Jump to content
  • Sign Up
AJ Mol

Verbruik Niro

Recommended Posts

Ik heb net 1,605 € / L  getankt , in België Wevelgem , RON 98 ESSO ....... :hammer:

Dan zou ik Euro 95(E5) tanken, gemiddelde verkoopprijs in België per 10-04-2019 is €1.46 (bron ANWB).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik tank (95) de laatste tijd meestal in Belgie. Merk de laatste weken dat ik weer zuiniger rij terwijl mijn rijstijl het zelfde is.  Temperatuur verschil doet veel. 

Ik had echt niet verwacht dat er zoveel verschil opzat , tussen E5 en E10 , maar dat gebeurd mij niet weer hoor :D

20 uur geleden, bert111bel zei:

Ik had echt niet verwacht dat er zoveel verschil opzat , tussen E5 en E10 , maar dat gebeurd mij niet weer hoor :D

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. E5 / E10 heeft te maken met de hoeveelheid bio-ethanol (5% voor E5 en 10% voor E10). Als het goed is, dan is E10 goedkoper, maar het verbruik zal wel marginaal hoger zijn.
E5 is overigens net als E10 Ron 95. Daarnaast heb je Ron 98. De Ron 95 / 98 heeft te maken met het octaangehalte. Vooral bij oudere auto's of high performance cars is het belangrijk dat het octaangehalte hoger ligt. De Niro heeft echt geen Ron 98 nodig.....

6 minuten geleden, henk smit zei:

als ik naar Oostenrijk gaat. tank ik ook wel eens E10. nu is het octaan gehalte in andere landen hoger dan nederland.  

Nee hoor, in heel Europa heeft E5 / E10 het octaan gehalte 95. 

2 uur geleden, henk smit zei:

in nederland wort E tien niet verkocht.

Dan heb je de laatste tijd slecht opgelet bij de pomp.

4 uur geleden, Broekie zei:

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. E5 / E10 heeft te maken met de hoeveelheid bio-ethanol (5% voor E5 en 10% voor E10). Als het goed is, dan is E10 goedkoper, maar het verbruik zal wel marginaal hoger zijn.

Ik vraag me af waarom het verbruik (marginaal) hoger zal zijn. Ethanol ontploft ook in de cilinders van een benzinemotor net zo goed als benzine. De reden dat niet alle auto's E5 of E10 kunnen hebben ligt er, dacht ik, aan dat het soort afdichtingen in de motoren niet tegen ethanol kunnen en dan oplossen. De huidige Kia's hebben dat probleem niet.

Voor octaangetal is het ook een sprookje ook dat een motor die geschikt is voor octaan 95 niet goedkoper of beter gaat lopen met octaan 98. Het getal geeft alleen de klopvastheid aan, de mate dat de brandstof uit zichzelf ontploft. Voortijdige ontploffen van de brandstof (nog voordat de bougie een vonk geeft) in de cilinder kan schade aan de motor geven. Bijvoorbeeld hoog opgevoerde motoren kunnen daar eerder last van hebben door de hogere drukken (compressie) en hogere temperaturen in de cilinders. Maar octaan 98 is geen betere brandstof dan octaan 95. Wel duurder vanwege de andere hulpstoffen die in de benzine gebruik moeten worden.

• Thanks 1

in nederland wort E tien niet verkocht.

ALLE "gewone" benzine in Europa is sinds dit jaar E10...

23 minuten geleden, Murcielaygo zei:

ALLE "gewone" benzine in Europa is sinds dit jaar E10...

Voor zover ik het zie is gewone benzine allemaal E5. De E10 wordt o.a. verkocht als 'Blue One'.

Ik stond toevallig een keer op de pomp te kijken, maar ook op blue one zit een E5 sticker.. Kan natuurlijk een foutje zijn.

De meeste E95 is nog steeds als E5 aangemerkt op de pomp. Vanaf eind dit jaar moet geloof ik de helft van de aangeboden E95 de E10 variant zijn.

Van de Shell website:

De Shell brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:

Shell FuelSave Euro 95 - E5

Shell V-Power - E5 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)

Shell FuelSave Diesel - B7

Shell V-Power Diesel - B7

Ik vraag me af waarom het verbruik (marginaal) hoger zal zijn. Ethanol ontploft ook in de cilinders van een benzinemotor net zo goed als benzine. De reden dat niet alle auto's E5 of E10 kunnen hebben ligt er, dacht ik, aan dat het soort afdichtingen in de motoren niet tegen ethanol kunnen en dan oplossen. De huidige Kia's hebben dat probleem niet.
Voor octaangetal is het ook een sprookje ook dat een motor die geschikt is voor octaan 95 niet goedkoper of beter gaat lopen met octaan 98. Het getal geeft alleen de klopvastheid aan, de mate dat de brandstof uit zichzelf ontploft. Voortijdige ontploffen van de brandstof (nog voordat de bougie een vonk geeft) in de cilinder kan schade aan de motor geven. Bijvoorbeeld hoog opgevoerde motoren kunnen daar eerder last van hebben door de hogere drukken (compressie) en hogere temperaturen in de cilinders. Maar octaan 98 is geen betere brandstof dan octaan 95. Wel duurder vanwege de andere hulpstoffen die in de benzine gebruik moeten worden.
De energieinhoud van E10 benzine is ten opzichte van benzine zonder ethanol ongeveer 2% lager en dat zal voor een iets hoger verbruik zorgen.

Voor atmosferische motoren heeft E98 ten opzichte van E95 nagenoeg geen zin (tenzij het een motor met een hoog specifiek vermogen is).
Voor een aantal turbo motoren kan het wel een meetbaar verschil geven. De Ford Ecoboost motoren regelen het motormanagement echt anders af als er 98 getankt wordt of zelfs 102. Er zijn Ford Ecoboost motoren met standaard 182pk op een rollenbank gezet waarbij er met 102 octaan brandstof rond de 10pk meer uit kwam en ook een hoger koppel.
Hoe de turbo motoren van Kia er mee omgaan weet ik niet.

1 uur terug, meeder zei:

Voor atmosferische motoren heeft E98 ten opzichte van E95 nagenoeg geen zin (tenzij het een motor met een hoog specifiek vermogen is).
Voor een aantal turbo motoren kan het wel een meetbaar verschil geven. De Ford Ecoboost motoren regelen het motormanagement echt anders af als er 98 getankt wordt of zelfs 102. Er zijn Ford Ecoboost motoren met standaard 182pk op een rollenbank gezet waarbij er met 102 octaan brandstof rond de 10pk meer uit kwam en ook een hoger koppel.
Hoe de turbo motoren van Kia er mee omgaan weet ik niet.

Dit is inderdaad zo echter het is omgekeerd. Je praat dan over (turbo)motoren die standaard een hoog specifieke vermogen hebben en daarbij wel RON 98 nodig hebben om zelfontbranding tegen te gaan. Omdat niet overal RON98 te verkrijgen is, heeft de ontwerper ervoor gezorgd dat je toch RON 95 kan tanken zonder motorschade op te lopen door het motormanagement aan te passen (de turbodruk te verlagen) en er ook nu geen zelfontbranding ontstaat. Het maximale vermogen waarvoor de motor ontworpen is en de prestaties worden dan wel ook minder. Voor deze motoren wordt ook in principe RON 98 voorgeschreven.

Voor zover ik weet zijn de meeste turbo motoren standaard ontworpen voor RON 95, zo ook die van Kia en heeft het geen zin om RON 98 te tanken. Ook voor de Stinger V6 wordt, zo lees ik in een Engels blad, RON 95 voorgeschreven.

Posted (edited)
7 uur geleden, Derrek zei:

Ik vraag me af waarom het verbruik (marginaal) hoger zal zijn. Ethanol ontploft ook in de cilinders van een benzinemotor net zo goed als benzine.

Theoretisch klopt dit, de calorische waarde (energie die vrij komt bij verbranding) van ethanol is lager dan die van benzine (LPG heeft b.v. ook een lagere waarde, daarom is het verbruik bij LPG ca 10% hoger).

Bij LPG heb ik dit dan ook zeker gemerkt, werd echter ruimschoots gecompenseerd door de lagere prijs.

Echt opgevallen is het meer verbruik bij E10 me echter (nog) niet (auto of motorfiets). Qua rijden merk ik eigenlijk ook geen verschil (E5, E10 of 98).

Voor octaangetal is het ook een sprookje ook dat een motor die geschikt is voor octaan 95 niet goedkoper of beter gaat lopen met octaan 98.

Grappig is wel dat mijn vorige motor ("antieke" carburateur techniek) op 98 rauw liep terwijl deze op 95 als een turbine zijn werk deed. Let wel dat een motorfiets tot 12000 rpm zijn werk kan doen. Mijn huidige "eco" inspuit motorfiets maakt het niet uit wat ik er in gooi, loopt altijd goed (ook tot 12.000 rpm).

Zelf heb ik niet de neiging om het uiterste uit mijn voertuigen te halen dus of een brandstof een paar (niet merkbare) PK-tjes wel of niet oplevert maakt mij niets uit.

Edited by HenkM

Posted (edited)
Op 13-4-2019 om 21:32, ruijtersfotografie zei:

Ik tank (95) de laatste tijd meestal in Belgie. Merk de laatste weken dat ik weer zuiniger rij terwijl mijn rijstijl het zelfde is.  Temperatuur verschil doet veel. 

Edited by Derrek

Dit is inderdaad zo echter het is omgekeerd. Je praat dan over (turbo)motoren die standaard een hoog specifieke vermogen hebben en daarbij wel RON 98 nodig hebben om zelfontbranding tegen te gaan. Omdat niet overal RON98 te verkrijgen is, heeft de ontwerper ervoor gezorgd dat je toch RON 95 kan tanken zonder motorschade op te lopen door het motormanagement aan te passen (de turbodruk te verlagen) en er ook nu geen zelfontbranding ontstaat. Het maximale vermogen waarvoor de motor ontworpen is en de prestaties worden dan wel ook minder. Voor deze motoren wordt ook in principe RON 98 voorgeschreven.
Voor zover ik weet zijn de meeste turbo motoren standaard ontworpen voor RON 95, zo ook die van Kia en heeft het geen zin om RON 98 te tanken. Ook voor de Stinger V6 wordt, zo lees ik in een Engels blad, RON 95 voorgeschreven.
De Ecoboost motoren hebben allemaal 95 als advies in het tankklepje staan en dan voldoen ze ook aan de fabrieksopgave, met 98 kunnen ze het motormanagement toch anders afregelen. Dat is dus een bewuste keuze van Ford geweest. Het kan inderdaad zo zijn dat Kia het motormanagement niet zichzelf anders af laat regelen als er 98 getankt wordt en dan maakt het inderdaad niet uit.