Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Belgische Kia Niro Sense (=full-option): tegenvallend eerste verbruik genoteerd : 6.14 l /100 km

Geplaatst
16 minuten geleden zei jacwil:

Belgische Kia Niro Sense (=full-option): tegenvallend eerste verbruik genoteerd : 6.14 l /100 km

1 op 16,3. Niet heel zuinig, maar weet je zeker dat de tank goed vol zat bij aflevering? En we merken allemaal dat in deze koude periode het verbruik duidelijk hoger ligt. 

Geplaatst

Ik zou me nu toch niet dadelijk zorgen maken,het is een nieuwe auto nieuw gebruiken ze allemaal een beetje meer.

En zoals Ron aangeeft het weer zal ook een rol spelen.

• Like 1
Geplaatst

Ik haal nu met mijn dagelijks woonwerk (enkel 13km) ook met moeite 1 op 16. Maar ik denk dan mijn vorige benzine auto (Opel met 1.4 turbo) nu met moeite 1 op 14 zou halen. Dus ik blijf tevreden met mijn geweldige Niro en ga de winst (naar 1 op 18/19) in de warmere maanden wel oprapen. Intussen geniet ik van het geweldige rijcomfort van de Niro.

Geplaatst
Op 5-2-2017 om 15:32 zei Toby:

Ik sta op het punt een niro te kopen omdat ik het een leuke auto vindt en goed is uitgerust voor een leuke prijs.

Echter stel ik mij alleen de vraag of een hybride voor mij wel rendeert.

Ik rijdt per dag (woon werkverkeer) zo'n 94 km heen en terug waarvan een 80 km autostrade is, dus denk ik dat benzine motor toch 

het meeste werk zal moeten leveren.

Of zie ik dit verkeerd en is een hybride dan ook nog rendabel.

Om even terug te komen op de snelwegkilometers waarbij vooral of alleen de benzinemotor wordt gebruikt bedenk dat er een zg. Atkinson of “Lean Birn” (arm mengsel)  benzinemotor in de Niro zit die een beter thermisch rendement heeft en daardoor minder verbruikt. Net nadeel bij dit type motor is welliswaar dat het alleen werkt bij hogere toerentallen en dus minder bij lage toerentallen maar daarom worden deze motoren vooral toegepast bij hybride auto’s omdat de elektromotor de benzinemotor bij lage toerentallen (en optrekken) ondersteunt en dit niet meer van belang is. Het grote voordeel is dus dat dit type benzinemotor in principe toch zuiniger is dan de “normale” benzinemotoren (ook als de elektromotor niet ondersteunt).

• Like 1
Geplaatst

Vanmorgen af getankt (Houten) en hup via een glibber A27 en A59 naar de Winter Efteling.
gemidd. snelheid ~96 km/h en de 1:20 km/l aangetikt (BC), -1°C

met een Odo van 14033 km nu gemidd. 18,83 km/l 

deze week de garage maar eens bellen voor de 1e 15000 km :-)

Geplaatst

Hierbij dan weer mijn bijdrage, waarbij ik tot de laatste druppel er in geperst heb, vandaar het verschil met de BC

KM stand  6057

Afgelegd 704 km

Getankt  36.88 ltr

Verbruik   1 : 19.2 ( BC 1 : 20.0 )

• Like 1
Geplaatst
Op 2/11/2017 om 00:07 zei Derrek:

Om even terug te komen op de snelwegkilometers waarbij vooral of alleen de benzinemotor wordt gebruikt bedenk dat er een zg. Atkinson of “Lean Birn” (arm mengsel)  benzinemotor in de Niro zit die een beter thermisch rendement heeft en daardoor minder verbruikt. Net nadeel bij dit type motor is welliswaar dat het alleen werkt bij hogere toerentallen en dus minder bij lage toerentallen maar daarom worden deze motoren vooral toegepast bij hybride auto’s omdat de elektromotor de benzinemotor bij lage toerentallen (en optrekken) ondersteunt en dit niet meer van belang is. Het grote voordeel is dus dat dit type benzinemotor in principe toch zuiniger is dan de “normale” benzinemotoren (ook als de elektromotor niet ondersteunt).

Interessant om te lezen over deze optimalisatie, je lijkt me iemand met verstand van techniek Derrek.

Weet jij toevallig hoe het zit met de ECO-DAS, en vooral met Predictive Energy Control (PEC) waarmee KIA pronkt.

http://www.groen7.nl/zo-werkt-het-nieuwe-eco-das-systeem-in-de-kia-niro-hybrid/

Ik merk er in praktijk eigenlijk niets van, en kan ook in de handleiding weinig terugvinden. Vooral dat PEC waarbij op zuinig rijden aan de hand van het navigatiesysteem gebeurt, klint me heel erg handig. Maar in praktijk merk ik er eigenlijk niets van, ik weet niet eens of ik daarvoor een bestemming moet opgeven in het navigatiesysteem of dat het navigatiesysteem 'aan' moet staan. Ik zie ook nergens een indicator dat PEC gebruikt wordt. Of mis ik gewoon iets ?

• Like 1
Geplaatst
7 uur geleden zei JosV:

Interessant om te lezen over deze optimalisatie, je lijkt me iemand met verstand van techniek Derrek.

Weet jij toevallig hoe het zit met de ECO-DAS, en vooral met Predictive Energy Control (PEC) waarmee KIA pronkt.

http://www.groen7.nl/zo-werkt-het-nieuwe-eco-das-systeem-in-de-kia-niro-hybrid/

Ik merk er in praktijk eigenlijk niets van, en kan ook in de handleiding weinig terugvinden. Vooral dat PEC waarbij op zuinig rijden aan de hand van het navigatiesysteem gebeurt, klint me heel erg handig. Maar in praktijk merk ik er eigenlijk niets van, ik weet niet eens of ik daarvoor een bestemming moet opgeven in het navigatiesysteem of dat het navigatiesysteem 'aan' moet staan. Ik zie ook nergens een indicator dat PEC gebruikt wordt. Of mis ik gewoon iets ?

Ik dacht dat het later geïntroduceerd wordt bij een software update Jos.

• Like 1
Geplaatst
19 uur geleden zei olympus:

Ik dacht dat het later geïntroduceerd wordt bij een software update Jos.

Bedankt ! Dat gevoel had ik eigenlijk al. Het risico van 'early adopters'. 

Ik ben benieuwd wanneer de eerste echte grote software updates eraan komen...maar dat is een ander topic :-) 

• Like 1
Geplaatst
Op 16-1-2017 om 21:17 zei Nirofan:

Ik heb mijn Niro nu 2 mnd met 1600km op teller. Ik haal ook niet beter dan 1:16. Rij voornamelijk Woon/Werk met enkele reis 13km over 50 en 80km wegen. Ik rij daarbij zelden in power gebied.  Ik ben dan ook nog niet echt blij met mijn verbruik maar zal zeker met korte afstand en lage temp te maken hebben. Ik zet vaak het hybridescherm aan en zie dan dat de benzinemotor erg druk is op de accu op te laden en er relatief weinig terug naar de aandrijving gaat. Ik begrijp ook niet goed waarom ander nu wel 1 op 19 en hoger halen.

Nog eens afwachten wat het verbruik bij hogere temp gaat worden en anders eens even bij de dealer langs.

Mijn monteur heeft het rij geheugen gereset, het verbruik gaat sindsdien omlaag....

Geplaatst
3 uur geleden zei F.Hermans:

Mijn monteur heeft het rij geheugen gereset, het verbruik gaat sindsdien omlaag....

Bedankt voor de tip, zal dit eens voorleggen aan mijn dealer. Toevallig vanmorgen voor 1e keer verbruik 5.2/100L op reguliere route naar het werk. Misschien komt het nog goed :-)

Geplaatst
10 minuten geleden zei Nirofan:

Bedankt voor de tip, zal dit eens voorleggen aan mijn dealer. Toevallig vanmorgen voor 1e keer verbruik 5.2/100L op reguliere route naar het werk. Misschien komt het nog goed :-)

Lekker he, die hogere temperaturen ;)

• Like 1
Geplaatst
14 uur geleden zei Nirofan:

......... verbruik 5.2/100L op reguliere route naar het werk.

Vind 1 op 19,2 toch beter klinken.:-)

• Like 3
Geplaatst

Ik weet niet wat mij overkomt! Afgelopen vrijdag even naar de Motorbeurs in Utrecht. Terugweg 130km 4.8/100L ofwel 1 op 20,8.

De bevestiging dat het hogere verbruik van de afgelopen maanden (gem 1:16) gerelateerd kan worden aan de korte afstanden woonwerk met koude temperaturen. Misschien moet ik eens werk verder van huis gaan zoeken :-)

Geplaatst
43 minuten geleden zei BvE:

Nirofan wat was je gemiddelde snelheid vrijdag ?

43 minuten geleden zei BvE:

Nirofan wat was je gemiddelde snelheid vrijdag ?

Dat weet ik niet precies maar het was 100km snelweg en 30km 50/80km wegen. Ik schat gemiddeld 95. Ik ben niet "bewust" bezig om zo zuinig mogelijk te rijden maar heb me aan het overige verkeer aangepast en aan max snelheid gehouden.  

Geplaatst

Ik heb ook weer wat van dat kostelijke sap in de tank gegoten.

KM stand:   6848

Afgelegd:   791 km

Getankt:   39.53 ltr

Verbruik:   1:20  ( BC 1:20.1 )

• Like 2
Geplaatst

Vandaag een mooie rit van Houten naar Ommen, met wat uitstapjes en 340 km op de dagteller.
Eerst vanmorgen de tank vol en alles gereset (1:18,72 en 1:19 BC)

Zojuist terug en nu 1:22,7 op de BC, gewoon rustig 100km/h CC met lijn assist (want ik val bijna in slaap :wink: )

Wat een fijne auto, ik weet nu al dat ik deze ga missen! (als ik hem inruil)

• Like 1
Geplaatst

Ik heb nog niet veel meer dan 710 km op een tank gehaald. 1:17,9 is het zuinigste tot nu toe.

De waarden die ik hierboven lees heb ik nog niet gehaald, terwijl ik niet veel snelweg rij maar veel 80-km wegen.

Geplaatst

Ook ik was weer bij de dranken man.

KM stand   7528

Afstand   680 km

Getankt   33.94 ltr

Verbruik   1 : 20  ( BC 1 : 20.3 )

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...