Ga naar inhoud

Verbruik Niro


AJ Mol

Aanbevolen Berichten

2 uur geleden zei Jack V:

Sinds oct. 2017 rijd ik de Kia Niro en ben best tevreden, maar had een mooier brandstof verbruik verwacht.

Kan iemand vertellen waarom de accu tbv elec. rijden maar voor max.  50% gebruikt wordt?

Ik merk op dat zelfs bij rustig rijden en in woonwijk van 30Km/hr de capaciteit niet verder zakt dan 50% en er dan overgeschakeld wordt naar benzine.

Ook op de snelweg met snelheden van 100-120-130 km/hr  wordt de accu niet verder gebruikt dan 50%.

Het verbruik zou nog veel gunstiger uitkomen wanneer er ook beneden de 50% accu capaciteit elec. gereden kan worden. want waarom is het nodig dit ongebruikt te laten.

Div. dealers hierop aan gesproken maar allen hebben hierop geen bevredigend antwoord, zij komen terug van tja, wordt computer gestuurd.!!!!

Heeft iemand hier ook de ervaring mee?

 

Wellicht is het goed om te vermelden wat je brandstofverbruik nu is en wat voor traject je normaal gesproken aflegt.En vermeld er dan gelijk bij wat voor gebruik je verwacht had. Het maakt nogal wat uit of je met 140 over de afsluitdijk gaat met veel zijwind en kouof met 120 over de A4 in de zomer. Mijn ervaring is dat bij langdurig boven de 130 rijden het verbruik behoorlijk toeneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De laatste weken rij ik nogal wat ritten tussen de 40 en 65 km.  Begin van de middag heen, 's avonds terug. Als ik de contactsleutel aan het eind van de rit omdraai zie je even wat statkstieken over die rit op het display. Ze zijn dan allemaal ruim boven de 1:20

Ik moet er wel bij vermelden dat dan grotendeels over snelwegen is waar ik niet harder dan 100 mag en niet in de spits. A1, A10, A4, A8. Bijvoorbeeld van Huizen naar Hoofddorp, Zaandam, Amsterdam Noord, Amsterdam West etc.

Rij ik hier in het dorp naar bijvoorbeeld een supermarkt (retour 4 km) dan ben ik blij met 1:7 en denk dan :"had toch de fiets genomen" (doe ik ook als het niet regent hoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 29-3-2018 om 22:28 zei gjcvro:

Overigens heb ik wel gemerkt dat bij een langzaam kruipende file de accu wel verder dan 50% leeg gaat.

Op de A31 (Duitsland) auto helemaal beladen, 3 kinderen op de achterbank, vrouw hond en bagage. Dan vol gas (circa 170KM/Hr) met tegenwind. Ik heb vergeten een foto te maken maar er was geen 1 blokje meer over :-)

Om ook nog wat constructiefs toe te voegen aan het topic. Ik zit nu op 5,25L/100Km gemiddeld (Fuelio app).

Had de laatste dagen mijn best gedaan met het verbruik en zat op 4,9/5,0 maar een Ritje Enschede Amsterdam bracht het weer omhoog naar 5,4 (alles boordcomputer) heenweg gaf die 5,1 aan terugweg 5,9

Het is afhankelijk van veel dingen, zet je hele blower/airco maar uit. Dan rijd je bijna instant elektrisch.. (in de stad). Wind, buitentemperatuur alles is van invloed op je verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

3 uur geleden zei KiaNiro:

Ja ja,  oerend hard scheur'n, 170 en dan ook nog eens bijna 1:20
En gij geleuft da?

Nee, nu het werkelijke verhaal. :wink:

 

Even goed lezen, dan zie je het werkelijke verhaal. 

aangepast door PeterD
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het valt wel mee hoor, trek even een denkbeeldige dikke streep in zijn post, onder de zin die eindigt op de smiley,

Dan zie je het denk ik wel.

 

Zijn bericht is tweedelig. Eerst reageert hij op de stelling dat de accu niet onder de 50% komt.

In het tweede deel heeft hij het over zijn brandstofverbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 4-4-2018 om 06:52 zei KiaNiro:

Ja ja,  oerend hard scheur'n, 170 en dan ook nog eens bijna 1:20
En gij geleuft da?

Nee, nu het werkelijke verhaal. :wink:

 

Haha, was dat maar waar. 

Ik reageerde inderdaad op meerdere dingetjes. De eerste regel staat compleet op zichzelf :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb inderdaad de Kia Niro, Connected Services.  Volgens mij zit er een sim kaart in de auto ingebouwd, die de data doorgeeft ergens naar een Kia computer.  Via de app op mijn telefoon kan ik zien waar mijn auto is (als mijn vrouw er mee weg is:) ),  de ritten die ermee gereden zijn, of de deur op slot is, bandenspanning, benzineverbruik.  Dit is één jaar gratis.  Daarna kost het een bedrag per maand.  Als je dat niet betaalt, blijft een gedeelte van de gegevens in de app beschikbaar, en een gedeelte niet.  Ik weet niet precies meer wat en hoe, maar het was zodanig dat ik me voorgenomen heb het niet te verlengen.  Voor een tijdje wel leuk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben voor de toekomst wel benieuwd naar haalbare verbruiksgegevens van de PHEV en de volledig electrische Niro.
Wat zijn de kosten voor electrisch opladen. Wat is dan de kilometerprijs?
Als ik nu kijk naar de PHEV is de vraag of de extra investering bij aanschaf afweegt tegen de verbruikskosten. De volledig eelctrische Niro zal dan nog duurder uitvallen.....
Voor de Niro reken ik nu een gemiddelde van 1 op 18 tot 19. Dat tegen een benzineprijs van € 1,55 levert gemiddeld € 0,085 per km brandstofkosten.

Volledig electrisch rijden scheelt dan 59 euro wegenbelasting per maand.

 

Heeft er iemand al rekenvoorbeelden?


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik heb m'n Niro nu bijna 2 weken en zit op een (voor mijn gevoel) tegenvallende 5,6/100km. Ik merk dat ik het bijv nooit voor elkaar krijg om op de snelweg elektrisch te rijden. Ik heb geen zware rechtervoet, heb zoveel mogelijk (S)CC aan. Heb de standaard 16" LM velgen eronder zitten. Zie wel dat op 1 band na ze allemaal op 2,7bar staan (linksachter op 2,6). 

Normaal woon-werkverkeer met beetje stadsverkeer en daarna 30km snelweg.

Gisteravond etentje gehad in Almere, veel snelwegwerk om daar te komen (na de spits). CC op 125 en verbruik zat rond de 1:18 - 1:18,5. Had beter verwacht.

Wat zijn jullie methodes om zuinig(er) te rijden? Ik probeer (als de verkeersdruk het toelaat) zoveel mogelijk met EV weg te rijden. Gaat niet vlot, maar wel op de accu. Ook probeer ik het grijze 'power' deel te vermijden en als het even lukt niet boven de helft van het groene ECO deel te komen. Maar cruisen op EV op de snelweg? Nope...krijg dat niet voor elkaar, ook niet als ik de CC even op 125 of 130 zet en 'm daarna terug laat vallen naar 120km/h.

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 minuten geleden zei Tallguy:

Ik heb m'n Niro nu bijna 2 weken en zit op een (voor mijn gevoel) tegenvallende 5,6/100km. Ik merk dat ik het bijv nooit voor elkaar krijg om op de snelweg elektrisch te rijden. Ik heb geen zware rechtervoet, heb zoveel mogelijk (S)CC aan. Heb de standaard 16" LM velgen eronder zitten. Zie wel dat op 1 band na ze allemaal op 2,7bar staan (linksachter op 2,6). 

Normaal woon-werkverkeer met beetje stadsverkeer en daarna 30km snelweg.

Gisteravond etentje gehad in Almere, veel snelwegwerk om daar te komen (na de spits). CC op 125 en verbruik zat rond de 1:18 - 1:18,5. Had beter verwacht.

Wat zijn jullie methodes om zuinig(er) te rijden? Ik probeer (als de verkeersdruk het toelaat) zoveel mogelijk met EV weg te rijden. Gaat niet vlot, maar wel op de accu. Ook probeer ik het grijze 'power' deel te vermijden en als het even lukt niet boven de helft van het groene ECO deel te komen. Maar cruisen op EV op de snelweg? Nope...krijg dat niet voor elkaar, ook niet als ik de CC even op 125 of 130 zet en 'm daarna terug laat vallen naar 120km/h.

Ik vind dit gebruik niet tegenvallen gezien de snelheden, maar EV op de snelweg met 125 km heb ik ook nog nooit gehad !

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Tallguy:

Ik heb m'n Niro nu bijna 2 weken en zit op een (voor mijn gevoel) tegenvallende 5,6/100km. Ik merk dat ik het bijv nooit voor elkaar krijg om op de snelweg elektrisch te rijden. Ik heb geen zware rechtervoet, heb zoveel mogelijk (S)CC aan. Heb de standaard 16" LM velgen eronder zitten. Zie wel dat op 1 band na ze allemaal op 2,7bar staan (linksachter op 2,6). 

Normaal woon-werkverkeer met beetje stadsverkeer en daarna 30km snelweg.

Gisteravond etentje gehad in Almere, veel snelwegwerk om daar te komen (na de spits). CC op 125 en verbruik zat rond de 1:18 - 1:18,5. Had beter verwacht.

Wat zijn jullie methodes om zuinig(er) te rijden? Ik probeer (als de verkeersdruk het toelaat) zoveel mogelijk met EV weg te rijden. Gaat niet vlot, maar wel op de accu. Ook probeer ik het grijze 'power' deel te vermijden en als het even lukt niet boven de helft van het groene ECO deel te komen. Maar cruisen op EV op de snelweg? Nope...krijg dat niet voor elkaar, ook niet als ik de CC even op 125 of 130 zet en 'm daarna terug laat vallen naar 120km/h.

Het rijden met een hybride vergt een kleine aanpassing. Als je wat steviger optrekt, net niet in het power gedeelte, en op je gewenste snelheid zit het gas even loslaten. Als de accu voldoende capaciteit heeft zul je zien dat de Niro EV gaat rijden. Op de snelweg kun je veelal tot 110 km of soms zelfs 120 km op EV rijden. Harder dan voornoemde snelheid heb ik nog niet meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Specialmade Ik kan in de stad, met een fluwelen voetje, tot ong 70km/h elektrisch rijden. Maar EV op de snelweg? Zelfs niet als ik de CC vastzet op 100 :(

En stevig optrekken is uiteraard logisch, maar daarom geef ik ook aan waar ik op let tijdens het rijden....powermode zoveel mogelijk vermijden en ook zoveel mogelijk in het 1e deel van de ECO mode blijven.

 

Ik vind het daarom wat 'vreemd' dat ik lees dat anderen het blijkbaar wel lukt meer EV te rijden en mij niet...terwijl ik echt voorstander ben van veel CC rijden en niet boven de max snelheid. Maar zelfs onder de max snelheid lukt het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zie het toch echt regelmatig, 108 km/h en een EV lamp die aan gaat (en het motorgeluid dat wegvalt als je goed luistert).

Ik rij veel snelwegen met een max van 100km/h dus daarom staat de cc dan op 108, soms 110. Maar dat EV blijft dan geen kilometers lang branden, je ziet vrij snel de accu teruglopen waardoor de motor weer start. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...