Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Volgens mij in het scherm met je 'verbruiks boom', op 1 van de delen klikken. dus op de boom of op het gemiddeld verbruik.

Of je leest de gebruiksaanwijzing (nog?) een keer door.

aangepast door gjcvro
  • Haha 1
Geplaatst

image.thumb.png.dd42e6c332e39ce9e32446aa692222d3.png

Bedankt voor de tip! Het zal de leeftijd wel zijn:-), want Ik lees wel eens vaker ergens finaal overheen. Morgen ga ik het uitproberen en dan (tijdens het rijden) maar turen naar dat grafiekje:-)

• 3 maanden later...
Geplaatst

Ik meen begrepen te hebben, dat EV accu in de Kia Niro nooit verder kan opladen dan tot driekwart vd capaciteit, of ontladen tot een kwart van de accucapaciteit. In mijn Kia Niro Hybrid staatt de indicator van EV accu eigenlijk nooit meer dan 1 blokje van de middenstand af.  Ik probeer wel EV modus te rijden door onder het constante rijden even zachtjes te remmen. dan slaat de motor af en gaat hij electrisch verder...zolang de accu het toelaat natuurlijk. maar dat is nooit zo lang.

Is dit iets wat de garage kan bekijken, of hebben jullie dezelfde ervaring?

Groeten, 

Geplaatst

Dat is normaal. Alleen als je bergafwaarts rijd of met meewind op de snelweg zie je dat de accu voller wordt. Bij berg af of met tegenwind op snelheid wordt de lading snel minder.

Geplaatst
9 uren geleden, wrikken zei:

Ik meen begrepen te hebben, dat EV accu in de Kia Niro nooit verder kan opladen dan tot driekwart vd capaciteit, of ontladen tot een kwart van de accucapaciteit. In mijn Kia Niro Hybrid staatt de indicator van EV accu eigenlijk nooit meer dan 1 blokje van de middenstand af.  Ik probeer wel EV modus te rijden door onder het constante rijden even zachtjes te remmen. dan slaat de motor af en gaat hij electrisch verder...zolang de accu het toelaat natuurlijk. maar dat is nooit zo lang.

Groeten, 

Ik heb hier in Nl ongeveer dezelfde ervaring. Bij een flinke bergafdaling van een paar Km echter, wordt de accu wel volledig opgeladen. En opmerkelijk genoeg bij het omhoog rijden wordt de accu ook verder ontladen dan de helft. 

Geplaatst
22 uren geleden, wrikken zei:

Groeten, 

Maak maar eens een flinke afdaling waarbij je op de motor afremt. Versnellingspook naar links duwen en eventueel terugschakelen. Op de foto zie je dat de versnellingsbak in de sportstand in de 1e versnelling staat. Bij dat hoge toerental laadt de accu al snel naar de 100%

De hellingshoek was in dit geval niet minder dan 30%. (Schotland) Omdat je dan ook nog moet bijremmen gaat het opladen supersnel.

IMG_20180714_155226816-01.jpeg

Geplaatst

Hier in de bergen in Oostenrijk veel passen gereden, tijdens het dalen laad de accu volledig op, beneden in het dal dan zeker 30 km op accu rijden met een gemiddeld gebruik van 1 op 23,2 met een dagrit van 147 km

Vanuit Nederland naar Oostenrijk en de kilometers die ik hier gereden heb staat de teller betreft deze trip nu op 1760 km en is het totaal gem. Verbruik nu 1 op 20.3 en vindt dat ik totaal best veel op accu gereden heb.

• 1 maand later...
Geplaatst

Sinds 20 oktober een Niro Dynamicline.

We proberen er op te letten, maar gem. verbruik is nu ongeveer 18,5 a 18,7 (volgens de computer) We hadden zachte hoop 1:20 te halen, net als de megane dci die we ingeruild hebben. Temperaturen beginnen echter al aardig te dalen en ik merk iig aan mijzelf dat ik mijzelf moet dwingen al veel eerder het gas los te laten, omdat de Niro behoorlijk lang uit rolt.

Maar om te leren:

Ik lees hier af en toe dat je je rijstijl aan moet passen naar het hybride-rijden.

1 Aanpassing weet ik al, eerder gas los.

Maar hoe kan ik verder nog het verbruik positief beinvloeden?

Ik probeer rustig op te trekken en korte ritten te vermijden

Geplaatst
2 uren geleden, dropje zei:

Sinds 20 oktober een Niro Dynamicline.

We proberen er op te letten, maar gem. verbruik is nu ongeveer 18,5 a 18,7 (volgens de computer) We hadden zachte hoop 1:20 te halen, net als de megane dci die we ingeruild hebben. Temperaturen beginnen echter al aardig te dalen en ik merk iig aan mijzelf dat ik mijzelf moet dwingen al veel eerder het gas los te laten, omdat de Niro behoorlijk lang uit rolt.

Maar om te leren:

Ik lees hier af en toe dat je je rijstijl aan moet passen naar het hybride-rijden.

1 Aanpassing weet ik al, eerder gas los.

Maar hoe kan ik verder nog het verbruik positief beinvloeden?

Ik probeer rustig op te trekken en korte ritten te vermijden

Meer gaan lopen of fietsen hahaha:-)

Geplaatst
14 minuten geleden, BvE zei:

Meer gaan lopen of fietsen hahaha:-)

Als wij nog meer moeten gaan lopen en fietsen, dan zou ik niet weten waar we de tijd moeten vinden om nog auto te rijden......;)

Dus u begrijpt, wij lopen en, met name in de 'stad', fietsen heel veel. Ons zul je niet snel op korte ritjes betrappen.. Kortom, wij hebben niet zo zeer een hybride gekocht om "goedkoop" te rijden, maar echt wel om milieu-overwegingen en dan helpt elke liter die wij niet hoeven te verstoken.
Wij hebben in 2012 daarom ook voor een megane dci gekozen, die werden toen nog zwaar gepromoot als zijnde "milieu-vriendelijk"
Eigenlijk wilden we toen al een hybride, maar dan had je alleen Toyota en daar kan geen aanhangwagen achter (wat toch wel een harde eis is)

Maar bijvoorbeeld optrekken, als de spreekwoordelijke slak? Of toch wat vlotter tot net niet in de 'power' ? Iets doorhalen en dan iets af laten zakken om de EV in te schakelen?

Ik hoor mensen dingen roepen als "met gemak 21,0 km/L".  Ik ben niet ontevreden over het huidige verbruik, maar sta zeker open voor verbeteringen .

Geplaatst (aangepast)

Ik lees ook iets over aanwijzingen van de computer wanneer je je gas los moet laten e.d. als je op de navigatie rijd.

Werkt dat, en hoe werkt dat? Staan hiervoor indicaties op het dashboard oid?

Ik denk ook dat door dit soort dingen te 'bespreken' we meer mensen (die mee lezen) kunnen helpen zuiniger te rijden.  De verschillen die ik lees in dit topic zijn iig enorm, zo groot dat het niet alleen een 'zware voet' is denk.
KIA zou bijna korte cursussen aan moeten bieden hoe je het beste kan rijden

aangepast door dropje
Geplaatst
15 minuten geleden, dropje zei:

Ik lees ook iets over aanwijzingen van de computer wanneer je je gas los moet laten e.d. als je op de navigatie rijd.

Werkt dat, en hoe werkt dat? Staan hiervoor indicaties op het dashboard oid?

Dat werkt wel, maar dan moet je perse een route ingesteld hebben op de normale navigatie.
Rij je zonder ingestelde route, of bijvoorbeeld met Google maps, krijg je ook geen aanwijzingen.

Geplaatst
49 minuten geleden, JeroenV zei:

Dat werkt wel, maar dan moet je perse een route ingesteld hebben op de normale navigatie.
Rij je zonder ingestelde route, of bijvoorbeeld met Google maps, krijg je ook geen aanwijzingen.

Van het weekend moet ik naar een verjaardag, 15 km enkele reis, navi maar even instellen dan

Geplaatst

Oke, je ziet dan bovenin je display een voetje met gaspedaal (beter kan ik het niet omschrijven) komen als zijnde 'laat nu je gas maar los'
Dit gebeurd bij afritten en rotonde's etc

Geplaatst (aangepast)

Voorheen reed ik veel doorgaande wegen met 80/100km/h, en het verbruik lag toen boven de 1:20, beter dan wat ik met de megane DCI reed (19,2 of zo).

Vanaf augustus echter zijn die ritjes weggevallen, en zijn het meer kortere ritjes, met maar af en toe een rit van meer dan  15 km. en nu zie ik het verbruik toch echt wel meer richting 1:18 gaan.

Eerst tankte ik elke 2 weken, nu elke 2 maanden ;-)  

aangepast door gjcvro
Geplaatst

ik ben wel blij met het verbruik op wegen 80km/h , autosnelwegen 120-130 km/h  is een heel ander verhaal , met mijn vorige auto ( Mercedes B classe 1800 cdi ) had ik het minste verbruik op snelwegen ,

in stadsverkeer was dat een ietsje meer ( ik had een gemiddeld verbruik van 5l/100 km op 40000 km ) en met de Benz reed ik ook heeel veel tegen de 130 km/h

De niro is nog nieuw ( 1500 km ) maar ik vrees ( ben er zeker van  ) dat ik het  gemiddelde van de Benz niet ga halen !!! heb de niro nog niet boven de 120 km/h durven jagen en voel dat ik 

veel minder geneigd ben om op snelwegen te rijden , maar daar verlies ik dus zeeen van tijd mee ...

Geplaatst (aangepast)

Wel appels en peren, een vervuilende diesel met een veel schonere hybride.

Ik heb ook een Benz (automaat, net als een Niro) gereden maar dan een C-klasse 190 benzine.  Die zoop echt veel meer dan de Niro!

aangepast door Derrek
Geplaatst

Onze megane dci (diesel) deed steevast 1:20 in de winter en bijna 1:21 in de zomer.

Komende weekend een tocht van 150 met ongeveer 60% snelweg, ben benieuwd. Zal de truc met 'gas los' gaan proberen

Geplaatst
4 uren geleden, dropje zei:

Onze megane dci (diesel) deed steevast 1:20 in de winter en bijna 1:21 in de zomer.

Komende weekend een tocht van 150 met ongeveer 60% snelweg, ben benieuwd. Zal de truc met 'gas los' gaan proberen

gaat je dik tegenvallen , verkopen die hap   hahahahah  grapje hoor 

Geplaatst
1 uur terug, bert111bel zei:

gaat je dik tegenvallen , verkopen die hap   hahahahah  grapje hoor 

Volgens mij ben jij meer van het verkopen dan ik!!  hahahahaha

Geplaatst (aangepast)

Nou, gisteren van het zuid-westen van het land naar midden-oost Nederland.
's morgens redelijk vroeg daar naartoe, vrouwlief reed, gem. 18,4

'S middags terug, via een omweggetje, ik reed. UIteindelijk uitgekomen op 19,7 ! 
Ik kwam aanrijden bij onze stad met 19,4. Vervolgens paar km volledig electrisch gereden in de stad en thuis gekomen met 19,7.

Nou, daar kunnen we wel mee leven :dup:

Overal paar km harder gereden dan toegestaan. Net op de snelweg (120/130) hebben we de 120 km/h aan gehouden.
We hadden gedacht dat het truttig rijden zou worden, maar ook met 120 km/h haal je nog best wel wat mensen in.

Vooral terug merkte ik regelmatig dat de wagen in de EV stand schoot, zeker het stuk thv R'dam waar je maar 100 mag.
Heen was dit wel minder, ik schrijf dit maar toe aan de temperatuur.

Het begint tussen vrouwlief en mij wel een beetje een sport tussen ons te worden wie het zuinigst weet te rijden. (zonder truttig te worden of er een optocht achter ons van te maken)

Het icoontje van 'gas los'  op de navigatie hebben we overigens nergens gezien (?)

aangepast door dropje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...