chippie777 Geplaatst 9 December, 2017 Geplaatst 9 December, 2017 Ben het eens met de antwoorden hier boven. Ik denk ook dat de boosdoeners de korte ritjes zijn. Wat wel interessant is om aan te geven wat voor rijstijl de Niro aangeeft (%economisch, %sportief). Dat geeft ook een indruk samen met het verbruik. Mijn ervaring is ook dat wanneer ik slechts 5 tot 10 km rij en dan “live”naar het verbruik kijk dit hoog is, en dat is logisch. In de winter is dit nog een stapje erger omdat het dan langer duurt voordat alles warm is. Test het anders eens uit. Tank je auto vol en maak eens een rit met zo veel mogelijk 80 tot 100/120 km/u wegen. Probeer een ritje te maken van 50 a 75 km en tank daarna weer. En bereken dan je verbruik eens. Quote
Georgeconradi Geplaatst 9 December, 2017 Geplaatst 9 December, 2017 Kan bijna niet aan rijstijl oog omstandigheden liggen. Mijn vorige auto, Kia Ceed, verbruikte onder exact dezelfde omstandigheden 1 op 12,5,. En nu met mijn Niro 1 op 13,6! Had ik dus beter geen hybride kunnen kopen. Ben erg teleurgesteld en ga volgende week terug naar de dealer. Mij is een maximaal verbruik beloofd van 1 op 18. Zou daarmee tevreden zijn Quote
Specialmade Geplaatst 9 December, 2017 Geplaatst 9 December, 2017 19 minuten geleden zei Georgeconradi: Kan bijna niet aan rijstijl oog omstandigheden liggen. Mijn vorige auto, Kia Ceed, verbruikte onder exact dezelfde omstandigheden 1 op 12,5,. En nu met mijn Niro 1 op 13,6! Had ik dus beter geen hybride kunnen kopen. Ben erg teleurgesteld en ga volgende week terug naar de dealer. Mij is een maximaal verbruik beloofd van 1 op 18. Zou daarmee tevreden zijn Weet wel dat het rijden met een hybride net iets anders is dan met een benzine auto. Als je de gewenste snelheid hebt en je laat even je gas wat los zal de Niro, in de meeste gevallen, overschakelen naar elektrisch. Voorwaarde is wel dat de motor warm is en de hybride accu voldoende spanning heeft. 1 Quote
gjcvro Geplaatst 9 December, 2017 Geplaatst 9 December, 2017 3 uur geleden zei Georgeconradi: Kan bijna niet aan rijstijl oog omstandigheden liggen. Mijn vorige auto, Kia Ceed, verbruikte onder exact dezelfde omstandigheden 1 op 12,5,. En nu met mijn Niro 1 op 13,6! Had ik dus beter geen hybride kunnen kopen. Ben erg teleurgesteld en ga volgende week terug naar de dealer. Mij is een maximaal verbruik beloofd van 1 op 18. Zou daarmee tevreden zijn Ik vind het bijzonder dat men je dat 'beloofd'.. Ik denk nl dat je elke auto kun laten zuipen als een dikke v8/v10, als je maar lomp genoeg bent, vandaar dat ik niet in dit soort beloftes geloof. Nog steeds als je je 'normaal' gedraagd (en dat is ook voor iedereen weer anders) denk ik dat je een te hoog verbruik hebt of dat aan de auto ligt of hoe er mee gereden is kan niemand je via een forum vertellen. Quote
Brat Pit Geplaatst 9 December, 2017 Geplaatst 9 December, 2017 Als je het verbruik wil meten, dan is dat toch wel lastig. In de garage kijken ze alleen naar het metertje van de auto. Die geeft standaard een te laag verbruik aan. Tel daar gerust een paar procent bij op, tot soms wel 10%. Daarnaast kloppen de gereden kilometers vaak niet. Rij je met de Niro 100 km/h dan is de GPS snelheid 94 Km/h. Ik vermoed dat per 100 km afstand, de werkelijk gereden kilometers ook niet correct zijn, heeft iemand dat al eens gemeten? Zo kom je dus snel op een afwijking van 10 a 15%. Quote
Brat Pit Geplaatst 9 December, 2017 Geplaatst 9 December, 2017 6 uur geleden zei Georgeconradi: Kan bijna niet aan rijstijl oog omstandigheden liggen. Mijn vorige auto, Kia Ceed, verbruikte onder exact dezelfde omstandigheden 1 op 12,5,. En nu met mijn Niro 1 op 13,6! Had ik dus beter geen hybride kunnen kopen. Ben erg teleurgesteld en ga volgende week terug naar de dealer. Mij is een maximaal verbruik beloofd van 1 op 18. Zou daarmee tevreden zijn Ik heb ooit een ludieke test gezien waarbij een Hybride auto meer verbruikte dan een forse BMW 6 cilinder benzine. Maar in jouw geval kan het heel goed aan de omstandigheden of type parcours liggen, of je rijstijl. Gemiddeld haalt een Ceed ook 1 op 15 of beter, getuige de cijfers van berijders die dat op autoweek registreren. De een wat meer en de ander wat minder. Wat wel een groot voordeel is van de Niro, is dat je 5000 euro minder aan BPM betaalt wegens de hybride aandrijving Quote
BvE Geplaatst 9 December, 2017 Geplaatst 9 December, 2017 Wat een zeikerts allemaal, ik reed vanochtend 4 km met mijn Niro, wat denk je verbruik 19,7 liter per 100 km, was ik wel blij mee met dit koude weer !!! en ik ga niet naar de Kia dealer om te klagen . Het verbruik bij koud weer is altijd hoger welke auto je ook rijd en ik heb er verschillende gehad. Quote
PeterD Geplaatst 10 December, 2017 Geplaatst 10 December, 2017 Normaal gesproken doen wij onze boodschappen op de fiets. Maar als het echt slecht weer is pakken we de auto. En dan zie ik dat de ritjes naar de supermarkt wel eens 7,6 km per liter zijn. Daar kan ik natuurlijk over gaan lopen zeuren, maar mijn totaal verbruik over bijn 4000 km is 1:19.2. En daar ben ik heel erg tevreden mee. Quote
Ron Penguin Geplaatst 10 December, 2017 Geplaatst 10 December, 2017 13 uur geleden zei BvE: Wat een zeikerts allemaal, ik reed vanochtend 4 km met mijn Niro, wat denk je verbruik 19,7 liter per 100 km, was ik wel blij mee met dit koude weer !!! en ik ga niet naar de Kia dealer om te klagen . Het verbruik bij koud weer is altijd hoger welke auto je ook rijd en ik heb er verschillende gehad. Ben ik niet helemaal met je eens. Wel je uitleg, niet de zeikerds. Als je gemiddeld 1 op 13,6 rijdt klopt er denk ik iets niet. Ik zou samen met de dealer een stuk gaan rijden en kijken wat het verbruik is, dan ziet hij ook je rijstijl. Dan moet er duidelijk worden waar de oorzaak ligt, of mogelijk een combi van. Verschil in verbruik zal er altijd zijn, iedereen rijdt anders. Wat de één 'zuinig' rijden noemt is voor de ander 'normaal' . En kijk naar Derrek, die zegt ik vindt 1 op 17,8 mooi, ga mijn rijstijl er niet op aanpassen. Voor mij is het een beetje een sport om gemiddeld 1 op 20 te halen. Maar weet ook dat het met dit weer moeilijk is. Ben overigens dik tevreden met verbruik hoor, bij aankoop ging ik ook uit van 1 op 18, dus alles wat meer is vind ik mooi. Had ik 1 op 14 gereden, dan had ik ook even de garage opgezocht.... 1 Quote
MarkS Geplaatst 10 December, 2017 Geplaatst 10 December, 2017 Met korte ritjes gemiddeld 5 a 6 km haal ik nu 1 :15. Wel merk ik dat de verwarming nu echt voorrang krijgt. Ik heb bijna altijd het scherm voor met de hybride gegevens, en zie nu zelfs dat de accu niet opgeladen wordt(staat dan op 1 streepje onder max). Accu komt nooit op 100%, maar dat hoort volgens mij ook zo. Dus al met al bijna alleen op benzine toch een redelijk verbruik voor zo,n auto. Zodra er weer langere ritten gemaakt worden gaat het verbruik weer snel naar 1:18. Al met al best redelijk, maar in vergelijking met anderen hier, zou het nog beter moeten kunnen. MarcS Quote
Brat Pit Geplaatst 10 December, 2017 Geplaatst 10 December, 2017 11 uur geleden zei Ron Penguin: Ben ik niet helemaal met je eens. Wel je uitleg, niet de zeikerds. Als je gemiddeld 1 op 13,6 rijdt klopt er denk ik iets niet. Ik zou samen met de dealer een stuk gaan rijden en kijken wat het verbruik is, dan ziet hij ook je rijstijl. Dan moet er duidelijk worden waar de oorzaak ligt, of mogelijk een combi van. Verschil in verbruik zal er altijd zijn, iedereen rijdt anders. Wat de één 'zuinig' rijden noemt is voor de ander 'normaal' . En kijk naar Derrek, die zegt ik vindt 1 op 17,8 mooi, ga mijn rijstijl er niet op aanpassen. Voor mij is het een beetje een sport om gemiddeld 1 op 20 te halen. Maar weet ook dat het met dit weer moeilijk is. Ben overigens dik tevreden met verbruik hoor, bij aankoop ging ik ook uit van 1 op 18, dus alles wat meer is vind ik mooi. Had ik 1 op 14 gereden, dan had ik ook even de garage opgezocht.... De dealer verkoopt auto's maar hoeft natuurlijk geen rij instructie te geven. Bel gewoon eens een rijschool en vraag een minicursus "het nieuwe rijden". Quote
Ron Penguin Geplaatst 10 December, 2017 Geplaatst 10 December, 2017 1 uur geleden zei Brat Pit: De dealer verkoopt auto's maar hoeft natuurlijk geen rij instructie te geven. Bel gewoon eens een rijschool en vraag een minicursus "het nieuwe rijden". Gaat over de werking van een product wat je koopt, daar hoort ook een stukje uitleg bij. Zeker als een product niet voldoet aan je verwachtingen. En er is ook een verschil tussen 'hybride' rijden en het nieuwe rijden, hoewel daar zeker veel overlap in zit. Maar vind het gewoon bij een stuk aftersales en in dit geval klachtafhandeling horen. Quote
gjcvro Geplaatst 10 December, 2017 Geplaatst 10 December, 2017 Tsja.. Maar ook de gebruiker mag zelf natuurlijk wat doen.Niet alles hoeft voorgekauwd aangeleverd te worden. Quote
MarkS Geplaatst 11 December, 2017 Geplaatst 11 December, 2017 Ik moet eerlijk zeggen in het begin heb ik ook flink geklaagd bij de dealer. Deze heeft me netjes een rit laten maken met de verkoper erbij. Daarna heeft hij dezelfde rit samen met mij gedaan en uitgelegd waar op te letten. Sindsdien is het verbruik zeker verbetert. Juist omdat de dealer weet dat het verbruik afhankelijk is van jou rechter voet, is dit juist een stukje aftersales waar ze op kunnen scoren. MarcS Quote
Brat Pit Geplaatst 11 December, 2017 Geplaatst 11 December, 2017 Jullie hebben wel een punt. En wellicht dat we hier een aantal tips en tricks moeten delen om het verbruik te verlagen. Mijn eerst bevinding is dat waneer je je snelheid vast zet op 50km/h en je trapt je gas een beetje in en laat hem daarna weer terugkeren naar de 50, hij op elektrisch overgaat. Daarnaast levert uitrijden een besparing op de benzine op en wordt de accu geladen. Wat zijn jullie tips om brandstof te sparen? 1 Quote
MarkS Geplaatst 11 December, 2017 Geplaatst 11 December, 2017 Uitrijden en langzaam remmen leverd zeker veel extra energie naar de accu. Moeilijkste vind ik nog steeds wegrijden bij een verkeerslicht, rechtervoet zit veel te snel te diep. Ook 110 op de snelweg leverde veel extra besparing op. Ben benieuwd wat de andere aan tips hebben. MarcS Quote
Gast Nirofan Geplaatst 11 December, 2017 Geplaatst 11 December, 2017 Neems eens vaker de fiets!! Quote
HenkM Geplaatst 11 December, 2017 Geplaatst 11 December, 2017 1 uur geleden zei Nirofan: Neems eens vaker de fiets!! Hier in het Heuvelland werkt dat niet, met heuvels van > 10% zou je zelf aan de zuip komen . Ik prefereer dan een motorfiets maar die zuipt ook meer dan de Niro (wel meer fun ). Nu in de winter (motor staat op stal) verbruikt de Niro een beetje meer als in de zomer want de baas moet het nu eenmaal warm hebben en een koudere motor is nu eenmaal minder efficiënt. Met 1 op 18.5 blijft het verbruik hier m.i. alles binnen de perken. Met gelijke rijstijl en omstandigheden kwam ik met de Sportage niet beter uit als de 1 op 11. Quote
Nir00tje Geplaatst 12 December, 2017 Geplaatst 12 December, 2017 17 uur geleden zei Brat Pit: Jullie hebben wel een punt. En wellicht dat we hier een aantal tips en tricks moeten delen om het verbruik te verlagen. Mijn eerst bevinding is dat waneer je je snelheid vast zet op 50km/h en je trapt je gas een beetje in en laat hem daarna weer terugkeren naar de 50, hij op elektrisch overgaat. Daarnaast levert uitrijden een besparing op de benzine op en wordt de accu geladen. Wat zijn jullie tips om brandstof te sparen? In mijn geval zou ik veel zuiniger kunnen rijden op 100kmwegen. Door net onder de maximumsnelheid te rij de n zou ik veel langere stukken elektrisch kunnen rijden Quote
HenkM Geplaatst 12 December, 2017 Geplaatst 12 December, 2017 Zo veel mogelijk elektrisch rijden lijkt de oplossing echter als de accu's leeg zijn moet de benzine motor het toch echt zelf doen. De accu's worden allen opgeladen bij uitlopen en afremmen. Bij wegrijden met koude motor wordt er eerst voor gezorgd dat de motor snel op bedrijfstemperatuur is zodat hier een hoge(re) efficiëntie snel wordt bereikt. Hierna gaat het hybride systeem daar ingrijpen wanneer de motor zodanig belast wordt dat het rendement niet optimaal is maar met een beperking dat het accupack binnen bepaalde grenzen geladen blijft (levensduur accu's). Quote
gjcvro Geplaatst 13 December, 2017 Geplaatst 13 December, 2017 Vandaag eens een keertje netjes gekeken wat ik getankt heb, en hoeveel km ik daar mee gereden heb. 763 km met 39,99 liter.. 1:19.07 De boordcomputer geeft 1:19,5 aan, zit er dus niet eens zo ver naast. Quote
HansG Geplaatst 13 December, 2017 Geplaatst 13 December, 2017 (aangepast) Op 12 december 2017 om 13:11 zei HenkM: Zo veel mogelijk elektrisch rijden lijkt de oplossing echter als de accu's leeg zijn moet de benzine motor het toch echt zelf doen. De accu's worden allen opgeladen bij uitlopen en afremmen. Bij wegrijden met koude motor wordt er eerst voor gezorgd dat de motor snel op bedrijfstemperatuur is zodat hier een hoge(re) efficiëntie snel wordt bereikt. Hierna gaat het hybride systeem daar ingrijpen wanneer de motor zodanig belast wordt dat het rendement niet optimaal is maar met een beperking dat het accupack binnen bepaalde grenzen geladen blijft (levensduur accu's). De accu’s worden ook opgeladen door de Hybride Starter Generator. Deze is 5kw, watergekoeld en via de verbrandingsmotor met een riem aangedreven. Deze laadt de accu’s tijdens het rijden. De accu’s worden dus niet alleen opgeladen bij uitlopen en afremmen. De functie van de Hybride Starter Generator is tweeledig: 1.De motor starten: niet alleen bij stilstand maar ook tijdens rijden zorgt deze HSG voor een naadloze start. 2. Opladen van de accu’s. Tijdens het rijden drijft de riem de HSG aan. Het is eigenlijk een overmaatse startmotor/dynamo. 13 December, 2017 aangepast door HansG Quote
gjcvro Geplaatst 13 December, 2017 Geplaatst 13 December, 2017 En eigenlijk is het nog simpeler:alles wat je er in stopt is benzine.. Dat is de enige brandstof, alles er omheen is energie, dus brandstof, besparen. 1 Quote
Brat Pit Geplaatst 30 December, 2017 Geplaatst 30 December, 2017 Wat een enorm verschil in verbruik tussen de kortste en de snelste route! Vandaag een ritje vanuit Zeeland richting Den Haag gemaakt. De wind hielp mee, deze had ik achter me was behoorlijk hard. Ik nam de kortste route die voornamelijk over 80 en 100km wegen loopt. Daarnaast een kwartier door de stad gereden. Ik heb de verbruiksmeter gereset om deze rit te kunnen meten. Vorige week heb ik namelijk dezelfde rit over de snelweg gemaakt, dit is volgens google de snelste route. Dat zette me op een verbruik van rond de 1 op 15 of minder. Exact weet ik het niet want ik had me meter niet gereset. Vandaag ging het aanzienlijk beter met het verbruik. Ik hou me netjes aan de maximale snelheid. Wel had ik vandaag minder haast, dus optrekken deed ik in slakkegang, behoudens twee keer waarbij ik een auto met aanhanger inhaalde net na een rotonde. Opvallend is dat de Niro dat behoorlijk goed doet. Toch ook wel eens lekker:) Als ik op google maps de afstand meet kom ik met de kortste route aan 115 Km en op de snelste route op 148 km. Het totale verbruik kwam op 1 op 23.3 Ik zat alleen in de auto, op de snelwegrit van vorige week waren we met 5 volwassenen. Maar het is voor mij wel duidelijk: als je voor het minimale brandstofgebruik gaat, neem de kortste route. Wat een ontzettend lekkere auto trouwens, ik zie uit naar de terugrit. Quote
Derrek Geplaatst 31 December, 2017 Geplaatst 31 December, 2017 Zoals bij elke auto verhoudt de wrijving van de lucht (luchtweerstand) ook bij de Niro zich kwadratisch met de snelheid en zal ook de benodigde energie navenant toenemen. De Niro heeft wel een motor met het slimme Atkinson principe die extra zuinig is bij hogere toerentallen, maar de extra energie moet uiteindelijk toch uit de brandstof gehaald worden. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.