met diesel, benzine, hybride, of elektrisch. 

• Like 3
Geplaatst

Binnenkort rijden we hier ook een sportline niro. We maken relatief veel snelwegkilometers. Denk aan 80 pct snelweg de rest overig. 

Ik zie veel verschillende reacties over het verbruik. Met cc aan op 110 km/h verwacht ik toch 1:18 te halen. Verder rustige rijstijl. Wat denken jullie?

• Like 2
Geplaatst
1 uur geleden zei Synx:

Binnenkort rijden we hier ook een sportline niro. We maken relatief veel snelwegkilometers. Denk aan 80 pct snelweg de rest overig. 

Ik zie veel verschillende reacties over het verbruik. Met cc aan op 110 km/h verwacht ik toch 1:18 te halen. Verder rustige rijstijl. Wat denken jullie?

Scheelt natuurlijk zomer of winter, maar 1:18 moet zeker haalbaar zijn. Mijn vrouw rijdt 3 keer per week Nieuwegein - Zoetermeer, en zit tussen de 19 en 21. Daar zit ook wel filerijden bij, dat is wel gunstig, maar daarentegen rijdt ze ook wel is 130. . 

• Like 3
Geplaatst

Hij is weer vol.

KM. stand    9954

Afstand   772

Getankt    35.95 ltr

Verbruik    1 : 21.5   [ BC 1 : 22.0 ]

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...